Krönika: Netflix dödade mitt intresse för film – Blu-ray återupplivade det

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Netflix dödade mitt intresse för film – Blu-ray återupplivade det

Calle har återupptäckt charmen med fysisk media och kåserar om det samlandet och det återfunna intresset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En fördel är som sagt att man måste göra ett noggrannare urval. Jag har märkt på barnen att det är lättare att se på, eller lyssna på, en skiva än att titta/lyssna på streaming, då det lättare blir att man "hoppar" runt.

Generellt sett ser jag dock liten vits att ha en skiva med något jag inte vill se mer än 1 gång, vill jag se fler gånger kan det vara både praktiskt och mer prisvärt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Om inte en bra blu-ray spelare hade varit så jäklar dyr så hade jag absolut samlat på fysiska filmer igen. Arrow har hur mycket kul som helst tex.

Istället köper jag en del på iTunes, tillräckligt bra bild för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Var köper man dvd och blue-ray där de har stort utbud? Är första gången på prisjakt som jag knappt hittar några ställen som säljer blue-ray eller dvd, speciellt serier.

Hade tur och hittade serien The Strain förra året men andra som skulle vilja ha som Ballers, The Deuce, WestWorld med flera hittar bara 1 säsong och en återförsäljare Amazon.

Permalänk
Medlem

Bilden är i stort sett samma men det som skiljer är LJUDET. Dolby TrueHD och DTS-HD Master låter signifikant bättre än vad som är möjligt via streaming.

Har man sedan någorlunda bra hemmabio (tex. 5.1 eller 5.1.2) så blir även dåliga filmer bra. 🙂 Så mycket känslor förmedlas via ljudspåret, i synnerhet basen, att exempelvis skräckfilmer blir ett rent nöje. A quiet place Part I & II är mycket bra exempel på detta. 👍

@27poke:

Tradera har väldigt bra utbud och alla Bluray/DVD jag köpt där har i stort sett varit i nyskick. Efter ca. 100 affärer, inte ett enda problem. 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Var köper man dvd och blue-ray där de har stort utbud? Är första gången på prisjakt som jag knappt hittar några ställen som säljer blue-ray eller dvd, speciellt serier.

Hade tur och hittade serien The Strain förra året men andra som skulle vilja ha som Ballers, The Deuce, WestWorld med flera hittar bara 1 säsong och en återförsäljare Amazon.

Sjukt länge sen jag köpta fysiska filmer, men ginza är väl fortfarande ett ställe med stort utbud?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Bilden är i stort sett samma men det som skiljer är LJUDET. Dolby TrueHD och DTS-HD Master låter signifikant bättre än vad som är möjligt via streaming.

Har man sedan någorlunda bra hemmabio (tex. 5.1 eller 5.1.2) så blir även dåliga filmer bra. 🙂 Så mycket känslor förmedlas via ljudspåret, i synnerhet basen, att exempelvis skräckfilmer blir ett rent nöje. A quiet place Part I & II är mycket bra exempel på detta. 👍

@27poke:

Tradera har väldigt bra utbud och alla Bluray/DVD jag köpt där har i stort sett varit i nyskick. Efter ca. 100 affärer, inte ett enda problem. 👌

bilden skiljer väl också då bitraten är högre än motsvarande streaming.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Jag gav bort 70% av alla mina DVD'er då jag för det mesta bara kikar på strömmar, men jag behöll alla mina favoriter på båda Blu-Ray och DVD. Köpte en Blu-ray spelare som tar upp till Ultra HD Blu-rays, så den kan spela alla Blu-ray och dvds som finns.

Så jag håller lite med kan man säga. Jag vill inte förlora mina favoriter.

Permalänk

Man kan aldrig bli nöjd man blir bara mer kräsen. Jag är uppvuxen med SVT1 och SVT2. När det gick en actionfilm så njöt man, ibland fick man låna en film av en polare.

Idag med detta extremt stora filmutbud som många har, är man mer nöjd över detta? Nej.
Problemet är att det inte är så lätt att backa. Många filmer suger för mig för jag redan har sett 100tals varianter av den.

Ta Taken (2009) med Liam Neeson. Filmen handlar om hans dotter blir kidnappad och var enligt många en grym aktion. Men sedan gör han och andra 100tals liknande filmer och man tröttnar och vill ej se dem mer.

Permalänk
Medlem

Intressant men något rörigt samtalsämne som även relaterar till tex musik kan jag tycka.

