Litet kontor, mycket prylar. Förvaring?

Permalänk
Medlem

Litet kontor, mycket prylar. Förvaring?

*Vet inte riktigt vart denna tråd platsar så lägger den under arbetsliv.*

Själv jobbar jag i ett extremt litet kontorsutrymme, för hörs man inte finns man inte, eller?

I verkligheten så har jag en enorm mängd bärbara datorer, dockningsstationer, skärmar, kablar, laddare, batterier, Telefoner mm som jag ska hålla koll på och heller inte riktigt plats för att förvara någonstans.

Vissa saker mer stöldbegärligt än andra, upplever en problematik att om jag av någon anledning inte låser mitt lilla kontor så springer kollegor in och rotar i lådor och utrymmen för något som saknar eller glömt hemma. Detta ledde till att jag nu låser kontoret konstant vilket nästan skapade uppror när jag inte var på plats första gången.

Min fråga är egentligen vad ni har hittat för schyssta effektiva förvaringslösningar? -då jag snart inte får plats i mitt kontor.
Bara för att förtydliga så det jag funderar över är effektiv förvarig, något bra hyllsystem eller möbel som fungerar för er eller en riktigt najs kabelhållare så det inte blir rörigt.

Hur förvarar ni era laddare, kablar och utrustning effektivt så det inte tar så extremt mycket plats?

Permalänk
Medlem

Låst rum och sedan när det gäller kablage och dylikt i plastboxar som är märkta, typ https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...

Datorer ligger i ett förvaringsskåp av metall.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Vi ska byta kontor nu och får då ta del av denna metod. "Laptop, tangentbord, mus låses in i personligt skåp i slutet på dagen". Får se hur det blir i praktiken. Idag står allting kvar på skrivbordet om man inte jobbar hemma och tar med datorn.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Datorer i kassaskåp. Övrig utrustning i låsbara skåp på mitt kontor så man slipper att folk går och snor saker.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Bra försök, pen-tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bra försök, pen-tester.

I normala fall hade jag inte svarat men då informationen jag gav inte spelar någon roll i slutändan. Har de fysisk åtkomst till kontoret kommer de åt allt ändå. Nya kontoret har också högre skalskydd än tidigare.
Jag tror hen syftar mer på kollegor än inbrottstjuvar. Och där får man väl ha respekt sinsemellan. Eller så får TS låsa sitt rum.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fm_buli:

om jag av någon anledning inte låser mitt lilla kontor så springer kollegor in

För det absolut första, lås dörren! Är det krångligt att låsa, skaffa ett sånt lås där det bara är att knuffa igen dörren, inte behöva vrida runt nyckel för att låsa. Ha nyckelkedja, så du inte råkar tappa eller låsa in nyckeln. Övrig personals nyckel ska inte passa den dörren.

Jag har alltid använt kartongerna som buntarna med skrivarpapper kommer i. Billigratis och bra, lagom stort. Lådan för stora saker, locket för lite mindre prylar. Skriver med tuschpenna på varje låda vad den innehåller, t.ex elkablar, poe-injektor, fästen osv och så står det där på hyllor.

Kablar rullas ihop och förvaras i respektive låda, nätverkskablar efter längd. Datorladdare efter vilket fabrikat de är till och varje uppmärkt med modell de hör till, och alla till t.ex hp i en låda, lenovo i en annan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Bra försök, pen-tester.

Det jag frågar efter är alltså schyssta möbler och förvaringslösningar.
Inte ett dugg intresserad av vart du jobbar eller vad ni sysslar med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vi ska byta kontor nu och får då ta del av denna metod. "Laptop, tangentbord, mus låses in i personligt skåp i slutet på dagen". Får se hur det blir i praktiken. Idag står allting kvar på skrivbordet om man inte jobbar hemma och tar med datorn.

Det fick vi höra när vi bytte kontor. Nu visar det sig att det inte finns nog med skåp. Kul att ta hem _allt_ varje dag..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Hyllor och sedan: Skokartonger är stabila när man staplar dem. Kablar kör jag 1-2 st per 1kg spagettiförpackning av plast, då trasslar de inte ihop sig och tar minimal plats. Bekymret med ordning (typ skokartonger) är att man börjar lagra luft. Vanliga papperskassar är effektiva om man behöver ta fram eller flytta dem, men de kan inte staplas.

För A4-material så är kopieringspapperskartonger perfekta, de kan med fördel staplas.

Permalänk
Medlem

Mindre kablar, laddare och annat smått är perfekt att sortera upp i godislådor och bara märka upp med tuschpenna. Hämtar förslagsvis gratis från närmaste mataffär. Dom är ca 20x20 cm så lätt att stapla i en bokhylla eller liknande för bra överblick.

