Reddit ansöker om börsnotering – avslöjar AI-avtal med Google

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hur vet du att de tar bort datan? För att de säger att det gjorts?

Det är lag på det och annars blir det en riktigt saftig bot om de inte lever upp till det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Nästan sugen på att gå in och radera alla mina inlägg på Reddit med ett script, men det spelar säkert ingen roll. Räknar med att datan fortfarande ligger kvar på deras servrar och kommer att användas för att träna AI när man gör det.

Du får gå in och editera dem till ett mellanslag

OnT: Att träna en AI på reddits data känns som en horribel ide! Reddit är ett forum för underhållning, inget vettigt.
Vad är nästa? 4chan, flashback?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Reddit är väl redan döende? Lär ju vara en exitstrategi att dumpa skiten på öppna marknaden.

Antalet dagliga användare ökar för varje år, så jag skulle inte kalla det döende. Kan dock vara fler troll/bottar som står för ökningen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det har alltid funnits bottar på reddit, men nu med AI:s intåg är det väldigt många.

Google tränar sin AI genom att bara hämta in data (gissar jag). Men vi har andra AI som även skriver inlägg, det finns ryssar, kineser och många många som nu går från "trollfabriker" till AI. Vilket leder till trådar där det mest är bottar som skrivar till varandra.
Det går inte att träna en AI på vad andra AI skriver, så när den andelen blir för hög på reddit är det upplagt för fel.

Det kommer bli ett så stort problem på våra stora forum (reddit, Twitter, Youtube etc.) att de kanske inte kommer att gå att använda utan att identifiera sig med typ bankid. Eller så får man hålla sig till nischade forum som typ sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nachoman:

Det har alltid funnits bottar på reddit, men nu med AI:s intåg är det väldigt många.

Google tränar sin AI genom att bara hämta in data (gissar jag). Men vi har andra AI som även skriver inlägg, det finns ryssar, kineser och många många som nu går från "trollfabriker" till AI. Vilket leder till trådar där det mest är bottar som skrivar till varandra.
Det går inte att träna en AI på vad andra AI skriver, så när den andelen blir för hög på reddit är det upplagt för fel.

Det kommer bli ett så stort problem på våra stora forum (reddit, Twitter, Youtube etc.) att de kanske inte kommer att gå att använda utan att identifiera sig med typ bankid. Eller så får man hålla sig till nischade forum som typ sweclockers.

Självklart så tränas det bara på data innan LLMs, det är där värdet finns för bolag som Reddit och Quora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nachoman:

Det har alltid funnits bottar på reddit, men nu med AI:s intåg är det väldigt många.

Google tränar sin AI genom att bara hämta in data (gissar jag). Men vi har andra AI som även skriver inlägg, det finns ryssar, kineser och många många som nu går från "trollfabriker" till AI. Vilket leder till trådar där det mest är bottar som skrivar till varandra.

Det där har man hört men aldrig sett. Har du några exempel på trådar där AI konverserar med varandra att dela med dig av?

Permalänk
Medlem

Lagstiftarna borde snabbt agera så att inte alla data hamnar oss några få aktörer, likt dom lagar man har kring uppköpa och sammanslagning av företag där ingen få bli för dominant. Sätter dock inget hopp till det, innan ny utredningen till ny lag ens är beslutat kommer Google, MS, Meta sitta på all data och för all framtid slå ut all möjlig konkurrens ifrån mindre företag.

Permalänk
Medlem

Det enda rimliga vore i så fall att Reddit betalar inläggsskrivarna, vilket de förstås inte kommer göra (om inte annat för att det nog skulle bli tämligen komplicerat, och svårt att förhindra folk att ständigt hitta kryphål och strategier för att få mer betalt för sina inlägg än de borde).

(För egen del gör det dock ingen skillnad, jag är enbart konsument när jag råkar snubbla in på Reddit, skriver aldrig något.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Med tanke på inbördeskriget Reddit hade förra året så förvånar det mig lite att vi inte börjat sett någon ny uppstickare som blir nästa jätteforum. Reddit var verkligen inte först, de har kommit och gått över åren. Reddit är på många vis fortfarande fantastisk i mitt tycke men nog känns det som att tiden börjat rinna ut även här, sett till att vara användare iallafall.

Får ersätta med Sveriges största forum, Flashback!

Nu tycker jag allt du underskattar Familjeliv.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.