Systemvetenskap, någon som har studerat?

Permalänk
Medlem

Systemvetenskap, någon som har studerat?

Hej!

Jag går i tankar att sadla om mig till IT-branschen då kodning, skapande av program och datasortering varit intressanta för mig. Tittar för tillfället väljer jag mellan Systemvetenskapliga programmetHögskolan Dalarna och Informatik med inriktning systemvetenskapMittuniversitetet i Östersund.

Är det någon som gått specifikt dessa utbildningar eller liknande utbildningar till dessa?
Hur ser utbildningens innehåll ut, handlar det mycket om kodning, utveckla idéer och företagslösningar?
Känns innehållet i utbildning relevant? (läste en recension om Informatik med inriktning systemvetenskap där personen tyckte att informationen upprepades och kändes inte relevant genom flera kurser.
Vad gör ni som fått jobb inom IT-branschen efter en sådan utbildning?

Tack på förhand för svar!

Permalänk
Medlem

Systemvetenskap lär vara mer programmering än informatik. De flesta universitet/högskolor publicerar kursplaner, läs dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Systemvetenskap lär vara mer programmering än informatik. De flesta universitet/högskolor publicerar kursplaner, läs dem.

Ja jo visst förklarar kursplanerna vad som ingår i utbildningen. Men upplevt från tidigare att det är skillnad på vad som står i kursplaner och vad man faktiskt får uppleva under utbildningen.

Permalänk
Medlem

Utbildningens utformning har historiskt sett varit olika beroende på lärosäte, men kanske har blivit mer homogent nu. Jag tog examen 2013 i Uppsala och har jobbat som utvecklare sedan dess och vet flera av mina kursare som också gör det.

Vi läste relativt mycket programmering blandat med ämnen som MDI, informationssystem och liknande kurser. En termin ska läsas i ett ämne som inte tillhör fakulteten och de flesta läste företagsekonomi eller statistik.

Om man vet på förhand att det är systemutveckling man vill hålla på med skulle jag kolla på datavetenskap istället. Det är lite mer matematik som krävs för det, men inte lika tungt som ingenjör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivsen:

Hej!

Jag går i tankar att sadla om mig till IT-branschen då kodning, skapande av program och datasortering varit intressanta för mig. Tittar för tillfället väljer jag mellan Systemvetenskapliga programmetHögskolan Dalarna och Informatik med inriktning systemvetenskapMittuniversitetet i Östersund.

Är det någon som gått specifikt dessa utbildningar eller liknande utbildningar till dessa?
Hur ser utbildningens innehåll ut, handlar det mycket om kodning, utveckla idéer och företagslösningar?
Känns innehållet i utbildning relevant? (läste en recension om Informatik med inriktning systemvetenskap där personen tyckte att informationen upprepades och kändes inte relevant genom flera kurser.
Vad gör ni som fått jobb inom IT-branschen efter en sådan utbildning?

Tack på förhand för svar!

Läst systemvetenskap på Högskolan Dalarna och det var väldigt mycket teoretiskt.
Det är dock en otroligt bred utbildning som många företag värderar högt (och även vissa har den som ett krav) inför t.ex. Systemutvecklare.

Det var inte jättemycket programmering utan mer verksamhetsutveckling, statistik, företagsekonomi osv. Men det kan såklart ha ändrats (kolla upp kursplanerna på https://www.du.se/ )

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Även jag gick Systemvetenskap. När jag gick var det inte jättemycket programmering, men det var en del olika kurser i det. Jag läste lite extra programmeringskurser på sommaren för att få ytterligare kunskap i ämnet. Har varit systemutvecklare i 14 år nu. 👍

Det är som andra skriver en bred, tvärvetenskaplig linje där man får lära sig lite om mycket. Jag tycker den var bra då man får lära sig mer än bara teknik. Vi läste ekonomikurser, socialpsykologi i arbetslivet, projektledning m.m vilket säkert är uppskattat att man gått även om man blir utvecklare.

Edit: Kan väl inte påstå att jag var någon stjärnutvecklare när jag kom ut i arbetslivet, men med hårt slit och mycket studerande även efter skoltiden så vill jag påstå att jag idag är en väldigt uppskatttad medarbetare.
Har mer än dubblat (betydligt mer) min lön sen jag började jobba inom branschen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |