Permalänk
Medlem

TCL CEC Problem

Jag har precis köpt mig en
TCL 65" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023)

Men upplever lite problem bland annat med CEC styrningen. Skriver från start så man får en helhet.

Startar upp å gör grundinställning på tv så som land och region. Därefter kopplar vi in appletv 4k gen1 i hdmi 1. Allt funkar som det ska och vi kan styra AppleTVn med tv:ns fjärrkontroll. Detta försvinner dock efter 2 dagar?! Varken jag eller sambon kan dra oss till minnes att vi skulle ändrat något.

Jag kan gå in i menyn å sätta på å stänga av appletv genom hdmi. Så de har kontakt, men varför funkar inte ”krysset” på tv-kontrollen så jag kan bläddra bland apparna i AppleTVn

Gjort följande:
fabriksåterställt tv
Bytt hdmi kabel
Bytt hdmi port
Stängt av å satt på CEC På tv
Ändrat massa inställningar hit å dit på appletv
Tagit bort fjärren från tv
Parat fjärren igen å tagit bort

Ja jag vet inte.. så irriterar!!

Kan tillägga en annan liten märklig sak ifall de skulle kunna ha betydelse.
När jag väljer hdmi 1 till appletv så kommer de ju upp information i hörnen. Bl.a upplösning osv. Detta kommer ibland upp när vi kollar på en film eller bara sitter å bläddrar i apparna. Det är precis som att appletv connectar om. De blir ingen störning i bild

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacha:

Jag har precis köpt mig en
TCL 65" MQLED80 4K MINI-LED Smart TV (2023)

Men upplever lite problem bland annat med CEC styrningen. Skriver från start så man får en helhet.

Startar upp å gör grundinställning på tv så som land och region. Därefter kopplar vi in appletv 4k gen1 i hdmi 1. Allt funkar som det ska och vi kan styra AppleTVn med tv:ns fjärrkontroll. Detta försvinner dock efter 2 dagar?! Varken jag eller sambon kan dra oss till minnes att vi skulle ändrat något.

Jag kan gå in i menyn å sätta på å stänga av appletv genom hdmi. Så de har kontakt, men varför funkar inte ”krysset” på tv-kontrollen så jag kan bläddra bland apparna i AppleTVn

Gjort följande:
fabriksåterställt tv
Bytt hdmi kabel
Bytt hdmi port
Stängt av å satt på CEC På tv
Ändrat massa inställningar hit å dit på appletv
Tagit bort fjärren från tv
Parat fjärren igen å tagit bort

Ja jag vet inte.. så irriterar!!

Kan tillägga en annan liten märklig sak ifall de skulle kunna ha betydelse.
När jag väljer hdmi 1 till appletv så kommer de ju upp information i hörnen. Bl.a upplösning osv. Detta kommer ibland upp när vi kollar på en film eller bara sitter å bläddrar i apparna. Det är precis som att appletv connectar om. De blir ingen störning i bild

Det får jag osså, det är normalt. Det visar att filmen körs i 4K/Dolby Vision. Jag har ställt in min ATV på 4K/Dolby Vision.Angående CEC, kör min 4K Chromecast Google TV (HDMI port 3 på TV:n) TV/har även en 4K ATV (inkopplad till en hemmabio recvier) på Panasonic TV:ar (köpte en ny Panasonic OLED TX - 55LZ1000,E ör några veckor sen), inga problem med CEC här (ännu). Problemet med CEC är att det finns ingen standard, olika TV tillverkare har sina egna CEC, LG:s heter Simplink, Panasonic:s Vieralink (mycket lätt jämfört med LG:s). Meningen är att man ska köpa samma märke (Blu ray spelare, "brölimpa") som TV:n. Kollat om det finns nån uppdatering till TV:n (kan ju tänkas att det finns buggar i TV systemtet, nån kines som kodat fel) ? Låter kanske dumt men kollat HDMI kabeln i ATV:ns meny (är väl inte världens bästa test) ? Hur lång är HDMI kablen?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Testade ytterligare en helt ny kabel idag som ja fick låna från butiken.

