Pny 4070 ti super omdömen

Permalänk
Medlem

Pny 4070 ti super omdömen

Tjena ,

Tänkte att det kan vara kul att höra lite åsikter om kortet som reades ut på amazon för 8500kr. Mitt är hemma oöppnat än så länge , blir i veckan eller till nästa helg . Har vattenkylning och blir lite pilligt att koppla loss och göra om slangar .

Vore kul att höra åsikter från andra som köpt det .

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Överlag nöjd.

Litet (men märkbart) lyft från mitt en månad gamla 4070 Super 😅 (hade ändå en kompis som behövde uppgradera). Lyftet märks mest i mina icke-gaming användningsområden.

Som AIB var mitt Zotac Trinity 4070 Super bättre. Det gick lite svalare (kanske väntat med lägre TDP) men kunde även pushas lite mer vid undervolt/överklock.

Går tyst och följer fläktkurva som det ska (inga 0 till 100% som folk hade problem med på 4080 Super varianten). Dock inget noll rpm läge, de går på 30% (700 rpm) vid vila.

Summerat har det helt matchat de förväntningar man hade på ett "MSRP-kort".
Edit: Så helnöjd sett till att man fick det för 8500 kr! Motsvarar ju ca 650$ (dvs utan momsen).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Överlag nöjd.

Litet (men märkbart) lyft från mitt en månad gamla 4070 Super 😅 (hade ändå en kompis som behövde uppgradera). Lyftet märks mest i mina icke-gaming användningsområden.

Som AIB var mitt Zotac Trinity 4070 Super bättre. Det gick lite svalare (kanske väntat med lägre TDP) men kunde även pushas lite mer vid undervolt/överklock.

Går tyst och följer fläktkurva som det ska (inga 0 till 100% som folk hade problem med på 4080 Super varianten). Dock inget noll rpm läge, de går på 30% (700 rpm) vid vila.

Summerat har det helt matchat de förväntningar man hade på ett "MSRP-kort".
Edit: Så helnöjd sett till att man fick det för 8500 kr! Motsvarar ju ca 650$ (dvs utan momsen).

Det är inte så att du har afterburner igång med en egen fläktkurva? Isf måste du aktivera firmware mode i afterburner för att få till 0rpm. Man blir även begränsad till kortets egna antal punkter man kan flytta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Det är inte så att du har afterburner igång med en egen fläktkurva? Isf måste du aktivera firmware mode i afterburner för att få till 0rpm. Man blir även begränsad till kortets egna antal punkter man kan flytta på.

Ja det gick inte (gjorde det med Zotac kortet). Testat både det och PNYs egna.
Ja det mest troliga är att jag missat något men har sett andra online som inte heller får till det. Snackas om det kan bero på olika vBIOS men vet inte. Någon recension visar med fan stop men det var nog en äldre 4070Ti.

Edit: de låter inte på 700 rpm ändå men vet inte hur det påverkar livslängden.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Jaha är det skillnad på nya super korten när det gäller fan stop? Har själv ett PNY 4080 men där är fläktarna avstängda tills att kortet börjar gå upp i temp och belastas. De har ju inte världens bästa kylning men går hyfsat tyst. En undervolt på mitt gjorde dock susen. Tappat några få fps men kortet går riktigt svalt och knäpptyst vid belastning.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Har detta kortet verkligen inte Zero RPM mode vid idle?

Enligt listan här så verkar det så? https://www.techpowerup.com/review/pny-geforce-rtx-4070-ti-su...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Överlag nöjd.

Litet (men märkbart) lyft från mitt en månad gamla 4070 Super 😅 (hade ändå en kompis som behövde uppgradera). Lyftet märks mest i mina icke-gaming användningsområden.

Som AIB var mitt Zotac Trinity 4070 Super bättre. Det gick lite svalare (kanske väntat med lägre TDP) men kunde även pushas lite mer vid undervolt/överklock.

Går tyst och följer fläktkurva som det ska (inga 0 till 100% som folk hade problem med på 4080 Super varianten). Dock inget noll rpm läge, de går på 30% (700 rpm) vid vila.

