Dags att deklarera, vilka avdrag?

Permalänk
Medlem

Dags att deklarera, vilka avdrag?

Hej,

Då det är deklarationstider tänkte jag kolla om jag kunde få några tips på avdrag att göra i deklarationen.

Jag jobbar mestadels hemifrån då min arbetsplats ligger ca 300km från mitt hem.

-avdrag för hotellnätter (får stå för det själv då jag har ett lokalt kontrakt i den staden). funkar bara de 2 första åren som jag förstått det?
-avdrag för bilen. 25kr mil och får dra av överstigande över 11K.

Vad mer? Inga dumma grejer, jag är inte heller ute efter att lura systemet. jag undrar bara om det finns mer som jag inte vet om..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Hej,

Då det är deklarationstider tänkte jag kolla om jag kunde få några tips på avdrag att göra i deklarationen.

Jag jobbar mestadels hemifrån då min arbetsplats ligger ca 300km från mitt hem.

-avdrag för hotellnätter (får stå för det själv då jag har ett lokalt kontrakt i den staden). funkar bara de 2 första åren som jag förstått det?
-avdrag för bilen. 25kr mil och får dra av överstigande över 11K.

Vad mer? Inga dumma grejer, jag är inte heller ute efter att lura systemet. jag undrar bara om det finns mer som jag inte vet om..

Kolla upp om du kan göra avdrag för internet eller dator om du jobbar hemifrån.

Permalänk

I princip inte ett skit. Det är inte konstigt att så många riktigt duktiga arbetare blir egenkonsulter så de kan använda schyssta prylar i sitt arbete.
Arbetsrumreglerna är hårda: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024....

Det finns dock hur mycket som helst som gäller de flesta. ROT, RUT, tänteavdrag för bolån etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Kolla upp om du kan göra avdrag för internet eller dator om du jobbar hemifrån.

Avdrag för privata omkostnader? Möjligheterna till de där sakerna försvann väl i stor utsträckning på förra sidan millennieskiftet.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Avdrag för privata omkostnader? Möjligheterna till de där sakerna försvann väl i stor utsträckning på förra sidan millennieskiftet.

Källa

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Vilket inte motsäger det jag skrev...

Men visst det finns i vissa fall en möjlighet att kunna göra avdrag för internetuppkoppling men de är i praktiken begränsade.

SKV ska väl i år rikta in sina kontroller på reseavdragen där man enligt uppgifter är 50% felaktigt? Stora felet lär ju vara i tidsbesparingskravet som gäller för resor med bil kontra kollektivtrafik, 2 timmar per dag ska sparas genom valet av bil kontra annat färdmedel.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF