Grafikprestanda i Ghost of Tsushima – en välpolerad PC-version

Permalänk
Melding Plague

Grafikprestanda i Ghost of Tsushima – en välpolerad PC-version

Med katanan i högsta hugg rider Ghost of Tsushima in på PC. Testlabbet har laddat upp med ett 20-tal grafikkort för att sätta portningen på prov.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sicket dilemma då, skaffade nyligen en PS5 för Stellar Blade, frågan är skaffar man Playstation verisionen eller hoppar på PC verisionen?

Decisions decisions...

Stavfel
Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alexraptor:

Sicket dilemma då, skaffade nyligen en PS5 för Stellar Blade, frågan är skaffar man Playstation verisionenen eller hoppar på PC verisionen?

Decisions decisions...

PS5-versionen är riktigt bra också, och går kanske att hitta lite billigare?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Som ett lite inflik rullar spelet rätt bra på Steam Deck också utan att se ut som en potatis, förutsatt att man accepterar bildfrekvenser mellan 30 och 40 FPS.

Permalänk
Medlem

Visst känns det som denna portning har dem lyckas väldigt bra med?
Om man tittar på prestanda siffrorna.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Intressant. Men jag skulle nog även gärna se att typ ett 1060-kort var med, det är nog ändå en del som sitter med motsvarande kort och spelar i 1920x1080; är spelet ens spelbart på ett sådant kort om man drar ner inställningarna? Minimikraven är ju typ gtx960 och ryzen 3 1200 så inga monsterkrav.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Visst känns det som denna portning har dem lyckas väldigt bra med?
Om man tittar på prestanda siffrorna.

Nixxes har varit jätteduktiga denna gång med. Även Horizon Forbidden West gjorde de riktigt bra till release och har kommit massa småfixar sedan dess, så detta lär få lika mycket kärlek.

Permalänk
Snusfri

Nixxes är förmodligen de som är absolut bäst på att porta spel.
Kan inte minnas att jag sett någon dålig port från dem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant att se prestanda med uppskalning också. Känns ju som att det är rätt relevanta test.

Permalänk
Medlem

Är man inte allt för kinkig så funkar det att lira i 1440p och very high samt FSR eller DLSS.
På en gpu som är nästan 5 år gammal.

Verkligen roligt 🙂🥂🫶

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nixxes är förmodligen de som är absolut bäst på att porta spel.
Kan inte minnas att jag sett någon dålig port from dem.

De sticker ju verkligen ut bland port fokuserade utvecklare. De har ju varit med i branschen som portare väldigt länge också. Kul att se att de inte degraderat över tid som många andra spelutvecklare.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Kul att se A750 smiska 4060 på fingrarna

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kul med något som fungerar bra. Spelet i sig är tyvärr inget som lockar mig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

När man kollar lite i listan börjar man fundera på varför folk på tradera fortfarande köper 1080ti för 2000-3000kr när man får ett sprillans arc 750 för ca 2500kr

Permalänk
Medlem

ännu ett spel till folk med potatisar

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Grafikkort: Phantom 4090 Moderkort: Gigabyte X570S AORUS Elite AX Minne: Kingston Fury 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL Lagring: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB Nätdel: Corsair HX1200 Bildskärm: LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drdret:

ännu ett spel till folk med potatisar

Man får inte ens 100 fps i 4k very high med ett 4090. Det blir tufft för dom som har 4k spelskärmar..

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Inväntar rea på 80% innan köp pga Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

När man kollar lite i listan börjar man fundera på varför folk på tradera fortfarande köper 1080ti för 2000-3000kr när man får ett sprillans arc 750 för ca 2500kr

Nu säger jag inte att ett 1080 Ti är värt 2-3000 kronor. Men det har fördelen att det faktiskt fungerar med och presterar riktigt bra I titlar från 2014-2018 eran (drar i vissa extremfall jämt med 3060 Ti i DX11). Medans Arc inte ens startar i vissa DX11 spel t.ex.

Permalänk
Medlem

Den borde ju rimligen snurra lätt, det är ju i grunden ett PS4-spel.

(Nu vet jag inte vad PC versionen adderar över PS5 Directors Cut, som var väldigt lik PS4 diton, men Sony brukar inte göra PC versionerna särskilt mkt mer avancerade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Intressant. Men jag skulle nog även gärna se att typ ett 1060-kort var med, det är nog ändå en del som sitter med motsvarande kort och spelar i 1920x1080; är spelet ens spelbart på ett sådant kort om man drar ner inställningarna? Minimikraven är ju typ gtx960 och ryzen 3 1200 så inga monsterkrav.

Skulle inte tro att det är spelbart.
Tom ett 1080ti fick ju bara 44/39 vid 1920X1080.
Och det har väl mer än dubbelt så hög prestanda som ett vanligt 1060?
Så även om man skruvar ned till low så skulle det nog få extremt svårt att uppnå Min-framerate på 60.
Jag menar hälften av 39 är cirka 20. Skulle kanske uppnå 35 min FPS eller så i bästa fall vid Low.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Nu säger jag inte att ett 1080 Ti är värt 2-3000 kronor. Men det har fördelen att det faktiskt fungerar med och presterar riktigt bra I titlar från 2014-2018 eran (drar i vissa extremfall jämt med 3060 Ti i DX11). Medans Arc inte ens startar i vissa DX11 spel t.ex.