Summerat har det helt matchat de förväntningar man hade på ett "MSRP-kort".
Edit: Så helnöjd sett till att man fick det för 8500 kr! Motsvarar ju ca 650$ (dvs utan momsen).

Har också fått hem detta kort och min Gpu har 0 rpm läge vid vila och något jag själv reagerade på att nzxt cam visade 0 rpm och öppnade sidan och fläktarna står helt stilla när jag var på skrivbordet.

Men håller med att kortet är svalt och att den följer fläktkurvan och presterar riktigt bra mot mitt 2070 super som jag hade innan och testat raytraysing prestandan i Cyberpunk med Ultra och Dlss aktiverat ger det runt 130 fps.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har kört mitt kort några dagar nu och även jag har 0 RPM när jag är i Windows.

Upplever kortet som tyst, mitt ex är helt fritt från coil whine vad mina 43-års öron kan höra och jag upplever det som tyst under belastning, fläkten låg på runt 65% och GPUn maxade ut på 80 grader under en längre Helldivers 2 session.

Överlag är jag väldigt nöjd, det enda udda var att "Warranty void if removed" klisterlappen med serienummer etc sitter på antistatpåsen, låter väl den sitta kvar där så jag inte tappar garantin...

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Det är inte så att du har afterburner igång med en egen fläktkurva? Isf måste du aktivera firmware mode i afterburner för att få till 0rpm. Man blir även begränsad till kortets egna antal punkter man kan flytta på.

Skrivet av MALmen:

Har detta kortet verkligen inte Zero RPM mode vid idle?

Enligt listan här så verkar det så? https://www.techpowerup.com/review/pny-geforce-rtx-4070-ti-su...

Skrivet av Jonas79:

Har också fått hem detta kort och min Gpu har 0 rpm läge vid vila och något jag själv reagerade på att nzxt cam visade 0 rpm och öppnade sidan och fläktarna står helt stilla när jag var på skrivbordet.

Men håller med att kortet är svalt och att den följer fläktkurvan och presterar riktigt bra mot mitt 2070 super som jag hade innan och testat raytraysing prestandan i Cyberpunk med Ultra och Dlss aktiverat ger det runt 130 fps.

Mycket riktigt var det jag som missat något men lite klurigt och tack som f*n för DDU.
Boven: Nvidia App (nya beta appen).
Enda lösning: använda senaste versionen av ddu.

Bakgrunden är att jag bytte från 6800 XT till 4070 Super i slutet av februari. Körde då DDU och så som vanligt. Sedan testade jag Nvidia App och avinstallerade den kort därefter bara i Windows (efter att ha kollat Ancient Gameplays video).
När jag nu bytte kort igen använde jag mig av den en månad gamla DDU versionen som redan låg på datorn.

Som sagt låg mina fläktar på 30% och klockan låg konstant på 2625 MHz. Den gick aldrig ner till de 210 MHz man kan se i techpowerups recension.

Testade avinstallera allt och köra DDU återigen men ingen skillnad. Inte förrän jag googlade något om DDU och Nvidia profilinställningar och såg att det hade kommit en ny version av DDU någon vecka sedan. Några kritiska tillägg i change log:
-Nvidia: "Nvidia APP" and "Nvidia Broadcast" MUICache and "Nvidia APP" AppCompatFlags removal.
-Nvidia: Removed an "NVIDIA App" entry from Task Scheduler.

In med nya DDU, kör, problemet borta! Klockan går ner till 210 MHz vid idle och fläktarna stannar.
Testade att installera Nvidia App igen för att bekräfta.
Installation och start: ok
Sätta igång Overlay: ok
Starta automatisk inspelning: klockan upp till 2625 MHz efter någon minut (inte helt fokuserad på tiden som gick).
Gjorde sedan alla steg baklänges, dvs även med avinstallation endast i Windows, och klockan (och fläktar) ligger ändå kvar och kör. Tyvärr fick jag lämna för jobb innan jag hann köra DDU igen så får se vid midnatt sen men tror starkt att detta är problemet/lösningen.
Har lämnat feedback på Nvidia appen kan jag säga 😅

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Tjena ,

Tänkte att det kan vara kul att höra lite åsikter om kortet som reades ut på amazon för 8500kr. Mitt är hemma oöppnat än så länge , blir i veckan eller till nästa helg . Har vattenkylning och blir lite pilligt att koppla loss och göra om slangar .

