Vinterdäck för KIA Stonic 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Så mycket i ditt inlägg är fel.
Fälgar håller inte för evigt som du får det att låta.
De håller betydligt längre än däck men de är långt i från underhållsfria. Plåtfälgar är billigare till vissa bilar men inte alla, långt ifrån.
Sen plåtfälgar tar stryk av saltade vägar på ett helt annat sätt aluminium gör.

Det du däremot har rätt i är att däck bör bytas regelbundet oavsett körsträcka. Om mönster och dubb är bra så är 3 år lämpligt för att behålla god prestanda, 5 år är det jag rekommenderar som längst.

Tpms är INTE onödigt. Det är ett jävla elände när det strular men det är en SÄKERHETSFUNKTION. Sen så kan den spara pengar oxå, för med tpms så kan man upptäcka en pyspunka i tid och få däcket reparerat innan det är för sent. För stommen i däcket tar stryk av att köras med för lite luft. Den kan rent av bli förstörd och då får man köpa ett nytt däck.

Du har helt rätt att TPMS inte är ett krav i Sverige i dagsläget men det är inte onödigt för det.

Jag behöver nya sommardäck till min Toyota avensis och undrar vilka du rekommenderar. Det är 205/60/ 16 dimensioner. Mina nuvarande är Goodyear EfficientGrip Performance som funkat bra i massa år men undrar om Hankook är ett bra märke? Eller ska man satsa på de kända märkena?

Dessa tex https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/205-60r16-96v/somma...

Vid specifika frågor vill jag veta:
Däckstorlek (tex 195/65R15) då alla mönster inte finns i alla storlekar.
Bilmodell
Körmönster, mycket stadskörning eller landsväg.
Hur mycket kör du?
Billigt eller bra(budget, mellanklass eller premium)?
Vill du ha dubbat, dubbfritt eller öppen för förslag?
Övriga önskemål?

205/60 - 16
Toyota avensis kombi
90% stadskörning
1000 mil per år ca
Mellanklass däck, sommar

Tack!!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av underwatch:

Jag behöver nya sommardäck till min Toyota avensis och undrar vilka du rekommenderar. Det är 205/60/ 16 dimensioner. Mina nuvarande är Goodyear EfficientGrip Performance som funkat bra i massa år men undrar om Hankook är ett bra märke? Eller ska man satsa på de kända märkena?

Dessa tex https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/205-60r16-96v/somma...

Satt sprillans nya hankook sommardäck på min bil när jag köpte den även haft på nån bil innan mins inte exakt vilken av dem.

men skulle inte rekomendera,

tenderar vara ganska högljudda eller ja inte högljudda som extremt högt ljud men väldigt irriterande ljud och slits ganska fort samma erfarenhet på bägge bilarna med ett gäng år mellanrum och liknande däckdimensioner iaf.

inget jag skulle sätta på typ en bil som man åker i mycket så som en pendlarbil man åker i dagligen utan på slit å släng bilen isf som bara typ rullar på nån skogsväg nån gång ibland.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av underwatch:

Jag behöver nya sommardäck till min Toyota avensis och undrar vilka du rekommenderar. Det är 205/60/ 16 dimensioner. Mina nuvarande är Goodyear EfficientGrip Performance som funkat bra i massa år men undrar om Hankook är ett bra märke? Eller ska man satsa på de kända märkena?

Dessa tex https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/205-60r16-96v/somma...

Koreanska Hankook klassas som ett premiummärke precis som Goodyear, Continental, Pirelli, Dunlop etc.

Just däcken du pekat på ligger kalasbra i hållning på torr och blöt väg och mitt i smeten när det kommer till ljud. Väldigt bra bromsförmåga enligt testerna. Lång förväntad livslängd.

