Det här med att återställa HDD till fabrikskapacitet... ?

Permalänk
Medlem

Det här med att återställa HDD till fabrikskapacitet... ?

Har sysslat med partitionering och olika former av diskhantering sedan min första dator 1995. Tycker det är intressant och ett sätt att hantera lagring på lokal dator om man befarar att operativsystemet kan lacka ur titt som tätt. Det var på den tiden då det inte fanns så många alternativ, man hade färre mindre diskar och datasegmentering på olika logiska enheter hade viss ... logik. PowerQuest Partition Magic var en trotjänare.

Sedermera behövs inte detta på samma sätt, men allt eftersom lagringskapaciteten ökar och ändrar karaktär så börjar man använda RAID. Det medför en ny titt på diskhanteringen, dock inte på samma sätt. Skall inte utveckla detta, men nu uppstår plötsligt en lång rad nya utmaningar. RAID som går sönder, diskar som rycks ur sin RAID och vars partitionstabell måste återställas till fabrik innan de kan användas igen och liknande omständigheter som är varför jag skriver detta inlägg.

Det har hänt att jag fått probelm med RAID och lyckats lösa dem, men nu har fan blåst i det blå skåpet. Antingen har jag maximal otur eller så har jag klantat mig ovanligt mycket men begriper inte hur.

När man rycker en disk ur en RAID är det vanligt att man måste, rent logiskt, säga åt RAID kontrollern att inte använda disken längre, och återställa den till original kapacitet och fabriksinställningar. Gör man inte det finns det en teoretisk risk att det blir ett smärre helvete att återställa disken. Nu sitter jag med inte mindre än 6 diskar av olika fabrikat som vägrar fatta att de skall återställas. Sätter jag in dem igen i RAID kontrollern så finns inga alternativ för att avlägsna eller återställa disken på "rätt" sätt.

Av en tillfällighet så råkar 3 av dessa diskar vara Seagate Barracuda ST3000DM008 och 2 Western Digital WD30EURX. Alla är på 3TB.

Har hållit på med dem nu i flera dagar och vi kan börja med att konstatera att S.M.A.R.T är ok på samtliga. Inga påvisbara fysiska fel. De klarar allihopa Seagates och WD interna verktygs diagnos. Men, det finns inget i verktygen som klarar av att återställa dem till fabrikskapacitet.

Alla diskar är givetvis GPT till att börja med.

De är allihopa friska och krya i Windows Disk Management men jag kan inte formatera dem upp till full kapacitet.
Bokstavligen. Initialisering och spinup eller down fungerar, men där måste finnas något skit i filallokeringstabellen som ställer till det, men jag hittar det inte.

Har provat diverse verktyg för ytskanning och partitionshantering och inget hittar några fel. Provar att skriva in fabriksvärdet för LBA, som redan står där, men det hjälper inte. HDSentinel känner av att något är fel, men förklarar inte vad man kan göra åt det. DiskGenius hittar inga fel. Diskpart ger inget fel när man kör "clean all", men ger heller inte resultat.
Gparted hittar heller inga fel eller verkar kunna göra något särskilt.

Det finns ett verktyg ( sg3_utils ) för att hantera 520b eller 528b proprietära format på diskar som suttit i olika typer av SAN eller NetAPP, men jag har inte pillat med det för det verkar inte relevant för att försöka fixa diskar som aldrig varit i ett sånt system.

Någon som har några tips?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du förväntar dig?

Att en 3GB disk visar 2,71GB beror på om man räknar en kB som 1000 eller 1024 bytes. Hårddisktillverkarna använder den första definitionen eftersom det får deras diskar att verka större. Windows använder den senare, vilket i mina ögon är den korrekta.
Att du inte kan formatera en partition som är 2,71GB på en 2,71GB disk beror på att utrymme försvinner för att hålla reda på partitionstabell och annan metadata om disken. Ledigt utrymme på en partition är det utrymme du faktiskt kan använda för data.

Med tanke på hela din historia kring att du hållit på med detta så länge så borde du redan känna till detta. Du har aldrig kunnat använda hela hårddisken till nyttig data. När diskarna blir större så "försvinner" det också mer utrymme eftersom det i någon mån är kopplat till storleken på disken, men konceptet är långt ifrån nytt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att en 3GB disk visar 2,71GB beror på om man räknar en kB som 1000 eller 1024 bytes.