Vore kul att höra åsikter från andra som köpt det .

Blev ett köp från min sida med. Tror det kommer vara svårt att slå på priset, kanske även när nästa gen kommer.

Hade hoppats lite på att det var en annan modell då den verkar vara lite varmare än andra enligt TPU men pga priset så ska man inte klaga.

Ej hunnit fixa till den än men ska testas snarast.

Återkommer med lite siffror.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Blev ett köp från min sida med. Tror det kommer vara svårt att slå på priset, kanske även när nästa gen kommer.

Hade hoppats lite på att det var en annan modell då den verkar vara lite varmare än andra enligt TPU men pga priset så ska man inte klaga.

Ej hunnit fixa till den än men ska testas snarast.

Återkommer med lite siffror.

Bra deal! Som jag skrev ovan så har jag själv ett PNY 4080 (lite annan och större kylare) men ja de går varmare än andra kort. Ingen fara alls dock men PNY har valt att använda en bättre och behagligare fläktkurva för ljudnivån men så blir kortet lite varmare. Det är ju ett MSRP kort som founders edition i princip. Men vill du ha det svalt och helt tyst så kör lite undervolt så löser det biffen

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kom fram tidigare än utlovat så var tvungen att testa innan vattenblocket jag beställde kommer fram.

Tyst svalt stock. Lite coil whine när man överclockar. Står konstant på power limit så funderar på att flasha galax eller strix vbios.

https://www.3dmark.com/compare/spy/47103441/spy/47101246#

Snabb stock vs oc, inte speciellt optimerat.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Blev ett köp från min sida med. Tror det kommer vara svårt att slå på priset, kanske även när nästa gen kommer.

Hade hoppats lite på att det var en annan modell då den verkar vara lite varmare än andra enligt TPU men pga priset så ska man inte klaga.

Ej hunnit fixa till den än men ska testas snarast.

Återkommer med lite siffror.

Skrivet av dorian1:

Bra deal! Som jag skrev ovan så har jag själv ett PNY 4080 (lite annan och större kylare) men ja de går varmare än andra kort. Ingen fara alls dock men PNY har valt att använda en bättre och behagligare fläktkurva för ljudnivån men så blir kortet lite varmare. Det är ju ett MSRP kort som founders edition i princip. Men vill du ha det svalt och helt tyst så kör lite undervolt så löser det biffen

Hunnit kasta in den nu i burken.

Redig bjässe faktiskt. Körde DDU och senaste nvidia drivers.

Väldigt låg coilwhine kan höras om man typ har örat precis bredvid chassit. Är man mer än 20cm bort hörs det ej.

Hörs lite coilwhine om man har flera hundra fps men även väldigt svagt ljud för mig som är ljudkänslig.

Ljudet på fläktarna är bra, knappt hört dom.

Har inte jättemånga sätt o testa det på men detta fick jag ungefär med 2560x1440, r5 3600, 3200mhzCL14:

```markdown
RL training, night map, straight kickoff, right side
3060ti - 480fps
4070TiS - 850fps

Dota 2, Demo Razor spam Q+R+Shivas
3060ti - quite fast down to 18ish FPS. Standing still 140-180fps
4070TiS - takes long time to drop down to 40-ish. Standing still 230+ fps

3DMark - Timespy
3060ti - FPS - 1440p Ultra
BF:V - 110+
APEX - 140+
GTA V - 75+
RDR2 - 45+
Fortnite - 60+

4070Ti Super
BF:V - 200+
APEX - 140+
GTA V - 155+
RDR2 - 95+
Fortnite - 110+
```

Lär nog behålla kortet. Svårt o säga nej pga priset, var ju i princip momsfritt msrp pris.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hunnit kasta in den nu i burken.

Redig bjässe faktiskt. Körde DDU och senaste nvidia drivers.

Väldigt låg coilwhine kan höras om man typ har örat precis bredvid chassit. Är man mer än 20cm bort hörs det ej.