Att ha fysiska exemplar av tex film och musik kan kännas roligt, många inklusive jag själv (ibland...) tycker om att samla men det kan också lätt bli en dyr hobby och spåra ur, streaming av musik samt film är trots allt exceptionellt smidigt. Möjligen haltar jämförelsen till musik något eftersom utbudet av streamad film är avsevärt sämre än utbudet av streamad musik.

Bild och ljudkvalité kan också i vissa fall upplevas som strået vassare eller åtminstone ge en annan upplevelse med fysiska exemplar jämfört med streaming men det beror på vem man frågar samt hur man upplever det själv (och sist men inte minst om det är värt det rent ekonomiskt). På sätt och vis är det här ett "lyxproblem" tycker jag.

Däremot håller jag med om att det blir ett mer aktivt/engagerat/roligt tittande och lyssnande med fysiska exemplar men man måste ändå fråga sig om man har råd att unna sig den extra lyxen och riskera bli en samlare. De flesta av oss betalar ju för de digitala tjänsterna ändå.

Streamingtjänster är självklart framtiden men samtidigt är det möjligt (?) att samlarvärdet på fysiska exemplar kommer fortsätta gå upp sakta men säkert över tid.

Permalänk
Medlem

Har hela tiden föredragit fysisk media. Inte haft något som kunnat spela upp UHD BD dock, den gamla BD-brännaren i min HTPC klarar det inte i alla fall. Införskaffade en extern BD för en tid sedan som påstods kunna spela dem men har inte testat än, måste köpa någon film först för att se.

Alternativt köpa en ny intern BD-brännare/rom som klarar det, verkar dock svårt hitta info om vilka som eventuellt klarar spela dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Om inte en bra blu-ray spelare hade varit så jäklar dyr så hade jag absolut samlat på fysiska filmer igen. Arrow har hur mycket kul som helst tex.

Istället köper jag en del på iTunes, tillräckligt bra bild för mig iaf.

Har flera gånger funderat över skillnaden i bildkvalitét mellan de 4K-filmer som går att köpa och strömma från Apple (vilka jag upplever håller hög kvalité) och en UHD-Blu-ray. Antar att den senare rimligen är bättre, men hur mycket bättre? 🤔

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen en alldeles för dyr blu-ray spelare. Gillar verkligen fysisk media, men det finns väldigt få filmer/series som jag vill se mer än en gång och har inget intresse av en stor filmsamling. Blev förvånad över hur billiga filmer är idag, kan plocka upp de flesta titlarna för 60:-

Permalänk
Medlem

Sjuk nostalgi, vet att jag körde Blu-ray för många många år sedan och blev imponerad av kvaliteten. Måste varit för typ 12 år sedan dock. Det är definitivt lite ritualiskt snarare än praktiskt om man jämför med en Plex server eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Har flera gånger funderat över skillnaden i bildkvalitét mellan de 4K-filmer som går att köpa och strömma från Apple (vilka jag upplever håller hög kvalité) och en UHD-Blu-ray. Antar att den senare rimligen är bättre, men hur mycket bättre? 🤔

Det beror helt på vilken titel man pratar om, många nya 4k filmer, speciellt dom som är plåtade digitalt har faktiskt inga problem alls att se transparanta ut i den bitrate som vanligen erbjuds av digitala tjänster (15-30Mbps), vissa 2K-masters (som inte är ovanligt) som är helt brusfria kan till och med gå lägre än så. Men många gamla titlar som är plåtade på film och som har behållt mycket av filmbruset i mastringen/digitaliseringen har inte ens chans vid den bitrate som erbjuds av dom flesta streamingtjänster. Där skulle jag säga att 30Mbps är någon form av minimumgräns att behålla den hyfsat rättvis, och då förutsätter det att det är riktigt bra encoderat.