Känns lågt prissatta mot vad de har för testresultat, jag hade inte haft några bekymmer att köpa de där däcken.

https://alltyretests.com/hankook-ventus-prime-4-k135-test/

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Satt sprillans nya hankook sommardäck på min bil när jag köpte den även haft på nån bil innan mins inte exakt vilken av dem.

men skulle inte rekomendera,

tenderar vara ganska högljudda eller ja inte högljudda som extremt högt ljud men väldigt irriterande ljud och slits ganska fort samma erfarenhet på bägge bilarna med ett gäng år mellanrum och liknande däckdimensioner iaf.

inget jag skulle sätta på typ en bil som man åker i mycket så som en pendlarbil man åker i dagligen utan på slit å släng bilen isf som bara typ rullar på nån skogsväg nån gång ibland.

Ljudet bryr jag mig inte så mycket om, det kommer vara 80-90% stadskörning. Dvs det kommer inte vara någon pendlarbil, max 1000 mil per år. Haft mina nuvarande däck i 6 år (goodyear) men de är dags att byta till nästa säsong

Skrivet av DavidtheDoom:

Koreanska Hankook klassas som ett premiummärke precis som Goodyear, Continental, Pirelli, Dunlop etc.

Just däcken du pekat på ligger kalasbra i hållning på torr och blöt väg och mitt i smeten när det kommer till ljud. Väldigt bra bromsförmåga enligt testerna. Lång förväntad livslängd.

Känns lågt prissatta mot vad de har för testresultat, jag hade inte haft några bekymmer att köpa de där däcken.

https://alltyretests.com/hankook-ventus-prime-4-k135-test/

Hmm låter bra, hade nog inte satsat på hankook som vinterdäck dock men till sommar så kan jag tycka att de är ok. Får se om inte något intressant dyker upp på Blocket så lär jag köpa de, går billigare hos bythjul (1182kr per däck) finns en hel del tid kvar till nästa säsong så det är ingen stress direkt 😊

Tack för svaren!

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Vid specifika frågor vill jag veta:
Däckstorlek (tex 195/65R15) då alla mönster inte finns i alla storlekar.
Bilmodell
Körmönster, mycket stadskörning eller landsväg.
Hur mycket kör du?
Billigt eller bra(budget, mellanklass eller premium)?
Vill du ha dubbat, dubbfritt eller öppen för förslag?
Övriga önskemål?

M+S 215/65R16C
Minivan
Stadskörning men med ett tjugotal resor per år landsväg/privat väg
Köpte precis dubbade Hakkapelitta C-däck för att klara av att åka ut till landet när det är snö och is på landet

Har jag gjort rätt? Baserat på mängden stadskörning hade kanske dubbfritt varit bäst men de resor jag har ut på landet är obligatoriska och är inga jag kan avstå p.g.a. väderlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Premium:
Goodyear Ultragrip Ice Arctic 2
Michelin X-ice north 4
Nokian Hakkapeliitta 10

Mellanklass:
Nordman North 9
Pirelli Ice Zero 2 (köp INTE ice zero 1)
Gislaved Nordfrost 200

Jag är inne på min andra uppsättning Michelin X-ice north 4. (Har inte slitit ut, sålda bilen jag hade första uppsättningen på)
Det jag blev såld på utöver det utmärkta greppet är att dessa däck använder fler (ca 250) men mindre dubbar. Det ger samma grepp men mycket tystare.

Edit: Kör kombo av stadstrafik och landsväg i mellersta/norra Norrland

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag behöver nya sommardäck till min Toyota avensis och undrar vilka du rekommenderar. Det är 205/60/ 16 dimensioner. Mina nuvarande är Goodyear EfficientGrip Performance som funkat bra i massa år men undrar om Hankook är ett bra märke? Eller ska man satsa på de kända märkena?

Dessa tex https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/205-60r16-96v/somma...

Vid specifika frågor vill jag veta:
Däckstorlek (tex 195/65R15) då alla mönster inte finns i alla storlekar.
Bilmodell
Körmönster, mycket stadskörning eller landsväg.
Hur mycket kör du?
Billigt eller bra(budget, mellanklass eller premium)?
Vill du ha dubbat, dubbfritt eller öppen för förslag?
Övriga önskemål?

205/60 - 16
Toyota avensis kombi
90% stadskörning
1000 mil per år ca
Mellanklass däck, sommar

Tack!!

