EVGA lovar ersätta brända hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

EVGA lovar ersätta brända hårddiskar

Nätaggregatstillverkaren kryper till korset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

101 någon tönt i supporten som är underbetald som inte orkade med livet o följa rutinerna

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

101 någon tönt i supporten som är underbetald som inte orkade med livet o följa rutinerna

Jag tror snarare att det var någon okunnig som försökte spara företaget pengar. Vilket det absolut inte gjort.

Permalänk
Medlem

Men om det Behövs en ny typ av kablar borde inte det följa med då eller måste man köpa nya helt själv det verkar lie konstigt tycker jag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Hyfsat lyckligt slut.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av vinylens:

Men om det Behövs en ny typ av kablar borde inte det följa med då eller måste man köpa nya helt själv det verkar lie konstigt tycker jag.

Dom SKA skicka ett helt nytt kit enligt instruktion men något fel skedde och vanligtvis ska dessa ärenden gå vidare upp i support ledet men någon valde o inte följa rutinerna.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Det var ju bra att dem ersätter honom men...
"få ett meddelande om att de behöver uppgradera kablar så att allt matchar"
borde inte Evga skicka med nya kablar?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Det var ju bra att dem ersätter honom men...
"få ett meddelande om att de behöver uppgradera kablar så att allt matchar"
borde inte Evga skicka med nya kablar?

Om det behövs nya kablar så borde och ska det skickas med nya kablar, ja. Men också ett meddelande om att de nya kablarna måste användas istället för de gamla.
I det här fallet hade EVGA missat både att skicka med nya kablar, och att meddela att nya kablar behövdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Det var ju bra att dem ersätter honom men...
"få ett meddelande om att de behöver uppgradera kablar så att allt matchar"
borde inte Evga skicka med nya kablar?

"We had set up an internal procedure for RMAs for these model numbers
based on a serial range to make sure the customer would get the right
version for their cables. Typically, the customer just sends the brick back
to us and they leave the cables in there. The procedure was in place and
also stated that, if for some reason EVGA did not have the correct
models, customer service would send the customer a full G5 power
supply with a note to let them know that they would need to upgrade their
power supply so everything matches."
- EVGA to GN

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Keeper of Traditions

Tråkigt att det ska behövas så mycket negativ publicitet för att de ska göra rätt för sig, men kul att det löste sig ändå antar jag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa från dom, om dom inte ens kan stå för sina fel så är det inget företag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Kommer aldrig köpa från dom, om dom inte ens kan stå för sina fel så är det inget företag för mig.

Jag håller delvis med dig, hur de har hanterat detta specifika ärendet är under all kritik. Men deras historia av kundtjänst tycker jag lyser igenom detta ärende.

Min tillit till EVGA har inte påverkats speciellt mycket av detta, men skulle ett liknande fall dyka upp så störtar det totalt.

Permalänk
Medlem

Krävdes bara att nyheten spreds som en löpeld och evga fått tillräckligt mycket dålig pr. De hade aldrig ersattom det inte fått sån spridning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag håller delvis med dig, hur de har hanterat detta specifika ärendet är under all kritik. Men deras historia av kundtjänst tycker jag lyser igenom detta ärende.

Min tillit till EVGA har inte påverkats speciellt mycket av detta, men skulle ett liknande fall dyka upp så störtar det totalt.

Är inte bolaget ökänt för sin dåliga kundtjänst?

Permalänk
Medlem

Bra dom ersätter, fattar inte alla härinne som sa att evga inte har gjort nåt fel... hur känner ni er nu ? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Är inte bolaget ökänt för sin dåliga kundtjänst?

Mjo, kass kundtjänst men bra RMA.
Många andra har ju duglig kundtjänst men kass RMA så jag tror hellre jag tar första varianten. Och då jobbar jag med "kundtjänst".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Låter ju i artikeln som att kunden själv ska köpa nya kablar… låter helt galet

Branchen borde gå ihop och standardisera modulära kablar, finns ingen anledning att de inte ska passa, det är ju bara passiva dumma kopparslangar trots allt

Permalänk
Medlem

Tycker att de har gjort fel redan när de bytt pinout med bibehållen kontakt. Kablarna kommer garanterat att blandas ihop fler ggr...

Permalänk
Medlem

Svårt reparera ett dåligt rykte i efterhand.

Att de sedan gör ett solklart misstag och nekar att de har något att göra med det är bara sjukt lågt.

Allt pekade på att det är tillverkarens fel, att de sedan efter miljontals views bestämmer sig för att ändra på sin åsikt hjälper väldigt lite.

