Möjlighet att kontrollera ett friköpt larm från Verisure

Permalänk
Hedersmedlem

Möjlighet att kontrollera ett friköpt larm från Verisure

Köpte nyligen en villa med Verisure larmsystem och var idag i kontakt med Verisure för att kunna använda larmet. Det var aldrig aktuellt att acceptera deras standardpriser och min backuplösning var att bara kontrollera larmet via Mina sidor och koppla det till en annan larmcentral. https://www.safe.land/se/hjalpcenter/sa-gor-du-aktivera-safel...
I samtalet hävdar dock Verisure att man kommer stänga ner tjänsten att kunna styra ett friköpt larm inom 6 månader. Någon som hört om detta tidigare? Jag kan inte riktigt skaka av mig att det var en penna de körde med mig.

Nu lyckades jag ändå få ner Verisure rejält i pris (60% rabatt). Efter att ha provat några olika leverantörer under de senaste åren så kan jag bara konstatera att deras system är det som funkar bäst. Få se hur länge de står fast vid detta pris. Fula som fasen är de, och det fick de reda på. De påstod först att jag skulle få samma pris som den tidigare ägaren hade, vilket var en ren lögn då jag sitter med en kopia av hans avtal framför mig. Men skulle fortfarande vara bra att veta om det går att köra med en fristående operatör om vi inte trivs med varandra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Köpte nyligen en villa med Verisure larmsystem och var idag i kontakt med Verisure för att kunna använda larmet. Det var aldrig aktuellt att acceptera deras standardpriser och min backuplösning var att bara kontrollera larmet via Mina sidor och koppla det till en annan larmcentral. https://www.safe.land/se/hjalpcenter/sa-gor-du-aktivera-safel...
I samtalet hävdar dock Verisure att man kommer stänga ner tjänsten att kunna styra ett friköpt larm inom 6 månader. Någon som hört om detta tidigare? Jag kan inte riktigt skaka av mig att det var en penna de körde med mig.

Nu lyckades jag ändå få ner Verisure rejält i pris (60% rabatt). Efter att ha provat några olika leverantörer under de senaste åren så kan jag bara konstatera att deras system är det som funkar bäst. Få se hur länge de står fast vid detta pris. Fula som fasen är de, och det fick de reda på. De påstod först att jag skulle få samma pris som den tidigare ägaren hade, vilket var en ren lögn då jag sitter med en kopia av hans avtal framför mig. Men skulle fortfarande vara bra att veta om det går att köra med en fristående operatör om vi inte trivs med varandra.

Jag har ett Verisure larm som är frisläppt och självövervakat. Har inget abonnemang hos [Verisure] längre utan det är anslutet till Safelands väktartjänst. Jag har fortsatt tillgång till appen och mina sidor och har inte hört något om att Verisure skulle stänga ned den möjligheten. Det verkar ju konstigt om de skulle göra det då de har tagit ut en engångskostnad av vissa kunder för detta i samband med att de sagt upp sina abonnemang, men haft kvar larmet.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Safeland:s integration bygger på vanliga SMS-larmen som du köper i Verisure, så kan jag inte tänka mig att det skulle försvinna då det skulle innebära att de tar bort möjligheten att få larm via SMS. Det är verkligen en bananas-enkel integration som bygger på existerande bas-funktion i Verisure:s platform.

Om de nu skulle ta bort SMS-notifikationsfunktionen i Verisure så är det förstås för att eliminera konkurrensen från Safeland och liknande företag, men sådant beteende borde vara anmälningsbart till konkurrensverket. Just larm-branschen är ju lite speciell då de historiskt sett alltid har tjänat bra på försäljning av dyr larmutrustning inklusive installation, samt att det bara är godkänt utav dem själva att göra ändringar på installationen såsom att flytta bas-station osv. Så man kan ju förstå om Verisure blir lite sura om en konkurrent sveper in och återbrukar utrustningen för att vinna över kunden genom att denne slipper betala 10-20K på nytt för att köpa in deras larm-utrustning.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Min erfarenhet är att verisure är rena skumbolaget som säger mer lögner än sanning när de försöker sälja sina larm.

T.ex. saranterar 45min tid för någon att utrycka till larm vilket är ren lögn.

Känner folk som jobbar hos securitas som åker ut på deras larm.