Hankook är riktigt vettiga, ventus prime 4 skulle jag sikta på.
En uppstickare som försöker slå sig in i Europa och oxå verkar vara väldigt prisvärda är Tracmax. De faller väl egentligen in i budgetsegmentet men de känns som ett premiumdäck i handen och vi har haft väldigt mycket positiva recensioner på dem.
Enda jag inte kan uttala mig om är hur gummit åldras då det än så länge är relativt nya.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

M+S 215/65R16C
Minivan
Stadskörning men med ett tjugotal resor per år landsväg/privat väg
Köpte precis dubbade Hakkapelitta C-däck för att klara av att åka ut till landet när det är snö och is på landet

Har jag gjort rätt? Baserat på mängden stadskörning hade kanske dubbfritt varit bäst men de resor jag har ut på landet är obligatoriska och är inga jag kan avstå p.g.a. väderlek.

Nokian Hakkapeliitta C4 är det absolut bästa C-däcket på marknaden nu utan fråga.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Hankook är riktigt vettiga, ventus prime 4 skulle jag sikta på.
En uppstickare som försöker slå sig in i Europa och oxå verkar vara väldigt prisvärda är Tracmax. De faller väl egentligen in i budgetsegmentet men de känns som ett premiumdäck i handen och vi har haft väldigt mycket positiva recensioner på dem.
Enda jag inte kan uttala mig om är hur gummit åldras då det än så länge är relativt nya.

Tack jag håller bevakning på de i prisjakt. Antar att de går upp i pris när våren/sommaren närmar sig så om man ska slå till på sommardäck så är det nu under vintern?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Tack jag håller bevakning på de i prisjakt. Antar att de går upp i pris när våren/sommaren närmar sig så om man ska slå till på sommardäck så är det nu under vintern?

Jag kan inte svara på hur andra verkstäder gör men hos oss är det "samma pris" året runt. Dvs självklart justerar vi priserna löpande baserat på vad vårat inköpspris osv är, men vi rear inte ut tex sommardäck på höst/vinter.

Men rent generellt så kan jag lova dig att priserna kommer stiga på däck.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit

Förväntar mig inte att du ska veta svaret men testar ändå eftersom jag blir något förbryllad över svaren jag får från återförsäljare och grossister av fälgar i Sverige.

Som jag skrev tidigare i tråden så var min tanke att köpa 18" fälg och vinterdäck till min Skoda Enyaq iV 80X, detta då jag inte ser att det finns någon egentlig förlust och flera vinster (längre räckvidd, billigare inköp, generellt bättre fäste etc) med att gå ned från 19" som är det minsta Skoda officiellt rekommenderar.

Ser man till norrmännen och Megahjul så har de gjort en del egna tester vilket visar just på vinsterna och att det faktiskt fungerar fint med 18" på min modell:

https://www.megahjul.se/sv/node/223204

När jag kollar in handlarna (bythjul osv) så listar de flesta endast 19" och över när jag knappar in mitt reg.nr, men inte alla, ABSwheels.se t.ex har även med 18".

Tyvärr så är sidorna rätt kassa när det kommer till att faktiskt lista specifikationerna på fälgar utöver de mest självklara måtten, det verkar helt omöjligt att få dem att svara på hur mycket vikt fälgen är specad att klara t.ex vilket blir otroligt viktigt för mig då elbilar väger så pass mycket mer än traditionella ICE-bilar.

Från en handlare fick jag svaret att de var lite tveksamma gällande just min modell då de även haft strul med att vissa 19" fälgar tagit i broms(trumman gissar jag?), men det borde väl mest handla om ET måttet? En annan svamlade om att det kunde bli strul ifall man skulle balansera och då sätta på vikter, men även det måste ju gå att förutse med enkla måttangivelser?

Så, jag står i ett läge där jag egentligen vet vad jag vill köpa, 18x8/7,5 fälgar som inte är horribelt fula med ET <45, 5x112, Nav 57,1 som klarar >800 kg och väger så pass lite som möjligt. Men ingen handlare verkar kunna ta den informationen och erbjuda mig några alternativ, vad är problemet? Har du något tips på var jag kan vända mig för att få rimliga svar och faktiskt bli erbjuden att köpa något?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Yorg:

@Litenskit

Förväntar mig inte att du ska veta svaret men testar ändå eftersom jag blir något förbryllad över svaren jag får från återförsäljare och grossister av fälgar i Sverige.

