Jag har en Volta Gemini jag köpte för mer än 25 år sedan som använts varje dag och fortfarande fungerar utmärkt. Suger lika bra som en modern maskin av exklusivare modell och har tvättbart Hepa-filter trots åldern. MEN, den kostade nästan 3000kr då. Visserligen en specialmodell med cyklontillbehör bl a, men vad jag vill sagt är att man måste betala rätt mycket för något bra, 2000 räcker inte långt t ex. Önskar att dessa tillverkades fortfarande.
Min andra och relativt nyköpta maskin är en Siemens Q8 och den är utmärkt förutom de små parketthjulen. Deras standardpåse i original, GALL, som passar de flesta av deras (Bosch/Siemens) maskiner är den bästa påse jag använt i någon maskin. Tappar i princip 0 i sugkraft mellan ny och full samt är tjock och filtrerar riktigt bra. Hepa-filtret är knappt smutsigt efter 1 års sugande. Gav 3000kr för den, för 5 år sedan. Konisk slang som gör att saker inte fastnar.
Finns Bionic-tillbehör till motorfiltret som gör att dammsugaren luktar gott riktigt länge. Totalt överlägset luktkulor och annat. Dyra normalt och köpes lämpligen i BSH:s egen shop på Black friday eller liknande när de har 40% rabatt eller så. Originalpåsar även då eller via Amazon.
Min variant har 1000W motor och den skapar ungefär lika stort vakuum som Voltan med 1500W, men har lite mindre luftmängd än gammelvoltan vilket märks vid roterande, luftdrivna munstycken. Riktigt tyst. Tung, tyngre än Voltan, så den är gediget byggd vad det känns iaf.
Miele nämns av andra och de använde jag redan för 30 år sedan och då var de riktigt bra, och är väl troligen det fortfarande. Inte använt någon på rätt många år nu.
Påslöst skulle jag aldrig köpa, särskilt inte när man har katter och måste suga extremt finkornigt kattsandsdamm varje dag.