SweCreators - tråden om skapande, vad har du skapat?

Permalänk
Medlem

SweCreators - tråden om skapande, vad har du skapat?

På tips i en annan tråd så tänkte jag dra igång en tråd om skapande

Cosplay, cyklar, 3D-skrivare, målat något, kodat något? You name it!

Vad har du skapat på senaste tiden?

Permalänk
Medlem

Senaste projektet: min morbror sabbade sitt finger i en arbetsplatsolycka förra veckan, så jag testade vad jag kunde få till hemma med min 3D-printer:

Blått = PLA
Gult = TPU

Lärdom är väl att TPU är svårt att skriva ut, fick skriva ut i 10% hastighet i över ett dygn för att få ut delarna

Länk till skaparen av fingret: http://dangercreations.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Senaste projektet: min morbror sabbade sitt finger i en arbetsplatsolycka förra veckan, så jag testade vad jag kunde få till hemma med min 3D-printer:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Blått = PLA
Gult = TPU

Lärdom är väl att TPU är svårt att skriva ut, fick skriva ut i 10% hastighet i över ett dygn för att få ut delarna

Länk till skaparen av fingret: http://dangercreations.com/

Den här tråden ska jag följa. även kanske lägga in saker när jag skapat något
men hade du inte skapat något annat nyligen också
Om du inte sett redan kanske denna video kan ge lite tips också:
Nerdforge skapade sitt 3d finger: https://www.youtube.com/watch?v=ZVqa7j6jG0Q

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Den här tråden ska jag följa. även kanske lägga in saker när jag skapat något
men hade du inte skapat något annat nyligen också
Om du inte sett redan kanske denna video kan ge lite tips också:
Nerdforge skapade sitt 3d finger: https://www.youtube.com/watch?v=ZVqa7j6jG0Q

Jo jag använde min biologiska slutna 3D-skrivare att skapa den här, det var ganska enkelt egentligen. Bara mata in startskottet, mata med byggmaterial och vänta. Ganska mycket att hålla rent för den verkar läcka lite här och där, men överlag nöjd för ett andra försök. Ganska lång print-tid, men kanske man får räkna med med den upplösningen och komplexiteten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Jo jag använde min biologiska slutna 3D-skrivare att skapa den här, det var ganska enkelt egentligen. Bara mata in startskottet, mata med byggmaterial och vänta. Ganska mycket att hålla rent för den verkar läcka lite här och där, men överlag nöjd för ett andra försök. Ganska lång print-tid, men kanske man får räkna med med den upplösningen och komplexiteten?

Vi behöver lite fler detaljer, som layerheight, print speed, fill-rate etc

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Jo jag använde min biologiska slutna 3D-skrivare att skapa den här, det var ganska enkelt egentligen

Bara mata in startskottet, mata med byggmaterial och vänta. Ganska mycket att hålla rent för den verkar läcka lite här och där, men överlag nöjd för ett andra försök

Haha, jesus christ.

Men On Topic: Bra initiativ @Medbor! Ska bli riktigt kul att se vad SweClockers gemenskap skapar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vi behöver lite fler detaljer, som layerheight, print speed, fill-rate etc

Källkoden är inte så komplicerad egentligen, bara fyra tecken så vitt jag förstår:

ATGCTGCACCAGTTAG AGATTAGCCACAVVTT GGTCCGTAGTAGAAGT TTGTCCGTTGATGCCC GAATTGTTAGGACGTA CCTGATTCCTTGGTAC CACAGATGCATATAGG GTACGTGAGATAGTAT AGATCATACTACATAC TGAT!!!ERROR!!! Cause: Character limit reached

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Jo jag använde min biologiska slutna 3D-skrivare att skapa den här, det var ganska enkelt egentligen. Bara mata in startskottet, mata med byggmaterial och vänta. Ganska mycket att hålla rent för den verkar läcka lite här och där, men överlag nöjd för ett andra försök. Ganska lång print-tid, men kanske man får räkna med med den upplösningen och komplexiteten?

Man får säga grattis till skapandet av ett komplex helt system! Tror att med tiden så kommer det inte läcka lika mycket, men finns en period där vid 16-25 års ålder där den kan läcka vid midnatt en fredag eller lördag.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Haha, jesus christ.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag är en såndär som påbörjar mycket och sen aldrig gör klart det hela vägen. Har exempelvis en miljon halvfärdiga skissar/målningar där jag gjort vissa saker i detalj men sen tröttnat halvvägs. Typexempel följer nedan:

Och nej. Den är fortfarande inte klar Är man hopplös så är man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag är en såndär som påbörjar mycket och sen aldrig gör klart det hela vägen. Har exempelvis en miljon halvfärdiga skissar/målningar där jag gjort vissa saker i detalj men sen tröttnat halvvägs. Typexempel följer nedan:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Och nej. Den är fortfarande inte klar Är man hopplös så är man.

