Extern HD för Nvidia Shield Pro

Permalänk
Medlem

Extern HD för Nvidia Shield Pro

Hej!
Behöver hjälp med vilken hd jag ska köpa till min Shield Pro. Ska funka bra att lagra film på som sen ska spelas upp i Plex utan problem. Ska användas för film i högsta 4k upplösning. Filernas storlek brukar ligga mellan 30-50gb.

Ska jag ha en ssd eller vanlig? Helt lost när det kommer till sånt här.

Har ni möjlighet att länka till produkterna jag behöver är jag evigt tacksam 👍

Vill ha ett film arkiv på 50-100 filmer så 5tb känns som det minsta i storleksväg.

Permalänk
Medlem

Får den låta? Vad får det kosta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Får den låta? Vad får det kosta?

Ja, men inte märkbart när det kommer till ljudet. Prismässigt vill jag inte spendera speciellt mycket, 1000-2000kr max. Finns det alternativ under 1000kr tittar jag gärna på det också.

Permalänk
Medlem

Jag använder 2 st Seagate Expansion extern hårddisk 12TB. här är en länk till 6TB versionen https://www.inet.se/produkt/4305338/seagate-expansion-desktop...
sen så använder jag även en intern disk i en HD docka..

man kan även använda en usbhub för att kunna använda fler än 2 diskar. om man nu vill det. själv så använder jag en Sabrent 16-port USB 3.0

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om Nvidia Shield, men tänker iaf följande...

Har du alldeles för mycket pengar i fickan som bränner och du inte vet vad du ska göra med så kör på någon SSD. Fördelarna är att den är tyst och snabb rent allmänt, men också att den inte behöver tid för att spinna upp om den gått ner i något viloläge, vilket tar flera sekunder för en hårddisk och det kan kännas smärtsamt länge.

Annars tycker jag du ska ta en 2.5"-hårddisk på 5 TB. De låter inte mycket och de kostar ungefär samma som 3.5"-diskar per TB. Det är smidigt att man slipper extra nätagg och strömsladd som behövs till 3.5"-diskar. Att 2.5"-diskar är något långsammare har inte så stor betydelse för att strömma video, de räcker ändå mer än väl till det. Den andra nackdelen med dem är att de inte finns större än 5 TB, men om du klarar dig med det så...

Kör på WD eller Seagate, andra märken använder ändå samma diskar och känns tryggare att ha allt från samma tillverkare. Ju billigare modell desto bättre eftersom man slipper massa idiotiska features som man inte behöver och inte vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag använder 2 st Seagate Expansion extern hårddisk 12TB. här är en länk till 6TB versionen https://www.inet.se/produkt/4305338/seagate-expansion-desktop...
sen så använder jag även en intern disk i en HD docka..

man kan även använda en usbhub för att kunna använda fler än 2 diskar. om man nu vill det. själv så använder jag en Sabrent 16-port USB 3.0

Tack för svar. Att strömma stora filmfiler med hög kvalite är inga problem med denna setup antar jag? Vill inte att det ska strula med lagg i film etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag kan inget om Nvidia Shield, men tänker iaf följande...

Har du alldeles för mycket pengar i fickan som bränner och du inte vet vad du ska göra med så kör på någon SSD. Fördelarna är att den är tyst och snabb rent allmänt, men också att den inte behöver tid för att spinna upp om den gått ner i något viloläge, vilket tar flera sekunder för en hårddisk och det kan kännas smärtsamt länge.

Annars tycker jag du ska ta en 2.5"-hårddisk på 5 TB. De låter inte mycket och de kostar ungefär samma som 3.5"-diskar per TB. Det är smidigt att man slipper extra nätagg och strömsladd som behövs till 3.5"-diskar. Att 2.5"-diskar är något långsammare har inte så stor betydelse för att strömma video, de räcker ändå mer än väl till det. Den andra nackdelen med dem är att de inte finns större än 5 TB, men om du klarar dig med det så...

Kör på WD eller Seagate, andra märken använder ändå samma diskar och känns tryggare att ha allt från samma tillverkare. Ju billigare modell desto bättre eftersom man slipper massa idiotiska features som man inte behöver och inte vill ha.

Vettigt förslag. Tack för infon, troligen väntar jag till BF och klipper 2st.