Storleken på filen har blivit 0 (noll)

Permalänk
Medlem

Storleken på filen har blivit 0 (noll)

Hej,

Jag har två externa hårddiskar som jag använder som backup för mina bilder som jag fotograferat.

Min process är manuell, men när jag tömmer ett minneskort så laddar jag upp bilderna till båda externa hårddiskarna.

Efteråt jämför jag att storleken på diskarna är densamma.

Vid senaste kopieringen noterar jag att det skiljer. Börjar söka och tillslut landar jag i vilken mapp som diffar mellan diskarna. Öppnar mappen och ser att det är tre bilder på den ena disken som har 0 mb i storlek. Blir orolig.
Kan det vara så att disken är på väg att ge upp?

Kan jag på ett enkelt sätt se om det är fler korrupta filer?

Permalänk
Medlem

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ Så kan ta en snabb titt på dina SMART värden.
Notera dock att explorer brukar ge fel värden på storlekar på filer på externa hårddiskar (inget ovanligt).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med om att kolla CrystalDiskInfo. Klistra gärna in bild här om du inte är van att kolla såna värden, det är ingen känslig data i SMART-värden.

Spontant tror jag dock inte att detta är ett symtom på trasig disk, utan mer på att något har hänt vid kopieringen, eller att det blivit korrupt t ex av att disken tagits ur för tidigt, kopieringen på något vis avbrutits/kraschat eller dylik korruption på filsystems-nivå, inte hårdvaru-nivå.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Förmodligen filer som under kopiering brutits eller hindrats på annat sätt att slutföras eller att disken kopplats ur innan all metadata är uppdaterat.

Detta är typisk OS och filsystemsrelaterat och inte att disken inte kan läsa data. För är det läsproblem för att disken börja bli gisten så är det i form av olika IO-fel.

Finns SD-media inblandat så kan det vara kameran som misslyckats i skrivning mot mediat vid tex. kyla (typiskt bit under 10 grader C) eller andra skriv/läsfel och filerna är just bara 0 byte stora som resultat. SD-media har ingen felrättning som är värd namnet och blockerar heller inte (dvs. ger IO-fel) när man börja läsa ut korrupt data.

Flashminne som USB-stickor och SD-minne fungerar inte bra i kyla om de inte förvärms innan med tex. att vara strömsatta (och regulatorn i lagringen värme upp det hela en bit) - vilket kan ge problem i produkter som stänger av lagring strömmässigt när det inte är just under användning i avsikt att spara batterier. - vi har mätinstrument som gör detta och det är ett skit att hantera detta i kyligt väder att hela tiden ta ur lagringen och ha i fickorna för att hålla värmen på dessa...

Permalänk
Medlem

@xxargs jag har också drabbats några gånger av detta problem. En gång var det SD-kortet som knasade, några filer gick inte att läsa trots att SD-kortet var relativt nytt. Det händer ibland att det blir fel, därav många proffs-fotografer gillar kameror med dubbla kort för ökas säkerhet.

Sedan har det hänt att filer inte lyckats kopierats och annat knas med operativsystem, jag har drabbats av det med både windows och linux. Om jag inte minns fel var det vid kopiering till och från USB som blev knas. Det händer ibland tyvärr men inte speciellt ofta. Som tur är för min egen del så var dessa borttappade filer inte något viktigt. Men nog var det lite irriterande.

Sedan ska man också akta sig för hantering av USB enheter, där kan allt möjligt mysko hände. Windows är inte så bra på att hantera detta och ibland när den säger att en enhet är bortkopplad så är den inte det vilket i sin tur kan ge korrupt data. Ja blev riktigt arg när jag förlorade en del data (inte viktig data) men nog surt, skaffade därefter USB safely remove och vips var det problemet borta i Win10. Ganska viktigt för mig då jag behöver kunna lita på USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/ Så kan ta en snabb titt på dina SMART värden.
Notera dock att explorer brukar ge fel värden på storlekar på filer på externa hårddiskar (inget ovanligt).

Skrivet av Thomas:

Håller med om att kolla CrystalDiskInfo. Klistra gärna in bild här om du inte är van att kolla såna värden, det är ingen känslig data i SMART-värden.

Spontant tror jag dock inte att detta är ett symtom på trasig disk, utan mer på att något har hänt vid kopieringen, eller att det blivit korrupt t ex av att disken tagits ur för tidigt, kopieringen på något vis avbrutits/kraschat eller dylik korruption på filsystems-nivå, inte hårdvaru-nivå.

Tack både @hakd och @Thomas
CrystalDiskInfo låter som något halvskumt
Men ska ta och kolla in det när jag hämtat sen disken från mitt bankfack nästa gång.
Vad innebär SMART-värden? Vad kommer denna check säga mig?

Jag har kört med Windows inbyggda check, chkdsk [enhetsbokstav:] /f och /r
Inget av dem hittar några fel. Men det kanske inte är helt tillförlitlig kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Förmodligen filer som under kopiering brutits eller hindrats på annat sätt att slutföras eller att disken kopplats ur innan all metadata är uppdaterat.

Detta är typisk OS och filsystemsrelaterat och inte att disken inte kan läsa data. För är det läsproblem för att disken börja bli gisten så är det i form av olika IO-fel.