1. Larmen är låg prio så är de på annat får det vänta till allt högre prioriterat är uträtt.
2. Deras arbetsområde är ca 10mil diameter fågelvägen där jag bor så några 45min är inte troligt om de är på andra sidan området mot där du bor.
De jag känner säger minst 2h är närmre sanningen så din kåk hinner typ brinna ner ett par gånger innan de äns funderat på att åka dit å kolla.

Så iaf det dörrsäljaren sa iaf till mig när de försökte lura på mig deras larm var mer eller mindre en ren osanning från början till slut.

Hur deras utrustning är kan jag dock inte säga kanske är bra vet inte.

Men skulle tro att de i telefonen bara försökte få dig att täckna ett abbonemang hos dem istället för konkurent genom att säga det de sa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tbh är min rekommendation att bita i det sura äpplet och köpa något betydligt vettigare så som Ajax. Behöver inte kosta många tusenlappar och du får en betydligt bättre användarupplevelse. Verisure skulle säkert utan att bry sig kunna stänga ned sin integration via mina sidor för icke abonnenter imorron.

För jag antar att du med ditt friköpta larm inte kan göra ändringar så som att lägga till nya enheter, ta bort gamla enheter etc? Tänker att det måste finnas en anledning att Verisure-larm inte går för mer än 300-400kr på Tradera.

https://www.tradera.com/search?q=verisure&itemStatus=Ended

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemurenSwe:

Tbh är min rekommendation att bita i det sura äpplet och köpa något betydligt vettigare så som Ajax. Behöver inte kosta många tusenlappar och du får en betydligt bättre användarupplevelse. Verisure skulle säkert utan att bry sig kunna stänga ned sin integration via mina sidor för icke abonnenter imorron.

För jag antar att du med ditt friköpta larm inte kan göra ändringar så som att lägga till nya enheter, ta bort gamla enheter etc? Tänker att det måste finnas en anledning att Verisure-larm inte går för mer än 300-400kr på Tradera.

https://www.tradera.com/search?q=verisure&itemStatus=Ended

Eftersom mitt senaste larm var ett Ajax så kan jag säga med säkerhet att det INTE är en vettigare användarupplevelse. Under de senaste fem åren har jag haft larm från Verisure, Sector Alarm och Ajax. Verisures larm är det som jag gillar bäst ur ett användarperspektiv. När jag bytte ut mitt förra larm från Verisure så visste jag inte att man kunde koppla loss det från deras larmtjänst och komplettera med delar från Blocket/Tradera. Hade jag vetat det hade jag nog gått den vägen istället.

Några sunkiga saker med Ajax. Man kan tex inte praktiskt använda extra koder då sekvensen man behöver slå in är så komplicerad att alla inte förstår hur man ska göra med dem.
Larmar man på skalskydd piper larmet så som att man larmar skarpt. Det är bra att det piper högt när man larmar skarpt då man ibland vill höra ljudet genom ytterdörren, men med skalskydd är det ju helt onödigt.
Ajax larmet är pilligt och kräver en basnivå av förståelse utan att det kompenserar genom att vara helt öppet. Mängden inställningar är många, men man känner sig ändå begränsad.
Båda larmen har sina för och nackdelar, men "bättre användarupplevelse" har det inte.

Inte heller var Ajax-larmet billigt. Nu byggde jag ett stort system med komplett skalskydd (17 magnetkontakter för komplett skalskydd och 5 rörelsesensorer), men jag la ca 25k på komponenter från Ajax. Innan jag köpte Ajax larmet gjorde jag en analys av marknaden utifrån ett kostnadsperspektiv på 5 år. Jag rekommenderar alla att göra det. Många av de larm som säljs som friköpta är dyrare än att hoppa på ett larmbolag inkl utryckning. Min erfarenhet efter att ha haft olika larm i 20 år är att jag vill börja byta delar efter ett antal år, så ingen större mening att kolla på längre sikt. Det kommer nya rörelsesensorer med bättre kameror, magnetkontakter med vibrationssensorer osv osv.

