GameDevClockers - inspiration, utmaningar och skitsnack

Permalänk
Medlem

GameDevClockers - inspiration, utmaningar och skitsnack

Finns det några spelutvecklare här på SweClockers? Glada amatörer eller ärrade veteraner? (Glada veteraner och ärrade nybörjare är också välkomna, men jag har ögonen på er!)

För egen del har jag jobbat som javautvecklare i snart två decennier, men det är först nyligen som jag har börjat experimentera i Unreal. Fruktansvärt roligt när man får något att fungera. Men också många suckar och stön över alla problem som dyker upp. För att inte tala om när jag råkat ägna en halvdag åt att återuppfinna något som redan finns (bättre implementerat!) i motorn.

Jag inser emellertid att jag saknar vänner som förstår nöjet (och utmaningarna) i spelutveckling. Här om dagen fick jag exempelvis trafiksystemet i min GTA2-klon att fungera (ungefär) som tänkt. Bilar som håller sig i rätt körfält, fotgängare som undviker att bli påkörda, och trafikljus som faktiskt fungerar. Skithäftigt tycker jag, otaliga buggar till trots. Dessvärre har jag ingen i min närhet som förstår det är häftigt.

Därav den här tråden - en plats där vi som sitter och spelutvecklar i det tysta kan dela med och motgångar med varandra.

Några frågor för att få igång snacket, svara bara på det du får feeling för;
- Vad jobbar du med nu?
- Vad gjorde du riktigt bra senast?
- När slet du dig i håret senast? Varför?
- Vilken motor jobbar du i? Eller gör du även motorn själv?
- Varför började du utveckla spel?
- Tips på roliga övningar för att utmana sig själv?

För övrigt: Någon som följer Blackthornprod på YouTube? De har en serie "X devs make a game without communicating". Det går i princip ut på att en utvecklare sätter igång projektet och jobbar med det i några timmar. Sedan skickas det vidare till nästa utvecklare, som också jobbar med det i några timmar. Alltsammans utan att kommunicera. Utvecklarna vet alltså inte vad föregående utvecklare hade för vision, vilket resulterar i ganska kaosartad utveckling. Men det ser förbaskat roligt ut. Något som folk här skulle vara intresserade av att pröva på? Jag tänker att det kan vara en välbehövlig break från övriga projekt.

Edit: Bild från min "makalösa" gta-klon. Kanske inte så estetiskt tilltalande, men jag är stolt ändå

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Finns det några spelutvecklare här på SweClockers? Glada amatörer eller ärrade veteraner? (Glada veteraner och ärrade nybörjare är också välkomna, men jag har ögonen på er!)

För egen del har jag jobbat som javautvecklare i snart två decennier, men det är först nyligen som jag har börjat experimentera i Unreal. Fruktansvärt roligt när man får något att fungera. Men också många suckar och stön över alla problem som dyker upp. För att inte tala om när jag råkat ägna en halvdag åt att återuppfinna något som redan finns (bättre implementerat!) i motorn.

Jag inser emellertid att jag saknar vänner som förstår nöjet (och utmaningarna) i spelutveckling. Här om dagen fick jag exempelvis trafiksystemet i min GTA2-klon att fungera (ungefär) som tänkt. Bilar som håller sig i rätt körfält, fotgängare som undviker att bli påkörda, och trafikljus som faktiskt fungerar. Skithäftigt tycker jag, otaliga buggar till trots. Dessvärre har jag ingen i min närhet som förstår det är häftigt.

Därav den här tråden - en plats där vi som sitter och spelutvecklar i det tysta kan dela med och motgångar med varandra.

Några frågor för att få igång snacket, svara bara på det du får feeling för;
- Vad jobbar du med nu?
- Vad gjorde du riktigt bra senast?
- När slet du dig i håret senast? Varför?
- Vilken motor jobbar du i? Eller gör du även motorn själv?
- Varför började du utveckla spel?
- Tips på roliga övningar för att utmana sig själv?

För övrigt: Någon som följer Blackthornprod på YouTube? De har en serie "X devs make a game without communicating". Det går i princip ut på att en utvecklare sätter igång projektet och jobbar med det i några timmar. Sedan skickas det vidare till nästa utvecklare, som också jobbar med det i några timmar. Alltsammans utan att kommunicera. Utvecklarna vet alltså inte vad föregående utvecklare hade för vision, vilket resulterar i ganska kaosartad utveckling. Men det ser förbaskat roligt ut. Något som folk här skulle vara intresserade av att pröva på? Jag tänker att det kan vara en välbehövlig break från övriga projekt.