Som jag skrev tidigare i tråden så var min tanke att köpa 18" fälg och vinterdäck till min Skoda Enyaq iV 80X, detta då jag inte ser att det finns någon egentlig förlust och flera vinster (längre räckvidd, billigare inköp, generellt bättre fäste etc) med att gå ned från 19" som är det minsta Skoda officiellt rekommenderar.

Ser man till norrmännen och Megahjul så har de gjort en del egna tester vilket visar just på vinsterna och att det faktiskt fungerar fint med 18" på min modell:

https://www.megahjul.se/sv/node/223204

När jag kollar in handlarna (bythjul osv) så listar de flesta endast 19" och över när jag knappar in mitt reg.nr, men inte alla, ABSwheels.se t.ex har även med 18".

Tyvärr så är sidorna rätt kassa när det kommer till att faktiskt lista specifikationerna på fälgar utöver de mest självklara måtten, det verkar helt omöjligt att få dem att svara på hur mycket vikt fälgen är specad att klara t.ex vilket blir otroligt viktigt för mig då elbilar väger så pass mycket mer än traditionella ICE-bilar.

Från en handlare fick jag svaret att de var lite tveksamma gällande just min modell då de även haft strul med att vissa 19" fälgar tagit i broms(trumman gissar jag?), men det borde väl mest handla om ET måttet? En annan svamlade om att det kunde bli strul ifall man skulle balansera och då sätta på vikter, men även det måste ju gå att förutse med enkla måttangivelser?

Så, jag står i ett läge där jag egentligen vet vad jag vill köpa, 18x8/7,5 fälgar som inte är horribelt fula med ET <45, 5x112, Nav 57,1 som klarar >800 kg och väger så pass lite som möjligt. Men ingen handlare verkar kunna ta den informationen och erbjuda mig några alternativ, vad är problemet? Har du något tips på var jag kan vända mig för att få rimliga svar och faktiskt bli erbjuden att köpa något?

Ja, små fälgar kan slå i bromsen, (bromsok/trumma). Både ET och inre diameter är av vikt.
De flesta vill inte sträcka sig utanför vad som bilen är reggad med, större risk att man får bära kostnaderna själv. Det fungerar för det mesta att köpa annat inom vissa gränser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja, små fälgar kan slå i bromsen, (bromsok/trumma). Både ET och inre diameter är av vikt.
De flesta vill inte sträcka sig utanför vad som bilen är reggad med, större risk att man får bära kostnaderna själv. Det fungerar för det mesta att köpa annat inom vissa gränser.

Ja, jo, jag förstår det, försökte beskriva just att jag tänker att det borde vara ganska enkelt att avgöra genom att se till specs (som innermått) men att dessa inte redovisas på sidorna eller ens kan ges svar på när jag ringer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Ja, jo, jag förstår det, försökte beskriva just att jag tänker att det borde vara ganska enkelt att avgöra genom att se till specs (som innermått) men att dessa inte redovisas på sidorna eller ens kan ges svar på när jag ringer.

du får ju även ta hänsyn till att när du använder bromsarna blir det varmt och metall expanderar av värmen plus lite ev flex i materialet rpga ätt stora krafter när man bromsar speciellt en hård inbromsning med en tung bil.

plus att ju tightare det är desto större risk att något går sönder, broms eller Fälg om det slungar en sten eller nått som sätter sig mellan bromsoket och fälgen under körning ju mer springa mellan dem ju mer skit kan bara passera förbi utan att kila sig fast mellan och trycka sönder något.

skulle säga att ungefär 1cm mellan bromsok/trumma och fälgen är nog absolut minsta för då kan ev väggrus osv passera fritt mellan då det generellt är med grusstorlek under 10mm diameter.

googlade på en av dessa skodor du nämnde som verkade ha standardfälgarn och var fasen inte mycket luft där mellan oket och fälgen dock inte specat om den hade 18" eller 19" på sidan bilden kom från bara att den hade något som kallades "Diskfälg" vad nu det innebär den jag hittade bild på var en 2022 modell om det har betydelse.

men skulle säga köp vad som är rekomenderat till bilen av 2 anledningar.

