Asrock aktiverar stöd för Windows inbyggda RGB-kontroller

Permalänk
Melding Plague

Asrock aktiverar stöd för Windows inbyggda RGB-kontroller

Uppdateringar för de flesta Asrock-moderkort från de senaste 2–3 åren lägger till stöd för att styra RGB-belysning med Windows-funktionen dynamisk belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas något så ofantligt mycket på att detta är döden för alla tillverkares skit program som verkar byggda av 5 åringar!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Hoppas dom inte skippar x570

Permalänk
Testpilot

Hoppas vi att fler tillverkare hoppar på tåget snarast möjliga!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Välbehövligt, nu använder jag inte RGB mer än i mus och tangentbord men har då tvingats installera massa bloat bara för att ställa in dessa som jag vill ha det för att sedan avinstallera programmen efteråt. Både ljus och fläktinställningar är sådant som borde gå att styra direkt från windows kan man tycka.
Jag är nog inte ensam om att avsky massa onödiga program på datorn.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Välbehövligt, nu använder jag inte RGB mer än i mus och tangentbord men har då tvingats installera massa bloat bara för att ställa in dessa som jag vill ha det för att sedan avinstallera programmen efteråt. Både ljus och fläktinställningar är sådant som borde gå att styra direkt från windows kan man tycka.
Jag är nog inte ensam om att avsky massa onödiga program på datorn.

Instämmer till 100%!

Verkar också vara lite otydligt på MS sidor vilka företag och enheter som är anslutna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Snusfri

Mycket bra.
Helt absurt att alla olika tillverkare skall ha massa olika program, det räcker inte heller med ett program, utan flera tillverkare har olika program för olika enheter så till slut kan det blir fehelv mycket.

Tex:
CPU-Kylaren = 1 program
Moderkort = 1 program
GPU = 1 program
Mus = 1 program
Keeb = 1 program
Fläktar = 1 program
Headset = 1 program

Redan här har vi 7st program av olika kvalité och med en drös bloat som slukar systemresurser.
Även fast tex moderkort och GPU är från samma tillverkare så måste du ha 2 olika program för det går så klart inte att styra produkter från SAMMA tillverkare i SAMMA program.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jo, har läst den sidan. Känns ytterst märkligt med så få företag och enheter som är anslutna.

Permalänk
Medlem

Asrock har ju redan en rgb mjukvara i bios om man bara vill ha något enkelt - då slipper man helt separat mjukvara. Men den varianten styr ju bara moderkortets headers. Men om allt kan styras via en windowsapp istället för nåt bloatwarefyllt skit på 100 GB så är väl det bra

Permalänk
Medlem

Ångrar så innerligt att jag inte köpte ett ASRock Taichi moderkort istället för detta Asus kort jag har... ASRock är till 100% den bästa moderkortstillverkaren och har haft flertals av deras moderkort förut, stabila och enkla med bra funktioner till ett bra pris.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Asrocks moderkort Rockar! Helt klart en av de bästa.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jo, har läst den sidan. Känns ytterst märkligt med så få företag och enheter som är anslutna.

Om du har egen mjukvara kan du tjäna pengar på reklam, information från användaren, samla in egen telemetri för att förbättra dina produkter etc.

Den enda som inte vill ha separata program för allt är konsumenten, men vem bryr sig om denne, du har ju redan köpt skiten så då får du gott köra vår egna mjukvara

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Såg för drygt en månad sedan att Asus lagt till en update för detta för min laptop. Då visste jag inte vad det var, "windows dynamic lighting driver", så jag tvungen googla på vad sjutton det var de ville att jag skulle installera.

Jag är också tämligen kluven till om detta är bättre eller sämre för oss användare?
Så istället för att installera extra program från olika tillverkare, så ska vi installera massa extra drivers från dem istället. Kanske... men jag är inte spontant övertygad.

Jag har inte sett specifikationen för featuren, men undrar om vi verkligen kommer få bättre kod från tillverkarna än vad som ligger i deras applikationer idag.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag är också tämligen kluven till om detta är bättre eller sämre för oss användare?
Så istället för att installera extra program från olika tillverkare, så ska vi installera massa extra drivers från dem istället. Kanske... men jag är inte spontant övertygad.