Edit: Bild från min "makalösa" gta-klon. Kanske inte så estetiskt tilltalande, men jag är stolt ändå
https://i.ibb.co/k6MpQFn/gta2.jpg

Några frågor för att få igång snacket, svara bara på det du får feeling för;

- Vad jobbar du med nu?
Jobbar på ett medelstort företag(200 pers ~, it-avd.) så man pillar i det mesta, men skulle säga en blandning av devops, nätverkstekniker, sysadmin.

- Vad gjorde du riktigt bra senast?
Vårat spel Flame glow har blivit rätt poppis senaste tiden. Simpelt, snabbt, snyggt & folk har gjort ungefär 200 000 försök i spelet de senaste 2 månaderna. Lite komiskt att runt 200-400 personer laddar ner det per dag senaste 2-3 månaderna. Vi släppte det 2018 tror jag, men helt plötsligt så har det tagit fart.

- När slet du dig i håret senast? Varför?
Det är just nu, när vi gått över till ett annat språk och ramverk(flutter med dart).
jag ansvarar för backend, vilket verkar rätt enkelt eftersom jag också har jobbat med java hur länge som helst.
Dock har jag varit van med LAMP, och kört PHP, MySQL, SQL. För detta projekt kör vi Google Firebase, vilket känns lite annorlunda & det blir en jävla massa Googlande när man skall skriva sina queries. Men man förstår ju ändå vad man gör.

- Vilken motor jobbar du i? Eller gör du även motorn själv?
Flutter, för spel kör vi LibGDX med java(https://libgdx.com/).

- Varför började du utveckla spel?
Har en vän som jag umgicks med förr, som är grundaren av företaget Frojo Apps.
https://play.google.com/store/apps/dev?id=8503753108326993615...

Vanlig snubbe från Täby, men som verkligen lyckades med sina simpla barnappar. Tror dom har runt 1 miljard nedladdningar på sina spel. Så snackade med honom rätt mycket, och började sedan dunka igång med egen spelutveckling tillsammans med en grafiker i skåne som jag träffade via Swedroid. Vi har i nuläget lanserat runt 10 appar, med totalt kanske 100 000 nedladdningar.
Vissa appar finns dock inte tillgängliga längre, utan vi har valt att hålla dom mest populära vid liv.
(maseapps.com)

- Tips på roliga övningar för att utmana sig själv?
Jag skulle säga realtime multiplayer, vi använde Google Play Services för detta förr, och det var en jävla utmaning att få att fungera med invites osv.

Ett halvår efter vi lyckats integrera det så dödade Google det biblioteket.

Var riktigt stolt över detta spel t.ex. som använde Google Play services:

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Några frågor för att få igång snacket, svara bara på det du får feeling för;
- Vad jobbar du med nu?
- Vad gjorde du riktigt bra senast?
- När slet du dig i håret senast? Varför?
- Vilken motor jobbar du i? Eller gör du även motorn själv?
- Varför började du utveckla spel?
- Tips på roliga övningar för att utmana sig själv?

För övrigt: Någon som följer Blackthornprod på YouTube?

Jobbar heltid som anställd automations/systemingenjör (plc/scada) och kör enskild firma och gör lite 3D assets och miljöer ibland på beställning. Tar det rätt lugnt då heltidsjobb är krävande och mina skills inte är tillräckliga för att "quit your dayjob".

Jag håller på att köra igenom gamedev.tv's senaste Godot4 3D-kurs. Man gör en simpel "moon lander", ett tower defense samt ett FPS. Utöver att följa kursen gör jag egna 3D-assets istället för att använda det som följer med i kursen. Tema är autonoma drönare som flyger eller är markgående i en industrimiljö. Utöver det har jag börjat lära mig rita och måla, något jag i princip inte gjort sedan grundskolan. Kul och svårt! Jag märker att mina 3D-alster förbättras av det jag lär mig av att göra 2D. Det är kul "att skulptera" fram form och djup med skuggor och highlights.

Det jag gjorde bra var ett jobb att skapa art style och miljö inkl. modeller för en stad på 2*2km och preppa det dioramat i ett unity projekt (kamera på ca 160m höjd i nästan isometriskt perspektiv).