Hade för övrigt Verisures installatör här igår och förstår nu lite mer. Mitt larm är ursprungligen från 2010, övertaget från tidigare ägare av huset som vi precis flyttat in i. Alla delar är bytta efter hand, så inget är kvar av originalet. Så som Verisure resonerar så är larmet friköpt efter fem år från det att det tecknades. Jag bytte nu alla magnetkontakter till en variant med vibrationssensorer för 330kr/enhet, vilket är ett riktigt bra pris. Inget "straff" för att göra så. För jo, man kan enligt installatören lägga till egna komponenter till sitt friköpta Verisure larm via mina sidor. Provade själv funktionen medan han var här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Några sunkiga saker med Ajax. Man kan tex inte praktiskt använda extra koder då sekvensen man behöver slå in är så komplicerad att alla inte förstår hur man ska göra med dem.

Du kan använda dig av vanliga accesskoder, så du inte behöver hålla på med en sekvens innan för att välja användare. Låter som du kört en tidig version av Ajax då man bara kunde ha en universell kod eller användarspecifika koder med prefix.

Skrivet av giplet:

Larmar man på skalskydd piper larmet så som att man larmar skarpt. Det är bra att det piper högt när man larmar skarpt då man ibland vill höra ljudet genom ytterdörren, men med skalskydd är det ju helt onödigt.

Visst, så kan man ha - men man kan också ställa in att inte ha ett sådant pip. Jag hade pip vid skalskyddslarm första 2 dagarna, sen ändrade jag.

Skrivet av giplet:

Ajax larmet är pilligt och kräver en basnivå av förståelse utan att det kompenserar genom att vara helt öppet. Mängden inställningar är många, men man känner sig ändå begränsad.

Tycker inte att något är speciellt pilligt i deras app och även om man använder deras servrar för access så föredrar jag det än att man lever på Verisures goda vilja eftersom dom kan vända på en femöring. Men du kanske har bättre erfarenheter av Verisure än vad jag har, även fast du menar att dom är fula dom asen.

Skrivet av giplet:

Båda larmen har sina för och nackdelar, men "bättre användarupplevelse" har det inte.

Alla har vi olika uppfattningar, för mig var det motsatsen till din upplevelse beträffande användarupplevelse.

Skrivet av giplet:

Inte heller var Ajax-larmet billigt. Nu byggde jag ett stort system med komplett skalskydd (17 magnetkontakter för komplett skalskydd och 5 rörelsesensorer), men jag la ca 25k på komponenter från Ajax. Innan jag köpte Ajax larmet gjorde jag en analys av marknaden utifrån ett kostnadsperspektiv på 5 år. Jag rekommenderar alla att göra det. Många av de larm som säljs som friköpta är dyrare än att hoppa på ett larmbolag inkl utryckning. Min erfarenhet efter att ha haft olika larm i 20 år är att jag vill börja byta delar efter ett antal år, så ingen större mening att kolla på längre sikt. Det kommer nya rörelsesensorer med bättre kameror, magnetkontakter med vibrationssensorer osv osv.

Du är nog lite av ett cornercase om du vill börja byta ut komponenter efter 5 år för att det finns bättre eller nyare grejor på marknaden. Såklart det kommer kosta då och då kanske en tjänst där du abonnerar på grejorna är bättre för dig. Den gemene (och utgångspunkten för mitt svar) användaren byter inte ut komponenter efter några år utan har kvar larmet i sin ursprungligt installerade konfiguration tills dess att leverantören erbjuder en uppgradering eller fasar ut stöd för komponenterna ur sitt system.

Larm är ju lite "dont fix it if it aint broken" i mina ögon. Detektorerna gör det dom ska, ev om man har utesensorer som inte fungerar med vilt etc kanske man vill följa med lite i utvecklignen men annars ser jag ingen vits i att byta ut saker bara för att det på pappret presterar lite bättre om det inte finns ett behov bakom detta. Säger detta med att jag antar att du skyddar en normalstor villa och att du inte har mycket stöldbegärlig utrustning/värdesaker som gör din villa extra utsatt för sabotage/störningar vid inbrott.

Permalänk
Medlem

Mitt råd när det kommer till verisure är att _alltid_ spela in vartenda samtal.
Vi köpte ett hus som vi tillträdde i december, förra ägarn hade verisure installerat som vi valde att inte ta över. Sedan gick det ett par veckor och jag hade energi att prata med dem och fråga hur det är/går att köra systemet "fritt", dvs ingen månadskostnad utan bara använda appen. Nej det gick inte sa personen i telefon utan det skulle kosta si och så. Jahopp aja då får grejjerna sitta kvar men något larm vill jag inte betala för.