1. din hastighetsmätare kommer stämma med fabrikskalibreringen av mätarklustret, surt att åka på typ 2000:- böter vid en fartkamera för att din mätare visar fel och du inte riktigt vet hur fort du faktiskt åker när du har lite fel hjuldimensioner.

visserligen troligerare att du åker långsammare än mätaren visar med mindre hjul men ändå.

2. det passar garanterat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

men skulle säga köp vad som är rekomenderat till bilen av 2 anledningar.

1. din hastighetsmätare kommer stämma med fabrikskalibreringen av mätarklustret, surt att åka på typ 2000:- böter vid en fartkamera för att din mätare visar fel och du inte riktigt vet hur fort du faktiskt åker när du har lite fel hjuldimensioner.

visserligen troligerare att du åker långsammare än mätaren visar med mindre hjul men ändå.

2. det passar garanterat.

Fälgens storlek saknar betydelse så länge man kompenserar med rätt dimension på däcket, i och med att det är rullomkretsen som är relevant vad gäller hastighetsmätaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

skulle säga att ungefär 1cm mellan bromsok/trumma och fälgen är nog absolut minsta för då kan ev väggrus osv passera fritt mellan då det generellt är med grusstorlek under 10mm diameter.

Jag har en Volkswagen Golf GTI från 2014. Sommarhjulen är 18 tums fälgar men vinterhjulen är 17 tums fälgar som handlaren ordnade fram. På vinterfälgarna har jag ungefär 3 millimeter luft mellan bromsoket och balansvikterna, så där spelar fälgens utformning helt klart en roll. Det är också viktigt att balansvikterna är jämnt fördelade och inte limmade ovanpå varandra för då tar dem i.

Jag har kört bilen i tio snart tio år och jag tror att det har fastnat en sten en gång på den tiden.

Permalänk
Medlem

Tack för välmenande råd, det är så klart uppskattat.

Jag känner dock att jag redan gjort researchen gällande vad som funkar, inte funkar, lämpligt/olämpligt eller potentiellt farligt redan och kan numer väldigt mycket mer än vad jag hade velat om fälgar. Min fråga handlar mer om hur jag ska kunna köpa det jag vill ha och var.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ifall du vet vad du vill ha och vad som passar så är det bara att kolla på nätet. Till exempel Däck365, Däckvaruhuset, Däckline, Gummihuset, Abswheels eller Bythjul för att nämna några. Jag tror att du kan få däck och fälg monterat hos alla näthandlarna idag. Eller så köper du delarna löst på nätet och sen tar du med dig däck och fälgar till en däcksfirma och så ber du dem montera ihop och balansera hjulen och kanske även montera hjulen på bilen.

Ifall du inte är säker på vilka fälgar som passar på bilen så får du besöka en däcksfirma som har fälgar hemma och be dem provmontera fälgen på bilen så att du är helt säker innan du köper dem. Eller så ber du bara din lokala däcksfirma eller bilverkstad om hjälp. Det skiljer i slutändan inte så mycket mellan att köpa på nätet och sen be någon annan montera det mot att köpa det direkt från en butik eller bilverkstad som dessutom gör allt jobb åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Ifall du vet vad du vill ha och vad som passar så är det bara att kolla på nätet. Till exempel Däck365, Däckvaruhuset, Däckline, Gummihuset, Abswheels eller Bythjul för att nämna några. Jag tror att du kan få däck och fälg monterat hos alla näthandlarna idag. Eller så köper du delarna löst på nätet och sen tar du med dig däck och fälgar till en däcksfirma och så ber du dem montera ihop och balansera hjulen och kanske även montera hjulen på bilen.