Det är en sak som ligger Arc i fatet men jag tror dom har fått ordning på ganska många äldre spel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Sicket dilemma då, skaffade nyligen en PS5 för Stellar Blade, frågan är skaffar man Playstation verisionen eller hoppar på PC verisionen?

Decisions decisions...

Priset avgör. Kostar det lika mycket så pc. Är det 200-300 billigare på PS så kör med den. Så stor skillnad mellan PS5 och pc lär det inte vara.

Jag personligen råkar tycker att det är ett överskattat spel. Det är open världspel i Ubisoft-modell. Ett av de sämre playstationspelen.

Permalänk
Medlem

Ett mästerverk

Jag har bara hunnit ca 8h in i spelet men känner igen ett mästerverk när jag ser det. Gillar man historia eller open world spel som Witcher 3, AC-Origins, Odyssey, Valhalla och Elden Ring så älskar man sannolikt detta. Grafiken är brutalt vacker men lätt att få 60+ fps med ett 4070 Super i 3440x1440 med allt på max. Combat är vassare än i alla spelen ovan. Kontrollen är så precis så man kan stänga av lock on vilket gör under för immersion. Missa inte att testa detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omegasys:

Jag har bara hunnit ca 8h in i spelet men känner igen ett mästerverk när jag ser det. Gillar man historia eller open world spel som Witcher 3, AC-Origins, Odyssey, Valhalla och Elden Ring så älskar man sannolikt detta. Grafiken är brutalt vacker men lätt att få 60+ fps med ett 4070 Super i 3440x1440 med allt på max. Combat är vassare än i alla spelen ovan. Kontrollen är så precis så man kan stänga av lock on vilket gör under för immersion. Missa inte att testa detta!

Jämförelsen med Odyssey och Valhalla håller. Men inte med Elden Ring. Det är inte lika mkt fokus på story. Sedan är världen i Elden Ring mycket friare.

De nämnda spelen är i Ubisoft-modell med tusen märken på kartan som ska bockas av. Valhalla har fått mkt skit. Ghost hyllas överallt. Jag förstår inte det. Det är ju spel i nästan exakt samma mall. Personligen tycker jag att det är tråkiga spel.

Bättre än Elden Ring? Det håller jag absolut inte med om. Inte ens nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Ser bra ut. Inväntar rea på 80% innan köp pga Sony.

Utan att dra igång något spektakel. Varför tänker du så?
Jag har nästan helt och hållet gått över till att spela på PS5 framför dator då jag tycker det är stabilare och buggfriare. Sett till Sony som utgivare så ligger de på den teknologiska framkanten med mycket bra optimering. De är stora investerare i singel player spel. Och de styckar inte upp sina singel player spel bakom betalväggar och mikrotransaktioner likt Ubisoft eller EA.
Hade det varit EA games, Bethesda eller Ubisoft så hade jag förstått ditt uttalande, men varför Sony?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Utan att dra igång något spektakel. Varför tänker du så?
Jag har nästan helt och hållet gått över till att spela på PS5 framför dator då jag tycker det är stabilare och buggfriare. Sett till Sony som utgivare så ligger de på den teknologiska framkanten med mycket bra optimering. De är stora investerare i singel player spel. Och de styckar inte upp sina singel player spel bakom betalväggar och mikrotransaktioner likt Ubisoft eller EA.
Hade det varit EA games, Bethesda eller Ubisoft så hade jag förstått ditt uttalande, men varför Sony?

Det är det gamla vanliga klantänkandet förstår du. Xbox mot PS, PC mot PS etc. Ganska tröttande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Jämförelsen med Odyssey och Valhalla håller. Men inte med Elden Ring. Det är inte lika mkt fokus på story. Sedan är världen i Elden Ring mycket friare.

De nämnda spelen är i Ubisoft-modell med tusen märken på kartan som ska bockas av. Valhalla har fått mkt skit. Ghost hyllas överallt. Jag förstår inte det. Det är ju spel i nästan exakt samma mall. Personligen tycker jag att det är tråkiga spel.

Bättre än Elden Ring? Det håller jag absolut inte med om. Inte ens nära.

Vänta lite, jag skrev ju att om du gillar spelen ovan så gillar du sannolikt även Ghost. Om du inte gillar dem så var det ju inte adresserat till dig

Sen sa jag inte att Ghost är bättre än Elden Ring, bara att combat i Ghost är bättre.

Vet att många älskar att hata på UBIsoft spelen och det är tyvärr normalt flockbeteende.
Det var därför jag skrev inlägget, för att ge en mer nyanserad bild till folk som funderar på att köpa spelet.
Testa det och bilda er en egen uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omegasys:

Vänta lite, jag skrev ju att om du gillar spelen ovan så gillar du sannolikt även Ghost. Om du inte gillar dem så var det ju inte adresserat till dig

Sen sa jag inte att Ghost är bättre än Elden Ring, bara att combat i Ghost är bättre.

Vet att många älskar att hata på UBIsoft spelen och det är tyvärr normalt flockbeteende.
Det var därför jag skrev inlägget, för att ge en mer nyanserad bild till folk som funderar på att köpa spelet.
Testa det och bilda er en egen uppfattning.

Håller inte med om combat heller. Elden Ring har några av de bästa boss-fighterna någonsin inom gaming: https://youtu.be/hwIlTyTVBP0?si=mYyflwGqvLvZNd9F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Håller inte med om combat heller. Elden Ring har några av de bästa boss-fighterna någonsin inom gaming: https://youtu.be/hwIlTyTVBP0?si=mYyflwGqvLvZNd9F

Ja 🤣