Har massor både hemma och på jobbet för blandad elektronik och annat småplock. Jag har inte hittat någon bra plastback för lite större saker till låg peng. Biltema, classes m.f har men blir rätt dyrt om man ska ha många...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Mindre kablar, laddare och annat smått är perfekt att sortera upp i godislådor och bara märka upp med tuschpenna. Hämtar förslagsvis gratis från närmaste mataffär. Dom är ca 20x20 cm så lätt att stapla i en bokhylla eller liknande för bra överblick.

Har massor både hemma och på jobbet för blandad elektronik och annat småplock. Jag har inte hittat någon bra plastback för lite större saker till låg peng. Biltema, classes m.f har men blir rätt dyrt om man ska ha många...

Bra idé!

Permalänk
Medlem

Huller om buller på 2 bord........
En byrå där det är något sorterat och en låda med strökablar och grejer.
Man städar och sen tar det två dagar så är det kaos igen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Vi har ännu tur med våra arbetsplatser med 160cm breda och 80cm djupa bord med hurts och skåp för varje person som går att låsa.

Så allt som inte används ofta eller just nu ligger i hurtsen eller i skåpet.

Vi har kabel rännor och annat kabel hantering på bordets undersida med strömkontakter direkt i bordet.

Om de introducerar flexibla arbetsytor så blir det nog krig, vi har varit bortskämda med egen yta för länge... XD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Pa jobbet kör vi nu själsdödande aktivitetsbaserat arbete så svaret blir..i ryggsäcken.
Hemma har jag allt i garaget då jag har dörren precis bredvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Pa jobbet kör vi nu själsdödande aktivitetsbaserat arbete så svaret blir..i ryggsäcken.
Hemma har jag allt i garaget då jag har dörren precis bredvid.

Inte för att det är upp till dig att svara så klart, men jag ställer en öppen fråga här när du ändå tar upp det. Finns det några som helst belägg för att aktivitetsbaserat arbete på något sätt är bättre eller mer effektivt än traditionella kontor och/eller kontorslandskap?

Anledningen till att jag frågar är för att min tidigare arbetsplats mer eller mindre bytte till just det innan jag bytte arbetsgivare. Men bara tanken på att inte ha en egen plats gjorde mig minst sagt frustrerad. Hade blivit galen på att att flytta runt och inte ha en egen trygghet.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murvel:

Inte för att det är upp till dig att svara så klart, men jag ställer en öppen fråga här när du ändå tar upp det. Finns det några som helst belägg för att aktivitetsbaserat arbete på något sätt är bättre eller mer effektivt än traditionella kontor och/eller kontorslandskap?

Anledningen till att jag frågar är för att min tidigare arbetsplats mer eller mindre bytte till just det innan jag bytte arbetsgivare. Men bara tanken på att inte ha en egen plats gjorde mig minst sagt frustrerad. Hade blivit galen på att att flytta runt och inte ha en egen trygghet.

Tror svaret är enkelt. Det är billigare..

Senaste halvåret har en i vårt team varit uppe till 00:00 varje natt och bokat skrivbord till teamet. Helt sjukt. Är ju totalt meningslöst annars att komma till kontoret och sitta på andra våningar än sina kollegor och kommunicera genom teams.

Permalänk

Datautrustning som innehåller data ska hanteras speciellt och det ska vara hemligt. Att ha den i ett kassaskåp precis vid ingången synligt utifrån, så kan det vara bättre att försvara sakerna i en hylla som ingen kollar i. Obs att jag ej rekommenderar det sista, bara påpekar hur dumt det första alternativet är.

Saker som inte har någon data i sig, vi pratar skruvmejslar, tänger, diverse verktyg för att klämma kontakter osv. Ja, de behöver inte skyddas på samma sätt. Och det är ett jätteproblem att de tar så stor plats. Det är nog kört att få någon ordning på det i kontor i storstäder. Om man jobbar i glesbygden så är det billigare för företag att skapa riktiga labbrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tror svaret är enkelt. Det är billigare..

Senaste halvåret har en i vårt team varit uppe till 00:00 varje natt och bokat skrivbord till teamet. Helt sjukt. Är ju totalt meningslöst annars att komma till kontoret och sitta på andra våningar än sina kollegor och kommunicera genom teams.

Hos oss kommer det officiellt bli aktivitetsbaserade platser men det är ju helt sjukt enligt alla så ingen kommer följa det. Vi kommer ha egna platser inofficiellt. Sen om corporate inser det eller inte får väl bli ett problem då isf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hos oss kommer det officiellt bli aktivitetsbaserade platser men det är ju helt sjukt enligt alla så ingen kommer följa det. Vi kommer ha egna platser inofficiellt. Sen om corporate inser det eller inte får väl bli ett problem då isf.