Snyggt!
Sambon har också det problemet när hon målar/ritar. Hon blir aldrig klar utan vill ändra.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Med tanke på omröstningens resultat och kanske för att förtydliga trådens ämne rekommenderar jag att se på denna video

Sammanfattningsvis är det för mig såhär:
- Allting är skapande
- Ändrande är skapande
- Digitalt är skapande
- Fysiskt är skapande
- Teoretiskt är skapande
- …

En musiksekvens, en skiss, en bana byggd i TrackMania, ett modifierat knivhandtag, en ny del monterad på en cykel, …

Så fort du tillför en tanke till ett problem, stort eller litet, så är det skapande. Problemlösning i sig är skapande i de flesta fall!

Känn er inte begränsade till att nå upp till en viss nivå eller kvalitet. Alla steg på vägen är kreativa!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Lagers:

Snyggt!
Sambon har också det problemet när hon målar/ritar. Hon blir aldrig klar utan vill ändra.

Lider med henne! Det är så lätt att det blir att man överarbetar det istället och blir missnöjd för att man förstört sina egna detaljer tillslut. Jag har också en tendens att tröttna när jag kommer till delar jag inte är så bra på. För porträtt/ansikten är det till exempel hår och öron, så jag har en massa skisser av skalliga, öronlösa ansikten. Tur att man inte är illustratör till yrket iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag är en såndär som påbörjar mycket och sen aldrig gör klart det hela vägen. Har exempelvis en miljon halvfärdiga skissar/målningar där jag gjort vissa saker i detalj men sen tröttnat halvvägs. Typexempel följer nedan:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Och nej. Den är fortfarande inte klar Är man hopplös så är man.

Väldigt fint! Perfekta som gåvor, eller gratulationskort eller bara att spara! Våga rama in några, tror verkligen de skulle uppskattas av andra!

Permalänk
Hedersmedlem

Borde få hem senaste kretskortet imorgon och kan förhoppningsvis löda ihop det och börja programmera. Ska mäta vibrationer/skakningar från 3d-skrivaren

Medan jag väntat på det har jag jobbat med en STM32 black pill och lärt mig deras ekosystem som bör göra det lättare att komma igång med den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Borde få hem senaste kretskortet imorgon och kan förhoppningsvis löda ihop det och börja programmera. Ska mäta vibrationer/skakningar från 3d-skrivaren

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/11378?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvZm9ydW1cL2JpbGRcLzExMzc4IiwiZmlsdGVycyI6WyJ0PWxhcmdlIl0sInBhcmFtcyI6eyJrZXkiOiJFRkUwOEM4MS1FMUY2LTQwNDMtQTlEQi1BMzA0MEI2OUFDODcifSwia2V5IjoiMzZlOTYwYWM0MWI2YjNkYmNmNzBlMzM0M2Q4ZjQ3ZjAifQ%3D%3D

Medan jag väntat på det har jag jobbat med en STM32 black pill och lärt mig deras ekosystem som bör göra det lättare att komma igång med den här.

Vad använder man för verktyg för att designa och tillverka kretskort? Jag har säkert gjort liknande i skolan någon gång men då såg det verkligen inte så där fint ut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Vad använder man för verktyg för att designa och tillverka kretskort? Jag har säkert gjort liknande i skolan någon gång men då såg det verkligen inte så där fint ut!

KiCad är designverktyget vilket är gratis. Sen finns det enkla plugin för populära tillverkare där man bara trycker på knappen och så förbereds en beställning där man får fylla i det sista. Sen kommer det i posten senare, beroende på var man beställer ifrån och hur komplext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Källkoden är inte så komplicerad egentligen, bara fyra tecken så vitt jag förstår:

ATGCTGCACCAGTTAG AGATTAGCCACAVVTT GGTCCGTAGTAGAAGT TTGTCCGTTGATGCCC GAATTGTTAGGACGTA CCTGATTCCTTGGTAC CACAGATGCATATAGG GTACGTGAGATAGTAT AGATCATACTACATAC TGAT!!!ERROR!!! Cause: Character limit reached

Är du säker att det där är korrekt, vad jag har för mig så förekommer bara 2 kombinationer, den där verkar ha fler kombinationer

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Leker i CAD och modifierar radiostyrda båtar, bilar etc. Ovanstående modell har jag ritat i Fusion 360 och ska 3D-printas. Tanken är att ge en befintlig bogserbåt ett annat stuk.

Ovanstående är ett projekt där jag också har ritat i Fusion 360 och printat ett chassi till en monstertruck. Ibland mixar jag mina delar med andras delar från exempelvis Thingiverse.