Det är något man förväntar sig av ASUS, skyller ifrån sig tills sociala medier blir för mycket och sedan gör det något åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Tycker att de har gjort fel redan när de bytt pinout med bibehållen kontakt. Kablarna kommer garanterat att blandas ihop fler ggr...

de tillverkar inte PSU:n själva, och enligt tidigare info så blev de ju själva överraskade av pinout bytet.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag håller delvis med dig, hur de har hanterat detta specifika ärendet är under all kritik. Men deras historia av kundtjänst tycker jag lyser igenom detta ärende.

Min tillit till EVGA har inte påverkats speciellt mycket av detta, men skulle ett liknande fall dyka upp så störtar det totalt.

Fast andra fall så har dom kommit billigt undan, här pratar vi om att rädda hårddisken och rädda all data samt ersätta andra skador som kan uppgå till flera hundra tusen kr, än att ersätta tex ett moderkort för några tusen som dom sen kan laga och sälja på nytt.

Sagan upprepa sig hela tiden, så fort det blir en dyr tappe då undviker dom det, se bara på Ikea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Bra dom ersätter, fattar inte alla härinne som sa att evga inte har gjort nåt fel... hur känner ni er nu ? xD

Klart att de gjort fel.

Men
Finns det något företag som aldrig gjort ett fel?
Eller privatperson för den delen?

Detta ärende var dåligt skött från början, men om de rättar till det och inte gör det till en vana så får det väl ändå räknas som godkänt?

Jag tycker man kan förvänta sig en generellt hög nivå.

Men om man endast accepterar 100% felfrihet 100% av tiden så vet jag inte om man kan ha affärer med några företag eller kontakt med människor överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

de tillverkar inte PSU:n själva, och enligt tidigare info så blev de ju själva överraskade av pinout bytet.

Jag vet inte vad man ska säga om det... spontant känns det som att det bara gör situationen ännu värre, att de inte har koll själva.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minzert:

Jag håller delvis med dig, hur de har hanterat detta specifika ärendet är under all kritik. Men deras historia av kundtjänst tycker jag lyser igenom detta ärende.

Min tillit till EVGA har inte påverkats speciellt mycket av detta, men skulle ett liknande fall dyka upp så störtar det totalt.

I Gamer's Nexus videon så konstaterar Steve att i princip alla lämnat eller fått kicken från EVGA. Det som finns kvar är ett orutinerat "skeleton crew". Deras moderkort fick inte ens uppdatering till att vara kompatibla med Intels 14:e generation.

Mao, man behöver nog inte tänka så mycket på hur man håller sig till dagens EVGA. Företaget är endera strax nedlagt eller måste börja på helt ny kula om någon lyckas köpa varumärket från ägaren.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Klart att de gjort fel.

Men
Finns det något företag som aldrig gjort ett fel?
Eller privatperson för den delen?

Detta ärende var dåligt skött från början, men om de rättar till det och inte gör det till en vana så får det väl ändå räknas som godkänt?

Jag tycker man kan förvänta sig en generellt hög nivå.

Men om man endast accepterar 100% felfrihet 100% av tiden så vet jag inte om man kan ha affärer med några företag eller kontakt med människor överhuvudtaget?

Jag tycker att godkänt hade varit att direkt när felet uppdagades lösa problemet, inte som här först svara "vi skickar ut rätt kablar men din förstörda hårdvara täcks inte av garantin" och först efter ett ramaskri på internet ändra sig.

Så fort det krävs ett "ramaskri på internet" som en del av processen för att ärendet ska lösa sig så är det svårt att tycka att det är okej, för det innebär att de flesta kunder aldrig får en lösning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter ju i artikeln som att kunden själv ska köpa nya kablar… låter helt galet

Branchen borde gå ihop och standardisera modulära kablar, finns ingen anledning att de inte ska passa, det är ju bara passiva dumma kopparslangar trots allt

Allt som händer när någon försöker implementera en "standard", är att branschen får en till standard.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Sedär, en "rutin" som fallerat, vad oväntat. För manuella rutiner fungerar bra, detta hade inte hänt om de hade hanterat detta per automatik. Istället förlitar de sig på att någon ska utföra ett manuellt steg, det är som att be om att misslyckas. Calculated risk i bästa fall.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Undrar om de ersätter data recovery också, diskarna lär vara en struntsumma i förhållande till den avgiften fifan

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

"också ska få ett meddelande om att de behöver uppgradera kablar"

Eh, vad sägs om att ge dem faktiska kablar som fungerar? Kunden ska knappast behöva pröjsa för en ny uppsättning i såna här fall.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Verkar helkonstigt att när de konstaterat garantiärendet de inte per automatik skickar ett nytt nätagg i kartong som vilket som helst redo för konsument. Istället bemödar sig med att skicka enbart nätagget. Verkar onödigt med extra jobb.