I det här fallet är det dock 3 TB som visas som 2,71/2,52 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det du förväntar dig?

Du verkar helt missa att mitt exempel visar en total kapacitet på 2,71/2,52 GB

Precis som @perost förtydligar. LÄS kanske?

Visa signatur
Permalänk

* Hann redan påpekas 3 ggr under tiden jag skrev *

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det du förväntar dig?

Att en 3GB disk visar 2,71GB beror på om man räknar en kB som 1000 eller 1024 bytes. Hårddisktillverkarna använder den första definitionen eftersom det får deras diskar att verka större. Windows använder den senare, vilket i mina ögon är den korrekta.
Att du inte kan formatera en partition som är 2,71GB på en 2,71GB disk beror på att utrymme försvinner för att hålla reda på partitionstabell och annan metadata om disken. Ledigt utrymme på en partition är det utrymme du faktiskt kan använda för data.

Med tanke på hela din historia kring att du hållit på med detta så länge så borde du redan känna till detta. Du har aldrig kunnat använda hela hårddisken till nyttig data. När diskarna blir större så "försvinner" det också mer utrymme eftersom det i någon mån är kopplat till storleken på disken, men konceptet är långt ifrån nytt.

OT du får tycka vad du vill är rätt men du har fel, hårddisktillverkarna har rätt och windows har fel, k G T etc är SI-standarder med basen 10, en kB är alltså 1000 bytes. Det windows räknar är kiB GiB TiB etc

Saxat från wikipedia

Citat:

Som följd av detta införde IEC (International Electrotechnical Commission) 1998 en ny uppsättning binära prefix[2] utanför SI. De bildas genom att byta ut sista stavelsen i SI-prefixen mot "bi" och till motsvarande symboler lägga bokstaven "i":

Detta betyder också att de ordinarie prefixen enligt IEC enbart har sin bas-10-betydelse och aldrig någon bas-2-betydelse. De binära prefixen har dock ännu inte fått någon större allmän spridning. 1 GiB internminne betecknas fortfarande ofta som 1 GB.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Du verkar helt missa att mitt exempel visar en total kapacitet på 2,71/2,52 GB

Precis som @perost förtydligar. LÄS kanske?

Ett tips är att försöka ta bort allt irrelevant när du ställer en fråga och vara så tydlig som möjligt. Det här verkar inte ha någonting med RAID att göra t ex. Hade du formulerat frågan i stil med

"Mina hårddiskar på 3 TB dyker upp som 2.71 GB (observera GB, inte TB!), varför? Hur fixa?"

hade du inte bara sparat massor av tid för alla som läser frågan, det hade också blivit mindre irrelevanta inlägg i tråden (som mitt t ex) och om någon händelsevis råkar veta svaret hade de kanske insett det direkt istället för att tröttna på att läsa om RAID och lämnat tråden.

Iaf, det första jag skulle göra är att kolla hur det ser ut i Linux. Du kan ladda ner t ex Ubuntu och lägga på en USB-sticka och starta med den.

Permalänk
Rekordmedlem

Kraftfullaste sättet att hantera partitionering är Gparted eftersom det kan fungera fristående så man inte blandar in ett vanligt operativsystem som kan komma i vägen för det man vill göra, om inte Gparted funkar är det nästan alltid hårdvarufel.
https://gparted.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Ett tips är att försöka ta bort allt irrelevant när du ställer en fråga och vara så tydlig som möjligt. Det här verkar inte ha någonting med RAID att göra t ex. Hade du formulerat frågan i stil med

"Mina hårddiskar på 3 TB dyker upp som 2.71 GB (observera GB, inte TB!), varför? Hur fixa?"

hade du inte bara sparat massor av tid för alla som läser frågan, det hade också blivit mindre irrelevanta inlägg i tråden (som mitt t ex) och om någon händelsevis råkar veta svaret hade de kanske insett det direkt istället för att tröttna på att läsa om RAID och lämnat tråden.