Ifall du inte är säker på vilka fälgar som passar på bilen så får du besöka en däcksfirma som har fälgar hemma och be dem provmontera fälgen på bilen så att du är helt säker innan du köper dem. Eller så ber du bara din lokala däcksfirma eller bilverkstad om hjälp. Det skiljer i slutändan inte så mycket mellan att köpa på nätet och sen be någon annan montera det mot att köpa det direkt från en butik eller bilverkstad som dessutom gör allt jobb åt dig.

De skriver, som sagt, inte ut specifikationer likt hur mycket vikt fälgarna klarar, innermått osv.

Har varit i kontakt med lokala handlare, de är betydligt dyrare och har som regel inte fälgarna hemma att testa och kan inte heller se specifikationer.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Dubbfria är ju bättre på snö, men personligen har jag hellre dubb och inte behöver det, än utan och behöver det.
(När blankisen slår till utan förvarning)

Permalänk
Skrivet av Yorg:

De skriver, som sagt, inte ut specifikationer likt hur mycket vikt fälgarna klarar, innermått osv.

Har varit i kontakt med lokala handlare, de är betydligt dyrare och har som regel inte fälgarna hemma att testa och kan inte heller se specifikationer.

Hör av dig direkt till tillverkaren till den fälg du funderar över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

De skriver, som sagt, inte ut specifikationer likt hur mycket vikt fälgarna klarar, innermått osv.

För det finns inga standarder. Fälgar och hjul är inga legobitar som man plocka ihop hur som helst. Det enda som garanterat passar är biltillverkarnas originalfälgar och man kan inte ens vara säker på att en fälg passar på en annan bilmodell från samma biltillverkare.

Det enda sättet att vara säker på att en fälg passar på en bil är att provmontera den och kolla att det inte tar i. Sen så har vi huvudvärken med olika hjulbultar. De finns i olika längder, olika gängor och har olika utformning på skallen och bara ibland passar sommarhjulens bultar till vinterhjulen.

En term som kan vara bra att känna till är ”direct fit”. Då har fälgtillverkaren borrat fälgens nav så att den garanterat passar på en bil utan att man behöver speciella navringar. Men fortfarande så kan fälgen ta i bromsoket eller däcket ta i hjulhuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hör av dig direkt till tillverkaren till den fälg du funderar över?

Det är inte en specifik fälg eller tillverkare, jag vill veta vilka fälgar jag har att välja mellan. Jag har skrivit direkt till svenska grossister osv men har inte fått svar.

Alla tips uppskattas, känns bara lite som att jag vänt på alla stenar och chansade med att skriva till någon som faktiskt jobbar specifikt med just fälg & däck.

Skrivet av kalle-anka:

För det finns inga standarder. Fälgar och hjul är inga legobitar som man plocka ihop hur som helst. Det enda som garanterat passar är biltillverkarnas originalfälgar och man kan inte ens vara säker på att en fälg passar på en annan bilmodell från samma biltillverkare.

Det enda sättet att vara säker på att en fälg passar på en bil är att provmontera den och kolla att det inte tar i. Sen så har vi huvudvärken med olika hjulbultar. De finns i olika längder, olika gängor och har olika utformning på skallen och bara ibland passar sommarhjulens bultar till vinterhjulen.

En term som kan vara bra att känna till är ”direct fit”. Då har fälgtillverkaren borrat fälgens nav så att den garanterat passar på en bil utan att man behöver speciella navringar. Men fortfarande så kan fälgen ta i bromsoket eller däcket ta i hjulhuset.

Jag är inte ute efter standarder, jag är ute efter hur mycket vikt fälgen är specad att klara samt innermåttet, inget av dem behöver en standard eller känns som orimligt att få veta.

