Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hjälpte någon med bild problem i början av 12th gen. Då boota inte 1070 om man inte manuellt ställde in pcie 3 i bios med gigabyte.

Had hade dock K modellen så var lättare med felsökningen

Aha, det låter lovande. Synd att min prolle inte har grafikkrets, annars hade man kunnat testa. Bummer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kanske får skippa ’f’ på processorn om du vill felsöka mer?

Ja, det skulle jag tänkt på nu när jag bytte. Men tänkte att, nu måste det väl ändå fungera när processorn ska lira med bios osv..

Permalänk
Medlem

Nu har jag förklarat krig...

...mot allt sunt förnuft samt min plånbok.

But it had to happen. Nu är det en respektabel gamingrigg, om jag får igång den. Får jag inte igång den returnerar jag det andra och behåller gpun.

Permalänk
Medlem

It's vöörking!!! Yippiii
Tack alla som svarat, utan era kommentarer hade jag varit lite rikare, men datorh******* hade inte funkat. Jag får trösta mig med att jag nu i slutändan har en rätt så mycket bättre dator än jag haft om allt bara funkat från start.

Lite pecs:
Chassi: Cooler Master nr200p
Mobo: Msi pro B660M-A DDR4 mATX
CPU: i5 12400F
Ram: 32 gb kingston fury 3200MHz DDR4
Lagring: Kingston KC3000 2048 Gb M2
Grafik: RTX 3060 ti 8Gb

Här kommer lite bilder:

Naket chassi. mITX uppflyttad en slot, dvs 20 mm. Div mods för att få det hela att funka

Rätt luftigt blev det ändå.

Lite mer kylning, denna blåser rakt mot den lilla klena originalfläktrn (ja, vattenkylning får plats, med radiatorn i sidan, men jag testar denna först)

Baksidan. Jag klippte bort plåten som blockerade grafikkortets portar.

And there she is!! Nu pågår wi 11 installation. Snart redo

Tack och hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

It's vöörking!!! Yippiii
Tack alla som svarat, utan era kommentarer hade jag varit lite rikare, men datorh******* hade inte funkat. Jag får trösta mig med att jag nu i slutändan har en rätt så mycket bättre dator än jag haft om allt bara funkat från start.

Lite pecs:
Chassi: Cooler Master nr200p
Mobo: Msi pro B660M-A DDR4 mATX
CPU: i5 12400F
Ram: 32 gb kingston fury 3200MHz DDR4
Lagring: Kingston KC3000 2048 Gb M2
Grafik: RTX 3060 ti 8Gb

Här kommer lite bilder:

Naket chassi. mITX uppflyttad en slot, dvs 20 mm. Div mods för att få det hela att funka
<Uppladdad bildlänk>

Rätt luftigt blev det ändå.
<Uppladdad bildlänk>

Lite mer kylning, denna blåser rakt mot den lilla klena originalfläktrn (ja, vattenkylning får plats, med radiatorn i sidan, men jag testar denna först)
<Uppladdad bildlänk>

Baksidan. Jag klippte bort plåten som blockerade grafikkortets portar.
<Uppladdad bildlänk>

And there she is!! Nu pågår wi 11 installation. Snart redo
<Uppladdad bildlänk>

Tack och hej!

Grattis till en bättre dator!

Skulle testa det där grafikkortet i en annan dator, sällan ett grafikkort är så trasigt att inte ens datorn postar… kolla kontakterna och sloten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grattis till en bättre dator!

Skulle testa det där grafikkortet i en annan dator, sällan ett grafikkort är så trasigt att inte ens datorn postar… kolla kontakterna och sloten

Tack!
Alltså, det funkar prima, bara inte med detta moderkort (och det förra också - kanske är det pga samma chipset) alla fall med de inställningar jag har nu i bios. Troligen gör det väl det om man ändrar till gen 3 som tidigare nämnts. Vet inte om jag ids.

Permalänk
Medlem

Okej, nu blev jag lite smått frustrerad.

Nya moderkortet (och allt det andra nya jag köpte - dvs precis allting.. ) har funkat väldigt bra och jag har känt mig nöjd med systemet. Men jag skulle bara öppna burken och fixa lite med estetiken inuti, inga större grejer men sätta fast ett par kablar, lite sånt. Hade lös grafikkortet från sloten, men lade det bara försiktigt mot moderkortet strax nedanför sloten, för att få det ur vägen. Hade strax innan tagit på elementrören för att få bort ev statisk elektricitet. När jag fått ihop allt och startade upp var LAN porten stendöd. Windows hittar den ej, den är "urkopplad". Inga lampor i porten blinkar, inget händer när man sätter i sladden.

Allt annat tycks funka alldeles utmärkt, men jag får nu istället köra på halvseg USB-plupp för att få trådlöst nätverk..