Finns SD-media inblandat så kan det vara kameran som misslyckats i skrivning mot mediat vid tex. kyla (typiskt bit under 10 grader C) eller andra skriv/läsfel och filerna är just bara 0 byte stora som resultat. SD-media har ingen felrättning som är värd namnet och blockerar heller inte (dvs. ger IO-fel) när man börja läsa ut korrupt data.

Flashminne som USB-stickor och SD-minne fungerar inte bra i kyla om de inte förvärms innan med tex. att vara strömsatta (och regulatorn i lagringen värme upp det hela en bit) - vilket kan ge problem i produkter som stänger av lagring strömmässigt när det inte är just under användning i avsikt att spara batterier. - vi har mätinstrument som gör detta och det är ett skit att hantera detta i kyligt väder att hela tiden ta ur lagringen och ha i fickorna för att hålla värmen på dessa...

Skrivet av DennisOlof:

@xxargs jag har också drabbats några gånger av detta problem. En gång var det SD-kortet som knasade, några filer gick inte att läsa trots att SD-kortet var relativt nytt. Det händer ibland att det blir fel, därav många proffs-fotografer gillar kameror med dubbla kort för ökas säkerhet.

Sedan har det hänt att filer inte lyckats kopierats och annat knas med operativsystem, jag har drabbats av det med både windows och linux. Om jag inte minns fel var det vid kopiering till och från USB som blev knas. Det händer ibland tyvärr men inte speciellt ofta. Som tur är för min egen del så var dessa borttappade filer inte något viktigt. Men nog var det lite irriterande.

Sedan ska man också akta sig för hantering av USB enheter, där kan allt möjligt mysko hände. Windows är inte så bra på att hantera detta och ibland när den säger att en enhet är bortkopplad så är den inte det vilket i sin tur kan ge korrupt data. Ja blev riktigt arg när jag förlorade en del data (inte viktig data) men nog surt, skaffade därefter USB safely remove och vips var det problemet borta i Win10. Ganska viktigt för mig då jag behöver kunna lita på USB.

Tack @xxargs och @DennisOlof

Försöker alltid vara noga med att välja att koppla bort enheten innan jag drar ut den. Men är det bättre.att koppla loss enheten när man stängt av datorn?

Osäker om det har med sd-kortet att göra. För filen på den andra externa hårddisken verkar korrekt. Och båda diskarna är kopierade från samma sd-kort.

Men finns det något att göra för att undvika dessa fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Men finns det något att göra för att undvika dessa fel?

Man kan använda ett program som verifierar kopieringen, exempelvis Teracopy som är ett välkänt program som varit med länge på Windows. Ser nu att det finns till Mac också, ska ta och prova det då jag inte riktigt kommer överens med MacOS Finder.

https://www.codesector.com/teracopy

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Man kan använda ett program som verifierar kopieringen, exempelvis Teracopy som är ett välkänt program som varit med länge på Windows. Ser nu att det finns till Mac också, ska ta och prova det då jag inte riktigt kommer överens med MacOS Finder.

https://www.codesector.com/teracopy

Tack, ska kolla in det. Jag brukar jämföra storleken på mapparna "manuellt" efter att jag har kopierat över bilderna.
Så därför är jag lite förbryllad att dessa filerna visar 0 mb... Det borde jag reagerat på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Tack både @hakd och @Thomas
CrystalDiskInfo låter som något halvskumt
Men ska ta och kolla in det när jag hämtat sen disken från mitt bankfack nästa gång.
Vad innebär SMART-värden? Vad kommer denna check säga mig?

Jag har kört med Windows inbyggda check, chkdsk [enhetsbokstav:] /f och /r
Inget av dem hittar några fel. Men det kanske inte är helt tillförlitlig kontroll.

SMART väden är en fingervisning på hur dina hårdiskar mår.
Crystaldiskinfo är ett av många program för att läsa ut datan.
Vad jag vet så är det inget skumt med CDI

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleP38:

Tack både @hakd och @Thomas
CrystalDiskInfo låter som något halvskumt
Men ska ta och kolla in det när jag hämtat sen disken från mitt bankfack nästa gång.
Vad innebär SMART-värden? Vad kommer denna check säga mig?

Jag har kört med Windows inbyggda check, chkdsk [enhetsbokstav:] /f och /r
Inget av dem hittar några fel. Men det kanske inte är helt tillförlitlig kontroll.

Detta är helt olika saker. SMART är ett protokoll för att läsa ut värden ur diskens interna statistik. Tänk på det som att du kopplar in en OBD2-adapter i bilen och kontrollerar vilka felkoder den visar för att se om bilen behöver in på service. Chkdsk i Windows (och motsvarande funktion i UNIX-liknande system, chkfs) kontrollerar bara att filsystemets katalog är konsekvent. Katalogen är här en lista över alla filer och en massa information om dem, typ namn, ändringsdatum, och var de ligger på disken. Det är också bra information att ha, men det är liksom en helt annan sak.

(Sen skall sägas att chkdsk inte är lika viktigt idag som det en gång var. Med äldre filsystem i allmänhet och FAT (FAT16) i synnerhet så kunde filkatalogen väldigt lätt gå sönder, och då fick man ta till chkdsk för att laga dem. Idag händer det inte så ofta, eftersom vi har s.k. journalförande filsystem i alla operativsystem de senaste 20 åren eller så, och med sådana system är väldigt bra på hålla katalogen i ett fungerande skick.)

Visa signatur

5900X | 6700XT