Permalänk

Köpråd Deco XE75 eller X50

Jag funderar på att köpa XE75, alternativt tre X50 då det är lite erbjudande just nu.
Jag har ett äldre M5 system där jag ofta tappar internet via Meshsystmet. Vet ej om en eller flera av puckarna är kassa.
Problemen började lite ett tag efter att jag bytte internetleverantör. Trodde det var detta som var problemet.
Ett tag var det hur ofta som helst. även saker som var kopplade med kabel till tele2s router kopplades ner.

Hittade boven av en slump, det var en dålig nätverkskabel till min huvdudeco. Sen blev problemet betydligt mindre. Dock så börjar det öka igen. Ska tillägga att när Deco nätverket går ner så fungerar alltid tele2 routerns wifi.

Nyligen la nätdelen av på huvuddecon. Ersatte bara med en random laddklump. Misstänker att någon mer enhet med backhaul kanske har en dålig kabel eller så börjar en av puckarna vara trasig.
Tänkte orkar inte felsöka och ha en och en ikopplad utan uppgradera hela systemet till modernare Deco.

Nån som har erfarenhet av dessa? XE75 har wifi6e men vet ej om jag har nytta av det eller om den är mer framtidssäker. Dock är det bara två enheter för samma pris som 3 med X50

Permalänk
Medlem

Det är inte så att både tele2 router och dina M5 enheter båda agerar router? Det blir krock i nätverket om båda försöker dela ut ip-adresser via dhcp.

Om tele2 enheten agerar router måste du ställa in de andra som acesspunkter. Eller så sätter du tele2 router i bryggat läge och låter M5 agera router.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Nej. Deco är satt som Acesspunkt. Jag försökte för ett tag sen brygga och köra Deco som router men det ballade bara ur.

Permalänk
Medlem

Okej, men risken är att problemen fortsätter även om du byter ut enheter. Blir pengar i sjön om du inte hittar grundorsaken.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

@Bulldog76 alltid bra att uppdatera firmware. Skaffade M9 enheterna för ett tag sedan, fick uppdatera firmware för hand trots att appen sa att dom var uppdaterade. När jag kontrollerade på Internet var dom inte uppdaterade. Sedan som andra säger måste man köra i AP mode om man har en huvud router, men det vet du redan ser jag.