Det var ju just min tur. Har jag f-at upp LAN porten på mitt näst intill nya fina moderkort nu??
Har provat att resetta cmos, gjorde ingen skillnad.
Kan man kolla i bios på något sätt om den kan hitta kortet?
Bör jag prova att flasha om bios? Eller är det onödigt att ens försöka?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eismannen:

Okej, nu blev jag lite smått frustrerad.

Nya moderkortet (och allt det andra nya jag köpte - dvs precis allting.. ) har funkat väldigt bra och jag har känt mig nöjd med systemet. Men jag skulle bara öppna burken och fixa lite med estetiken inuti, inga större grejer men sätta fast ett par kablar, lite sånt. Hade lös grafikkortet från sloten, men lade det bara försiktigt mot moderkortet strax nedanför sloten, för att få det ur vägen. Hade strax innan tagit på elementrören för att få bort ev statisk elektricitet. När jag fått ihop allt och startade upp var LAN porten stendöd. Windows hittar den ej, den är "urkopplad". Inga lampor i porten blinkar, inget händer när man sätter i sladden.

Allt annat tycks funka alldeles utmärkt, men jag får nu istället köra på halvseg USB-plupp för att få trådlöst nätverk..

Det var ju just min tur. Har jag f-at upp LAN porten på mitt näst intill nya fina moderkort nu??
Har provat att resetta cmos, gjorde ingen skillnad.
Kan man kolla i bios på något sätt om den kan hitta kortet?
Bör jag prova att flasha om bios? Eller är det onödigt att ens försöka?

Varför skulle du ta i elementet, du kanske laddade upp dig... Det är ren trams att göra så, skaffa ett esd-armband eller matta eller nått annat som faktisk fungerar.
Bortsett från det vet du att det är datorn och inte det som är i andra änden på kabeln som strular, har du testat det med andra prylar och portar så du vet att datorn strular ?
Man brukar kunna slå av och på nätverkskretsen i bios så kolla vad du har för val där elerl om det inte ens finn nått val för nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Okej, nu blev jag lite smått frustrerad.

Nya moderkortet (och allt det andra nya jag köpte - dvs precis allting.. ) har funkat väldigt bra och jag har känt mig nöjd med systemet. Men jag skulle bara öppna burken och fixa lite med estetiken inuti, inga större grejer men sätta fast ett par kablar, lite sånt. Hade lös grafikkortet från sloten, men lade det bara försiktigt mot moderkortet strax nedanför sloten, för att få det ur vägen. Hade strax innan tagit på elementrören för att få bort ev statisk elektricitet. När jag fått ihop allt och startade upp var LAN porten stendöd. Windows hittar den ej, den är "urkopplad". Inga lampor i porten blinkar, inget händer när man sätter i sladden.

Allt annat tycks funka alldeles utmärkt, men jag får nu istället köra på halvseg USB-plupp för att få trådlöst nätverk..

Det var ju just min tur. Har jag f-at upp LAN porten på mitt näst intill nya fina moderkort nu??
Har provat att resetta cmos, gjorde ingen skillnad.
Kan man kolla i bios på något sätt om den kan hitta kortet?
Bör jag prova att flasha om bios? Eller är det onödigt att ens försöka?

Att ta i ett element är inte ett sätt att skydda mot statisk urladdning. Du vill ha samma laddning som datorn och komponenterna du jobbar med.

Det är alltså bara nätverkskretsen som inte längre fungerar, såvitt du vet?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Lägg alltid hud mot chassi så får du aldrig statisk urladdning.... Samma princip som esd armband

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför skulle du ta i elementet, du kanske laddade upp dig... Det är ren trams att göra så, skaffa ett esd-armband eller matta eller nått annat som faktisk fungerar.
Bortsett från det vet du att det är datorn och inte det som är i andra änden på kabeln som strular, har du testat det med andra prylar och portar så du vet att datorn strular ?
Man brukar kunna slå av och på nätverkskretsen i bios så kolla vad du har för val där elerl om det inte ens finn nått val för nätverk.

Öh... Varför i hela friden skulle elementet som är jordat i backen ladda upp mig. Finns inte en chans. Däremot kan man ju tänkbart laddas upp igen efter att man släppt elementet, beroende på vad man har för sig. Men min dator var inte jordad, och arbetsbänken i plastig laminat kan kanske också ha varit en möjlig källa till statisk elektricitet. Så en potentialskillnad kan ju funnits ändå.

ESD armband har jag men använder det sällan. Antistatmatta har jag ej. Klarat mig sedan 90-talet utan, har byggt ett gäng datorer genom åren. Men någon gång ska väl vara första som man sabbar något
Ja, det är absolut datorn som strular, därför att hårdvaran verkar stendöd, hittas inte längre i windows, det är som att kortet ryckts ut fysiskt så att säga.
Ska kolla i bios en vända till, men jag har sett till att inställningen verkligen är ställd på "på" i alla fall.