Hörs lite coilwhine om man har flera hundra fps men även väldigt svagt ljud för mig som är ljudkänslig.

Ljudet på fläktarna är bra, knappt hört dom.

Har inte jättemånga sätt o testa det på men detta fick jag ungefär med 2560x1440, r5 3600, 3200mhzCL14:

```markdown
RL training, night map, straight kickoff, right side
3060ti - 480fps
4070TiS - 850fps

Dota 2, Demo Razor spam Q+R+Shivas
3060ti - quite fast down to 18ish FPS. Standing still 140-180fps
4070TiS - takes long time to drop down to 40-ish. Standing still 230+ fps

3DMark - Timespy
3060ti - FPS - 1440p Ultra
BF:V - 110+
APEX - 140+
GTA V - 75+
RDR2 - 45+
Fortnite - 60+

4070Ti Super
BF:V - 200+
APEX - 140+
GTA V - 155+
RDR2 - 95+
Fortnite - 110+
```

Lär nog behålla kortet. Svårt o säga nej pga priset, var ju i princip momsfritt msrp pris.

Trevlig boost i allt!

Ja det är ett väldigt bra kort! Varför skulle du inte behålla det? I synnerhet med tanke på priset! Bara njuta av

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Trevlig boost i allt!

Ja det är ett väldigt bra kort! Varför skulle du inte behålla det? I synnerhet med tanke på priset! Bara njuta av

Hhaha. Har svårt för o unna mig bara..

Men nu är det gamla kortet borta så nu blire o behålla 4070TiS kortet. Kände mig än mer sugen på att behålla det nu när jag sett att 4070S FE kortet hamnat precis vid 8k spärren och att kronan svajar.. Så tror inte att 5000-serien priserna blir någon roligare höjare den heller... Och antagligen bara 5090 och 5080 korten som får galna lyft men också sedan kosta månadslön++++.... :/

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hhaha. Har svårt för o unna mig bara..

Men nu är det gamla kortet borta så nu blire o behålla 4070TiS kortet. Kände mig än mer sugen på att behålla det nu när jag sett att 4070S FE kortet hamnat precis vid 8k spärren och att kronan svajar.. Så tror inte att 5000-serien priserna blir någon roligare höjare den heller... Och antagligen bara 5090 och 5080 korten som får galna lyft men också sedan kosta månadslön++++.... :/

Bra val! Klart du ska unna dig!

Haha ja så lär det vara! Då är du säkrad för en bra tid framöver eftersom man inte vet nåt om prisbilden och annat på 5000-serien än.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Bra val! Klart du ska unna dig!

Haha ja så lär det vara! Då är du säkrad för en bra tid framöver eftersom man inte vet nåt om prisbilden och annat på 5000-serien än.

Haha. Ja. Velade mellan att lämna tillbaka den, men lade ut gamla GPU och fick sålt den redigt fort för nästan samma pris jag gav för den så blev ju ett enkelt val i slutändan då jag inte har någon igpu för närvarande.

"nackdelen" nu är väl att det kliar sig i att uppgradera cpu+mobo+ram kombo nu

Samt att man vill fixa en satans 3.0 sladd så man slipper adaptern.

Men ye, den är väldigt overkill för mig men kommer bli nice. Eventuellt att man byter ut den för en 5000-serie om det finns något intressant men tveksam på prislapparna som kommer finnas...

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk

Jag hade väl otur med mitt, aldrig i mitt liv hört så mycket coil whine.. Säkert 4 gånger så högt som resten av datorn haha! Blev retur för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Haha. Ja. Velade mellan att lämna tillbaka den, men lade ut gamla GPU och fick sålt den redigt fort för nästan samma pris jag gav för den så blev ju ett enkelt val i slutändan då jag inte har någon igpu för närvarande.

"nackdelen" nu är väl att det kliar sig i att uppgradera cpu+mobo+ram kombo nu

Samt att man vill fixa en satans 3.0 sladd så man slipper adaptern.

Men ye, den är väldigt overkill för mig men kommer bli nice. Eventuellt att man byter ut den för en 5000-serie om det finns något intressant men tveksam på prislapparna som kommer finnas...