Iaf, det första jag skulle göra är att kolla hur det ser ut i Linux. Du kan ladda ner t ex Ubuntu och lägga på en USB-sticka och starta med den.

Du missar att jag skrev att jag kollat med Gparted. Det är Linux mest kända och troligen mest använda disk och partitionshanterare. Det betyder inte att jag bara plockade upp Gparted på en bootsticka, utan körde in Ubuntu på en laptop och testade med en annan diskhanterare utöver Gparted. Fast, där finns ju ett litet frågetecken om hur mycket som blir rätt från en USB vagga. @mrqaffe verkar ha missat att jag skrev Gparted med.

Anledning till att jag skrev så mycket är att påvisa att jag gjort detta förut, att jag inte är en nybörjare på detta, att jag har viss erfarenhet av att hålla på med det och att täcka mig med så mycket information som möjligt om vad jag gjort och testat. Vad är fel med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Du missar att jag skrev att jag kollat med Gparted. Det är Linux mest kända och troligen mest använda disk och partitionshanterare. Det betyder inte att jag bara plockade upp Gparted på en bootsticka, utan körde in Ubuntu på en laptop och testade med en annan diskhanterare utöver Gparted. Fast, där finns ju ett litet frågetecken om hur mycket som blir rätt från en USB vagga. @mrqaffe verkar ha missat att jag skrev Gparted med.

Jag antar att du testat att ansluta diskarna till en dator direkt med SATA? USB-vaggor kan ju ställa till med en del problem annars när diskarna hamnar bakom en USB-kontroller.

2,52 GB är för övrigt en rätt underlig storlek, det enda jag hittar är att det är samma storlek som en IBM 3380 från 80-talet...

Permalänk
Medlem

Jo, jag är medveten om USB strulet.

Jag har plockat dem ut och in på raid kontrollern, har lediga portar där, efter olika åtgärdsförsök.

Du kan se själv hur det ser ut jämfört med annan disk i samma storlek

Men du har helt rätt i att jag borde försöka koppla in dem på sata för säkerhets skull... borde kunna ordna med några sladdar till någon desktop.

Det är nu man undrar varför man inte har en testbed...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jo, jag är medveten om USB strulet.

Jag har plockat dem ut och in på raid kontrollern, har lediga portar där, efter olika åtgärdsförsök.

Du kan se själv hur det ser ut jämfört med annan disk i samma storlek

https://i.imgur.com/hicDTyp.png

Men du har helt rätt i att jag borde försöka koppla in dem på sata för säkerhets skull... borde kunna ordna med några sladdar till någon desktop.

Det är nu man undrar varför man inte har en testbed...

Ser ut som att något kontrollerkort alternativt något om partitionstabellen är väldigt fel.

Har du information som du måste behålla eller kan du blåsa diskarna? I så fall skulle du kunna prova att skriva över dom med dd över den första GB.

dd if=/dev/null of=/dev/sdx bs=1048576 count=1024

sdx ska så klart bytas till motsvarande disk, observera att det är disken, inte partitionen, således ingen siffra som ska anges.

Diskar som strular brukar bli ok när man byter filsystem också. Du kan l Gparted även skapa en tom partition som skriver nollor över hela disken. Filsystem (näst sista till höger) ska vara rensade.

Skicka ett pm om du vill ha lite mer hjälp.

du kan även skapa en ny partitionstabell från menyn enhet -> skapa partitionstabell.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jo, jag är medveten om USB strulet.

Jag har plockat dem ut och in på raid kontrollern, har lediga portar där, efter olika åtgärdsförsök.

Du kan se själv hur det ser ut jämfört med annan disk i samma storlek

https://i.imgur.com/hicDTyp.png

Men du har helt rätt i att jag borde försöka koppla in dem på sata för säkerhets skull... borde kunna ordna med några sladdar till någon desktop.

Det är nu man undrar varför man inte har en testbed...

