Ominstallera Win 10 Pro?

Permalänk
Medlem

Ominstallera Win 10 Pro?

Min PC fungerar sedan en vecka uruselt och jag är rädd att jag måste ominstallera Win 10 Pro. Jag tror att problemet uppstod vid en av Win 10s uppdateringar.

När jag stänger av och återstartar PCn återställs tex bakgrundsfärgerna i Windows till defaultvärdena. Nyinlagda bokmärken i Firefox försvinner (de ursprungliga är förstås helt raderade) och Outlook måste installeras om.

Jag har en hel backup av filen Users och inbillar mig att mycket av den saknade datan finns där. Jag har också Win 10 på ursprungs-CDn.

Det står någonstans att det går att ominstallera OS men behålla de personliga filerna. Stämmer det och hur gör jag?

Förtydligade OS-versionen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Altitune:

Min PC fungerar sedan en vecka uruselt och jag är rädd att jag måste ominstallera Win 10 Pro. Jag tror att problemet uppstod vid en av Win 10s uppdateringar.

När jag stänger av och återstartar PCn återställs tex bakgrundsfärgerna i Windows till defaultvärdena. Nyinlagda bokmärken i Firefox försvinner (de ursprungliga är förstås helt raderade) och Outlook måste installeras om.

Jag har en hel backup av filen Users och inbillar mig att mycket av den saknade datan finns där. Jag har också Win 10 på ursprungs-CDn.

Det står någonstans att det går att ominstallera OS men behålla de personliga filerna. Stämmer det och hur gör jag?

Du kan testa att göra dism i cmd först samt sfc /scannow

https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

Annars är det sök på återställa datorn och välj det i inställningar
Sen får man välja ominstallera clean eller behåll filer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan testa att göra dism i cmd först samt sfc /scannow

https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-util...

Annars är det sök på återställa datorn och välj det i inställningar
Sen får man välja ominstallera clean eller behåll filer

Har just gjort det tre gånger enligt anvisningarna och fått följande svar: "Windows Resource Protection did not find any integrity violations."

Om jag ominstallerar OS och behåller filer, kan då felen följa med?

Kan jag i stället använda filer från backuppen av Users, och i så fall hur gör jag då? Byter ut hela Users före ominstallationen av OS?

Nybörjare på forumet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Altitune:

Har just gjort det tre gånger enligt anvisningarna och fått följande svar: "Windows Resource Protection did not find any integrity violations."

Om jag ominstallerar OS och behåller filer, kan då felen följa med?

Kan jag i stället använda filer från backuppen av Users, och i så fall hur gör jag då? Byter ut hela Users före ominstallationen av OS?

testa skapa en ny användare, flesta felen brukar ligga i användarkonfiguration.

fungerar det bra/bättre så kan du bara flytta över dina filer till denna användare (du kan använda publik-mappen för detta, eller skapa en mapp på roten av disken).