Megahjul.se t.ex listar maxvikter.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@yorg Som sagt, mina leverantörer säger 19" och uppåt. De gör det av en anledning, den anledningen är nästan alltid att bromsoket fram inte får plats.
Liten ytterdiameter, stor innerdiameter och låg egenvikt är svårt att kombinera om man vill ha en fälg som klarar hög belastning.
Det någon nämnde om balansering att det kan bli strul med vikterna är oxå sant. Balanseringsvikterna klistras ungefär i linje med bromsoket. Så om det är för tight mellan fälgen och bromsoket så kommer vikterna ta i oket och lossna.
Men här har du iaf ett urval av 18" fälgar av god kvalitet som KANSKE passar https://www.specialfalgar.se/falgar/falgguiden/skoda/enyaq/sk...
De är alla kompatibla med din bil med bultmönster, ET och vikt. På egen risk helt enkelt.
Att du inte får bra hjälp förstår jag är frustrerande men jag förstår även mina kollegor i branschen, jag vill sälja det jag VET fungerar, inte det som kanske fungerar.
För risken är att man får massa extra arbete som man inte kan ta betalt för, kanske även kostnader för retur och värdeavdrag på de returnerade varorna.
Varför innerdiameter inte anges är för att i 99% av fallen behöver man inte ägna det en tanke och i de fallen som man behöver veta det så klarar inte den genomsnittliga kunden (eller montören) av att tillgodogöra sig den informationen. Jag är helt säker på att jag klarar av att använda den informationen, men totalt på min arbetsplats kanske 30% av personalen kan det.

Vad är det du vill åstadkomma med att köra 18" istället för 19"?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vad är det du vill åstadkomma med att köra 18" istället för 19"?

För min egen del så är det bättre komfort med mindre fälgar och det är även mindre ofjädrad vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@yorg Som sagt, mina leverantörer säger 19" och uppåt. De gör det av en anledning, den anledningen är nästan alltid att bromsoket fram inte får plats.
Liten ytterdiameter, stor innerdiameter och låg egenvikt är svårt att kombinera om man vill ha en fälg som klarar hög belastning.
Det någon nämnde om balansering att det kan bli strul med vikterna är oxå sant. Balanseringsvikterna klistras ungefär i linje med bromsoket. Så om det är för tight mellan fälgen och bromsoket så kommer vikterna ta i oket och lossna.
Men här har du iaf ett urval av 18" fälgar av god kvalitet som KANSKE passar https://www.specialfalgar.se/falgar/falgguiden/skoda/enyaq/sk...
De är alla kompatibla med din bil med bultmönster, ET och vikt. På egen risk helt enkelt.
Att du inte får bra hjälp förstår jag är frustrerande men jag förstår även mina kollegor i branschen, jag vill sälja det jag VET fungerar, inte det som kanske fungerar.
För risken är att man får massa extra arbete som man inte kan ta betalt för, kanske även kostnader för retur och värdeavdrag på de returnerade varorna.
Varför innerdiameter inte anges är för att i 99% av fallen behöver man inte ägna det en tanke och i de fallen som man behöver veta det så klarar inte den genomsnittliga kunden (eller montören) av att tillgodogöra sig den informationen. Jag är helt säker på att jag klarar av att använda den informationen, men totalt på min arbetsplats kanske 30% av personalen kan det.

Vad är det du vill åstadkomma med att köra 18" istället för 19"?

Kolla gärna länken i min längre post till Megahjul och deras test, det handlar om vinster i räckvidd, ekonomi och köregenskaper utan att se någon egentlig förlust?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

För min egen del så är det bättre komfort med mindre fälgar och det är även mindre ofjädrad vikt.

Läste du hela inlägget eller bara frågan?
Yorgs bilmodell är specifikt markerad att den måste ha minst 19" hos mina leverantörer.
Att då fortsätta försöka få på mindre fälgar är att be om problem, det förstör komforten mer än att köra 235/55R19 istället för 235/60R18.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kolla gärna länken i min längre post till Megahjul och deras test, det handlar om vinster i räckvidd, ekonomi och köregenskaper utan att se någon egentlig förlust?

Megahjul är nog ditt bästa alternativ då. De verkar vara ensamma om att sälja fälgar från Zax som verkar ha gjort elbilar till sin nisch.
Om de inte har någon modell som faller dig i smaken då får du helt enkelt leta modeller från tex specialfälgar, som jag länkade, du gillar och prova. Ingen kommer lämna någon garanti på att det fungerar och var beredd på att verkstäderna kan vara lite motsträviga.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.