Hellre drivers än programvara som suger processorkraft! Armory crate gav en kompis så mycket strul och stuttering att han var tvungen att avinstallera skiten haha..

Permalänk
Medlem

Kan man slippa armory crate så vore det guld. Får hoppas asus släpper detta till sina moderkort snart. Vore också guld om man kunde få det att lira med sina minnesstickor med.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Hellre drivers än programvara som suger processorkraft! Armory crate gav en kompis så mycket strul och stuttering att han var tvungen att avinstallera skiten haha..

Drivrutinerna måste ju installeras hur eller hur eller vad menar du?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Jo, har läst den sidan. Känns ytterst märkligt med så få företag och enheter som är anslutna.

Kan vara så att Microsoft inte ensidigt kan eller vill ansluta ett företags produkter utan man måste ha företagets medgivande/support etc. osv.?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dpom86:

Jag är också tämligen kluven till om detta är bättre eller sämre för oss användare?
Så istället för att installera extra program från olika tillverkare, så ska vi installera massa extra drivers från dem istället. Kanske... men jag är inte spontant övertygad.

Jag har inte sett specifikationen för featuren, men undrar om vi verkligen kommer få bättre kod från tillverkarna än vad som ligger i deras applikationer idag.

Det förekommer redan drivrutiner i bakgrunden när man installerar respektive företags mjukvara, t.ex. min Razer-mus och headset har en basal drivare som installeras när de pluggas in för grundläggande funktionalitet. Men sedan lär jag installera Razer Synase för att de riktiga drivrutinerna ska laddas ned för mus respektive headset. Denna krävs för att styra saker som RGB, DPI-inställningar och ändra mellan profiler (eller ändra on-board-profilen).

Jag ser inte detta som något negativt alls i slutändan, då det i värsta fall ger alla som ändå laddar ned dessa mjukvaror en extra drivrutin i bakgrunden. Medan för de som inte önskar dessa mjukvaror alls, då är det en enorm vinning i att kunna frigöra potentiellt flera gigabyte av lagringsutrymme och andra systemresurser (CPU/RAM). För att inte nämna slippa strulet som kan uppstå med den undermåliga kod som program likt Asus Armoury Crate, Razer Synapse, MSI Command Center o.s.v. kommer med..

EDIT:
Finns visserligen lösningar för detta idag, bland annat SignalRGB, men denna mjukvara är inte gratis annat än som en "prova-på"-produkt. Sedan har vi alternativet med OpenRGB, som är riktigt trevligt överlag, men som tyvärr har haft väldigt varierande resultat för egen del när det kommer till vilka produkter som väljer att fungera eller ej.

Och det är här jag hoppas på en unifikation mellan tillverkare under Microsoft's fana, där man gemensamt jobbar mot ett API som underhålls av en stor aktör och samtidigt slipper behovet av tredjepart-program helt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Välbehövligt, nu använder jag inte RGB mer än i mus och tangentbord men har då tvingats installera massa bloat bara för att ställa in dessa som jag vill ha det för att sedan avinstallera programmen efteråt. Både ljus och fläktinställningar är sådant som borde gå att styra direkt från windows kan man tycka.
Jag är nog inte ensam om att avsky massa onödiga program på datorn.

Nu när du säger det är det faktiskt galet att man inte kan styra fläktar direkt i Windows ja. Galet att man fortf behöver program för det. Kanske finns vissa BIOS som har bra inställningar för det? Inget jag stött på ännu iaf.

Jag kör med Argus Monitor, men känns som sagt verkligen som något som bör finnas i Windows.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Nu när du säger det är det faktiskt galet att man inte kan styra fläktar direkt i Windows ja. Galet att man fortf behöver program för det. Kanske finns vissa BIOS som har bra inställningar för det? Inget jag stött på ännu iaf.

Jag kör med Argus Monitor, men känns som sagt verkligen som något som bör finnas i Windows.

Finns denna med, dock ingen jag har erfarenhet av.
https://getfancontrol.com/

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Mest intressant då det kan innebära bättre stöd i OpenRGB.

Permalänk
Medlem

Verkar praktiskt, då kan man stänga av all RGB direkt från Windows.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Hellre drivers än programvara som suger processorkraft! Armory crate gav en kompis så mycket strul och stuttering att han var tvungen att avinstallera skiten haha..

