Tankar om Seasonic Vertex GX 850W?

Permalänk
Medlem

Tankar om Seasonic Vertex GX 850W?

Hej,
Det fattas nu bara ett psu som ska sitta i en Lian Li Lancool 216, och jag har kollat på MSI, Corsair, Asus med mera. Var länge inne på att köpa MSI MPG A850G PCIE5 850W då det ingår ett spel i det köpet och den verkar fått bra betyg och har bra funktioner, men den är tyvärr slut i lager och det står inte när den ska komma in i lager igen. Så istället har jag nu kikat på Seasonic Vertex GX 850W, som också den har fått bra betyg och även att Seasonic som brand verkar vara bland de bättre. Är det ett bra val enligt er att gå för Seasonic, eller är väntan värd för MSI-aggregatet, eller finns det någon annan som ni verkligen föredrar?
Ska i så fall vara 850w samt ligga i spannet 1000-2000 kr.

Tack på förhand.

Permalänk

Det fanns i lager i två butiker du kan väl höra med Inet ifall de kan skicka därifrån?

Seasonic är ett väldigt bra agg också såklart men tänkte ifall du gärna vill ha spelet. Vet inte om Inet kan lösa det, men Webhallen gjorde det åt mig strax innan jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Det fanns i lager i två butiker du kan väl höra med Inet ifall de kan skicka därifrån?

Seasonic är ett väldigt bra agg också såklart men tänkte ifall du gärna vill ha spelet. Vet inte om Inet kan lösa det, men Webhallen gjorde det åt mig strax innan jul.

Ja precis det stämmer, det var en bra idé! Ska kolla och undersöka det, tack för tipset!

Behöver i och för sig inte nödvändigtvis spelet, bara en liten bonus. Vilket hade du valt om man bortser från spel och pris?
Schysst av Webhallen att lösa det åt dig!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att kolla upp aggen på PSU tier list, brukar ge en fingervisning om vilka agg som är att föredra.
Edit: båda aggen tycks vara på "spekulativa" listan i A-tier, så båda är lika bra.

Permalänk
Skrivet av jaymie95:

Ja precis det stämmer, det var en bra idé! Ska kolla och undersöka det, tack för tipset!

Behöver i och för sig inte nödvändigtvis spelet, bara en liten bonus. Vilket hade du valt om man bortser från spel och pris?
Schysst av Webhallen att lösa det åt dig!

Förmodligen MSI agget fast köpt det ifrån Amazon. Köper alltid det billigaste som uppfyller de krav jag har.

MSI verkade ha 10 års garanti, ATX 3.0/PCIE 5.0 samt kostade under 1500 på Amazon så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Rekommenderar att kolla upp aggen på PSU tier list, brukar ge en fingervisning om vilka agg som är att föredra.
Edit: båda aggen tycks vara på "spekulativa" listan i A-tier, så båda är lika bra.

Ja just ja den listan är ju bra, tar och kikar igenom där, tack!

Skrivet av SuperDuperKillen:

Förmodligen MSI agget fast köpt det ifrån Amazon. Köper alltid det billigaste som uppfyller de krav jag har.

MSI verkade ha 10 års garanti, ATX 3.0/PCIE 5.0 samt kostade under 1500 på Amazon så.

Ja jag håller med ändå, så länge det håller kravet och fått bra betyg så tar jag hellre något lite billigare än det allra dyraste.
Får kika och överväga ett köp från Amazon då kanske, rätt bra pris där också.

Permalänk
Medlem

Seasonic, då de rent generellt har påkostade komponenter förutom kanske i deras billigaste. Sen tillverkar de själv som OEM.
Många andra märken gör inte nätagg själv utan köper in och sätter på egen klisterlapp, från tex Seasonic.

Synd att inte JonnyGuru finns/testar nätagg nå mer. Var väl bland de mer utförligare testerna.

CWT verkar vara tillverkaren till nätagget som sitter i det där MSI. Iaf för 1000W modellen.
https://www.anandtech.com/show/18720/msi-mpg-a1000g-pcie5-psu....

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Kotan:

Seasonic, då de rent generellt har påkostade komponenter förutom kanske i deras billigaste. Sen tillverkar de själv som OEM.
Många andra märken gör inte nätagg själv utan köper in och sätter på egen klisterlapp, från tex Seasonic.

Synd att inte JonnyGuru finns/testar nätagg nå mer. Var väl bland de mer utförligare testerna.

CWT verkar vara tillverkaren till nätagget som sitter i det där MSI. Iaf för 1000W modellen.
https://www.anandtech.com/show/18720/msi-mpg-a1000g-pcie5-psu....

Kan rekommendera Hardware Busters för nätaggregatstester år 2024.

Aris som driver sajten är även grundare till Cybenetics som certifierar nätaggregat på ett mer djuplodande vis än 80 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Seasonic, då de rent generellt har påkostade komponenter förutom kanske i deras billigaste. Sen tillverkar de själv som OEM.
Många andra märken gör inte nätagg själv utan köper in och sätter på egen klisterlapp, från tex Seasonic.