Brukar ju vara så! Så var det för mig med…tänkte egentligen nöja mig med lagom bra komponenter men sedan uppgraderade man gpu flera gånger…så nu har jag ett 4080 men tänkte från början att jag skulle nöja mig med ett 3070 😅 sedan blev det då att man bytte även andra komponenter och nu sedan just ett helt nytt nätagg som är just ATX 3.0 med den nya sladden så man slipper adaptern 😊

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Jag hade väl otur med mitt, aldrig i mitt liv hört så mycket coil whine.. Säkert 4 gånger så högt som resten av datorn haha! Blev retur för min del.

Åfasen. Segt. Mitt exemplar har lite coilwhine kanske om det är oerhört hög fps, men har 144hz skärm så brukar köra vsync/gsync. Går kanske att höra lite svagt om man typ sätter örat precis vid chassit.

Är också oerhört ljudkänslig så det är verkligen låg ljudnivå på det:-)

Om något så blev jag förvånad över ljudnivå på fläktarna då på bilderna så såg dom lite sådär ut men de har varit oerhört tysta. Tror jag hör andra fläktarna mer.

Skrivet av dorian1:

Brukar ju vara så! Så var det för mig med…tänkte egentligen nöja mig med lagom bra komponenter men sedan uppgraderade man gpu flera gånger…så nu har jag ett 4080 men tänkte från början att jag skulle nöja mig med ett 3070 😅 sedan blev det då att man bytte även andra komponenter och nu sedan just ett helt nytt nätagg som är just ATX 3.0 med den nya sladden så man slipper adaptern 😊

Haha jo precis så blir det.. hade ett OK atx 3.0 nätagg men hade inga planer på ny gpu då så såldes vidare till annan swec medlem.

Men har en sf750 nu som är väldigt bra så lär nog ev bara köpa en sådan sladd.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Mycket riktigt var det jag som missat något men lite klurigt och tack som f*n för DDU.
Boven: Nvidia App (nya beta appen).
Enda lösning: använda senaste versionen av ddu.

Bakgrunden är att jag bytte från 6800 XT till 4070 Super i slutet av februari. Körde då DDU och så som vanligt. Sedan testade jag Nvidia App och avinstallerade den kort därefter bara i Windows (efter att ha kollat Ancient Gameplays video).
När jag nu bytte kort igen använde jag mig av den en månad gamla DDU versionen som redan låg på datorn.

Som sagt låg mina fläktar på 30% och klockan låg konstant på 2625 MHz. Den gick aldrig ner till de 210 MHz man kan se i techpowerups recension.

Testade avinstallera allt och köra DDU återigen men ingen skillnad. Inte förrän jag googlade något om DDU och Nvidia profilinställningar och såg att det hade kommit en ny version av DDU någon vecka sedan. Några kritiska tillägg i change log:
-Nvidia: "Nvidia APP" and "Nvidia Broadcast" MUICache and "Nvidia APP" AppCompatFlags removal.
-Nvidia: Removed an "NVIDIA App" entry from Task Scheduler.

In med nya DDU, kör, problemet borta! Klockan går ner till 210 MHz vid idle och fläktarna stannar.
Testade att installera Nvidia App igen för att bekräfta.
Installation och start: ok
Sätta igång Overlay: ok
Starta automatisk inspelning: klockan upp till 2625 MHz efter någon minut (inte helt fokuserad på tiden som gick).
Gjorde sedan alla steg baklänges, dvs även med avinstallation endast i Windows, och klockan (och fläktar) ligger ändå kvar och kör. Tyvärr fick jag lämna för jobb innan jag hann köra DDU igen så får se vid midnatt sen men tror starkt att detta är problemet/lösningen.
Har lämnat feedback på Nvidia appen kan jag säga 😅

Tänkte lämna en uppdatering med detta då det verkar ha varit ett tudelat problem. Det vill säga mitt problem kom till sist tillbaka.

Har fortsatt utan att installera Nvidia appen då den överlag drar ner fps. Som funnet innan så var den en bov som fick klockorna att köra även vid idle (troligvis någon broadcast funktion som fortsatte köra i bakgrunden).

