Permalänk
Medlem

Ska göra en Cantenna

Har fått lite tips o trix och har kollat på många videos.
Jag ska göra en cantenna men hur kan man göra en cantenna som har längre räckvid i en raksträcka.

Jag vet inte mycket om antenner fast jag läst flera forum o kollat på flera videos.

Det dem gör är berätta om olika saker men aldrig vad de betyder. Vad det är osv. Ex är med MHz.

Ett annat ex är
Freq. of operation [MHz]

Cut-Off Freq. for TE11 Mode [MHz]

Cut-Off Freq. for TM01 Mode [MHz]

Och vrf ena ska vara mindre än den andra och sånt här behöver jag hjälp med.

Permalänk

Mhz = Mega hertz

M= Mega =1000000

Hz = hertz = svängningar per sekund.

Dvs hur många gånger signalens sinusvåg svänger per sekund.

Mhz x 1000000 = hz

Mega används för att korta ner siffran istället behöva behöva skriva ut ett långt nummer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM23:

Har fått lite tips o trix och har kollat på många videos.
Jag ska göra en cantenna men hur kan man göra en cantenna som har längre räckvid i en raksträcka.

Jag vet inte mycket om antenner fast jag läst flera forum o kollat på flera videos.

Det dem gör är berätta om olika saker men aldrig vad de betyder. Vad det är osv. Ex är med MHz.

Ett annat ex är
Freq. of operation [MHz]

Cut-Off Freq. for TE11 Mode [MHz]

Cut-Off Freq. for TM01 Mode [MHz]

Och vrf ena ska vara mindre än den andra och sånt här behöver jag hjälp med.

Förenklat har varje antenn ett band den arbetar bäst i, som varierar beroende av antennens design. För att inte krångla till det för dig i onödan genom att introducera flera begrepp skiter jag i definitionen, men generellt kan du se det som värdena som avgränsar antennens band. Under den undre brytfrekvensen och över den övre brytfrekvensen fungerar inte antennen lika bra. Du vill anpassa antennen så alla frekvenser källan arbetar med finns inom antennens band, eller om du så vill, över den undre brytfrekvensen, och under den övre brytfrekvensen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!