En app startar upp i tid och otid på tv:n, hjälp!

Permalänk
Medlem

En app startar upp i tid och otid på tv:n, hjälp!

Hej

Jag har ett märkligt problem jag inte kan hitta en lösning på så därför hoppas jag er expertishjälp här.

Ca 3-4 gånger per kväll så startar en, vad jag tror iaf, app på tv:n: IP Royal pawn.
Den bryter det vi tittar på och i portrait läge, alltså 90 graders "felvinkling", så kommer först loggan, "IP Royal" upp och sedan övergår det till en typ söksida med ett googlefält centrerat. Denna sida blinkar till ett antal gånger. Efter en stund dyker en dialogruta upp från tv:n som säger; Det finns ingen app för denna åtgärd" eller liknande.
Därefter ställer sig tv:n i smart-läget.

Det spelar ingen roll vilken källa som används när det här inträffar. Vi kan titta från ComHem tv-hub eller från en dator eller vara mitt i ett switch spel. Därav har jag dragit slutsatsen att problemet ligger hos tv:n samt att den alltid ställer sig i smart läget direkt efter detta inträffat.

Tv:n är en Philips 55 tum enklare modell, ca 4-5 år gammal.
Den är ansluten med nätverkskabel direkt från fiberdosan, ej via router.
Wifi är avstängt.
Den inbyggda chromecasten är inaktiverad.
Tv:n är återställd till fabriksintällningarna, problemet kvarstår iaf.
Jag har gått igenom alla installerade appar men hittar inget konstigt. Däremot finns det ju en massa systemappar jag inte riktigt förstår mig på...

Jag känner mig helt chanslös, vet ej vad jag ska göra.
Tips tas tacksamt emot.

Hälsn
David

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är en app? När man googlar "IP Royal pawn philips tv" så får man inga indikationer på att det finns en app för det. Det är inte en webbläsare som öppnas?

En exakt modellbeteckning på TV:n skulle nog vara bra också.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Är du säker på att det är en app? När man googlar "IP Royal pawn philips tv" så får man inga indikationer på att det finns en app för det. Det är inte en webbläsare som öppnas?

En exakt modellbeteckning på TV:n skulle nog vara bra också.

Modellen är Philips 55PUS7272/12

Jag antar att det är en app eftersom det dyker upp som en startsida med endast logga på initialt och övergår sedan till en söksida. Men det kan också vara en webbläsare, vet faktiskt inte...

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Modellen är Philips 55PUS7272/12

Jag antar att det är en app eftersom det dyker upp som en startsida med endast logga på initialt och övergår sedan till en söksida. Men det kan också vara en webbläsare, vet faktiskt inte...

Har du provat att installera appen för att sen avinstallera den?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Har du provat att installera appen för att sen avinstallera den?

Det är det som är det konstiga, det finns ingen app installerad på tv:n som heter något liknande som IP Royal.
Efter att jag återställde tv:n så har jag endast några "vanliga" streamingappar installerade, resten är avinstallerade.
Och det finns ingen app att installera med det namnet heller när jag söker appar.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Två sekunder med Google indikerar att IPRoyal Pawns verkar vara något i stil med att man agerar exitnod för VPN mot betalning? Om inte du (eller familjemedlem…) installerat detta aktivt låter det som malware/virus…

Jag hade flashat om hela TVns firmware från scratch. Firmware till de flesta av Philips apparater går att få från Toengels blog. Fick själv göra det en gång när jag råkade bricka min TV efter att ha stängt av för många bakgrundsprocesser…

https://toengel.net/philipsblog/

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

The IPRoyal Pawns app enables its users to make money online by sharing their internet connection.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Två sekunder med Google indikerar att IPRoyal Pawns verkar vara något i stil med att man agerar exitnod för VPN mot betalning? Om inte du (eller familjemedlem…) installerat detta aktivt låter det som malware/virus…

Jag hade flashat om hela TVns firmware från scratch. Firmware till de flesta av Philips apparater går att få från Toengels blog. Fick själv göra det en gång när jag råkade bricka min TV efter att ha stängt av för många bakgrundsprocesser…

https://toengel.net/philipsblog/

Tusen tack. Jag har också gjort en två sekunders sökning men fattade inte vad jag läste...
Nej vi har inte installerat detta valfritt.
Ska kolla igenom länken du skickade.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

The IPRoyal Pawns app enables its users to make money online by sharing their internet connection.