Sen vet jag inte om det andra problemet är något annat som fastnar i bakgrunden (diverse avinstallationer och omstarter hjälper ej). Så mina tankar börjar luta åt det verkar vara att köra två skärmar. Det är två likadana skärmar (1440p 165 Hz) men en är i stående läge. Vet inte om det är tillräckligt för att Nvidia ska ha sitt klassiska multi-monitor problem. Man trodde dock det ~8 år gamla problemet skulle vara löst vid detta lag. Har inte kört något ordentligt test för att bevisa detta, har inte tålamodet att bara köra en skärm tillräckligt länge 😅.
Så nu har jag gett upp i felsökning. Lösningen får istället bli att bara köra med NVIDIA Inspectors Multi Display Power Saver. Gör precis vad jag vill, GPUn går in i P8 läge och med låg tröskel på att aktivera full 3D (och vid VPU) så kan den vara igång även vid spelande och video-tittande.

Bara lite tråkigt att man ska behöva tredjeparts program för att kortet ska fungera som man vill. Detta är ju dock inget specifikt för detta kort utan ett allmänt Nvidia problem.

Intressant att höra hur det ser ut för andra som kör multi monitor!

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Jag hade väl otur med mitt, aldrig i mitt liv hört så mycket coil whine.. Säkert 4 gånger så högt som resten av datorn haha! Blev retur för min del.

Otur.

Mitt Bykski vattenblock kom fram till sist så efter lite meck och litet läckage för slangarna var på gränsen till för korta så är burken igång igen.

Alla interna fläktar runt 3-400 rpm och pumpen de-couplad. Hörs lite lite coil whine när man bänkar men mindre än mitt gamla 2080ti.

Lite sämre delta än med heatkiller iv på 2080ti men är lite inkörning på ptm, har inte varit uppe i 70C än…

https://www.3dmark.com/spy/47495752

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Så äntligen har jag lyckats bygga om datorn.. Hade fått lite algväxt i slangar (grönfärgade), så det blev att riva ner, byta alla slangar och lära mig vinkla rör.

Grafikkortet då;

  • dubblering i 3dmark gentemot 2080

  • ingen coilwhine övht

  • väldigt låg ljudnivå och max temp 70c (openhardware monitor). Datorn är hastigt ihopsatt vilket betyder 1 radiator helt utan fläktar och öppet chassi. Då är det 3x120mm lågvarviga fläktar precis under kortet så det kan vara så att det får mycket luftflöde

  • en störig detalj var att skärmen flimrade i 240hz, bytte till 120hz så har det klarat sig. Får titta på det

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Still Janky

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Jag blir med PNY 4070 TiS i början av nästa vecka. Ser fram emot att testa vad kortet går för. Någon i tråden som kört en undervolt på sitt kort och hur mycket isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Jag blir med PNY 4070 TiS i början av nästa vecka. Ser fram emot att testa vad kortet går för. Någon i tråden som kört en undervolt på sitt kort och hur mycket isf?

Körde aggressivare innan men tog ett steg tillbaka efter all tidigare felsökning av inte inte nå viloläge.
Om man tar siffrorna i Afterburner: har det på 1050 mV nu, där det når ~2930 MHz (+100 MHz) och det är hur stabilt som helst (kör alltså ändå med UV+överklockning). Sen plus 800 MHz på minnet.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Nu är kortet monterat i mitt lilla A4H20 och funktionstestat. Har inte hunnit leka runt med några inställningar ännu men första intrycket är att kortet är tyst och svalt. Ganska snyggt kort också tycker jag. Ser fram emot att få testa lite spel i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Nu är kortet monterat i mitt lilla A4H20 och funktionstestat. Har inte hunnit leka runt med några inställningar ännu men första intrycket är att kortet är tyst och svalt. Ganska snyggt kort också tycker jag. Ser fram emot att få testa lite spel i veckan.

Jag har bara testat spela lite grann så samma för mig. Kortets kylare är gigantisk i förhållande till pcb, så jag ska fundera ett tag till om det är värt att köra en vattenkylare där med.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450