Skrivet av shugge:

Att ta i ett element är inte ett sätt att skydda mot statisk urladdning. Du vill ha samma laddning som datorn och komponenterna du jobbar med.

Det är alltså bara nätverkskretsen som inte längre fungerar, såvitt du vet?

Elementet är jordat i backen så jag blir ju urladdad (tills jag drar på mig ev ny laddning förstås), men håller med om att man nog bör ha samma laddning som datorn och komponenterna, är datorn statiskt laddad och jag är "nollad" då är det nog inte heller så bra förstås.
Ja, allt funkar till synes som det ska, inte märkt av någonting annat. Märkligt..

Skrivet av Swedishchef_90:

Lägg alltid hud mot chassi så får du aldrig statisk urladdning.... Samma princip som esd armband

Jepp. Bör man nog göra.
Eller jag bör nog kanske köpa mig en antistatmatta och använda denna + ESD armband..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eismannen:

Öh... Varför i hela friden skulle elementet som är jordat i backen ladda upp mig. Finns inte en chans. Däremot kan man ju tänkbart laddas upp igen efter att man släppt elementet, beroende på vad man har för sig. Men min dator var inte jordad, och arbetsbänken i plastig laminat kan kanske också ha varit en möjlig källa till statisk elektricitet. Så en potentialskillnad kan ju funnits ändå.

ESD armband har jag men använder det sällan. Antistatmatta har jag ej. Klarat mig sedan 90-talet utan, har byggt ett gäng datorer genom åren. Men någon gång ska väl vara första som man sabbar något
Ja, det är absolut datorn som strular, därför att hårdvaran verkar stendöd, hittas inte längre i windows, det är som att kortet ryckts ut fysiskt så att säga.
Ska kolla i bios en vända till, men jag har sett till att inställningen verkligen är ställd på "på" i alla fall.

Elementet är jordat i backen så jag blir ju urladdad (tills jag drar på mig ev ny laddning förstås), men håller med om att man nog bör ha samma laddning som datorn och komponenterna, är datorn statiskt laddad och jag är "nollad" då är det nog inte heller så bra förstås.
Ja, allt funkar till synes som det ska, inte märkt av någonting annat. Märkligt..

Jepp. Bör man nog göra.
Eller jag bör nog kanske köpa mig en antistatmatta och använda denna + ESD armband..

Du har missuppfattat hur det fungerar för det är ointressant om du har jordpotential eller inte, du ska ha samma potential som datorkomponenterna du hanterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har missuppfattat hur det fungerar för det är ointressant om du har jordpotential eller inte, du ska ha samma potential som datorkomponenterna du hanterar.

Nej jag fattar att man behöver ha samma potential som datorprylarna, men såg det väl som mest troligt att det är jag som är statiskt laddad och inte datorn på bänken. Men kanske det är det som bet mig i häcken. Slarv..
Är nog bäst jag köper mig en esd matta och kör med esd armband, och så alltsamman jordat, då ska det nog mycket till att sabba grejerna.

Kollade för övrigt i bios och hittar ingenting av relevans annat än av/på. Ingenting som antyder att bios fattar om lan fungerar eller ej.

Får väl kika på pcie nätverkskort helt enkelt..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eismannen:

Nej jag fattar att man behöver ha samma potential som datorprylarna, men såg det väl som mest troligt att det är jag som är statiskt laddad och inte datorn på bänken. Men kanske det är det som bet mig i häcken. Slarv..
Är nog bäst jag köper mig en esd matta och kör med esd armband, och så alltsamman jordat, då ska det nog mycket till att sabba grejerna.

Kollade för övrigt i bios och hittar ingenting av relevans annat än av/på. Ingenting som antyder att bios fattar om lan fungerar eller ej.

Får väl kika på pcie nätverkskort helt enkelt..

Och du vet att det i andra änden på nätverkskabeln funkar som det ska ?
Du skulle också kunna prova köra datorn med en livelinux för att utesluta nått underligt mjukvaruproblem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Drog till Netonnet med moderkortet, förklarade läget och att jag möjligen f*at upp lan-porten och att det inte är omöjligt att det är esd relaterat.
Efter en stund landade det i att jag fick returnera kortet och köpa ett nytt...!

Vilken osannolikt bra kundservice, kändes inte riktigt som att jag förtjänade detta då jag möjligen varit något försumlig osv. Men så blev det, och allt i god anda.

Netonnet har verkligen blivit ett solklart förstahandsval för min del, så bra som de hanterat detta. Inte bara en gång utan två.

Denna gång blir det både esd matta och esd armband, och alltihopa ordentligt jordat.