Men om du går in i ATV.. kan du bläddra i menyerna då med din tv-fjärr?

Har du exakt samma tv?

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacha:

Testade ytterligare en helt ny kabel idag som ja fick låna från butiken.

Men om du går in i ATV.. kan du bläddra i menyerna då med din tv-fjärr?

Har du exakt samma tv?

Nä, en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E å en 4K Apple TV* (32 GB, 2017?) Nu när du säger det, får jag vänta innan TV fjärren funkar (brukar gå in på Chromecasten (HDMI port 3 på TV:n, sitter där för en orsak, HDMI stumpen är för kort å då blockerar pucken vissa högtalare utgångar) å där funkar fjärren direkt. Går tillbaka till ATV:n å då funkar TV fjärren, kan navigera mellan apparna, inställnings menyerna, starta 4K Netflix, 4K Disney å SVT Play apparna. * = Apple är Apple. Jag startar allt som inkopplat med ATV fjärren: Marantz NR 1711 (hemmabio reciever), ATV/den vanliga TV:n. Det enda som inte starta är Blu ray spelaren. Har valt att ATV:n ska starta (CBLE/SAT HDMI ingången har prio 1) i recievern. Går att välja att starta från Blu ray spelaren om man vill det. Det märkliga är CEC att bara funkar i 2 dagar å sen inte längre på din uppsättning..

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Nä, en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E å en 4K Apple TV* (32 GB, 2017?) Nu när du säger det, får jag vänta innan TV fjärren funkar (brukar gå in på Chromecasten (HDMI port 3 på TV:n, sitter där för en orsak, HDMI stumpen är för kort å då blockerar pucken vissa högtalare utgångar) å där funkar fjärren direkt. Går tillbaka till ATV:n å då funkar TV fjärren, kan navigera mellan apparna, inställnings menyerna, starta 4K Netflix, 4K Disney å SVT Play apparna. * = Apple är Apple. Jag startar allt som inkopplat med ATV fjärren: Marantz NR 1711 (hemmabio reciever), ATV/den vanliga TV:n. Det enda som inte starta är Blu ray spelaren. Har valt att ATV:n ska starta (CBLE/SAT HDMI ingången har prio 1) i recievern. Går att välja att starta från Blu ray spelaren om man vill det. Det märkliga är CEC att bara funkar i 2 dagar å sen inte längre på din uppsättning..

Börjar snart ångra att ja köpte ny tv
Googlar man runt på de där CEC verkar de vara väldigt buggigt.. :/

Tack så mycket för svar å info

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacha:

Börjar snart ångra att ja köpte ny tv
Googlar man runt på de där CEC verkar de vara väldigt buggigt.. :/

Tack så mycket för svar å info

Varsågod. Beror lite på vilket TV märke man köper. På min första Panasonic TV var det bara att koppla in det skulle användas, göra nån ändring i menyerna å du var klar. Har inga vanliga TV kanaler, då jag å TV:n har "reklam allegri". Nackdelen med Panasonic är priserna/inte många som säljer detta märke.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacha:

Börjar snart ångra att ja köpte ny tv
Googlar man runt på de där CEC verkar de vara väldigt buggigt.. :/

Tack så mycket för svar å info

CEC på Apple TV slutade plötsligt att fungera för mig efter att ha fungerat i flera år.
Har en Google TV inkopplad också som CEC fungerar fint mot. Teven är en LG OLED B6.
Testat det vanliga som att ta bort allt utan Apple TV, omstart, byta HDMI port m.m. men det kommer inte igång.

