vilken processor passar mitt moderkort

Permalänk
Medlem

vilken processor passar mitt moderkort

hej
har följande moderkort, lenovo skybase u3e1, med 1151 socket?
är jag ute och cyklar om i7-6700 är den värsta cpu jag kan slänga i?
hjälp mottages då jag är ute på mycket djupt vatten!

Permalänk

Verkar va nått lenovo / Hp special så kolla vad den modellen på datorn sålts med när du köpte den och välj en av dem ingen garanti att något annat fungerar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Verkar va nått lenovo / Hp special så kolla vad den modellen på datorn sålts med när du köpte den och välj en av dem ingen garanti att något annat fungerar.

tack för svar! blir nog en ny burk istället.

Permalänk
Medlem

Jag hittade först ingenting, men det korrekta namnet verkar vara skybay, inte skybase

Men ja, det verkar som att datorer med det moderkortet har sålts med 6700 i alla fall, troligtvis fungerar hela 6000-serien. Styrkretsen har i teorin stöd för 7000-serien också, men då krävs det att Lenovo släppt nytt BIOS med stöd för det vilket de inte brukar göra.

Men det verkar som att en modell som använder det moderkortet är IdeaCentre Y900, som faktiskt sålts med processorer från både 6000-serien och 7000-serien. Så kanske? Du får kolla upp vilken datormodell det är du har och se om det finns något nytt BIOS som Lenovo säger har stöd för 7000-serien. De listar inte BIOS baserat på moderkort utan datormodell, så att bara veta vilket moderkort det är hjälper tyvärr inte så mycket.

Tillägg: Vid närmare eftertanke så är nog detta mest av akademiskt intresse, skillnaden mellan en 6700 och en 7700 är rätt minimal så duger inte en 6700 så spelar det ingen större roll om 7700 också stöds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

tack för svar! blir nog en ny burk istället.

Om du köper nytt så köp inte såna där färdiga prebuilds, de är kassa av bl.a. den här anledningen. Betala Inet eller Webbhallen för att montera och välj delarna själv eller fråga här.

Om du vill ha hjälp - Vad är du redo att betala för den och vad ska du ha datorn till? Antar spel, i vilken upplösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Om du köper nytt så köp inte såna där färdiga prebuilds, de är kassa av bl.a. den här anledningen. Betala Inet eller Webbhallen för att montera och välj delarna själv eller fråga här.

Om du vill ha hjälp - Vad är du redo att betala för den och vad ska du ha datorn till? Antar spel, i vilken upplösning?

Nej inget sånt! Fick köpa burken jag har idag jätte billigt av en polare. Det spelas bara fortnite idag och tror inte sonen byter spel än på ett tag. Taket går väl vid 10.000 helst mindre om det är möjligt!
Antar att man köper saker man kan uppgradera i framtiden? Hur mycket kan det skilja i pris om jag köper något webhallen byggt eller som jag bygger själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag hittade först ingenting, men det korrekta namnet verkar vara skybay, inte skybase

Men ja, det verkar som att datorer med det moderkortet har sålts med 6700 i alla fall, troligtvis fungerar hela 6000-serien. Styrkretsen har i teorin stöd för 7000-serien också, men då krävs det att Lenovo släppt nytt BIOS med stöd för det vilket de inte brukar göra.

Men det verkar som att en modell som använder det moderkortet är IdeaCentre Y900, som faktiskt sålts med processorer från både 6000-serien och 7000-serien. Så kanske? Du får kolla upp vilken datormodell det är du har och se om det finns något nytt BIOS som Lenovo säger har stöd för 7000-serien. De listar inte BIOS baserat på moderkort utan datormodell, så att bara veta vilket moderkort det är hjälper tyvärr inte så mycket.

Tillägg: Vid närmare eftertanke så är nog detta mest av akademiskt intresse, skillnaden mellan en 6700 och en 7700 är rätt minimal så duger inte en 6700 så spelar det ingen större roll om 7700 också stöds.