Ovanstående är ett exempel på snabb CAD och print av hjälpverktyg för att lufta 8st stötdämpare på en gång (vid påfyllning av olja).

Exempel på 5 minuters ritande i Fusion 360 där jag fixat en båthytt till en kompis.

3D-printern har verkligen öppnat upp för ett nytt sätt att skapa. Från datorn till färdig produkt, och allt inom hemmets väggar

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

KiCad är designverktyget vilket är gratis. Sen finns det enkla plugin för populära tillverkare där man bara trycker på knappen och så förbereds en beställning där man får fylla i det sista. Sen kommer det i posten senare, beroende på var man beställer ifrån och hur komplext.

Hur ser priserna ut för att få ett kretskort tillverkat?

Permalänk
Medlem

Förutom att skapa finsk stämning blir det till att rita/måla på datorn (fast det var tyvärr ett tag sen nu).

Permalänk

Jag skriver ut och målar miniatyrer:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Hur ser priserna ut för att få ett kretskort tillverkat?

Man brukar få beställa ett minsta antal. Hos tyska Aisler där jag beställer så är det minst 3 st och jag brukar hamna på runt 350-500 inkl frakt. Jag har kollat på kinesiska ställen också och där brukar det vara minst 5 st men som är lite billigare då men inkl frakt hamnade det omkring samma pris för mig och sen tar det lite längre att få dem.

Notera att då är det rena kort utan några komponenter monterade. Med montering och komponenter blir det dyrare, man hamnar närmare tusenlapp och uppåt.

Jag tycker det är väldigt kul då man kan göra saker helt efter egna krav och tycke. Sen kan det vara väldigt krävande, jag är ingen elektronikingenjör utan mer dataingenjör så det blir en del att lära sig i början men jag tycker jag tog mig förbi det ganska fort, bara man vågar göra lite fel. Tillsammans med 3d-skrivare kan man sen har rätt kul

Permalänk
Medlem

Förr i tiden höll jag på med Photoshop, men jag tyckte aldrig att jag var så bra så jag har inte rört det på minst 6 år nu. Här är två av mina tidiga alster. Jag hade en fascination till 'lens flare' som skulle vara med överallt av någon anledning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Snöade in på att tillverka köksknivar från grunden för ett antal år sedan. Blir en fyra fem stycken om året nuförtiden.

Scaniansteel

Permalänk
Avstängd

Hade väldigt gärna skapat om jag hade haft tid och resurser till det.
Men nu bor man i en lägenhet och har en hushållsinkomst typ 400 spänn över socialbidrag...

Jag skulle vilja ha en metallverkstad, självklart med både CNC-fräs och 3D-printer för metalldelar.
Bland annat skulle jag vilja tillverka tryckluftsdrivna luftgevär för prickskytte.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Man brukar få beställa ett minsta antal. Hos tyska Aisler där jag beställer så är det minst 3 st och jag brukar hamna på runt 350-500 inkl frakt. Jag har kollat på kinesiska ställen också och där brukar det vara minst 5 st men som är lite billigare då men inkl frakt hamnade det omkring samma pris för mig och sen tar det lite längre att få dem.

Notera att då är det rena kort utan några komponenter monterade. Med montering och komponenter blir det dyrare, man hamnar närmare tusenlapp och uppåt.

Jag tycker det är väldigt kul då man kan göra saker helt efter egna krav och tycke. Sen kan det vara väldigt krävande, jag är ingen elektronikingenjör utan mer dataingenjör så det blir en del att lära sig i början men jag tycker jag tog mig förbi det ganska fort, bara man vågar göra lite fel. Tillsammans med 3d-skrivare kan man sen har rätt kul

Det var mycket billigare än jag trodde. Jag är lite sugen på att nångång bygga en CPU/dator med TTL-chip, typ 6502, på ett krestkort. Låter som att det inte behöver bli så farligt dyrt, särskilt om man löder dit chipen själv.

Kanske skulle hitta nåt enkelt projekt att börja med, bara för att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trial1835:

Snöade in på att tillverka köksknivar från grunden för ett antal år sedan. Blir en fyra fem stycken om året nuförtiden.

Scaniansteel

<Uppladdad bildlänk>

Smider du bladen själv?
I sådana fall så vill vi ju se bilder på smedjan och ingen grönsak! 😋

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Smider du bladen själv?
I sådana fall så vill vi ju se bilder på smedjan och ingen grönsak! 😋

Nej tyvärr inte har alla annan utrustning som bandslip och härdugn men har än så länge lyckats undvika att även gräva ner mig i ”smidesträsket”

Köper in rostfritt damaskstål från Damasteel i Söderfors och använder mig av ”stock removal” för själva tillverkningen.