Sett det också, men jag har ingen app installerad dock... så frustrerande

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Varför har du tvn direkt till fiberdosan? Den är ju mycket säkrare för angrepp om den ligger efter routern. Att lägga allt efter routern är ju bäst att göra. Kan ju vara en säkerhetsbugg där de lyckas hacka sig in i tvn från internet och installerar något skit.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Varför har du tvn direkt till fiberdosan? Den är ju mycket säkrare för angrepp om den ligger efter routern. Att lägga allt efter routern är ju bäst att göra. Kan ju vara en säkerhetsbugg där de lyckas hacka sig in i tvn från internet och installerar något skit.

Jag ska nog koppla om den via routern.
Det var på uppmaning från ComHem jag gjorde så..

Edit: och där idiotförklarade jag mig själv "på uppmaning från ComHem..."

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Jag ska nog koppla om den via routern.
Det var på uppmaning från ComHem jag gjorde så..

Testa och gör så. All teknik som snackar med internet är bäst att koppla efter routern. Men en del tv-boxar och ip-telefoni fungerar inte alltid genom en routern.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Låter lite som att smart tv'ns webbläsare har fått en dns hijack på något sätt via routern och pekar till den sidan för att testa efter om du har appen eller inte och läggs troligtvis till i ett bot nätverk som skickar pengarna till någonstans i tredjevärlden skulle jag gissa på.

Kan ni återställa webbläsaren separat kanske ?
Eller helt enkelt göra något som sätter lösenord på den för att starta upp ?

Lite trökig lösning men nog bäst att blockera webbläsaren med en kod så den inte kan starta upp av sig själv längre.
https://www.download.p4c.philips.com/files/4/49pus7272_12/49p...

Kan inte använda den utan lan kabel i antar jag heller ?

IP Royal verkar vara något "rewards program" för att dela internets bandbredd på din uppkoppling som andra nämner och få betalt för det beroende på hur mkt används.
Typ 3 - 5 dollar i månaden eller så beroende på hur mkt traffik som används från ditt nätverk.
1 gb = ca 20 cent hittade jag någon nämnde och de har ifall du ska få betalning i t ex crypto avgift på 1.5 dollar.
Finns tydligen på android också.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Låter lite som att smart tv'ns webbläsare har fått en dns hijack på något sätt via routern och pekar till den sidan för att testa efter om du har appen eller inte och läggs troligtvis till i ett bot nätverk som skickar pengarna till någonstans i tredjevärlden skulle jag gissa på.

Kan ni återställa webbläsaren separat kanske ?
Eller helt enkelt göra något som sätter lösenord på den för att starta upp ?

Lite trökig lösning men nog bäst att blockera webbläsaren med en kod så den inte kan starta upp av sig själv längre.
https://www.download.p4c.philips.com/files/4/49pus7272_12/49p...

Kan inte använda den utan lan kabel i antar jag heller ?

IP Royal verkar vara något "rewards program" för att dela internets bandbredd på din uppkoppling som andra nämner och få betalt för det beroende på hur mkt används.
Typ 3 - 5 dollar i månaden eller så beroende på hur mkt traffik som används från ditt nätverk.
1 gb = ca 20 cent hittade jag någon nämnde och de har ifall du ska få betalning i t ex crypto avgift på 1.5 dollar.
Finns tydligen på android också.

Ja, det låter onekligen som något skräp kommit in.
"Mayhem" föreslog flashning. Jag hittade detta på Philips hemsida, tänkte testa detta;
https://www.download.p4c.philips.com/files/5/55pus7272_12/55p...

Visa signatur

Så blir det!