Permalänk
Medlem

Förbättra wif-fi över huset.

Så vårt hus har ett märkligt problem med wifi med att några kan surfa väl medans andra inte kan. Vi har lagt routern i korridoren då vi trodde det skulle hjälpa och för min del och min syster så har kopplingen varit snabb och stabil. Men mina föräldrars rum wifi koppling har varit extremt ostabilt till det faktum att min mamma är ibland tvungen att använda sitt mobila nätverk när hon använder sin ipad, detta trots att dom bor precis i vägg med routern.

Och vår smart-tv i vardagsrummet ligger långt ifrån routern och ingen av oss har bekymmer med wifin när vi castar. Däremot när vi sitter i soffan i samma rum så kan våra mobiler och plattor vara djupt ostabila. Trots det, när jag mäter nätverket i dom ostabila områdena så ser jag inga problem. allting verkar som det ska. Jag har försökt att göra research på vad jag kan göra för att förbättra vårt wifi men jag begriper inte ett dugg vad jag kan behöva så jag tänkte om någon kan ge tips på vad jag ska titta på? Jag ska också lägga till att vi använder inte en router som kommer från leverantören. Kan lägga till detaljer om det kan behövas.

Permalänk
Medlem

Vad är det för router du använder då?
Det du skulle kunna göra är att köpa en till router och använda den som mesh alltså förlänga/förstärka signalen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har en TP-Link Archer AX21. Mesh-nätverk var något jag funderade på men jag vet inte om jag behövde köpa helt kit och göra mig av nuvarande router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moiz:

när jag mäter nätverket i dom ostabila områdena så ser jag inga problem

Kvantifiera "stabila" och "ostabila" områden i signalstyrka (dBm), uppnådd MCS-nivå, latens (ms) och överföringshastighet (bit/s).

De två första mäter du antagligen med en Android-app (sökord WiFi analyzer). Jag gillar wavemon till Linux.

De två sista mäter du med något verktyg som kan mäta latens under belastning, till exempel denna webbsajt.

Om du inte kan mäta skillnaderna så finns dom inte, eller så mäter du för dåligt/vid fel tidpunkt.

Använt frekvensband (2,4 GHz eller 5 GHz, möjligen 6 GHz) spelar roll. Använd kanal kontra vad grannarna använder kan spela roll. Kanalen styr hur starkt enheterna får sända (sökord regulatory database eller kommandot "iw reg get" på Linux). Vilken enhet man använder spelar roll, enheter har olika egenskaper varav hur mycket ström de sparar genom att sända svagare är en. Kanalbredd spelar roll. Vissa kanaler är DFS-kanaler och kan bidra till instabilitet om man har otur och råkar befinna sig vid en väderradar, se Wikipedias lista. Och så förstås alla miljarders buggar som finns i olika WiFi-implementationer och inkompabilitetsproblem som finns eftersom relativt få enheter är WiFi-certifierade.

Jag tycker den här sidan är bra för att skapa sig en förståelse om vad som spelar roll. Om jag minns rätt förklarar den varför enheter som har dålig mottagning förstör för andra enheter.

Lösningen är antagligen fler accesspunkter, trådade eller "mesh". Helst trådade och med anpassade kanaler, så de inte stör ut varandra - och anpassad signalstyrka, så att roaming funkar.

Permalänk
Medlem

Kolla över firmware och prova att byta kanal på wifit i routern

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat ansluta inkommande till ett LAN-uttag istället för WAN?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX