Låt AI bestämma din musik i Spotify

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Håller med. Min Supermix som den gjort i många år nu känner till ens musiksmak bättre än vad man själv känner den. Helt plötsligt kommer det en låt från okänd artist som man diggar järnet mitt bland ens favoritlåtar, gamla som nya.

Varför är Spotify så sena med en liknande funktion?

Min gissning blir att Google har ofantligt mycket mer resurser, mest personlig data i världen, och mognare algoritmer framtagna av exceptionellt duktiga programmerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Min gissning blir att Google har ofantligt mycket mer resurser, mest personlig data i världen, och mognare algoritmer framtagna av exceptionellt duktiga programmerare.

Spotify borde väl ha mer data gällande musiklyssnande iom att de länge varit den ledande plattformen? Fast Google kanske tagit data från YouTube. Hm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Coolt, startade det just nu får se om den gör bra jobb under dagen!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Min gissning blir att Google har ofantligt mycket mer resurser, mest personlig data i världen, och mognare algoritmer framtagna av exceptionellt duktiga programmerare.

Fast har Google samma utbud från alla artister?
Jag menar Spotify har ju knutit 99.9% av alla artister och låtar till sig.
Är Google där med exakt samma utbud så att man kan söka på vilken artist/Grupp som helst, även de mer obskyra från år tillbaka och komma åt (oftast) hela låtskatten från artisten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast har Google samma utbud från alla artister?
Jag menar Spotify har ju knutit 99.9% av alla artister och låtar till sig.
Är Google där med exakt samma utbud så att man kan söka på vilken artist/Grupp som helst, även de mer obskyra från år tillbaka och komma åt (oftast) hela låtskatten från artisten?

Ingen aning. Har aldrig testat youtube music, men de som gör det är ofta väldigt nöjda.

Permalänk
Medlem

Testade detta igår på väg hem från jobbet. Spenderade mer tid med att hoppa över låtar än att lyssna. Vet inte varför den fick för sig att sända typ tio låtar från Spotify topp 100? Har aldrig lyssnat på den listan och de låtar den rekommenderade från den var inte ens likt det jag brukar lyssna på. Nej, jag blev inte imponerad.

Permalänk
Medlem

Använde AI funktionen hela dagen igår, funkade generellt as dåligt och spelade musik som jag aldrig fått för mig att lyssna på.. 1/5 toast får den i betyg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Fast har Google samma utbud från alla artister?
Jag menar Spotify har ju knutit 99.9% av alla artister och låtar till sig.
Är Google där med exakt samma utbud så att man kan söka på vilken artist/Grupp som helst, även de mer obskyra från år tillbaka och komma åt (oftast) hela låtskatten från artisten?

Just onskyr musik är google bättre på. Spotify fokuserar mer på den "obskyra" musiken som säljer.

Skrivet av Klarspråkarn:

Testade detta igår på väg hem från jobbet. Spenderade mer tid med att hoppa över låtar än att lyssna. Vet inte varför den fick för sig att sända typ tio låtar från Spotify topp 100? Har aldrig lyssnat på den listan och de låtar den rekommenderade från den var inte ens likt det jag brukar lyssna på. Nej, jag blev inte imponerad.

Skrivet av Adnerhill:

Använde AI funktionen hela dagen igår, funkade generellt as dåligt och spelade musik som jag aldrig fått för mig att lyssna på.. 1/5 toast får den i betyg.

Men deras mål är inte att ge er det ni vill ha, Spotify vill styra er smak och era vanor till att konsumera rätt saker. Det fungerar på de flesta då de flesta är ganska konforma i sin musiksmak. Men sticker man ut lite så blir det konstigt.
Det är inte någon konspiration eller så, utan mer en biprodukt av marknadskrafter. Konformitet i konsumentledet är mer lönsamt. Därför allt ska delas i sociala medier nu för tiden, och där Spotify är på och vill dela ens lyssnarvanor om man inte aktivt stänger av funktionen med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också provat. Det är precis samma gamla tråkiga algoritm som tidigare, fast man har klistrat på rösten som även gaggar om "2016 hände ditten och datten, men du lyssnar mest på ..., blabla". Det finns ingen AI inblandat här, på sin höjd en pipe till Wikipedia och röstsyntes. Besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om den kan mixa – alltså lösa snygga övergångar mellan låtar som en riktig DJ – så är detta en total gamechanger.

Men jag utgår från att så ej är fallet.

Så NRJ Hit Story Mix med Kristina Gern? På tal om kommersiell radio i ett annat inlägg... Brukar inte lyssna på NRJ annars, men just när den ligger och snurrar slår jag på kanalen ibland.

Permalänk
Medlem

Väldigt negativ tråd att läsa. Jag har testat AI Dj:en senast dagar och tycker den fungerar riktigt bra. Kanske att den har uppdaterats bakom kulisserna och blivit bättre? Eller om det beror på vilken genre man lyssnar på det vet jag inte. För just alla typer av EDM verkar den spot on.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Håller med. Min Supermix som den gjort i många år nu känner till ens musiksmak bättre än vad man själv känner den. Helt plötsligt kommer det en låt från okänd artist som man diggar järnet mitt bland ens favoritlåtar, gamla som nya.

Varför är Spotify så sena med en liknande funktion?

Discover Weekly har ju funnits i flertalet år. Baseras ju på vad jag lyssnar på, vilka låtar, musikstil och artister jag lyssnar mest på /gillar. Hittat kanske 50% av min Top100 lista genom Spotifys rekommendationer.

Sedan har vi ju Realese Radar där alla artiser som jag följer kommer upp när de släpper nya låtar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tycker Xavier gjorde ett helt okej jobb men efter man lyssnat en längre stund tappar han bort sig och börjar spela samma saker som man redan hört i samma följd som tidigare på nytt. Annars ett bra verktyg när man bara vill sätta på något utan att tänka så mycket på det.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