Snabbkoll: Använder du trådlöst headset?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Använder du trådlöst headset?

Kablage av olika slag är skönt att slippa på hörlurar och annan kringutrustning. Är ditt datorheadset trådlöst?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag ledsnade på hur dåligt BT fungerar, så jag köpte ett ljudkort, kondensormik och studiolurar. Hemskt fult och opraktiskt, men väl värt det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vadå headset, jag kör med 5.1 högtalare. Till laptopen har jag ett headset, men inte till desktopen.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många gånger de jag spelar med måste ta av sig headsetet för att ladda det mitt under en spelsession. Jag har en separat mikrofon så jag kan välja hörlurar med bra ljud dessutom.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag är otroligt nöjd med trådlöst headset, Arctis Pro Wireless, väldigt smidigt att byta batteri när ett alltid är redo laddat i basstationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Vet inte hur många gånger de jag spelar med måste ta av sig headsetet för att ladda det mitt under en spelsession. Jag har en separat mikrofon så jag kan välja hörlurar med bra ljud dessutom.

Laddar mina nån gång i veckan typ.

Permalänk
Medlem

Trådat headset är meningslöst för mig, finns ju högtalare om man ändå ska vara i koppel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Flera, främst WH-1000XM3 och XM5. Men använder nog oftast ett av två par trådade Philips Fidelio X2HR/00. Sitter jag vara vid datorn eller reclinern kvittar tråden. Men vill jag röra på mig så uppskattas förstås de trådlösa.

XM3 används i regel inte för spel då de är för sega (latens/fördröjningar), XM5 har jag inte riktigt utvärderat helt ännu. Bra batteritid på dessa, även XM3 trots 5 års hårt användande.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk

Jag började använda trådlös headset till datorn någon gång slutet på 90talet och jag använder trådlös headset av nyare version fortfarande.
Om jag ska vara ärlig vet jag inte om mottagningen har blivit så mycket bättre på dessa år, men för sändes såklart ljudet helt okrypterat analogt. Exakt samma sak var det med NMT telefonerna, helt okrypterat, absolut inget alls skydd emot avlyssning.

Permalänk
Medlem

Ja. Steelseries Siberia 800 tror jag de heter. Två batterier som man växlar mellan att använda ena och laddar andra. Älskar dem. Täckning i hela lägenheten. Använder dem dock bara vid samtal/multiplayer. Högtalare är såklart skönare annars.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Jag använder Arctis Wireless 2019 tror jag det är, bland de bättre tillbehör till PC jag köpt. Älskar dels trådlösheten i sig men också att de är dubbelkanaliga med ett hjul för att kontrollera volymbalansen mellan de två så att man snabbt kan öka/minska ljudet i spel och discord. Sen tycker jag batteritiden är bra nog.

Permalänk
Medlem

Nope. Jag hatar batterier i allmänhet och undviker dem så långt det är möjligt.

Vad gäller just headset använder jag hifi-lurar istället, och en separat mic vid behov. Låter ofantligt mycket bättre och är mer praktiskt för min del.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Laddar mina nån gång i veckan typ.

När jag hade ett fick jag ladda det varje dag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Nä. Högtalare och shotgun mic + nvidia broadcast. Mycket friare.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Kör Hifiman Deva Pro så kan jag byta vid behov. Kör mest trådlöst och laddar när jag använder dom. Tar bort USB-kabeln när jag går runt och gör annat i lägenheten

Permalänk
Medlem

Har hört argumentet om laddning många gånger och aldrig riktigt förstått det, dock känns det som att det mer beror på användaren och mindre på att utrustningen är batteridriven. Jag har kört med trådlös mus, tangentbord och headset i flera år nu och aldrig haft problem med att det stoppar mig från att använda utrustningen eller inte kunnat fortsätta spela.

Headsetet kopplas in och hänger på sin plats när jag avslutar en session och batterivarningen man får kommer typ en timme innan det dör, så är inte direkt någon brådska. Musen laddas typ varannan vecka och tangentbordet byter jag AA-batteri var sjätte månad.

Worst case scenario är att musen eller headsetet inte är trådlöst en kort stund medans man 90% av tiden inte har en enda kabel på skrivbordet.