Har rippat privat i snart 20år, och har nog encoderat över 1000 titlar (varav häflten var min gamla DVD-samling),nu senast mycket UHD-Bluray, och jag tror nog många skulle bli förvånade åt bägge hållen, både hur låg bitrate man kan komma undan med utan att kunna se någon form av degradering, och vissa fall där man kan knappt kan komma under orginal-storleken (även om man kan minska det rätt mycket med god kvalitet)

Permalänk
Medlem

Har själv lagt ner x 100k på ens dvd/bluray samling och så här efterhand är jag glad för det med tanke på att en del svenska klassiker/dubbade filmer inte finns på någon streaming-tjänst.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

För några år sen bestämde ja mig för att börja samla på bluray då stor samling på plex eller liknande där man införskaffat kändes bara tomt.
Så ja började köpa blurays av filmer jag gillar å har strax över 220 filmer.
Sen har ja rippat ner alla men låtit de vara okomprimerade, ska kanske leka lite med att minska storleken på dem men äsch 😅

Permalänk
Medlem

Det är nice att kunna ta fram en film och "fintitta". Tyvärr är UHD-filmer rätt dyra här i Sweden.
Men man har ju en hel del filmer/serier som inte finns tillgängligt på streamingtjänsterna.
Totalt har jag väl ca 450 filmer/serier på olika format. Ingen jättesamling men det mesta är sånt som jag faktiskt tycker om.

Håller dock på att sadla om från 5.1.2 till att bara ha 2.1. Bor inte i ett slott om man säger så.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Köper mycket blu-ray, uhd och enstaka dvd, dock tittar jag väldigt sällan, men är man en samlare så är man =D

Permalänk

Netflix är 95% skit och trams

Permalänk
Medlem

Köper fortfarande vissa filmer och serier som jag känner att jag vill ha i hyllan i bästa kvalitet på bluray. Känslan också av att faktiskt äga ett fysiskt exemplar är för mig oslagbar!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

För min del är det helt olika saker.

Filmer är blu ray som gäller antingen på 1080p projektorn i gästrummet eller min 4k OLED i gaming rummet.

Streaming är för serier. Oftast tillsammans med frugan på vår 15 år gamla TV i vardagsrummet.

99% av tiden är det dock youtube på mobilen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på precis samma linje, jag har börjat skippa streamingsidorna (har sett det mesta jag vill se).

Det finns inget som går upp mot att se en film på stor TV i vardagsrummet på Blu Ray med ett bra hemmabiopaket.

Star Wars är tex ett måste ha på Blu Ray. Diverse serier kan se streamat på tex mobilen eller var som helst, men det blir inte samma känsla, sen att just beställa en DVD eller Blu Ray på tex Ginza känns extra kul, och man blir som sagt mer "picky" nu för tiden vad man köer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Är någon större skillnad att se på bluray än tex hbo 4k hbo?
Kan man verkligen se någon skillnad nu för tiden?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Börja samla framförallt 4K Blu-Ray filmer för något år sedan, har redan ca 120 st. Jag köper dock bara "must have" filmer, resten streamar jag.

Skillnaden mellan att streama i 4K och kolla på en 1080p blu-ray är som dag och natt, knivskrap bild.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men byggde min första biosalong i gillestugan i huset 2001 med 100 kg Sony CRT 1252 i taket samt 5.1 ljud från en Denon 5x100w stärkare och 10" Sony sub och 576p DVD samt SVHS för lite gamla VHS band vi hade.

Nu 23 år senare kör vi med 11.2 ljud m Atmos samt 16" SVS och 9x140w Yamaha + slutsteg 3x300w för frontarna samt en Sony 4K i taket och så klart 4K Bluray

Allt en enorm uppgradering genom åren...svårt idag att få en bättre upplevelse i de flesta normalstora biosalong än hemma.

Genom åren (framförallt mellan 1998-2015) köptes massor av filmer på skiva (tror vi har typ +1500 filmer hemma plus en massa dubbelköp för jag glömt att jag köpt en viss film) och dessa är vi idag glada över för den stora skillnaden är just ljudbilden.

Köpte även en del 3D filmer för de är lite kul att titta på då och då.

Många filmer hemma är uppgraderingar från VHs till DVD och sen till Bluray och nu 4K. Klassikern som Cameron gjorde Aliens har jag på uncut version VHS, Extended version SVHS samt DVD, Bluray och nu 4K...så nördigt men vem vil inte ha vassaste versionen?

När jag idag har alla streamingtjänster så kan jag ge följande punkter:

- Streaming är en extra komprimerad bild så oftast ser bilden på 4K Bluray bättre ut än 4K via streaming efter buffering. Det beror på hur bra grundmaterialet är.

- Ljudbilden från streaming är ibland så man börjar gråta...den är så dålig!!! En bra mixad 4K Bluray bombarderar dina högtalare för en maximerad ljudupplevelse...alla streamingtjänster kapar ljudet då det är det som kräver mest data så har ni bra högtalare i en flerkanalsanläggning så lär ni höra direkt hur hårt komprimerat ljudet via streamingtjänster är och hur illa kanalerna är separarade.

