Meta öppnar upp Quests OS – vill bli VR-världens Android

Permalänk
Melding Plague

Meta öppnar upp Quests OS – vill bli VR-världens Android

Asus och Lenovo ska utveckla egen VR-hårdvara som kör Meta Horizon OS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jahaja... samarbete med MS brukar sluta illa för konsumenterna... eller ?

.. phone.. :)
Permalänk
Medlem

Å jag som trodde att deras headset redan körde android

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Å jag som trodde att deras headset redan körde android

Det är baserat på AOSP, så det är redan bokstavligen Android för VR-headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Å jag som trodde att deras headset redan körde android

Skrivet av dlq84:

Det är baserat på AOSP, så det är redan bokstavligen Android för VR-headset

Google och Samsung förväntas presentera ett gemensamt headset som svar på Apple Vision Pro och Google ska ha försökt få med Meta på ”Android XR”-tåget: https://www.roadtovr.com/report-meta-google-android-xr-partne...

Verkar som att detta är ett sätt för Meta att lägga krokben för Google med, ironiskt nog, Metas Android-fork.

Permalänk
Medlem

Xbox på Quest är rätt nice faktiskt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Oufh, OSet i Meta/Quest är ju bland de sämsta sakerna, deras affärer är värdelösa, välja/hitta videos i OculusTV är värdelöst, apphanteringen är värdelös. Å då har det ändå funnits i flera år på flera olika HMDs utan att det blivit direkt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Oufh, OSet i Meta/Quest är ju bland de sämsta sakerna, deras affärer är värdelösa, välja/hitta videos i OculusTV är värdelöst, apphanteringen är värdelös. Å då har det ändå funnits i flera år på flera olika HMDs utan att det blivit direkt bättre.

Blir förhoppningsvis bättre med tiden som det även har blivigt.
Inte värdelöst men det jag tycker är dåligt är att Inställningsmenyn än tjorvig och dom hålller på kastar om vad som ligger vars.
I biblioteket försvinner inte appar som man raderat utan dom ligger kvar med valet installera. Går som inte att rensa upp så bara det man har installerat syns 🤷‍♂️

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Oufh, OSet i Meta/Quest är ju bland de sämsta sakerna, deras affärer är värdelösa, välja/hitta videos i OculusTV är värdelöst, apphanteringen är värdelös. Å då har det ändå funnits i flera år på flera olika HMDs utan att det blivit direkt bättre.

UI:t är inget vidare, men dessa headset ärver även inside-out trackingen, space warp och diverse annat som Meta har ett övertag inom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Blir förhoppningsvis bättre med tiden som det även har blivigt.
Inte värdelöst men det jag tycker är dåligt är att Inställningsmenyn än tjorvig och dom hålller på kastar om vad som ligger vars.
I biblioteket försvinner inte appar som man raderat utan dom ligger kvar med valet installera. Går som inte att rensa upp så bara det man har installerat syns 🤷‍♂️

Jo det har ju blivit bättre, men otroligt långsamt, är ju ändå fem år sedan Quest1 släpptes och tycker inte det har hänt så mycket i gränssnittet. Som du t.ex. säger, kan inte välja att helt ta bort någon app (t.ex. ett demo av ett spel man sedan köper) utan det ligger kvar där i listan för alltid ("Ja men du kan ju välja att filtrera på bara 'Installed' så slipper du se det?) och andra saker som i min värld är triviala att lösa och är sådana småsaker som bara skulle varit fixat för tusen år sedan, men fortfarande är kvar. Jag som ändå är van teknikanvändare har fortfarande svårt att hitta och navigera i deras system fastän jag haft DK1, DK2, Quest1, Quest2. Så ska det inte vara från ett superduperubermega bolag som Facebook med oändligt med pengar (och Zuckerberg ändå slänger en hel del på VR avdelningen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

I biblioteket försvinner inte appar som man raderat utan dom ligger kvar med valet installera. Går som inte att rensa upp så bara det man har installerat syns 🤷‍♂️

Skrivet av JBerger:

Som du t.ex. säger, kan inte välja att helt ta bort någon app (t.ex. ett demo av ett spel man sedan köper) utan det ligger kvar där i listan för alltid ("Ja men du kan ju välja att filtrera på bara 'Installed' så slipper du se det?)

Enligt random på Reddit går det tydligen kontakta support så löser dom det medan du chattar med dem. Användaren hade lagt upp nåt screenshot på en chatt med nån på kundtjänst där den sade typ "okej nu ska det vara löst" eller "nu kan du ta bort dem" eller dylikt, minns inte helt. Men det anmärkningsvärda var främst att snubben fick $30 i Meta-shoppen som någon sorts kompensation, som jag förstod det helt enkelt för att ha behövt gå en sån omväg för att lösa något så enkelt.

Jag kan ha missförstått, det kan ha varit troll jag vet inte men uppfattade det inte så åtminstone.

Ska väl även vara UI overhaul "på g" som jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sull:

Enligt random på Reddit går det tydligen kontakta support så löser dom det medan du chattar med dem. Användaren hade lagt upp nåt screenshot på en chatt med nån på kundtjänst där den sade typ "okej nu ska det vara löst" eller "nu kan du ta bort dem" eller dylikt, minns inte helt. Men det anmärkningsvärda var främst att snubben fick $30 i Meta-shoppen som någon sorts kompensation, som jag förstod det helt enkelt för att ha behövt gå en sån omväg för att lösa något så enkelt.

Jag kan ha missförstått, det kan ha varit troll jag vet inte men uppfattade det inte så åtminstone.

Ska väl även vara UI overhaul "på g" som jag förstått.

Ok, kanske värt ett försök.
Det där med $30 som "kompensation" kör dom rätt ofta med.
Fått det 2ggr bla för att mitt Elite battery headset gick sönder och att mitt Quest 2 interna batteri började bli dålig.
Fick $30 bpda ggr plus att jag fick nytt headstrap och en hel uppsättning Quest 2.
Säga vad man vill om Meta men deras support på VR Sidan är iaf riktigt medgörlig, eftet man tagit sig förbi random praktikanten (eller AI) som inleder med standardsvaren

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av sull:

Enligt random på Reddit går det tydligen kontakta support så löser dom det medan du chattar med dem. Användaren hade lagt upp nåt screenshot på en chatt med nån på kundtjänst där den sade typ "okej nu ska det vara löst" eller "nu kan du ta bort dem" eller dylikt, minns inte helt. Men det anmärkningsvärda var främst att snubben fick $30 i Meta-shoppen som någon sorts kompensation, som jag förstod det helt enkelt för att ha behövt gå en sån omväg för att lösa något så enkelt.

Jag kan ha missförstått, det kan ha varit troll jag vet inte men uppfattade det inte så åtminstone.

Ska väl även vara UI overhaul "på g" som jag förstått.

Jag fick också $10 när jag hade problem med en grej.