Det fanns inget krav på optimering. Tre månaders arbete (120h+). Innan detta hade jag i princip bara gjort ett objekt och fått in det i unity vilket är en enkel sak. Omfattningen av projektet och att definiera upp en artstyle och att hitta effektiva processer för massvis blender-> unity var något helt nytt för mig och lärorik. Slutresultatet - stilen och implementation var över min egna förvantan. Riktigt roligt och stundtals skitdrygt. Jag drog mig i håret emellanåt :).

Började utveckla spel i unity för att lära mig c# på ett roligt vis. När jag sedan började lära mig blender var det ännu roligare. I förlängningen vill jag arbeta med smart industri, vr/ar också.

Övningar - snabbmodellering. Sätt en timer, 20 eller 60 minuter. Förbered referenser för ett tänkt objekt. Starta timer och gör ett game ready objekt eller bara mesh på utsatt tid.

Någon månad senare, gör om samma övning och jämför resultatet.

Övning 2: gå ut i naturen och fundera över vilken metod för att återskapa ett material du skulle använda i Blender med procedural materials.

Övning 3:
Studera hur olika arbetskollegors ansikten ser ut. Vilken head shape har de, vad är de utmärkande dragen, och hur ser de ut/påverkas av den kalla ovanifrånbelysningen i mötesrummet?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Letade just efter något sånt här!

Jag sitter och försöker få till ett litet spel vid sidan av just nu. Det är roligt, men visst hade man hoppats på någon form av intäkt i framtiden ...

Då jag har rätt begränsade programmeringskunskaper valde jag Unreal Engine med sina blueprints och jag tycker att det har fungerat över förväntan!

Om det är någon som har erfarenhet av hela processen med att lägga ut spelen på Steam/Epic får man gärna dela med sig!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Är tidigare 3D grafiker och har jobbat på spel innan.
Men just nu så är jag lärare och håller på mest med spel som hobby.

För mig är det alltid programmeringen som är svårast, men försöker dyka in i C++ för att göra ett spel i Unreal Engine 5 som påminner om en blandning mellan gamla Motorstorm/Crash Team Racing och försöker experimentera mig fram till en basklass som kan tillämpas till alla fordorn.

Jag försöker tillämpa delar av logiken i en välkänd "kart racer" video på youtube som gör en hoversuspention, man hittar videon om man söker på "Space Dust Racing".
Chatgpt i nuvarande form är inte till mycket hjälp så sitter lite fast

EDIT: Just det, ifall någon behöver hjälp med 3D modellering eller "tech art" i Blender/3Ds Max / Unreal så anmäler jag mig som resurs med ca 20 års erfarenhet!

erbjuder min expertis
Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig tråd, går själv sista året på DSU - Programmering i skövde!

- Vad jobbar du med nu?
Varvar exjobb om procedurell förstörelse, med ett eget nytt fantasy third-person shooter projekt.

- Vad gjorde du riktigt bra senast?
Implementerade Bowyer-Watson algoritmen för Delaunytetrahedralisering, till mitt exjobb!

- När slet du dig i håret senast? Varför?
När jag försökte implementera Bowyer-Watson algoritmen!
Matematik på hög nivå är svårt! Bara att klura ut funktionen för att beräkna den omskrivna sfären till en tetraeder var ett helvete att få till!

- Vilken motor jobbar du i? Eller gör du även motorn själv?
Unity! Trots internpolitiska fulspel så är det fortfarande en väldigt trevlig motor att jobba med.

- Varför började du utveckla spel?
Lekte runt lite med en shareware spelmotor som hette 3DRad i min ungdom, tyckte det var kul. Sökte mig på senare år till DSU på Högskolan I Skövde och lyckades återtända gnistan.

