Permalänk

TEMP 127 grader. Är något fel?

Har haft ett stort problem med felkod 90B på en HP laptop. Har nu bytt fläktar och kylpasta samtidigt som jag kopplat ut CMOS-batteriet. Båda fläktarna går och jag har startat om datorn tre gånger utan felmeddelande.

Dock får jag upp denna informationen med SpeedFan och utan att vara kunnig undrar jag nu om en sensor är sönder. Kan alla ligga på ca 33 grader utom en som visar 127 grader?

Permalänk
Medlem

Troligen bara en sensor på moderkortet som inte är inkopplad eller inte loggas rätt= Då kan man få galna siffror.
Ser att du ha en temperatur som visa 0c, vilket också är omöjligt, temp kan aldrig vara längre temperaturen i rummet

Så ta och ladda ner och kör hwmonitor istället, lite mer saker att se i det programmet,

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk

Vad kan jag göra åt detta?
Kan detta orsakar/orsak felmeddelandet 90B?

Permalänk

Värdet 127 råkar vara 2^7 - 1, dvs maxvärdet för en signerad 8-bitars integer, och man kan gissa sig till att analog-digital-convertern för temperatursensorn inte är fetare än så. Med allra största sannolikhet är det precis som macbang säger att det är en sensor som inte är inkopplad eller trasig som i brist på bättre att göra rapporterar maxvärde. Om ditt system är stabilt och fungerande i övrigt hade jag inte oroat mig direkt mycket över ett ett sådant värde.

I allmänhet, om någon sensor rapporterar ett värde som är 2^n -1 (eller -2^n), där n är ett heltal kan man misstänka att sensorn är kass eller ej inkopplad.

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Skrivet av KentKnutte:

Värdet 127 råkar vara 2^7 - 1, dvs maxvärdet för en signerad 8-bitars integer, och man kan gissa sig till att analog-digital-convertern för temperatursensorn inte är fetare än så. Med allra största sannolikhet är det precis som macbang säger att det är en sensor som inte är inkopplad eller trasig som i brist på bättre att göra rapporterar maxvärde. Om ditt system är stabilt och fungerande i övrigt hade jag inte oroat mig direkt mycket över ett ett sådant värde.

I allmänhet, om någon sensor rapporterar ett värde som är 2^n -1 (eller -2^n), där n är ett heltal kan man misstänka att sensorn är kass eller ej inkopplad.

Kan detta vara problemet med att BIOS felmeddelar 90B att kylsystemet inte fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sole_oggi:

Kan detta vara problemet med att BIOS felmeddelar 90B att kylsystemet inte fungerar?

Det är nog mer troligt att sensorn egentligen inte existerar, SpeedFan försöker ofta läsa av sensorer som inte finns och får tillbaka skräpvärden. Om jag tolkar dig rätt så får du inte längre felmeddelandet efter dina åtgärder, vilket ju inte hade varit fallet om det faktiskt var en trasig sensor som var problemet.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det är nog mer troligt att sensorn egentligen inte existerar, SpeedFan försöker ofta läsa av sensorer som inte finns och får tillbaka skräpvärden. Om jag tolkar dig rätt så får du inte längre felmeddelandet efter dina åtgärder, vilket ju inte hade varit fallet om det faktiskt var en trasig sensor som var problemet.

När jag startade om datorn efter en stund när jag hade grejat med den så kom åter felmeddelandet 90B.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sole_oggi:

När jag startade om datorn efter en stund när jag hade grejat med den så kom åter felmeddelandet 90B.

Har du kollat om du kan se temperaturen i BIOS? Det är förstås möjligt att det faktiskt är denna sensor som BIOS läser av, men då borde du rimligtvis alltid få felet eftersom jag antar att den alltid visar 127°C.

90B verkar annars oftast innebära att fläkten inte startar ordentligt. Det kan hända att den börjar bli dålig, och även om den kanske startar så kanske den inte alltid orkar starta tillräckligt snabbt för BIOS. Men fläkten går i alla fall att byta ut, en trasig sensor är betydligt svårare att göra något åt.