En disk som uppger 2.5 GB men egentligen är 3TB/2.7TiB så tyder det att den fått pekaren fel i sin PMR-cache (ja både PMR och SMR-diskar har en specifik area för ofta återkommande läsningar på samma ställen så att huvudrörelserna hålls måttliga i en hela tiden adaptiv process - det har funnits länge på HD och att en del eller hela utrymmet flyttats till en Flash-cache istället på vissa nyare diskmodeller (och SSHD-diskar) är bara en utökad tillämpning på något sedan länge redan existerande funktion)

- och då är det inte mycket att göra om man inte har de speciella diskkontrollerkorten (PC-3000) med tillbehören som de som håller på med dataräddning har - och det är inga billiga grejor, speciellt inte om man också skall hålla sina mjukvaror för korten och hackvägarna in i de olika disk-chassierna uppdaterade... det är reverse-enginering på riktigt hög nivå och de jobbar inte gratis och mot en relativt liten marknad.

Somliga modeller kan man gå in på serie-porten med en nivåomvandlare mot RS232 på disk-kontrollern och med speciella kommandon i rätt ordning att kunna få den att gå reset och då upptäcker diskens stora yta istället för att visa PMR-cachen som diskyta... - men då tappar man all data på disken i samma moment. Om det går att göra eller inte hänger helt på vilken 'chassie' diskarna är byggd på.

Dock en disk som ersätter sin stora diskyta med del av sin PRM-yta som diskyta har förmodligen andra problem då det är inget felläge som man bara 'halkar in i' bara sådär utan troligen finns problemen av olika slag på diskens SA-spår (SA = system-area, kan bara kommas åt över AT-kommandon över (S)ATA-bus och ofta med 'negativa' cylindernummer enligt klassisk CHS-adressering - och då skall man också 'veta' CHS-geometrin för att komma åt rätt ställe på SA-spåren - firmware-programmen och datat som finns på SA-spåren finns nästan alltid i dubbletter just för att tåla sektorfel mm. och det är också där man på en del HD rotar för att tex. nollställa SMART-värden som tex. vid refurb av diskar)

skall man läsa vidare så får man titta på forum som hddguru och/eller hddoracle och söka på sin diskmodell och/eller diskfamilj och se om det finns något intressant skrivet - är man lagringsintresserad så är det lätt att försvinna många timmar på dessa...

Är det WD-diskar i färg-serien som krånglar så är jag inte ett dugg förvånad, är det något som rasar på dem - ofta vid 45000-timmars nivån strömsatta så är det deras diskkontrollerkort som börja dumma sig medans själva plattpaketet, motorn och läsarmen verkar vara betydligt mer välbyggt, medans Seagates konsument-diskar så är det lite tvärt om - sällan problem med kontrollerkorten och vid problem så är det mer på disk-platt sidan.

Permalänk
Medlem

TLDR.

Jag skulle koppla en disk direkt till moderkortet, inte via en RAID-controller eller via ett USB-enclosure.
Sen skulle jag köra sg_format på den och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

TLDR.

Jag skulle koppla en disk direkt till moderkortet, inte via en RAID-controller eller via ett USB-enclosure.
Sen skulle jag köra sg_format på den och se vad som händer.

Om disken via ATA-kommandon uppger sig ha 2.5 GB som storlek på en disk som är flera TB stor och bara begränsad uppvisad litet antal LBA-sektorer så är det inte mycket sg-format, hdparm, sdparm mfl. sg_xx kommandon kan göra - utan nu är det på firmware-nivå i aktuella disken.

Permalänk
Medlem

Innan SSDs kom var det ju WD velirapotor som var de snabbaste. Tills någon kom på att man kunde en vanlig 'större' hårddisk och lågnivå formatera för att köra på den inre spåren, för nästan intill samma prestanda för halva priset.

De är inte lågnivå formaterade på nåt knasigt sätt bara? Men visst håller med, bort med RAID kontrollern först och främst, koppla in diskarna till moderkortet direkt. Hur stora är det då? Att felsöka med en RAID controller är hopplös. slår vad om att desktop diskarna inte ens är certifiera att fungera med den? Vill inte gnälla, men är rädd att vid minsta fördröjning, t.ex. småvibrationer som gör att disken stannar av en stund för att skydda sig själv. Så kommer en hårdvaru RAID controller som förväntar sig enterprise diskar slänga ut desktop diskarna ur RAID settet.