Då LG fjärren kan styra andra enheter så jag sa att jag hade nån PANASONIC Bluray spelare, Apple TV fanns inte med, som den skulle styra. Sedan satte jag upp fjärrkontrollen i Apple TV via "Lär in fjärrkontroll".
Så nu kan jag fortsätta styra Apple TV men CEC var ju bättre då det inte var IR inblandat.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacha:

Börjar snart ångra att ja köpte ny tv
Googlar man runt på de där CEC verkar de vara väldigt buggigt.. :/

Tack så mycket för svar å info

Har du ARC/eARC påslagit i TV:n? ARC = Audio Return Channel. Ska skicka ljudet från din ATV till TV:ns inbyggda högtalare. ARC/eARC port 2, min hemmabio reciever är inkopplad (ARC/eARC port 2). Finns märkning på TV:ns HDMDI portar. Annars så hade jag lämnat tillbaka TV:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Har du ARC/eARC påslagit i TV:n? ARC = Audio Return Channel. Ska skicka ljudet från din ATV till TV:ns inbyggda högtalare. ARC/eARC port 2, min hemmabio reciever är inkopplad (ARC/eARC port 2). Finns märkning på TV:ns HDMDI portar. Annars så hade jag lämnat tillbaka TV:n.

Japp.. allt är påslaget och alla olika 4 hdmi är testade.. även den med ARC. Ska göra ett sista försök med tcl telefonsupport.. de kanske är ett känt problem som ska åtgärdas..

Tänker även att jag ska låna någons appletv för att verkligen utesluta att de beror på att min Apple TV är lite äldre.

Visa signatur

XP2000+@1880Mhz~164x11,5 m. Alphafläns. MsI k7t266 m. BIOS 3,7B4 G-force2 Ti m. Zalman ZM80A. 1x512 Corsair 2700. 80gig seagate. samsung-52x cdrom, plextor-16x cdr, pioneer-4x dvdr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sacha:

Japp.. allt är påslaget och alla olika 4 hdmi är testade.. även den med ARC. Ska göra ett sista försök med tcl telefonsupport.. de kanske är ett känt problem som ska åtgärdas..

Tänker även att jag ska låna någons appletv för att verkligen utesluta att de beror på att min Apple TV är lite äldre.

Jobbar som tv installatör, CEC är buggigt, vissa produkter är bara inte kompatibla även om båda stödjer standarden..ibland funkar det, ibland inte.
Kan det ha kommit en uppdatering till din AppleTV utan att du vet det? Är det automatiska uppdateringar på?

Testa byt HDMI kabel, det kan ibland vara känsligt, annars är det bara så att det helt enkelt inte fungerar bra..
Ett alternativ kan vara att göra en "Factory Default" på tv och se om det hjälper eftersom du fick igång det lite i början.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jobbar som tv installatör, CEC är buggigt, vissa produkter är bara inte kompatibla även om båda stödjer standarden..ibland funkar det, ibland inte.
Kan det ha kommit en uppdatering till din AppleTV utan att du vet det? Är det automatiska uppdateringar på?

Testa byt HDMI kabel, det kan ibland vara känsligt, annars är det bara så att det helt enkelt inte fungerar bra..
Ett alternativ kan vara att göra en "Factory Default" på tv och se om det hjälper eftersom du fick igång det lite i början.

Kom en uppdatering för ca 1 - 2 veckor sen. Har autmatisk uppdatering på min ATV men detta funkar inte, ATV:n är inkopplad till en hemmabio reciever å är inställd i recievern att starta på CBL/SAT HDMI port. Så jag går in å kollar efter uppdateringar då å då.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Kom en uppdatering för ca 1 - 2 veckor sen.

Installerat endel smarta hem/hemautomation och uppdateringar är aldrig bra för då slutar funktioner till höger och vänster att fungera.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Installerat endel smarta hem/hemautomation och uppdateringar är aldrig bra för då slutar funktioner till höger och vänster att fungera.

Stämmer bra det, man får ju aldrig reda vad uppdateringarna buggfixar eller skapar nya buggar. Angående CEC, bytte TV för några veckor sen, hemmabio reciever* (ARC/eARC port 2 på TV:n, 4K Chromecast Google TV på TV:ns HDMI port 3. Fick upp en text om att det var det inte var 100% att det skulle funka. * = 4K Apple TV (32 GB), Blu ray spelare inkopplade i recievern.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.