Byta wifi-kort på ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI?

Permalänk
Medlem

Byta wifi-kort på ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI?

Hej,
Uppgraderat systemet. Kör wifi hemma för tillfället då det fungerat tillräckligt bra för mina behov och inte har tid att ordna en vettig kabeldragning.

Med det nya moderkortet får jag intermittent packet loss som visar sig när man kör online spel. Har två andra datorer med intel Z390 moderkort med inbyggda wifi 5 kort som inte har detta problem. Vad jag kan se på reddit och recensioner på komplett verkar jag inte vara ensam med detta problem.

Går det byta wifi-kort på ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI till t ex intel AX210 M2. 2230?
Hittar inget i manualen och ingen teardown på internet, kanske finns en M2 2230 slot bakom I/O panelen?

Mvh

Visa signatur

Fellan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bose:

Hej,
Uppgraderat systemet. Kör wifi hemma för tillfället då det fungerat tillräckligt bra för mina behov och inte har tid att ordna en vettig kabeldragning.

Med det nya moderkortet får jag intermittent packet loss som visar sig när man kör online spel. Har två andra datorer med intel Z390 moderkort med inbyggda wifi 5 kort som inte har detta problem. Vad jag kan se på reddit och recensioner på komplett verkar jag inte vara ensam med detta problem.

Går det byta wifi-kort på ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI till t ex intel AX210 M2. 2230?
Hittar inget i manualen och ingen teardown på internet, kanske finns en M2 2230 slot bakom I/O panelen?

Mvh

Enklast är nog att använda en tom PCI-E plats och sätta i ett diskret nätverkskort och därefter stänga av moderkortets wifi i BIOS eller enhetshanteraren

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Brukar se ut såhär på moderkort med inbyggt wifi kort: https://www.kaibader.de/replacing-the-wifi-card-on-an-asus-ro...

Men du får ju ha i åtanke att ev garanti och så lär brytas om du bestämmer dig för att öppna upp och byta ut det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vad jag kan se av bilder på nätet sitter ett M.2-kort direkt bakom antennuttagen. Denna är sannolikt ganska pillig att byta, så en enklare lösning vara att köpa ett PCI Express-baserat instickskort istället. Annars bör Intel AX220 fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ser med andra ord ut som att det skulle funka att byta kort! Låter kul att testa, trots eventuell garanti förlust(beroende på hur återtställbart det ter sig.

Ska försöka komma ihåg att återrapportera om jag får tummen ur och testar.

Tack för hjälpen

Visa signatur

Fellan

Permalänk
Medlem

Bytt wifi-kort

Det visade sig vara en ganska enkel manöver att byta.

Moderkort ut ur chassit, cpukylare fick sitta kvar.

Lossa VRM kylaren, lossa IO panelen och lossa M2 hållaren, totalt 6 skruvar.

Öppna M2 hållaren, 1 skruv. Ta bort befintligt wifi-kort, 1 skruv. Lite billigt att flytta över antennkontakterna men helt ok.

Skruva ihop igen och slipp Realtek RTL 8852BE. Upplever betydligt stabilare wifi vid spel med Intel AX210.

Beträffande garanti får den ju betraktas som förverkad, men rent krasst går det återställa till ordinarie wifikort och moddandet syns inte om man är försiktig med skruvarna.

Värt ett notera att om man väljer vägen med pci-express instickskort istället så bör man kolla noga vilket wifi-kort som sitter på, så att det verkligen blir en uppgradering.

Visa signatur

Fellan