Storlek på partition på en stor hårddisk ?

Permalänk
Medlem

Storlek på partition på en stor hårddisk ?

Sökt på Internet men inte hittat något samt även i forumet så jag frågar här.

Har några större diskar som kräver GPT (inget konstigt) för att jag ska komma åt partitionen i windows och sedan blir det antagligen NTFS. Tycks inte var någon större ide att köra annat filsystem än det som finns i operativsystemet man använder.

Men hur är det med partitioner på mekaniska diskar ?

Är det en fördel med en stor partition eller om man har typ 2-3st mindre ? Tjänar man något på det åt ena eller andra hållet ?

Kan inte hitta något om detta, mer om vad man ska tänka på om man har operativsystemet på en SSD eller mekanisk disk osv.

Vad gäller SSD för t.ex. operativsystemet vill jag minnas att jag läste förut att det är bättre använda hela SSDn för att det inte ska bli ojämt slitage så att säga. Om det stämmer vet jag inte. Men det här handlar ju inte om det utan mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Spelar i praktiken ingen roll på en spinnande disk, den kommer vara lite snabbare närmare mitten än längre ut på disken, men tveksamt om det är mätbart idag. Har du ingen organisatorisk nytta av flera partitioner så kör en stor på hela disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Spelar i praktiken ingen roll på en spinnande disk, den kommer vara lite snabbare närmare mitten än längre ut på disken, men tveksamt om det är mätbart idag. Har du ingen organisatorisk nytta av flera partitioner så kör en stor på hela disken.

Det är tvärt om, läshastigheten är cirka dubbelt så snabb längst ut jämfört med längst in. Spåret är ungefär dubbelt så långt, så det får plats dubbelt så mycket data att läsa per ver varv helt enkelt.

Nu när OS och program har flyttat till SSDer, så finns det egentligen ingen anledning att partionera en hårddisk, speciellt om den bara skall användas till lagring.

EDIT: fixad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det är tvärt om, läshastigheten är cirka dubbelt så snabb längst ut jämfört med längst in. Spåret är ungefär dubbelt så långt, så det får plats dubbelt så mycket data att läsa per ver varv helt enkelt.

Såklart, hjärnan är inte på topp en söndagkväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nu när OS och program har flyttat till SSDer, så finns det egentligen anledning att partionera en hårddisk, speciellt om den bara skall användas till lagring.

Jag misstänker att du missade ett "inte" i den meningen

Permalänk
Medlem

Spelar i praktiken ingen roll. Mina diskar sjunker från 230 MB per sekund till 198 MB sekund när man passerar 4 miljoner filer. Men det har nog mer med filsystemet att göra eftersom alla filer påverkas.

Har man bara enorma filer på 800 GB så sjunker hastigheten på sista filen när man passerar runt 9,85 TB med några få MB per sekund.

Men svårt att säga om det är disken eller fragmentering som spelar roll. Oavsett är det benchmark och i praktiken märker jag inte någon praktisk betydelse. 200 MB per sekund är 720 GB per timme eller 8,64 TB per 12 timmar.

Behöver jag möblera om så här mycket data så får datorn göra det på natten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ok så det kvittar om man har en stor eller flera mindre partitioner. Hastigheten vid överföring är ointressant eftersom det är diskar som bara ska lagra filer och annat. Typ externt lager.

Kanske därför det inte står något om detta på Internet för det är en idiotisk fråga 😬

Så det vanligaste är en enda fet stor partition som gäller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Ok så det kvittar om man har en stor eller flera mindre partitioner. Hastigheten vid överföring är ointressant eftersom det är diskar som bara ska lagra filer och annat. Typ externt lager.

Kanske därför det inte står något om detta på Internet för det är en idiotisk fråga 😬

Så det vanligaste är en enda fet stor partition som gäller ?

Japp, kör på 1 stor.

Enda skälet att dela upp är om man har nån slags organisatorisk anledning (eller om man mår bättre av det - alla är vi olika )

EDIT: jag tror att om man sitter på gammal hårdvara/OS i övrigt så kan det under vissa förutsättningar inte gå att göra hur stora partitioner som helst, utan man får då dela upp en större disk i flera partitioner för att ta sig runt denna begränsning. Men om du sitter på relativt nya saker så behöver du inte bry dig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@FX9 det stämmer, äldre hårdvara bör undvika för stora diskar men i mitt fall är det inte så. Även om jag tuffar vidare på Win10 än så länge och kör med lite annat linux jox i annan hårdvara.

Jag kör på en partition, låter som det är vanligast och inte några konstigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag misstänker att du missade ett "inte" i den meningen

Det har du rätt i, men kompletterar med en "ingen" istället.
Så fixat, och tack för rättelsen.!

Permalänk

Personligen brukar jag ändast dela upp diskar i pertitioner för att lättare kunna organisera både ssd och mekaniska.

T.ex. min os disk är delad i 2 partitioner c: 500Gb och D: 500Gb

Där D: är för div program dokument mappen osv

Kör liknande även på lagring beroende på vad som ska sparas på biten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness funderade på det ett tag iom denna tråd men bestämde mig för att det blir bättre med en enda fet stor partition, jag ska ändå bara använda det som extern lagring och dessutom är det inte viktig datainformation utan bara saker jag vill spara än så länge. Skulle disken gå sönder med tiden kvittar det, men jag vet inte vad som händer i framtiden utan det får vara så än så länge. Viktig datainformation är en annan sak, operativsystem etc. Men det är mer vad jag brukar kalla aktiva diskar och mellanlagring.

Dessa stora diskar är dessutom inte igång hela tiden, det är bara diskar jag kör ibland då och då för att spara ut information eller komma åt information. Smidigare än andra lagringslösningar samt jag inte har något behov av att ha XX antal terabyte online hela tiden och åtkomst till det. Räcker med ett digitalt index för att hålla koll på saker som ett kartotek.