Nåja jag skulle nog ta en en valfri modern linux liveUSB distro (t.ex. ubuntu) och kolla hur stor disken där är.
därefter googla på: +hdparm "ATA Secure Erase"

När du kört igång secure erase ritualen, vänta, vänta, vänta. tills det verkligen är klart, vissa tar väldigt lång tid på sig och det är fullt normallt att det spottas ut kernel fel under tiden.. men därefter en reboot med samma linux för att se hur stor disken är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om disken via ATA-kommandon uppger sig ha 2.5 GB som storlek på en disk som är flera TB stor och bara begränsad uppvisad litet antal LBA-sektorer så är det inte mycket sg-format, hdparm, sdparm mfl. sg_xx kommandon kan göra - utan nu är det på firmware-nivå i aktuella disken.

Jag tänker att det alltid är en god idé att reducera antalet okända faktorer så mycket som möjligt när man felsöker.
Så bort med RAID-controllern och USB-grejen och kör SATA rakt in i modermodemet.

Fungerar inte det så har man i alla fall testat, innan diskarna och den suspekta controllern åker till tippen.

Permalänk
Medlem

@oldcomputer
Har ju gjort det. Inte med DD, förvisso, men SeaTools har ju det som en av sina inbyggda funktioner, radera rubber eller lite, exakt som du beskriver.

@xxargs
Väldigt intressant. Och lite överkurs för mig. Kan säga att dessa diskar bara kört 15000 timmar, något sådant. I övrigt så är du välkommen till Mellanskåne med din verktygsväska så kan jag kanske lära mig något nytt som jag behöver veta en gång vart tjugonde år eller så..

Övriga, skall försöka rigga sata.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

TLDR.

Jag skulle koppla en disk direkt till moderkortet, inte via en RAID-controller eller via ett USB-enclosure.
Sen skulle jag köra sg_format på den och se vad som händer.

Det där är ett bra argument. Oftast något man inte föreställer sig i sin vildaste fantasi som bråkar och gör systemet krångligt.

Dessutom går det, i Linux, skicka direkta anrop till enheter i /dev på hårdvarunivå och i /proc se hur en enhet ser ut med IRQ och annan info.

Med lsusb går det att se hur en disk eller annan sak ser ut som är ansluten till en USB-port. Men har man för många led så kan det bli svårt att anropa rätt enhet, speciellt om en låda gör en vanlig disk till en USB-enhet. Blir som en virtuell dator eller hårddisk / .iso / .img

Allt jag kopplar in som bråkar gör jag med så få saker som möjligt. Använder jag RAID så gör jag det på filsystemet, inte på disken. Föreställ dig att din RAID-kontroller går sönder och företaget har lagt ner. (Huga!)

Skrivet av xxargs:

Om disken via ATA-kommandon uppger sig ha 2.5 GB som storlek på en disk som är flera TB stor och bara begränsad uppvisad litet antal LBA-sektorer så är det inte mycket sg-format, hdparm, sdparm mfl. sg_xx kommandon kan göra - utan nu är det på firmware-nivå i aktuella disken.

Det är inte säkert, har haft diskar som har sett ut som fel storlek, även på hårdvarunivå (på andra datorer, helt utan RAID). Anledningar har bland annat varit en felaktig bootsektor, virus, trasig MBR, trasigt filsystem etc. etc.

Det dd gör är att skicka informationen rått till sektorerna utan att ta hänsyn till hur disken ser ut.

Dom flesta program som formaterar med partitioner "lyder" vanligen diskens uppgifter om utseende på huvuden, sektorer, spår etc. Idag är det ointressant då det är kontrollerkortet på disken som har uppgifterna och presenterar det som en mängd sektorer, ungefär som en tejprulle som är x meter lång. Tänk dig en skiva på högkant som man drar rakt ut.

Det här var man tvungen att kontrollera själv på tidigt 70-80-tal, dvs lågnivåformatering, vilket inte finns längre. Vi pratar alltså datorer innan Windows 1 var påtänkt.

Anledningen till att partitionsprogram misslyckas är alltså att disken inte ser ut som programmet förväntar sig,

En rolig sak dukan göra med dd är exempelvis pipa (|) till dd eller omdirigera (>) direkt till /dev/sda och använda hela disken som en lång fil. Du skulle sedan med dd i omvänd ordning läsa tillbaka din tar.gz. Disken skulle se helt oanvänd (eller om möjligen) trasig ut för andra partitionshanterare om man inte läser disken med hexprogram och själv förstå hexkod.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ser ut som att något kontrollerkort alternativt något om partitionstabellen är väldigt fel.