Skapade den här prototypen i fjol, som en del av kursen: Artificiell Intelligens i Dataspel.
Fokuset är fiende-AI'n som kan navigera och strida i ett asteroidfält, utan att krocka överallt. Det är min egen implementation av ett styrningssystem som presenterades av Craig W. Reynolds på GDC99. Programmering av alla andra systemen, så som vapen, hälsa, sköldar, karaktärsstyrning, Radar/UI, är också eget arbete.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Gav upp på spelutveckling tills vidare. Om man liksom mig vill tjäna pengar är det en riktigt tuff bransch såvida du inte har ett team du litar på med mycket talang som är villiga att lägga ner mycket tid och ork under flera år. Det blir allt svårare att marknadsföra sig och sticka ut vilket betyder att du även måste ha lite tur, en bra publicist, följare och så vidare. Men i princip vem som helst kan bygga spel så länge man kan hålla igång motivationen. En bra sida jag kan tipsa om är https://www.develop.games . Alternativet är att söka in sig på ett större företag , men det medför sina egna utmaningar och kompromisser. Kan vara kul med mindre projekt som en hobby eller för att visa upp i sin portfölj, men för min del tar mitt heltidsjobb all ork och kraft.

Permalänk

Herregud, det sista vi behöver är fler spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Herregud, det sista vi behöver är fler spel.

Det behövs alltid fler spel!

On topic så tycker jag att en av de roligaste sakerna med soloutveckling är att begränsa sig. Det är också det jag reagerar mest på när jag läser om andra indieutvecklare (solo eller typ två kompisar... jag tycker inte att en studio med 10 pers och gott om pengar är indie, eller i varje fall inte relevant här), hur det är den största fällan de går i.

Typ, man får idén "jag vill göra ett rpg", sen blir man alldeles för inspirerad av BG3 och liknande och går bananas med alldeles för stor omfattning och sen ger man upp, eller som vissa gör, fortsätter i 5+ ÅR med sitt monsterspel som aldrig blir klart, och troligen inte blir något som någon annan vill spela.

Istället är det roliga att tänka "hur kan jag ta det här RPG:et jag vill göra och få ner det till ett projekt som jag kan genomföra solo på 6 månader deltid?". Så skalar man bort saker och renodlar saker och får fram en design som man sen i 9 fall av 10 förkastar och börjar på någon ny idé.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av användare-234:

Herregud, det sista vi behöver är fler spel.

Haha första gången jag sätt någon klaga på för mycket spel. Men se det mest som en hobby. Små hobby spelutvecklare siktar ju inte alltid på att det ska bli något seriöst av det utan bara ett sätt att lära sig.

Permalänk
Medlem

Några frågor för att få igång snacket, svara bara på det du får feeling för;
- Vad jobbar du med nu? IT-Support
- När slet du dig i håret senast? Varför? När jag skaffade en Raspberry Pi 1 och fick tvinga mig till att lära mig linux lite.
- Vilken motor jobbar du i? Eller gör du även motorn själv? Bara tittat på Unity och Unreal Engine lite smått
- Varför började du utveckla spel? Bara gjort små försök till att testa funktioner.

Jag är ganska gammal och har inte utvecklat något. Men tycker konceptet verkar lite kul på hobby-nivå. Jag är mest intresserad av hur man skulle kunna ta saker från min barndom och översätta till nya koncept. Jag växte upp med NES och Amiga i grunden.
Jag har en del idéer jag tänkt på som skulle fungera på Quest/VR. Då denna teknik inte fanns på 80-talet och de spelen skulle tekniskt gå att översätta till detta, snarare än plattskärm.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Är det någon här som sålt via Steam? Jag har lite frågor ang. hur jag ska fylla i deras dokument.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Jag har en del idéer jag tänkt på som skulle fungera på Quest/VR. Då denna teknik inte fanns på 80-talet och de spelen skulle tekniskt gå att översätta till detta, snarare än plattskärm.

Kan du utveckla lite? Allt ja ser framför mig när jag tänker VR på 80 talet är typ Virtual Boy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visceral3D:

Kan du utveckla lite? Allt ja ser framför mig när jag tänker VR på 80 talet är typ Virtual Boy.

Det jag tänker på är spel som inte nödvändigtvis hade förstaperson-perspektivet från början eller spel som fungerade som de galma äventyrsböckerna choose your own adventure.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Det jag tänker på är spel som inte nödvändigtvis hade förstaperson-perspektivet från början eller spel som fungerade som de galma äventyrsböckerna choose your own adventure.

Jaha du tänkte på den biten :), ja ett textbaserat VR spel hade väl varit typ som Myst eller Return to Zork? Fast i VR skulle det ju bli skithäftigt! Du får visa lite ifall du sätter igång och jobbar på något.

Jag är själv i fart med att spela in lite videos från mitt projekt.

Permalänk
Medlem

Hur går det för alla här? Min Steamsida kommer upp i veckan hoppas jag.'