Varför tror du att drivers inte suger processorkraft??
Betyder bara att det är svårare att upptäcka för det är "systemet" / windows som drar cpu istället för ett program eller service.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Valde bort ASUS från senaste bygget, enbart på grund av deras mjukvara. Hade tidigare både cooler, moderkort och grafikkort från Asus.

Skrotade också ut ett Razer tangentbord för att slippa Synapse.
Nu senast ett Cooler Master RGB tangentbord och en xtrfy mus behöver man ingen mjukvara till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det förekommer redan drivrutiner i bakgrunden när man installerar respektive företags mjukvara, t.ex. min Razer-mus och headset har en basal drivare som installeras när de pluggas in för grundläggande funktionalitet. Men sedan lär jag installera Razer Synase för att de riktiga drivrutinerna ska laddas ned för mus respektive headset. Denna krävs för att styra saker som RGB, DPI-inställningar och ändra mellan profiler (eller ändra on-board-profilen).

Jag ser inte detta som något negativt alls i slutändan, då det i värsta fall ger alla som ändå laddar ned dessa mjukvaror en extra drivrutin i bakgrunden. Medan för de som inte önskar dessa mjukvaror alls, då är det en enorm vinning i att kunna frigöra potentiellt flera gigabyte av lagringsutrymme och andra systemresurser (CPU/RAM). För att inte nämna slippa strulet som kan uppstå med den undermåliga kod som program likt Asus Armoury Crate, Razer Synapse, MSI Command Center o.s.v. kommer med..

EDIT:
Finns visserligen lösningar för detta idag, bland annat SignalRGB, men denna mjukvara är inte gratis annat än som en "prova-på"-produkt. Sedan har vi alternativet med OpenRGB, som är riktigt trevligt överlag, men som tyvärr har haft väldigt varierande resultat för egen del när det kommer till vilka produkter som väljer att fungera eller ej.

Och det är här jag hoppas på en unifikation mellan tillverkare under Microsoft's fana, där man gemensamt jobbar mot ett API som underhålls av en stor aktör och samtidigt slipper behovet av tredjepart-program helt.

Det jag menade var att jag vet inte hur kontraktet för drivern ser ut, och i värsta fall kör den ungefär samma skit som programmet kör i bakgrunden i alla fall. Jag har helt enkelt inte så mycket teknisk information om windows dynamic lighting. Så i värsta fall gör man ett problem mindre synligt, och svårare för semi-kunniga användare att fixa. De flesta användare med lite teknisk kompetens vet åtminstone hur man öppnar task managern, och stänger ner lite oönskade program - eller hur man avinstallerar applikationer. Att ta bort drivrutiner anser jag vara ett steg högre på stegen för tekniskt kunnande, där de flestas kunskap slutar vid att man kan ladda ner en update från sin grafikkortstillverkare för att uppdatera GPU drivers.

För en mer teknisk person så kan man ju välja själv, som du säger, och har kunnandet för att kunna göra en egen avvägning av vad man vill ha.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Varför existerar RGB-belysning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Varför tror du att drivers inte suger processorkraft??
Betyder bara att det är svårare att upptäcka för det är "systemet" / windows som drar cpu istället för ett program eller service.

Drar nog betydligt mindre att låta windows hantera det hela än ett externt program (som även har fler funktioner och mer bloat).

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Här borde ASUS ta efter, deras softa är ju, om något, definitivt bloatware. Kanske därför också som de är ovilliga, ska marknadsföras mera ASUS ROG via den ju, lite som alla dessa launchers för spel. Tillverkarna tycks inte tagit riktigt åt sig intresse att fixa stöd till W11 inbyggda, lyfter på hatten åt ASRock, ska ta och testa på mitt ASRock Z690 Extreme.

Jag hade haft ASUS som första alternativ pga deras bra mjukvara för överklocking/tweaking, men pga Armory Crate crappet så väljs det bort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Varför tror du att drivers inte suger processorkraft??
Betyder bara att det är svårare att upptäcka för det är "systemet" / windows som drar cpu istället för ett program eller service.

För att drivers är det som behövs för att produkten ska fungera, och det som gör att det laggar är mjukvara som t.ex. armory crate. Klart båda suger processorkraft, men drivers används ju bara när musen är inkopplad. Armory crate pajar prestandan även när grejerna inte är inkopplade.