Permalänk
Medlem

Problem med dator

Tjenare

Jag håller på att bli helt tokig.
har ett system som helt ballar ur

Rog Strix B650E-F GAMING WIFI
AMD Ryzen 7 7800x3d
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319
Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance

Helt plötsligt fick problem att QLED för DRAM började lysa Orange.
Testade att sätta om minnerna (andra slots, bara ett minne osv), testade andra minnen, remounta CPUn, sant annan CPU
Men problemet kvarstår.
Vände mig till Komplett angående reklamation av Moderkortet. Det skickades iväg till Kompletts support som testade moderkortet i 2 veckor. Kom fram till att de var trasigt och jag fick en ny produkt. (samma moderkort fast nytt)

Nu har jag satt ihop alla delar igen och precis samma problem kvarstår.
Gör om alla stegen som tidigare. Samma problem.

Jag har kollat efter skador på CPU, skadade pins på moderkorten, men inget, allt ser helt nytt ut.

Vad mer kan jag testa eller kolla efter?

Jag följde steg för steg denna:
https://www.asus.com/support/faq/1042678/##3
B. DRAM LED light is always ON after power on(indicates no Memory or Memory faulty)

Hjälp uppskattas extremt.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta låter inte helt olikt problemen jag hade förra året, rejält lång tråd här.

I korthet så fick jag problem med krascher som blev värre och värre. Bytte CPU vilket löste problemet i ett par dagar, sen återkom de. Bytte sedan även ALLT annat än CPU och problemen kvarstod fortfarande. Bytte CPU igen och problemet försvann.

Enda förklaringen som kvarstår är att första moderkortet dödade både CPU #1 och CPU #2. CPU #3 hade aldrig kontakt med det första moderkortet och har fungerat ett halvår nu.

Jag tycker det ser ut som om du har i stort sett samma problem: moderkortet i dator #2 skadade CPU i dator #2. Nytt moderkort hjälper inte eftersom CPU är skadad.
Men det faktum att CPU #1 aldrig satt i första moderkortet i dator #2 gör det ju klart konstigare, eftersom samma moderkort inte kan ha dödat båda processorerna i ditt fall.

Har du kört uppdaterat BIOS (iaf inte från början av 2023 eller så)? Tänker på felen med att moderkort dödade Ryzen 7000-processorer med EXPO aktivt. Det brukar vara ett mer våldsamt förlopp vad jag förstått, men det bör ju rimligtvis kunna orsaka skador som inte är synliga också.
Det skulle isåfall kunna förklara hur båda moderkortet kan ha skadat CPUer, även om även detta låter tveksamt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta låter inte helt olikt problemen jag hade förra året, rejält lång tråd här.

I korthet så fick jag problem med krascher som blev värre och värre. Bytte CPU vilket löste problemet i ett par dagar, sen återkom de. Bytte sedan även ALLT annat än CPU och problemen kvarstod fortfarande. Bytte CPU igen och problemet försvann.

Enda förklaringen som kvarstår är att första moderkortet dödade både CPU #1 och CPU #2. CPU #3 hade aldrig kontakt med det första moderkortet och har fungerat ett halvår nu.

Jag tycker det ser ut som om du har i stort sett samma problem: moderkortet i dator #2 skadade CPU i dator #2. Nytt moderkort hjälper inte eftersom CPU är skadad.
Men det faktum att CPU #1 aldrig satt i första moderkortet i dator #2 gör det ju klart konstigare, eftersom samma moderkort inte kan ha dödat båda processorerna i ditt fall.

Har du kört uppdaterat BIOS (iaf inte från början av 2023 eller så)? Tänker på felen med att moderkort dödade Ryzen 7000-processorer med EXPO aktivt. Det brukar vara ett mer våldsamt förlopp vad jag förstått, men det bör ju rimligtvis kunna orsaka skador som inte är synliga också.
Det skulle isåfall kunna förklara hur båda moderkortet kan ha skadat CPUer, även om även detta låter tveksamt.

Hejsan Thomas, Tack för ditt svar.

Jag drog en BIOS update på dator 1, och efter det fungerar faktiskt dator 1 igen, extremt konstigt detta.
Testade även att göra samma på dator 2, tyvärr kvar står problemet där.
Ska editera min ordinarie post för att enbart reflektera problem med enbart en dator. Men då pekar mer och mer på CPU problem.
Tar mig in till Inet imorgon och ber dem felsöka CPUn på plats.