Har du information som du måste behålla eller kan du blåsa diskarna? I så fall skulle du kunna prova att skriva över dom med dd över den första GB.

dd if=/dev/null of=/dev/sdx bs=1048576 count=1024

sdx ska så klart bytas till motsvarande disk, observera att det är disken, inte partitionen, således ingen siffra som ska anges.

Diskar som strular brukar bli ok när man byter filsystem också. Du kan l Gparted även skapa en tom partition som skriver nollor över hela disken. Filsystem (näst sista till höger) ska vara rensade.

<Uppladdad bildlänk>

Skicka ett pm om du vill ha lite mer hjälp.

du kan även skapa en ny partitionstabell från menyn enhet -> skapa partitionstabell.

Testade med en Linux Mint och körde massor med varianter på Gparted, inklusive det konkreta exemplet du gav ovan, och har också kört det DD kommandot, men inte testat något annat med DD. Diskarna jag försökte fixa identifierades som dev/sda vid varje tilfälle.

Om jag nu skall lita på detta och inte hittar ett sätt att göra vad vi äldre och mer respekterade personer kallar låg nivå formatering, så växer högen med rödmarkerade, unfixable, diskar. Både WD och Seagate. Men, det skall också sägas att jag inte haft tid att försöka göra detta med sata. Kanske bra sysselsättning under påsken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I min värld gör man alltid en "dd if=/dev/zero of=/dev/sdx bs=10240k status=progress" [1] på struldisken och det skriver diskens början med bara '0' en bit in på disken just för att utesluta sådana saker som att partitioner lurar systemet.

Men som redan nämnt så bör det göras på så 'dumma' diskkontroller som möjligt utan några ambitioner med RAID-strukturer etc. vilket ofta faktiskt är via en 1-disk USB-SATA diskdocka eller äldre MB som inte har några inbyggda RAID-ambitioner eller åtminstone vara väldigt säker på att dessa är helt avstängda på modernare kort - för hugger dessa på lagringens första sektorer för att dessa stämmer med en RAID-struktur så får man en virtuell volym presenterad vidare till OS där de allra första sektorerna på disken inte syns för den senare startad OS då BIOS döljer dessa.

Kör man via HBA så skall man vara väldigt säker på att de är flashade till IT-mode - annars kan de också hugga på en LSI-kompatibel RAID-struktur i början på disken och det som läses vidare ut från HBA:n är en logisk volym av disken där lagringens första sektorer också är dolda.

[1] där sdx är någon av sda, sdb, sdc etc. och man bör använda 'lsblk' strax innan så att man är säker på att köra mot rätt disk!! - och sedan köra en bit in på disken (och kan brytas med Ctrl-C när man tycker att det kört länge nog) för att vara säker på att MBR och GPT och eventuellt startsektorer på eventuella RAID-strukturer är helt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Testade med en Linux Mint och körde massor med varianter på Gparted, inklusive det konkreta exemplet du gav ovan, och har också kört det DD kommandot, men inte testat något annat med DD. Diskarna jag försökte fixa identifierades som dev/sda vid varje tilfälle.

Om jag nu skall lita på detta och inte hittar ett sätt att göra vad vi äldre och mer respekterade personer kallar låg nivå formatering, så växer högen med rödmarkerade, unfixable, diskar. Både WD och Seagate. Men, det skall också sägas att jag inte haft tid att försöka göra detta med sata. Kanske bra sysselsättning under påsken.

