Fel storlek på cykel

Permalänk
Medlem

Fel storlek på cykel

Hej.

Köpte en cykel hos cykelkraft.
Jag gick glatt in på hemsidan och valde en cykel. Tittade sedan på deras storleksguide för den cykeln o valde den som passade mig. Sedan gick jag till kassan o valde hemleverans och inväntade leveransen.

Leveransen kom och jag packade upp cykeln o slängde kartongen. Sedan så märkte jag att det är något som inte riktigt stämmer. Cykeln verkar vara riktigt stor. Jag går in igen på hemsidan o visst det bör ju stämma.. Jag går därefter in på tillverkarens hemsida o ser att deras storleksguide skiljer sig från den hos cykelkraft.
Jag mejlar dom o får till svars att dom ska titta på det.
Sedan ändras det på hemsidan o visst har dom haft fel rekommendationer för storlekarna..
Jag berättar att jag vill reklamera och antingen byta eller häva köpet. Problemet är att jag har slängt kartongen.
Dom vill att jag ska köpa en ny kartong (dom har kartonger som dom säljer) eller lämna in den i butik.
Jag har försökt förklara för dom att jag inte har möjlighet att lämna den i butik och frågade om det var möjligt att dom skickar en kartong med hemleverans o sedan bokar en upphämtning men det går tydligen inte. Inte heller går det att dom plockar upp den.

Så nu sitter vi fast här o jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Det var dumt av mig o slänga kartongen men samtidigt ligger grundfelet i att dom hade helt fel storlekar på hemsidan. Vet inte hur jag ska gå tillväga härifrån.

Permalänk
Medlem

Riktigt dum fråga men blev det inte bättre än vad du beställt från början? Vad är det för produkt?
Tänkte om det tex kom en MTB med 29" så är ju det ofta bättre än kanske 28"...

Permalänk
Medlem

Gå till en lokal cykelaffär och fråga om de har kartonger över som du kan få. Brukar funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Riktigt dum fråga men blev det inte bättre än vad du beställt från början? Vad är det för produkt?
Tänkte om det tex kom en MTB med 29" så är ju det ofta bättre än kanske 28"...

TS pratar om ramstorlek. Någon man absolut vill ha passande efter egen kropp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spiffman:

Riktigt dum fråga men blev det inte bättre än vad du beställt från början? Vad är det för produkt?
Tänkte om det tex kom en MTB med 29" så är ju det ofta bättre än kanske 28"...

Man ska ha en cykel som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Riktigt dum fråga men blev det inte bättre än vad du beställt från början? Vad är det för produkt?
Tänkte om det tex kom en MTB med 29" så är ju det ofta bättre än kanske 28"...

Både MTB 29er och standardcyklar som betecknas som 28" har fälgdiameter på 622 mm.
https://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jonathanknet:

Hej.

Köpte en cykel hos cykelkraft.
Jag gick glatt in på hemsidan och valde en cykel. Tittade sedan på deras storleksguide för den cykeln o valde den som passade mig. Sedan gick jag till kassan o valde hemleverans och inväntade leveransen.

Leveransen kom och jag packade upp cykeln o slängde kartongen. Sedan så märkte jag att det är något som inte riktigt stämmer. Cykeln verkar vara riktigt stor. Jag går in igen på hemsidan o visst det bör ju stämma.. Jag går därefter in på tillverkarens hemsida o ser att deras storleksguide skiljer sig från den hos cykelkraft.
Jag mejlar dom o får till svars att dom ska titta på det.
Sedan ändras det på hemsidan o visst har dom haft fel rekommendationer för storlekarna..
Jag berättar att jag vill reklamera och antingen byta eller häva köpet. Problemet är att jag har slängt kartongen.
Dom vill att jag ska köpa en ny kartong (dom har kartonger som dom säljer) eller lämna in den i butik.
Jag har försökt förklara för dom att jag inte har möjlighet att lämna den i butik och frågade om det var möjligt att dom skickar en kartong med hemleverans o sedan bokar en upphämtning men det går tydligen inte. Inte heller går det att dom plockar upp den.

Så nu sitter vi fast här o jag vet inte hur jag ska gå tillväga. Det var dumt av mig o slänga kartongen men samtidigt ligger grundfelet i att dom hade helt fel storlekar på hemsidan. Vet inte hur jag ska gå tillväga härifrån.

Jäkligt olyckligt att du slängde kartongen.

Gå till en cykelbutik i närområdet och be om att få köpa en cykelkartong och returnera.
Du har rätt att reklamera och få kostnader betalda pga ÅFs felaktiga information, det inkluderar eventuell cykelkartong du behöver köpa för att returnera cykeln (skulle jag tro).

Just att du kastar emballaget omgående innan kontroll kan nog anses falla på dig men allt som allt så snackar vi ju på sin höjd någon hundralapp för en kartong.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

I detta fallet är det inte riktigt ditt problem. DE har gjort fel. Detta är inte en retur utan en reklamation och du är då inte skyldig att skaffa en kartong. Be dem att skicka dig en kartong och en fraktsedel. Vill de inte detta så packa den med några flyttkartonger som emballage. Cykelkartongen är inte nån extraarmerad skyddskartong utan bara en kartong i rätt storlek för att man ska kunna få i en cykel i den så den är egentligen oviktig här.
Vill du inte detta så kan du gå in i en Biltemabutik och be om en kartong. Ofta skruvar man ihop ett par cyklar om dagen och det blir då alltid en kartong som man kör i pressen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Låter kanske för enkelt men kan dom inte skicka en cykel i rätt storlek och du använder det emballaget till att packa in och skicka tillbaka den första cykeln?