Slöseri med skärmutryme

Permalänk
Medlem

Slöseri med skärmutryme

laddar upp en bild på hur illa det blivit med webläsare.

Palemoon är i deafaultläge och i firefox har jag gjort allt för att minimera storleken på ui till fördel för innehållet inklusive gömda about:config options. I chrome, safari och edge är det ännu värre då de tar en tjugondel av hela skärmen i fullscreen bara för kontrollerna.
Notera även hur fula scrollbarsen är i firefox (samma i chrome, vivaldi, edge och safari) då de inte respekterar native UI controls. (lika skit-illa i gnome på linux)

Designfrågan åsido, varför har alla webläsare blivit så söliga? NewMoon renderar alla sidor snabbare och bättre än de nyaste browsermodellerna utom just youtube. På den sidan måsta jag fejka min useragent till firefox 68 eller nyare och helt plötsligt så är den snabb.

Sweclockers är ett exempel, ren tid i chrome är 3.4x mot för newmoon med samma innehåll oavsett om jag har adblock eller inte igång.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Har inget svar på din fråga men är lite fundersam kring ditt påstående om chrome, så vitt jag vet så har jag bara adressfältet och tabs som tar upp utrymme horisontellt, vilket inte är särskilt mycket plats. har för mig edge är utformat relativt snarlikt.

Permalänk

Kanske dags att lämna Windows 7 bakom sig?

Jag upplever inte Chrome i ett modernt operativsystem särskilt plottrigt...

Permalänk
Medlem

Skaffa en 16:10 skärm, får du mer på höjden

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@danedi , jag sållar mig till kören och säger att problemet snarare beror på att du kör ett lastgammalt operativsystem och/eller (?) har felaktiga inställningar för webbläsaren. Såhär ser Chrome ut för mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Med en utvärdering av Swecs startsida i Lighthouse (Edge) tog det 0.6 sekunder innan sidan var interaktiv Skulle väl inte kalla det långsamt direkt.. speciellt om man jämför med t.ex. Elgiganten med sina 4.8-6.8 sekunder beroende på produkt som visades hehe.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

såhär ser mitt firefox ut om jag döljer bökmärkesfältet lägg på 5mm till eller nått om man vill ha bokmärkesfält också.

vet inte varför du har menyraden upp den går att dölja. spar väl en 5mm eller nått sen har du ju nå extra toolbar installerad också ta bort den så ser de ut som att du lösgör ~10mm eller nått på höjden.

EDIT: va visst bara lite udda uplägg på ordningen i toolbar.
trodde seriöst de va nån gammal typ msn toolbar eller nått iom alla iconer random utslängda i menyraden.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De flesta webläsare stödjer väl inte ens win7 nuförtiden... så kanske inte så konstigt.
men chrome har väl fan aldrig tagit mycket plats... bara tabbar och adressraden ju.

sen att det är slött kan bero på optimeringar för just nya operativsystem...

men ja, ska du ha kvar win7 så kör på med newmoon, palemoon eller vad de heter, de som är inriktade på just "legacy OS" eller åldrande hårdvara.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

1080p men..

Här är lite Youtube:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ngorongoro:

Kanske dags att lämna Windows 7 bakom sig?

Jag upplever inte Chrome i ett modernt operativsystem särskilt plottrigt...
<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som Win Vista i mina ögon. Startknappen/taskbar.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Firefox/Palemoon har mer skit i UI't än Chromium, det är väl ganska uppenbart.

Översta fältet visar sidnamnet, medans Chromium nöjer sig mig att visa det i fliken.

Chromium viker in fönsterkontrollen i tabbfältet.

Det översta fältet med sidnamn och fönsterkontroller i Firefox går att dölja i Linux, men då tappar jag just fönsterkontrollen, vilket jag inte vill.

Tycker fortfarande att Chromium är en bättre webbläsare än Firefox, men det har en massa störande skit det också.

Permalänk
Skrivet av Weuffelhjaern:

Ser ut som Win Vista i mina ögon. Startknappen/taskbar.

Stämmer nog. Ännu värre då alltså. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Ser ut som Win Vista i mina ögon. Startknappen/taskbar.

Du har fel.

TS: Hur djävla gammal dator sitter du på? Windows 7 är antikt. Uppgradera omedelbart.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Du har fel.

TS: Hur djävla gammal dator sitter du på? Windows 7 är antikt. Uppgradera omedelbart.

Kan absolut ha fel, vad tänker du specifikt på?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Kan absolut ha fel, vad tänker du specifikt på?

Det är 7. Du ser tex längst ner till höger den där lilla stående rektangeln man trycker på för att se skrivbordet -- det lades in i 7.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Det är 7. Du ser tex längst ner till höger den där lilla stående rektangeln man trycker på för att se skrivbordet -- det lades in i 7.

Bra öga, det har du rätt it.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

laddar upp en bild på hur illa det blivit med webläsare.<Uppladdad bildlänk>

Palemoon är i deafaultläge och i firefox har jag gjort allt för att minimera storleken på ui till fördel för innehållet inklusive gömda about:config options. I chrome, safari och edge är det ännu värre då de tar en tjugondel av hela skärmen i fullscreen bara för kontrollerna.
Notera även hur fula scrollbarsen är i firefox (samma i chrome, vivaldi, edge och safari) då de inte respekterar native UI controls. (lika skit-illa i gnome på linux)

Designfrågan åsido, varför har alla webläsare blivit så söliga? NewMoon renderar alla sidor snabbare och bättre än de nyaste browsermodellerna utom just youtube. På den sidan måsta jag fejka min useragent till firefox 68 eller nyare och helt plötsligt så är den snabb.

Sweclockers är ett exempel, ren tid i chrome är 3.4x mot för newmoon med samma innehåll oavsett om jag har adblock eller inte igång.

I firefox visar du menu bar. Den behöver inte visas. Frmflrallt inte om du vill spara plats.
Utan den blir utrymmet ungefär lika stort som pale moon.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Tryck "F11" så blir det bara sidan kvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På Firefoxbilden så är väl också "alt" aktiverad, för menyn uppe till vänster brukar ju inte synas vanligtvis.
De flesta webbläsare är ju även ställbara vad som skall synas på menyraderna, går ju att ta bort det mesta ifall man vill.

Men som många sagt, med Windows 10 eller nyare så försvinner ju flera delar av fönstret som standard, både längst upp och längst ner.

Permalänk
Medlem

Firefox v104 och 27" 1440p.
Ser absolut okej ut, tar inte alls mycket utrymme. Dock blir tabb/titelrad på gränsen till stor i 1080p tycker jag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.