Det ”löste” min arbetsgivare genom att reducera antalet platser till färre än antalet anställda, så att folk i princip tvingas ta första bästa plats vilket får en kedjereaktion så att alla som inte kommer tidigt på morgonen får sätta sig där det är ledigt.

Speciella dagar på året (när det bjuds på fika, eller när det är många besökare på plats), händer det att folk sätter sig i bilen och kör hem igen pga. platsbrist.

Idioti på hög nivå, skapar onödig stress och missnöje i allmänhet.

Till topic, iom avsaknaden av egna platser har vi istället låsbara förvaringsskåp, men personligen får dator och kringutrustning plats i väskan så allt som används dagligen följer i regel med hem.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hos oss kommer det officiellt bli aktivitetsbaserade platser men det är ju helt sjukt enligt alla så ingen kommer följa det. Vi kommer ha egna platser inofficiellt. Sen om corporate inser det eller inte får väl bli ett problem då isf.

I dagens hybridmodell där folk jobbar på olika platser är det väldigt dyrt att ha en plats för varje arbetare. Speciellt om vi pratar om centrala arbetsplatser i storstäderna.
Jag ser det som helt förlegat med att varenda arbetare ska ha sin plats. Likaså att folk åker till en arbetsplats för att direkt sätta sig i ett eget tyst rum och jobba med något som den ej vill bli störd av. Ofta ingår det att prata mycket i telefon.

På många arbetsplatser idag finns det olika platser för olika sysslor och jag stör mig mycket att någon väljer att ha gruppsamtal i labbrummet där viss utrustning finns. Där folk som ska labba får vänta på att de ska bli klara med deras samtal som inte på något sätt behöver vara i ett labbrum, de bara tog det rum som brukar vara ledigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suzieq:

Det ”löste” min arbetsgivare genom att reducera antalet platser till färre än antalet anställda, så att folk i princip tvingas ta första bästa plats vilket får en kedjereaktion så att alla som inte kommer tidigt på morgonen får sätta sig där det är ledigt.

Speciella dagar på året (när det bjuds på fika, eller när det är många besökare på plats), händer det att folk sätter sig i bilen och kör hem igen pga. platsbrist.

Idioti på hög nivå, skapar onödig stress och missnöje i allmänhet.

Till topic, iom avsaknaden av egna platser har vi istället låsbara förvaringsskåp, men personligen får dator och kringutrustning plats i väskan så allt som används dagligen följer i regel med hem.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

I dagens hybridmodell där folk jobbar på olika platser är det väldigt dyrt att ha en plats för varje arbetare. Speciellt om vi pratar om centrala arbetsplatser i storstäderna.
Jag ser det som helt förlegat med att varenda arbetare ska ha sin plats. Likaså att folk åker till en arbetsplats för att direkt sätta sig i ett eget tyst rum och jobba med något som den ej vill bli störd av. Ofta ingår det att prata mycket i telefon.

På många arbetsplatser idag finns det olika platser för olika sysslor och jag stör mig mycket att någon väljer att ha gruppsamtal i labbrummet där viss utrustning finns. Där folk som ska labba får vänta på att de ska bli klara med deras samtal som inte på något sätt behöver vara i ett labbrum, de bara tog det rum som brukar vara ledigt.

Vi kommer sitta i öppet landskap. Alla i telefon. Hemskt är det. Om platsen blir först till kvarn så är ju det sista strået. Då börjar jag leta annat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vi kommer sitta i öppet landskap. Alla i telefon. Hemskt är det. Om platsen blir först till kvarn så är ju det sista strået. Då börjar jag leta annat.

Jag hatar också öppet landskap. Alltså man pratar med kund, man är svindyr för kunden, men man ska vara bättre än andra. Och vad får kunden, jo höra ett j-vla hönshus med kackel milt sagt.
Det är då skitsvår att vara så grym som man enligt fakturan till kund påstår man är.

Problemet är dock extrem hyra och öppet landskap är kostnadseffektivt. Sedan ska inte alla kollegor ha all information. Egentligen ska de inte ha någon information alls om något som ej berör dem, även om man pratar om kunden som vill ha hjälp med dens korvkiosk.

Permalänk
Medlem

Ikea Helmer lådhurts <3.

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen inget kontor, men alldeles för mycket kablar och skrot. Effektivaste för mig är typ IKEAs återförslutningsbara påsar; i med kablar av samma typ, på med etikett, ner i en stor låda (med andra påsar). Har nu typ en flyttkartong med kablar som tidigare tog nästan upp en hel garderob, känns det som.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Låst rum

Staplingsbara lådor som är uppmärkta med innehåll

Men inte så mycket som går sönder faktiskt så brukar sällan besöka lagret för kontorets IT.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD