Ersättningsadapter för O2/ODAC

Permalänk
Medlem

Ersättningsadapter för O2/ODAC

Hej!

Letar efter en strömadapter för O2/ODAC då min nuvarande tyvärr gått sönder. Såg att specifikationrna hos Mayflower Electronics och JDS Labs är 15V AC 500mA, 220-240VAC 50Hz. Det närmaste jag verkar hitta är den här men den är tyvärr 12V istället för 15v och 100mA för lite. Någon som har ett tips eller är det bara att bita i det sura äpplet och beställa en adapter för ~600kr?

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fromis:

Hej!

Letar efter en strömadapter för O2/ODAC då min nuvarande tyvärr gått sönder. Såg att specifikationrna hos Mayflower Electronics och JDS Labs är 15V AC 500mA, 220-240VAC 50Hz. Det närmaste jag verkar hitta är den här men den är tyvärr 12V istället för 15v och 100mA för lite. Någon som har ett tips eller är det bara att bita i det sura äpplet och beställa en adapter för ~600kr?

Tack på förhand!

Troligen går det bra med lägre spänning för det begränsar bara maximal utnivå.
Du kan läsa konstruktörens resonemang om allt teknist om du inte redan satt dig in i projektet.

POWER SUPPLY VOLTAGE? Before going too far with selecting components (like op amps) it’s good to know the power supply voltage. To achieve 6 - 7 volts RMS output you need about 20 V peak-to-peak. Accounting for the appropriate voltage drops, a +/- 12 volt (24 volt total) power supply should work depending on diode drops, and how close the stages can swing to the rails under load. This is another area where some designers get carried away. Higher supply rails limit your choice of components and create much greater power dissipation (waste heat) in the output stage. Power is a function of the square of voltage. So as the power supply voltage goes up, the thermal losses are exponentially greater and the amplifier is less efficient. You want the voltage just high enough to get the job done and no higher.
https://nwavguy.blogspot.com/2011/07/o2-design-process.html

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa den här när jag letade ny AC adapter på 15V till min nuforce förstärkare.
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08B8SMFYS
Behöver du bara 500mA så finns det säkert många fler att välja på.

Köpte aldrig någon då jag kom på att jag hade en AC-adapter från en gammal Toshiba laptop, som är 15V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Troligen går det bra med lägre spänning för det begränsar bara maximal utnivå.
Du kan läsa konstruktörens resonemang om allt teknist om du inte redan satt dig in i projektet.

POWER SUPPLY VOLTAGE? Before going too far with selecting components (like op amps) it’s good to know the power supply voltage. To achieve 6 - 7 volts RMS output you need about 20 V peak-to-peak. Accounting for the appropriate voltage drops, a +/- 12 volt (24 volt total) power supply should work depending on diode drops, and how close the stages can swing to the rails under load. This is another area where some designers get carried away. Higher supply rails limit your choice of components and create much greater power dissipation (waste heat) in the output stage. Power is a function of the square of voltage. So as the power supply voltage goes up, the thermal losses are exponentially greater and the amplifier is less efficient. You want the voltage just high enough to get the job done and no higher.
https://nwavguy.blogspot.com/2011/07/o2-design-process.html

Nej, jag har tyvärr inte läst på om projektet då jag köpte en färdig modell för några år sedan. Ska ta och kika, tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hittade du något passande? Jag är själv i samma sits och har kikat runt lite utan större framgång.

Permalänk
Medlem

Hittade den här nu: https://adapterexperten.se/transformatorer/vaggadapters/unive...
Funkar "Output 12V AC 1670mA" när orginaladaptern endast har 500mA? Utan att vara alls kunnig tänker jag att det gör det då hörlursförstärkaren bara matas med vad den efterfrågar men rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Hittade den här nu: https://adapterexperten.se/transformatorer/vaggadapters/unive...
Funkar "Output 12V AC 1670mA" när orginaladaptern endast har 500mA? Utan att vara alls kunnig tänker jag att det gör det då hörlursförstärkaren bara matas med vad den efterfrågar men rätta mig gärna om jag har fel.

Snyggt! Nej jag la det hela lite på is, har inte haft tid eller ork över jul/nyår att eftersöka det. Har faktiskt ingen aning om det fungerar lika bra, måste nog kolla specifikationerna.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Johan321:

Hittade den här nu: https://adapterexperten.se/transformatorer/vaggadapters/unive...
Funkar "Output 12V AC 1670mA" när orginaladaptern endast har 500mA? Utan att vara alls kunnig tänker jag att det gör det då hörlursförstärkaren bara matas med vad den efterfrågar men rätta mig gärna om jag har fel.

1670 mA är 3x 500 mA så strömmässigt är det ok.
Orginalet är ca 15 VAC, på 110V så får man en 14.5V modell.
12 V funkar säkert men i detta fallet kan du även köpa en AC-AC-adapter med lite högre spänning iom konstruktionen i enheten. Lämpligen läser du lite på hemsidan från designern om vilka spänningsintervall är ok.

Jag körde en 19 V adapter till min ODAC när det begav sig tror jag. Men bäst att du kollar så att inget pyser ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

1670 mA är 3x 500 mA så strömmässigt är det ok.
Orginalet är ca 15 VAC, på 110V så får man en 14.5V modell.
12 V funkar säkert men i detta fallet kan du även köpa en AC-AC-adapter med lite högre spänning iom konstruktionen i enheten. Lämpligen läser du lite på hemsidan från designern om vilka spänningsintervall är ok.

Jag körde en 19 V adapter till min ODAC när det begav sig tror jag. Men bäst att du kollar så att inget pyser ut.

Tack för svar! Tror det får bli en sån. Tyvärr så är utbudet extremt begränsat såvida man inte är beredd att betala 600kr+ från USA/UK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan321:

Tack för svar! Tror det får bli en sån. Tyvärr så är utbudet extremt begränsat såvida man inte är beredd att betala 600kr+ från USA/UK.

Blev det någon beställning?