- Många filmer försvinner från streamingtjänsten när du vill poppa popcord och titta på en gammal film igen...det suger fett så man undviker det genom att ha ett fysiskt ex i sin hand. Ett exempel...kolla juifilmer...välj vilken klassisker som helst så de flesta försvinner under sommaren(inte i sig så konstigt kanske) men när det närmare sig vintertider så vill många streamingtjänster att man ska hyra samma filmer som sen är gratis kring jul. Mitt tips...köp dina filmer och ge fingret åt girighet....

- Udda filmer
...det här är streamingtjänsternas största problem. De vill med minsta kostnad göra så många som möjligt glada så man missar nisch-nördarna. Finns Ettore Scolas Fula, skitiga och elaka på någon streamingtjänst? Tror inte det...Singing in the Rain? Maybe...ett tag i bästa fall...man MÅSTE köpa alla filmer man vill se mer än en gång...så enkelt är det. Ett tips...kolla in Scolas film från 70-talet den ger en inblick i något som är långt från senaste Tik Tok-klippet.

Jag brukar köpa senaste 4K filmerna i en nerd-affär i soho London för £20 och det är värt varenda cent för jag kan kolla på filmerna när jag vill och behöver inte plötsligt inse att streamtjänstens visningsavtal går ut efter tre månader så filmen inte längre finns att titta på.

Så mitt tips är att KÖP DINA FAVORITFILMER!!!! Streamingtjänsterna får sen stå för det lättsmälta och senaste serierna man vill under en regnig dag eller helg.

KÖP FAVVOFILMEN = köp fysisk skiva om nu någon missförstod vad jag menade

Permalänk
Medlem

Sorry för att jag triggas av ämnet men om någon av er någonsin sett på en live-konsert på 4K Blueray som är rätt mixad så finns det ingen återväg. Som de sa i Nilecity...det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Shit vilket gung det kan bli...

Den som har en vass subwoofer bör köra Bladerunner 2049 som test då det i början av filmen händer saker som gärna vill maxa vad subwoofern klarar av genom att gå ner till 18-20 Hz så att allt som sitter löst på väggarna skakar som f-n. En fysisk upplevelse...inte bara för öronen. En Buttkicker kan så klart skaka om soffan som komplement men en stor sub kan flytta luft och det är fysikens lager som gäller.

Jag har även körmusik från en Kyrka i Norge på Bluray som ger rysningar för det låter som man är där när de sjunger så vackert.

Kör även Djungelavsnittet från BBC Planet Earth på Bluray 4K och blunda så upplever kroppen som att du är där i djungeln...allt går att uppleva med enklare utrustning än vad vi har men the bottom line är att ljudet är viktigare än vad man tror så kör man streaming via Tvns inbyggda högtalare så är det ok men då ska man inte förvänta sig underverk. Det är bara om man vill nå nästa steg i upplevelsen som man behöver mer påkostade hörlurar eller ljudsystem.

Permalänk
Medlem

Alltid föredragit fysisk media. Bättre bild, ljud och ofta intressant extramaterial.
Köper dock något färre titlar nu för tiden men har ändå samlat på mig ett bibliotek på runt 2300 filmer på skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Var köper man dvd och blue-ray där de har stort utbud? Är första gången på prisjakt som jag knappt hittar några ställen som säljer blue-ray eller dvd, speciellt serier.

Hade tur och hittade serien The Strain förra året men andra som skulle vilja ha som Ballers, The Deuce, WestWorld med flera hittar bara 1 säsong och en återförsäljare Amazon.

Kvarnvideo
https://www.kvarnvideo.se/sok/westworld
https://www.kvarnvideo.se/sok/ballers

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Har aldrig (än så länge iallafall) fastnat för streaming när det gäller film och serier. Har alltid föredragit att ha dom på fysiskt format. Har man köpt en film eller serie på skiva så behöver man ju inte oroa sig för att dom ska rotera bort ur utbudet eller att det inte går att titta utifall ens internet skulle vara nere vid nåt tillfälle. Sen tror jag att man blir mer selektiv när man väljer att köpa specifika titlar istället för att betala för en streamingtjänst där det ingår mycket i ett paketpris. Där dessutom mycket av det inte är av intresse. Det tråkiga med att föredra fysiska utgåvor idag är väl att utbudet bara blir sämre och sämre tack vare att streamingtjänsterna blir mer och mer populära.