Visa signatur

13700K/32GB@3200MHz/3080. Mer ultrawide åt folket <3

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med mitt Razer BlackShark v2 Pro. Behöver ladda den kanske 1 gång i veckan.
Dock låter det typ som den har ett svagt coilwhine. Överkomligt, men lite störande. Jag vet inte om det är vanligt med trådlösa hörlurar eller ej.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Har ett par trådade Senheiser till datorn just nu, men när det blir dags att byta dem så lär jag nog kolla lite åt det trådlösa hållet.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Haft trådlöst i över två år och kan inte gå tillbaka till trådat igen. Det är för bekvämt utan kabel. Audeze Maxwell just nu

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Logitech G PRO Wireless 👍🏻😊

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Längesen jag använde ett trådat headset ärligt talat. Ingenting emot det egentligen har bara inte blivit så.

Permalänk
Medlem

Har trådade trevliga AKG-hörlurar, men mitt trådlösa Logitech G Pro-headset är så mycket smidigare. Även om ljudet är sämre så är det de trådlösa jag använder. Det ska till mycket innan jag går tillbaka till trådade lurar, så får nog börja leta efter ett par trådlösa som faktiskt låter bra

Nu pratar vi så klart vid skrivbordet. Ute på språng har jag noise cancelling BT lurar från Sennheiser, men BT är ju oanvändbart vid datorn

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Master of Overkill

Båda såklart.

Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi, EL-8 Titanium
Även XM4 på gymmet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har båda delarna.
Har ett par Sony WH-1000XM4 som jag använder när jag rör mig mycket hemma och vill ha musik från datorn oavsett rum (bor litet).
Sen har jag ett par Sony MDR-7506 kopplade till ett en Steinberg UR22C (mid-tier interface jag vet men det fungerar för mina ändamål).

Så hade frågan varit "använder du trådlösa eller trådade hörlurar?" så hade jag svarat ja.

Permalänk
Medlem

Har Jabra in ear, ganska bekvämt för samtal iom att jag kan ha 1 lur i. Fick även ett par Bose NC700 via jobbet, men tycker det är jobbigare att ha sådana.

Mina bästa är Phlips fidelio x2hr - jättebra ljud och väldigt sköna.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Trådlöst x3, vilket jag använder beror på vad jag gör.
closed back - SS Nova pro wireless
open back - Sennheiser RS180
in-ear - Logitech G fits
Men har separat mikrofon för bättre kvalitet.

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Har testat många trådlösa igenom tiderna men alltid haft problem med batteri. Nu skaffade jag dessa:
https://www.inet.se/produkt/6610598/hyperx-cloud-alpha-wirele...
för ett par månader sedan och är super nöjd. Laddar batteriet en gång varannan vecka som mest och använder det flera timmar om dagen.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med trådat headset och dynamisk mikrofon + förstärkare i flera år.
Varit kanonnöjd, och är det fortfarande.

Men när jag bytte VR headset, så behövde jag plötsligt en extern lösning för ljud och mikrofon.
Och jag är väldigt petig med mikrofonkvalitén.

Efter många, många timmmars research landade jag i ett Corsair HS80 RGB Wireless.
Mikrofonkvalitén är verkligen top notch för att vara ett trådlöst headset, och batteritiden är bättre än vad recensionerna gjort gällande, så jag klarar av att spela en hel kväll och natt utan att behöva oroa mig.

Riktigt trevligt med Dolby Atmos i spel också, jag kan verkligen höra tomhylsorna landa på marken med ett klingande ljud när jag spelar Stalker Anomaly, eller när de dödliga stormarna får mina öron vibrera när jag söker skydd i spelet.

Det första jag gjorde var dessutom att byta öronkuddarna till eftermarknad, med tjockare kuddar och med kylgel i, för ökad komfort.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Använder som flera andra här också bägge typer, trådlöst med mic (för att tjöta med folk) och trådat utan mic när jag vill ha högre kvalite för musiklyssning.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD 599, toppen ljud och komfort med sladd i datorn.

Har trådlöst på jobbet och det fungerar fint det med. Lite mer ont i huvudet än hemma dock.