Värt att uppgradera från i5 9600K till 7800X3D för gaming?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera från i5 9600K till 7800X3D för gaming?

Hej,

Kör med ett RTX3080 idag och undrar om det kommer kosta mer än det smakar för enbart gaming? Vad snackar vi för prestandaökning? Spelar i 1440p.

Blir en systemuppdateringskostnad på totalt 9000 kr för mig. Hittar inga specifika benchmarks mot äldre CPUer och hade velat veta från er hur stor skillnad det är i spel som skalar bra med CPU, exempelvis CP2077 eller BF2042.

Någon som har benchmarkat med liknande specs?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Ungefär som att jämföra en gammal Volvo 240 mot en Ferrari

Du kommer märka en stor skillnad, framförallt i 1% lows, men även högre FPS rent generellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem

Kolla denna, visserligen bara Intel CPUS men 13700 är ju sämre för spel än en 7800X3d så kan vara en bra fingervisning.

https://www.youtube.com/watch?v=98ZmMuOTeqQ

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Ungefär som att jämföra en gammal Volvo 240 mot en Ferrari

Du kommer märka en stor skillnad, framförallt i 1% lows, men även högre FPS rent generellt.

Med det argumentet kostar ju en Ferrari lite mer än en Volvo också, och har fortf 4 hjul och en motor

Videon gav en ganska bra fingervisning att jämföra med en i7 9700. Är bara i vissa spel jag märker av 1%lows, speciellt shooters som BF, så det kan ju va värt av bara den anledningen.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Jag gick från en 8700K (stock speeds) till en 7800X3D och DDR5 6000MHZ CL36, hade sedan tidigare ett 6900XTXH som graffe.

Holy shit vilken skillnad i lows, dessutom flaskar kortet nu istället för prollen i praktiskt taget allt (finns ju några få saker som hellre vill ha fler kärnor eller fler mhz i spelvärlden).

Fick lära om all aim i saker som BF2042 pga smoothenessen, jag aimade förbi målet pga allt glid (ultra i 1440p gick från 20-30fpslows till ca: 90-100fps vilket var maximum tidigare)

Dock är det en ung plattform ännu, så titta noga på vilka minnen du köper, vilket moderkort du köper, säkerställ komponenternas kompatibilitet noggrant med varandra och uppdatera bios som en galning varje månad.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Jag gick från en 8700K (stock speeds) till en 7800X3D och DDR5 6000MHZ CL36, hade sedan tidigare ett 6900XTXH som graffe.

Holy shit vilken skillnad i lows, dessutom flaskar kortet nu istället för prollen i praktiskt taget allt (finns ju några få saker som hellre vill ha fler kärnor eller fler mhz i spelvärlden).

Fick lära om all aim i saker som BF2042 pga smoothenessen, jag aimade förbi målet pga allt glid (ultra i 1440p gick från 20-30fpslows till ca: 90-100fps vilket var maximum tidigare)

Dock är det en ung plattform ännu, så titta noga på vilka minnen du köper, vilket moderkort du köper, säkerställ komponenternas kompatibilitet noggrant med varandra och uppdatera bios som en galning varje månad.

Låter lovande! Av de tester jag sett älskar ju BF mer CPU-kraft mer än de flesta spel. Jag går också ner till 45-60 lows i tunga scenarion, och då med medium/high settings i 1440p.

Här är kombon jag kollar på:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/JQ0bAcXJet-JnXpHoBEP9FpFBDw/vlademil

Har läst en del om just BIOS uppdatering ifall det inte funkar när man satt ihop delarna. RAM-minnen tror jag kommer funka bra, inte de absolut snabbaste kanske men på en bra nivå för priset.

Vad kör du för Mobo/RAM kombo, och hur har det funkat?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Kan flika in att jag byggde mer eller mindre identiskt som din varukorg parat med ett 4080. Flytet i bl.a. BF är löjligt trevligt vid 1440p. Tror du kommer uppleva en rejäl boost med den uppgraderingen.
Problemet med AM5 var väl framförallt initialt att EXPO inte riktigt fungerade felfritt och i vissa fall ledde till BSOD/black screen eller väldigt långa boot tider samt att soc volten va för hög. För egen del har jag haft väldigt lite problem med det. Mycket verkar ha lösts efter löpande BIOS/UEFI uppdateringar. Gör dock som tidigare talare påpekade att kolla kompatibilitet mellan specifikt moderkort och minne för att säkerställa att dessa stöds.

Det enda som skiljer din korg är moderkortet i mitt fall som istället är ett: https://www.inet.se/produkt/1903880/asus-rog-strix-b650e-f-ga...

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Låter lovande! Av de tester jag sett älskar ju BF mer CPU-kraft mer än de flesta spel. Jag går också ner till 45-60 lows i tunga scenarion, och då med medium/high settings i 1440p.

Här är kombon jag kollar på:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/JQ0bAcXJet-JnXpHoBEP9FpFBDw/vlademilhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/JQ0bAcXJet-JnXpHoBEP9FpFBDw/vlademil

Har läst en del om just BIOS uppdatering ifall det inte funkar när man satt ihop delarna. RAM-minnen tror jag kommer funka bra, inte de absolut snabbaste kanske men på en bra nivå för priset.

Vad kör du för Mobo/RAM kombo, och hur har det funkat?

Du kan få billigare moderkort, och bättre CL på minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Du kan få billigare moderkort, och bättre CL på minnena.

https://komponentkoll.se/bild/piKNd.png

Jag vill gärna ha optisk utgång, så fick bli ett lite dyrare. Letade dock inte så himla noga, kanske finns billigare med optisk...

Sen velade jag mellan minnena, men jag kom fram till att jag gärna tar med LEDs på för utseendets skull. Det är vad jag har idag o gillar det. Sen blir det ju himla mörkt i burken annars, ser inte om den är på

Beställde min länkade kundvagn. Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Jag körde med Gigabytes moderkort denna sväng på grund av att ASUS just fuckade upp med sina bios-uppdateringar och "brände" 7800X3D's på grund av för hög SoC-voltage och verkade mygla med vad som var orsaken till problemet för att undvika att sitta med svarte petter i garantifrågor.

Det visade sig vara bra val, de har bland de lägsta boot-timesen och överlag bra prestanda per krona.

När det gäller minnena så verkar det generella vara att hålla sig borta från samsungs chips på AM5-plattformen (just nu iaf) på grund av högst risk för minnes-inkompatibilitet och EXPO-instabilitet. Sådant lär växa bort efter hand dock, antingen via BIOS-uppdateringar eller att samsung får till sin design bättre.

Det viktiga är att du ser till att minnena (exakta minnesstickan verkligen) är med på QVL på moderkortet för att få så goda chanser att ha ett problemfritt gejmande framöver.

Se nedan för min config från Inet:

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.