Jag tackar för den utförliga förklaringen 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

Nej inget sånt! Fick köpa burken jag har idag jätte billigt av en polare. Det spelas bara fortnite idag och tror inte sonen byter spel än på ett tag. Taket går väl vid 10.000 helst mindre om det är möjligt!
Antar att man köper saker man kan uppgradera i framtiden? Hur mycket kan det skilja i pris om jag köper något webhallen byggt eller som jag bygger själv?

Det kommer skilja betydligt i prestanda men står inte ut med att plocka ihop på webbhallens hemsida så använde Inet istället.

Med montering från Inet:
https://www.inet.se/datorbygge/b1498433/asd

Om du bygger själv. Lägre pris men mer prestanda. Betydligt bättre grafikkort och dubbla mängden RAM.

Permalänk
Medlem

Alternativt köra på senaste plattformen från AMD med AM5 då fortnite är ganska CPU bundet. Denna blir lättare att uppgradera i framtiden och har en bättre processor för fortnite. Du kan ju kolla lite youtube videos och se hur denna kombo presterar. Sök på "Ryzen 7600 + rx 6650xt fortnite"

Edit: bytte grafikkort till ett mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Alternativt köra på senaste plattformen från AMD med AM5 då fortnite är ganska CPU bundet. Denna blir lättare att uppgradera i framtiden och har en bättre processor för fortnite. Du kan ju kolla lite youtube videos och se hur denna kombo presterar. Sök på "Ryzen 7600 + rx 6650xt fortnite"
https://komponentkoll.se/bild/fJTLD.png
Edit: bytte grafikkort till ett mer prisvärt.

tackar och bokar för att ni tar er tid! nu har jag något att gå på. är det någon mening att försöka sälja gamla burken eller är det bara att skicka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

tackar och bokar för att ni tar er tid! nu har jag något att gå på. är det någon mening att försöka sälja gamla burken eller är det bara att skicka?

Lite otydligt vad den faktiskt har för komponenter, kan ge dig en idé om du kan kolla upp det men det är inte omöjligt att du kan få typ 1000-1500kr för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

tackar och bokar för att ni tar er tid! nu har jag något att gå på. är det någon mening att försöka sälja gamla burken eller är det bara att skicka?

Tycker att det är värt att försöka avyttra den, det finns alltid behov av enklare datorer. Antingen att du skänker den på Swec marknad, eller lägger ut den på högstbjudande här eller på Tradera. Hur mycket du kan få för den beror mycket på var du bor, om den kan hämtas eller måste skickas. Det finns många äldre som sitter med betydligt äldre datorer men som inte har möjligheter att köpa ens begagnade. Om du ändå känner att det är enklast att slänga den, ring närmaste röda korset och hör om de kan hämta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Tycker att det är värt att försöka avyttra den, det finns alltid behov av enklare datorer. Antingen att du skänker den på Swec marknad, eller lägger ut den på högstbjudande här eller på Tradera. Hur mycket du kan få för den beror mycket på var du bor, om den kan hämtas eller måste skickas. Det finns många äldre som sitter med betydligt äldre datorer men som inte har möjligheter att köpa ens begagnade.

Funkar det att värdera utifrån den bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av orbyffs:

<Uppladdad bildlänk>

Funkar det att värdera utifrån den bilden?

Okej den var lite vettigare än jag trodde. Alltså 1070 är nästan på gränsen att du skulle kunna flytta över till nya datorn men samtidigt blir det då svårare att sälja resten. Betydligt lättare att sälja som paket då nästan hela värdet i datorn finns i grafikkortet.

1200-1500kr är inte omöjligt att få för den här på SweC marknad. Kanske närmre 2000kr på andra marknader. Fördelen att sälja här är att du kommer med 95% sannolikhet få en väldigt enkel affär.

Permalänk
Medlem

Vill tacka för hjälpen men sonen valde att gå över till sitt ps5 istället.