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Med våren kommer kraft och energi, så har blivit till att börja leka i godot lite, men just nu är nog ändå analog 2D-teckning mest lockande efter dagar med full fart på jobbet och försenade projekt osv. Det är lite mindfulness. Övar på ansikten, och det är ju känt att vara skitlätt haha. Men jag ser framsteg för varje dag när jag jämför med mig själv och det är det som är huvudsaken.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Har jobbat framförallt med backendutveckling - senast TypeScript, databaser, molnarkitektur, etc.

Kände att jag ville göra något HELT annat, för nöjes skull, som sidoprojekt, så började lära mig Swift och SwiftUI från Apple. Fick feeling och tänkte "det var riktigt länge sen jag gjorde något spelaktigt, det vore kul". Så började leka med SceneKit (senaste jag gjorde något i 3D läste jag NeHe's OpenGL tutorials, om någon minns dem).

Tänkte hålla det enkelt för att bli klart med något. Så började med ett patiens/solitaire spel. Men det är verkligen 95% av arbetet kvar när man nått "i princip klart" - men fick klart en macOS version, som jag sen anpassade till iOS också. Finns nu i AppStore.

Är gratis att spela och allt ur upplåst, utom att det är tre "färdigblandade" lekar man är begränsade till om man inte köper fullversionen för $4.99. Efter en knapp månad har jag lyckats sälja noll, zero, nada fullversioner. Men, men... det har varit kul att utveckla! 😀

Permalänk
Medlem

Har haft ganska dålig hälsa och fullt upp med exjobb nu på våren, men har knåpat lite med shaders, missil effekter och UI-element. på min Rymd Shoot em' Up.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk

Kul tråd!

Jag har massor av projekt.
Jag jobbar just nu som "programmerings-konsult" och trivs rätt bra. Bra betalt och lagom arbetsbelastning, men jag drömmer om att en vacker dag kunna bryta mig loss och göra mitt eget. Behöver jobba lite på skills först

Det mesta av mina projekt är spelrelaterat
Här är min itch.io: https://nangi.itch.io/
Här är min GitHub: https://github.com/NangiDev

På GH så finns det blandat med projekt.
Ett projekt jag verkligen tror på, men har svårt att genomföra är https://github.com/NangiDev/heavylifting-vcs.
Det är en git konkurrent kan man väl säga. Selling pointen är att det är simplare än git, modernare kodbas och ska kunna hantera binärfiler bättre samt vara mer skalbart. Målgruppen skulle vara spelprojekt med stora filer (3D assets). Spelprojekt har inte samma branching behov som git erbjuder och det behövs mer features runt 3D modell-binärer. Det behöver också vara simplare (Mer inriktat för icke-programmerare)
Det finns något som heter Perforce redan, men det är dyrt, prioritärt och inte modernt.

Bland annat så gjorde jag en 6 DoF mus. https://github.com/NangiDev/6DofMouse. Kul med hårdvara och mjukvara.
Detta projekt har inspirerat mig för att ta tag i nästa stora projekt (Kanske för stort!)

Min plan är att:
* Hacka en radiostyrd bil så man kan köra med en dator.
* Koppla en kamera på bilen så man kan se vart man åker, ur "förar-perspektiv"
* VR vore coolt. Speciellt om kameran kan vara en sån 360 kamera.
* Kanske ratt eller något typ av VR controller?

Sen det riktigt svåra...
Jag skulle vilja ta kamera feeden och köra den genom en machine learning (ML) model så att jag får ut en värld i 3D som jag sedan laddar in i Godot engine för att ha som overlay på kamera feeden. Planen är att man ska då kunna köra runt i sin lägenhet och via ML få ut en 3D värld så att lägenheten blir lite coolare att köra runt i. Med virtuella hinder osv. Kanske lite lava och en djungel istället för lägenhetens golv och väggar.

Såklart ska det vara en insida av en bil över kameran så att man känner att man sitter inuti bilen

Känner jag mig själv rätt så kommer jag kunna styra bilen från datorn, sen ger jag upp xD

Edit: En vacker dag vill jag lära mig 3D modellering och mer grafiska skills. Rita, skissa, karaktärsdesign osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slweedlen:

Kul tråd!

Jag har massor av projekt.
Jag jobbar just nu som "programmerings-konsult" och trivs rätt bra. Bra betalt och lagom arbetsbelastning, men jag drömmer om att en vacker dag kunna bryta mig loss och göra mitt eget. Behöver jobba lite på skills först

Det mesta av mina projekt är spelrelaterat
Här är min itch.io: https://nangi.itch.io/
Här är min GitHub: https://github.com/NangiDev

På GH så finns det blandat med projekt.
Ett projekt jag verkligen tror på, men har svårt att genomföra är https://github.com/NangiDev/heavylifting-vcs.
Det är en git konkurrent kan man väl säga. Selling pointen är att det är simplare än git, modernare kodbas och ska kunna hantera binärfiler bättre samt vara mer skalbart. Målgruppen skulle vara spelprojekt med stora filer (3D assets). Spelprojekt har inte samma branching behov som git erbjuder och det behövs mer features runt 3D modell-binärer. Det behöver också vara simplare (Mer inriktat för icke-programmerare)
Det finns något som heter Perforce redan, men det är dyrt, prioritärt och inte modernt.

Bland annat så gjorde jag en 6 DoF mus. https://github.com/NangiDev/6DofMouse. Kul med hårdvara och mjukvara.
Detta projekt har inspirerat mig för att ta tag i nästa stora projekt (Kanske för stort!)

Min plan är att:
* Hacka en radiostyrd bil så man kan köra med en dator.
* Koppla en kamera på bilen så man kan se vart man åker, ur "förar-perspektiv"
* VR vore coolt. Speciellt om kameran kan vara en sån 360 kamera.
* Kanske ratt eller något typ av VR controller?

Sen det riktigt svåra...
Jag skulle vilja ta kamera feeden och köra den genom en machine learning (ML) model så att jag får ut en värld i 3D som jag sedan laddar in i Godot engine för att ha som overlay på kamera feeden. Planen är att man ska då kunna köra runt i sin lägenhet och via ML få ut en 3D värld så att lägenheten blir lite coolare att köra runt i. Med virtuella hinder osv. Kanske lite lava och en djungel istället för lägenhetens golv och väggar.

Såklart ska det vara en insida av en bil över kameran så att man känner att man sitter inuti bilen

Känner jag mig själv rätt så kommer jag kunna styra bilen från datorn, sen ger jag upp xD

Edit: En vacker dag vill jag lära mig 3D modellering och mer grafiska skills. Rita, skissa, karaktärsdesign osv

Lite som det där MarioKart spelet till Switch då kanske? De lösningarna som kommer närmast är folk som kör brillor till
sina Quad-copters. Finns nog en del olika saker gällande fjärrstyrning då det finns spel man kan köra med sina Taranis kontrollers (frSky eller DRL simulator). Så enheter och mjukvara borde det finnas API för i olika former.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Lite som det där MarioKart spelet till Switch då kanske? De lösningarna som kommer närmast är folk som kör brillor till
sina Quad-copters. Finns nog en del olika saker gällande fjärrstyrning då det finns spel man kan köra med sina Taranis kontrollers (frSky eller DRL simulator). Så enheter och mjukvara borde det finnas API för i olika former.

Jo men precis. Lite så. Jag tror dock Nintendo gör tracking med typ QR koder osv. Vilket kanske betyder att det jag vill göra inte är helt rimligt.
Men min tanke är att man ska köra banan en gång och spela in, sen låta en mer kraftfull dator få jobba lite på att skapa banan i 3D. När den är klar streamar man den redan genererade världen till bilen och orienterar den så det matchar vad kameran ser.
Det blir en sämre användarupplevelse om det vore en kommerciel produkt, men funkar fint för min slutna krets.

Jag har kollat lite på att skaffa en radiostyrd bil med något typ av standard API, men jag tror jag lutar åt att bara ersätta insidan på en biligare bil med en Arduino och egen kod. Mest för ekonomi men också för att jag tycker det låter lite roligare. Däremot så kanske det också gör projektet lite överväldigande.

Kom på ett nytt projekt igår också som jag vill utforska xD har alltid haft svårt att stanna på ett projekt tills det är klart, men har kommit på nu i äldre dar att jag helt enkelt gillar att hoppa runt.

Såna quad-copter brillor är för övrigt grymt coola. Jag kan inte flyga, men en kompis flög medans jag hade glasögonen på mig. Det ger ändå lite adrenalinpåslag när gasar på.