Sedan gick det nån dag och en av deras säljare ringer upp och säger sjääääääälvklart kan du köra systemet med bara app utan att betala oss för larm etc., men vi bjuder på tre månader så du kan testa larmet också om du vill men är inga konstigheter alls att sedan bara säga upp avtalet och fortsätta använda appen. Tyvärr spelade jag aldrig in det samtalet.

Passade på att skaffa en Yale-Verisure grej också så att när dörren låses upp så stängs larmet av, och jag kan låsa dörren med appen (Något äldre Yale så inget trådlöst som standard utan hade jag behövt köpa till ändå, så tänkte kan lika gärna ha det kopplat itll verisure appen).

När det närmade sig tre månader så ringer jag för att säga upp avtalet för att något larm via dem är inget jag behöver (Ofta någon skulle åka ut hit på under en kvart-halvtimme, än mindre en timme eller dag om något skulle hända..). Mjaha då får du boka tid med någon av våra tekniker för att plocka ner larmet för det är inte friköpt. WHAT? Det sa ni ju klart å tydligt att det var, och det måste det ju ha varit för förra ägaren hade ju inte plockat ner grejjerna, med andra ord måste han ha köpt loss det när han avslutade avtalet med er? Nä vi kan inte se någon notering här att det är friköpt utan det kostar 5000kr something something.. Förbannad som jag blev så stod jag på mig och sa bestämt till dem att lyssna på deras tidigare inspelade samtal att det sa ni visst att det var och personen i luren vägrade låta mig få tala utan bara babblade vidare på vilket jag på osvenskt vis bestämt fortsatte tala högre än denne som slutligen gav med sig och lät mig prata klart.

Sedan gick det någon vecka och jag fick ringa in igen då det strax var 3 månader och ville ju inte låsa in mig i deras skit, och ville bekräfta att de lyssnat igenom samtalet och att det var friköpt och som säljaren som fick mig att skriva på avtal med dem (det är friköpt och vill jag inte ha så är det bara att fortsätta använda appen efter prövotiden). "Mjaaa nja alltså det var ju lite luddigt och det var en miss från vår sida det är inte friköpt men... men vi gör så här, om du betalar oss 1500kr för att friköpa appen så är det ok så får vi stå för missen att vi lite luddigt sa att komponenterna var friköpta" Vadå betala 1500kr för att friköpa appen? Appen är ju gratis? Ingenstans på er verisure.se/frikop sida står det någonting alls om att köpa loss appen eller 1500kr eller nånting? "Jo men det måste du betala för att kunna fortsätta använda appen tillsammans med grejjerna..." men det var ju inte var ni initialt sa i samtalet jag hade med er!?!
Blev bara än mer förbannad på dem och sa helvete ta bort skiten då.

Sedan gick det någon vecka och appen slutade fungera men inget om att komma och plocka ner grejjerna i varje fall. Gick sisådär två månader till (så för någon vecka sedan) så kontaktade jag dem igen för att jaja, jag får väl se hur läget är. Bla bla nä du behöver friköpa appen bla bla. _Var_ någonstans på er sida står det _nånting_ om att behöva friköpa appen eller den kostnaden? "Nä det står inte någonstans...." men hur vet jag då vad jag betalar för? Ni kan ju inte bara skicka en faktura på 1500kr som jag betalar utan något avtal eller liknande kopplat till den betalningen, vad säger att ni inte om 3 månader kommer stänga av appen igen eller hitta på nya kostnader som måste betalas hit eller dit? "Nä men det kommer vi så klart inte göra" OFTA!... men i ursprungssamtalet så sa ni ju att det inte skulle kosta någonting "när var det samtalet?" i december någongång "...vi sparar bara samtal i tre månader så kan tyvär inte lyssna på det samtalet igen på grund av gdpr" jaha, men anteckningar om samtal sparar ni "ja det gör vi ju, de sparas längre.." bra GDPR hantering där...!

Så yeah, spela in vartenda jäkla samtal med de idioterna, utan att berätta förstås vilket är fullt lagligt, och be gärna att få allt bekräftat via mail också. Sånt vidrigt jävla bolag.

/rant

Vore det inte för att komponenterna redan satt här (typ 7-8 fönster/dörrsensorer + lite brandlarm + dekaler + yale dörr grejjen) och att deras grejjer är så mycket mindre än opensource varianter som går att hitta så hade jag aldrig brytt mig om dem.