Lågnivåformatering på riktigt som man gjorde med ST506/ST422-disk-kontrollerkort och på diskar med stegmotorer eller de lite senare voice-coil med separat skiva med servospår på DOS-3.1 tiden försvann ganska fort när IDE-diskarna tog över disk-gränsnitts standarden - på de första IDE-diskarna så kunde man fortfarande göra detta då de var i princip ihopbyggd ST506/422 disk med diskkontroller på samma kort på disken (och IDE-bussen var en förlängning av ISA-bussen med 74HC373/244 buffert-kretsar)

En modern IDE-disk kan inte formatera sig själv från allra första början hur mycket man än önskade det och beror på att servospåren för att läshuvudet skall kunna orientera sig måste assisteras fysiskt av externa mikroaktuatorer som med en kolv går igenom sidan på diskschassiet och trycker på läshuvudet medans den interna aktuatorn trycker emot så mycket det går och så steppar man i några nanometerssteg (en spårbredd på en disk är idag under 100 nm bred och en 'bit' skriven är under 10 nm lång, kanske 5-6 nm idag och förklarar varför man nu är kring 300MB/s på 7200rpm-diskar fast varvtalen inte är högre än tidigare)

titta på en WD-green (red, blue, gold) disk tillverkad på Tandon-plant 2010 - 2015 (idag nedlagt då HGST står för alla WD:s diskar idag) så finner ni en folielapp över ett hål i sidan som är från den processen

När man började med läshuvuden med flera läsdelar i samma huvud så räcker det med en masterspår som görs i samband när skivan tillverkas och resten av spåren kan skapas när en av läsdelarna i huvudet kan följa på den föregående spåret medans den nya skrivs - dock sker det inte med den firmware som sedan levereras med disken så den processen kan inte göras igen i efterhand.

Dock att skriva disken med '0' från början till slut med 'dd' kan 'renovera' en strulig snurrdisk (och SSD/NVMe också för den delen - som tex. att de blir snabbare igen då att skriva sekventiellt med '0' ger samma verkan som att köra TRIM på samma område - dvs. flashblocken bakom LBA-adressen kopplas ifrån adressen och kan ingå i flashblock-poolen efter radering) ) som tex. hänger sig eller har andra problem - för när man skriver sekventiellt så tittar inte diskkontroller på snurrdisken vad som fanns skrivet innan på diskytan (som kan ge problem om den läses för att det är för mycket fel i denna) utan det blir helt nya sektorer skrivna mellan sina synknings-block och man kan också den vägen bli av med 'pending sektors' som fins sedan tidigare registrerat i tex. 'SMART' då vid skrivning så verifieras alltid skrivningen med läshuvud strax efter skrivhuvudet att skrivningen blev korrekt och med tillräcklig styrka - eller om det inte går med flera omskrivningsförsök - blir reallokerad sektor.

jag har haft mer framgång med denna 'enkla' övning med 0-skrivning med 'dd' hela disken igenom än när man använder disk-tillverkarens egna verktyg i kontroll och reparation av lagring och beror på att dessa faktiskt försöker läsa först innan de skriver - men med sekventiell 'dd'-skrivning så frågar man inte ens om vad som fanns skrivet innan på diskytan när man skriver över den med nya datan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Testade med en Linux Mint och körde massor med varianter på Gparted, inklusive det konkreta exemplet du gav ovan, och har också kört det DD kommandot, men inte testat något annat med DD. Diskarna jag försökte fixa identifierades som dev/sda vid varje tilfälle.

Om jag nu skall lita på detta och inte hittar ett sätt att göra vad vi äldre och mer respekterade personer kallar låg nivå formatering, så växer högen med rödmarkerade, unfixable, diskar. Både WD och Seagate. Men, det skall också sägas att jag inte haft tid att försöka göra detta med sata. Kanske bra sysselsättning under påsken.

Woops! Får väl skämmas lite här, det är så klart /dev/zero och inte /dev/null man ska använda. Kan dock lunga dig och andra med att om man använder /dev/null så skrivs inget på disken. Har precis själv provat på en usb-sticka och inget ändras på den:

/dev/sdi är namnet på den plats som min usb-sticka använder, Du ska såklart verifiera din sticka eller hårddisks plats.

Med /dev/null:

sudo dd if=/dev/null of=/dev/sdi bs=1048576 count=1024
0+0 poster in
0+0 poster ut
0 byte kopierade, 0,000120805 s, 0,0 kB/s

Bilden visar usb-minnet före och efter man använt /dev/null

======================================

Med /dev/zero:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdi bs=1048576 count=1024
1024+0 poster in
1024+0 poster ut
1073741824 byte (1,1 GB, 1,0 GiB) kopierade, 71,1777 s, 15,1 MB/s

Bilden visar när man använt /dev/zero

programmet som visas diskarna här är Diskar (gnome-disks).