Synd att inte JonnyGuru finns/testar nätagg nå mer. Var väl bland de mer utförligare testerna.

CWT verkar vara tillverkaren till nätagget som sitter i det där MSI. Iaf för 1000W modellen.
https://www.anandtech.com/show/18720/msi-mpg-a1000g-pcie5-psu....

Ja okej jag förstår. Har försökt kollat lite reviews men svårt att få en bild vilken som är den bättre utav dem. Har MSI-psun hemma nu, lite på grund av recensionerna den fått och utifrån funktionerna, men även att priset är 200kr mindre och att det medföljde Avatar, som jag antingen kan använda eller sälja för att få en ännu större prisskillnad. Kommer MSI göra nytta eller är Seasonic som du anser någon nivå bättre?

Skrivet av JonasT:

Kan rekommendera Hardware Busters för nätaggregatstester år 2024.

Aris som driver sajten är även grundare till Cybenetics som certifierar nätaggregat på ett mer djuplodande vis än 80 Plus.

Ja okej tack, får definitivt kika på det! Har du någon åsikt om endera av dem är bättre eller någon du skulle ha valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaymie95:

Ja okej jag förstår. Har försökt kollat lite reviews men svårt att få en bild vilken som är den bättre utav dem. Har MSI-psun hemma nu, lite på grund av recensionerna den fått och utifrån funktionerna, men även att priset är 200kr mindre och att det medföljde Avatar, som jag antingen kan använda eller sälja för att få en ännu större prisskillnad. Kommer MSI göra nytta eller är Seasonic som du anser någon nivå bättre?

Ja okej tack, får definitivt kika på det! Har du någon åsikt om endera av dem är bättre eller någon du skulle ha valt?

Inte så djupt insatt i det elektroniska för att förstå allt i ett nätagg. Men enligt recensionen av MSI-agget verkade det ju ha bra komponenter, bra spänningar vid belastning och låg ripple (brusnivå typ).
Enda verkar vara en högljudd fläkt men sånt är ju upp till var och en var gränsen går.
10 års garanti borde ju också förhoppningsvis säga att de litar på sin produkt.
Såg även att Seasonic höjt garantitiden från 10 till 12 år på sina Vertex nätagg även om det står 10 på kartongen.

Så du blir nog nöjd med vilket som skulle jag tro. Är ju nätagg i den övre prestandaklassen. Även om det finns värre(bättre). Fast skenar iväg uppåt i pris då.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Nöjd med mitt Vertex GX850
Presterar som förväntat av Seasonic och fläkten är väldigt tyst(när den väl snurrar)
Så kan varmt rekommenderas.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av jaymie95:

Ja okej jag förstår. Har försökt kollat lite reviews men svårt att få en bild vilken som är den bättre utav dem. Har MSI-psun hemma nu, lite på grund av recensionerna den fått och utifrån funktionerna, men även att priset är 200kr mindre och att det medföljde Avatar, som jag antingen kan använda eller sälja för att få en ännu större prisskillnad. Kommer MSI göra nytta eller är Seasonic som du anser någon nivå bättre?

Ja okej tack, får definitivt kika på det! Har du någon åsikt om endera av dem är bättre eller någon du skulle ha valt?

Det är lite som att välja mellan en Ferrari och en Lamborghini.

Båda är supersportbilar och ingen av dem kommer vara begränsningen med en vanlig dödlig bakom ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Inte så djupt insatt i det elektroniska för att förstå allt i ett nätagg. Men enligt recensionen av MSI-agget verkade det ju ha bra komponenter, bra spänningar vid belastning och låg ripple (brusnivå typ).
Enda verkar vara en högljudd fläkt men sånt är ju upp till var och en var gränsen går.
10 års garanti borde ju också förhoppningsvis säga att de litar på sin produkt.
Såg även att Seasonic höjt garantitiden från 10 till 12 år på sina Vertex nätagg även om det står 10 på kartongen.

Så du blir nog nöjd med vilket som skulle jag tro. Är ju nätagg i den övre prestandaklassen. Även om det finns värre(bättre). Fast skenar iväg uppåt i pris då.

Nej inte jag heller, men håller med dig, enligt recensioner så verkar det bra överlag. 10 års garanti känns ju gött att ha också. Förhoppningsvis är inte fläkten allt för högljudd. Imponerande att höja från 10 till 12 år!

Exakt, känner att jag inte vill intestera 50-100% mer i ett ännu mer premium nätagg. Har dessutom MSI moderkort så kanske lite biased.

Skrivet av Flutters:

Nöjd med mitt Vertex GX850
Presterar som förväntat av Seasonic och fläkten är väldigt tyst(när den väl snurrar)
Så kan varmt rekommenderas.

Okej nice att höra! Kommer ha den fortsatt i åtanke ifall jag ändrar mig.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Det är lite som att välja mellan en Ferrari och en Lamborghini.

Båda är supersportbilar och ingen av dem kommer vara begränsningen med en vanlig dödlig bakom ratten.

Haha okej jag förstår. Bra och kul liknelse, köper den till fullo.