Nästa dator på tur är Mac mini 2014.
Den här upplagan av Mac minin är ganska bespottad på nätet enligt mina intryck. Men jag tror att folk är upprörda av fel anledning...
Den stora kontroversen verkar uppstått då modellen har fastlött RAM, vilket gör framtida uppgraderingar ganska utmanande. Men den införde ganska många uppgraderingar jämför med den annars så älskade 2012 modellen, även om det går presentera den som ganska "meh".
Mitt exemplar är en av de mer matade modellerna. Den har den starkaste i5an på 2.8GHz. Alla processorval till datorn har bara två kärnor för övrigt, även i7 varianten. Om man körde 1.4 GHz modellen fick man Intel UHD grafik men de andra fick den lite tuffare Intel Iris. Baserat på Geekbench är skillnaden nog inom 10% spannet. Vill man köpa en 2014 kan det ändå vara bra att titta efter modeller med uppgraderad CPU för de har per automatik även minst 8 GB ram medans 1.4 GHz valet hade 4GB som standard som många undvek att uppgradera.
Mac mini hade tidigare enbart SATA som gränssnitt för intern lagring. 2014 introducerades även NVMe till modellen. Dock är den lite sniken och är bara två PCIe 3 banor. Men matchat med övriga hårdvaran är skriv och läshastigheten bättre än vad man egentligen kan nyttja. Jag hade från början en Fusion disk i denna men splittrade upp den och satte i en Kioxia NVMe disk istället.
Dags att spela Starcraft!
Hmm, det här var kanske inte så imponerande. Vilket är helt korrekt, det här är ingen vidare gamingdator för SC2, men kanske inte av anledningen man tror.
Först så har vi samma problem som tidigare två datorer, shaders behöver hållas nere på low. Ökning av de i den här upplösningen ger en fps på ca 18 och neråt. Med hemska stutters som gör upplevelsen förfärlig. Likt 2008 iMac så kan vi inte ens försöka rubba Fysik inställningarna eller höja effekter till mer än medium. Undrar om det är faktumet att bägge modellerna är tvåkärninga som orsakar detta?
Med det ur världen börjar det ganska ok. Vi får ca 40 fps med dessa inställningar med en ganska jämn bildhastighet utan större gropar. Men redan här kan en del frågor dyka upp. Kollar vi upp Geekbench resultaten för Intel Iris och jämför de med Geforce 650m från vår iMac 2012 så är de resultaten mycket lika, faktiskt med marginalen till Iris fördel. Men på vår 650m dator fick vi 60-180 fps med dessa inställningar, här nuddar den inte ens 60. Svaret börjar visa sig efter en kvarts speltid...
Vi är CPU begränsade. Detta för första gången här och med god marginal.
Efter ca 15 minuter sjunker nämligen vår fps och vi hamnar istället på runt 30 med något högre instabilitet. Ett hopp på 10 fps här gjorde förvånansvärt mycket för upplevelsen vilket tog oss från en rätt duglig spelomgång till en medioker.
Kylningen verkar vara det stora problemet här. CPUn ligger nu på ca 90 grader och stryps troligtvis ner vilket orsakar en dramatisk flaskhals. Kyllösningen pallar inte med att hålla nere temperaturen. Inte ens med en tredjepartsmjukvara för att kontrollera fläktarna(TG Pro) kan tempen hindras från att skena, även om det såklart blev bättre. Alla trådarna sitter limmade mot taket konstant medan GPUn sitter på ca 50% och undrar vad som händer.
På stillbild ser det ungefär ut som på 2012s iMac. En uppgradering är att vår grafiklösning nu har 1,5 GB minne, så vi kan åtminstone fläska på med Ultra texturer, det ger obefintlig skillnad på bildhastigheten... Men jag skulle ljuga om jag sa att det gav någon uppenbar skillnad mot den höga inställningen. Iaf på en vanlig bana med socialistiska shaders. Men vi tar de poäng vi får tag på!
Lite mer ord om den stackars Mac mini 2014 då. Det är lätt att sitta och se den som ett snedsteg från 2012. Men den introducerade NVMe disk som alternativ, den fick två MacOS versioner med slutstation Monterey vilket gör den mer relevant för normal användning idag. Grafiken är integrerad likt 2012 men om Geekbench inte ljuger så är skillnaden nästan befängd. Jag har en 2012 Mac mini med så vi kommer testa det i framtiden, Intel verkar ha gjort stora kliv mellan deras HD Graphics 4000 och Intel Iris.
Problemet med Mac mini 2014 är att kylningen är så bedrövlig att specarna i övrigt inte har en chans att flexa öht. Så vid vanlig användning så känns datorn nästan konstant ansträngd med små fönster av upplevelse från hur det borde vara. Vilket gör kritiken av modellen helt legitim, men de fastlödda ramkretsarna är det minsta problemet den här datorn har, släpp det.
Vill du köpa en Mac mini 2014 så behöver man inte tänka på att 1.4 GHz modellen skulle vara något att sky. Den har fortfarande boost till över 2 GHz vilket lär vara det som den kör mestadels ändå. Alla modellerna har samma kylning dock så temperaturerna kommer troligtvis göra att alla presterar ganska lika i slutändan. Däremot bör du undvika 4 GB modellerna, för 1,5GB tar grafikkretsen till sig vilket gör att du i praktiken har 2,5GB tillgängligt Ram på 4GB modellen.
Mac mini 2014 är i princip en MacBook Pro retina 2014 för övrigt, så man kan nog ta mina resultat rakt av och applicera på den med. Kylningen verkar vara precis lika taskig och du har en väldigt trevlig men högupplöst skärm att driva ovanpå allt. På Mac minin kan du hämta hem en tredjepartsmjukvara för att sätta mer aggressiva fläktkurvor. Det löser inte problemet men det hjälper. Det går göra på Macbooken med förstås men då man sitter mycket närmare datorn blir fläktljudet troligtvis mycket mer påfrestande.
Slutsats: Mac mini 2014 är ingen bra modell för Starcraft II, gäller sannolikt MacBook Pro 2014 med.