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det är lugnt @OldComputer, jag testar det igen.

Å min sida glömde jag nämna att ingen data är i fara, inte en kilobyte, annat än lite frustration.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm, det växer. Min WD test disk gav mig först några GB, sedan efter lite tjafs med Gparted och DD lyckades jag åstadkomma 746GB. Det tar sig, sedan är ju frågan hur jag kommer upp i ca 2,700 GB?

Skall testa samma med en annan disk

Citat:

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdi bs=1048576 count=1024
1024+0 poster in
1024+0 poster ut
1073741824 byte (1,1 GB, 1,0 GiB) kopierade, 71,1777 s, 15,1 MB/s

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Efter lite letande bland 15-20 år gamla sladdar lyckades jag hitta en relevant Molex LP4 med Sata förgreningar och koppla ihop lite i en miniserver jag har och därmed åstadkomma den efterlängtade SATA anslutningen.

På den servern har jag en TrueNAS Scale (Debian) som jag labbar lite med, så kör via shell och testar en disk i taget.

Påsken är räddad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Efter lite letande bland 15-20 år gamla sladdar lyckades jag hitta en relevant Molex LP4 med Sata förgreningar och koppla ihop lite i en miniserver jag har och därmed åstadkomma den efterlängtade SATA anslutningen.

På den servern har jag en TrueNAS Scale (Debian) som jag labbar lite med, så kör via shell och testar en disk i taget.

Påsken är räddad.

När du säger shell så hoppas jag du menar SSH från en annan klient, inte det inbyggda i webbgränssnittet.
Skulle du kastas ut/din session återställas avslutas alla startade processer i den inbyggda webbterminalen på mindre optimalt sätt. Det är inte önskvärt när du ägnar dig åt en känslig räddningsaktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hmm, det växer. Min WD test disk gav mig först några GB, sedan efter lite tjafs med Gparted och DD lyckades jag åstadkomma 746GB. Det tar sig, sedan är ju frågan hur jag kommer upp i ca 2,700 GB?

Skall testa samma med en annan disk

Om det skriver med 15 MB/s i genomsnitt och med bs=10240k blockstorlek (vilket betyder att det skriver i 10 MB-block som minsta blockstorlek sekventiellt) så skulle jag inte lägga ned så mycket mer krut på disken - normalt borde det vara minst 70 MB/s när den skriver nära centrum och kanske runt 140 MB/s när det skriver i ytterkant i den generationen diskar.

---

Även ssh stänger om man klipper förbindelsen - med 'nohup kommandoraden' kan man få programmet att fortsätta snurra även om terminalkopplingen försvinner

annars kan man prova med 'screen', 'tmux' (eventuellt måste installeras först, medans 'nohup' finns alltid) och motsvarande som håller kvar sessionerna i arbete och kan logga in senare igen även om terminalanslutningen bryts/stängs av

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Även ssh stänger om man klipper förbindelsen - med 'nohup kommandoraden' kan man få programmet att fortsätta snurra även om terminalkopplingen försvinner

annars kan man prova med 'screen', 'tmux' (eventuellt måste installeras först, medans 'nohup' finns alltid) och motsvarande som håller kvar sessionerna i arbete och kan logga in senare igen även om terminalanslutningen bryts/stängs av

Javisst, men ssh avbryter i normala fall inte din session, med reservation för att ibland kraschar saker o ting.

TrueNAS webbgränssnitt kommer att kasta ut dig när den känner för det. Inom 15 minuter är inte ovanligt. Det är en finess, typ, inte en bugg. Då dör även ditt webbskal.

Med det sagt är tmux eller screen fortfarande bra tips när man gör känsliga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kraftfullaste sättet att hantera partitionering är Gparted eftersom det kan fungera fristående så man inte blandar in ett vanligt operativsystem som kan komma i vägen för det man vill göra, om inte Gparted funkar är det nästan alltid hårdvarufel.
https://gparted.org/

Och Gparted är bara en gnome/GTK+ frontend för parted?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself