Värt att uppgradera 870 EVO Sata till PNY XLR8 CS3030 m.2?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera 870 EVO Sata till PNY XLR8 CS3030 m.2?

Hej!

Tänkte köpa denna:
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/harddiskar-l...

Får den får 499 Kronor och undrar ifall det är värt.

Jag har just nu en SSD 870 EVO 1TB och undrar ifall det är värt att uppgradera eller inte?

Vad säger ni?
Vad är för och nackdelar?
Får den relativt billigt så kanske värt o slå till ändå?

Mitt moderkort:
ASUS PRIME H510M-E

Mvh

Rubrik korrigerad. // MOD
Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Moderator
Moderator

Förutom att man slipper en uppsättning kablar så är skillnaderna mest på pappret, om du inte har något särskilt användningsområde. Det ser fränt ut i benchmarks, men oftast liten vinst i vanlig användning.

Det finns inte många nackdelar med en m.2-enhet, men för att dra efter några halmstrån så - högpresterande m.2-enheter har oftare (inte alltid) värmeproblem och kan vara lite drygare att montera (t.ex. baksidan på vissa moderkort, blockat av grafikkort eller dylikt), men annars är det i princip bara fördelar.
Förutsatt att det inte är några problem med tillgång på PCI-E lanes.

Jag skulle inte gjort just det här bytet när det inte även är större storlek på samma gång eller så.
De största vinsterna med en bra SSD har du redan med en 870 EVO.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Dom använder olika tekniker/kontakter så det finns ingen anledning att ta bort Samsung-disken om du köper PNY. I övrigt så håller jag med @Daemon - du lär bara märka skillnad mellan dom om du jobbar med stora datamängder som behöver flyttas snabbt och i benchmarks.

Permalänk
Medlem

Har du 500 över kan det ju vara värt det kanske, dock är den ju inte supersnabb för att vara m2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Förutom att man slipper en uppsättning kablar så är skillnaderna mest på pappret, om du inte har något särskilt användningsområde. Det ser det fränt ut i benchmarks, men oftast liten vinst i vanlig användning.

Det finns inte många nackdelar med en m.2-enhet, men för att dra efter några halmstrån så - högpresterande m.2-enheter har oftare (inte alltid) värmeproblem och kan vara lite drygare att montera (t.ex. baksidan på vissa moderkort, blockat av grafikkort eller dylikt), men annars är det i princip bara fördelar.
Förutsatt att det inte är några problem med tillgång på PCI-E lanes.

Jag skulle inte gjort just det här bytet när det inte även är större storlek på samma gång eller så.
De största vinsterna med en bra SSD har du redan med en 870 EVO.

Jag tänkte det med. Men tänker även på att jag får den för 499 kronor. Vilket känns som ett kap.

Tänker mig loadingscreens i spel och användning i Windows. Borde väll göra nån skillnad?

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuoMonky:

Tänker mig loadingscreens i spel och användning i Windows. Borde väll göra nån skillnad?

Såpass liten skillnad att du aldrig kommer märka av den utan att mäta. Den praktiska skillnaden är ytterliggare 1TB lagringsutrymme.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Såpass liten skillnad att du aldrig kommer märka av den utan att mäta. Den praktiska skillnaden är ytterliggare 1TB lagringsutrymme.

Jag förstår. Då är det inte värt med andra ord.
Tack för svaret!

Visa signatur

I5 11600KF l 32 gb RAM l GTX 1660 SUPER l 1 TB SSD l Windows 11