Snabbtest: 3DMark Steel Nomad – visuellt avancerat, förvånansvärt lättdrivet

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: 3DMark Steel Nomad – visuellt avancerat, förvånansvärt lättdrivet

Redaktionen har testkört det nya prestandatestet och bjuder på resultat från över tjugo grafikkort, där Geforce RTX 3000-serien sticker ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Man får väl vara nöjd

Eller justdet... Överklockning är meningslöst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Köpte hela sviten idag. Steel Nomad vägrade fungera på demot för mig och sviten är så pass billig ändå så nu har man lite roliga tester :). Ska se vad 3090:t får strax.

Testat nu, men får inga jämförelsesiffror på resultat nedan. Skumt. Det mesta känns buggit med 3DMark för min del atm.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mrnez:

Köpte hela sviten idag. Steel Nomad vägrade fungera på demot för mig och sviten är så pass billig ändå så nu har man lite roliga tester :). Ska se vad 3090:t får strax.

Testat nu, men får inga jämförelsesiffror på resultat nedan. Skumt. Det mesta känns buggit med 3DMark för min del atm.
<Uppladdad bildlänk>

Det roliga är att oavsett vilken poäng man får så erhåller man stämpeln "Legendary".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det roliga är att oavsett vilken poäng man får så erhåller man stämpeln "Legendary".

Nä det får man inte

Första körningen med allt på fabriksinställningar.

Efter lite tweakande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD:s sedvanliga rastreringsövertag vid varje prestandasegment verkar inte ha effekt i Steel Nomad, där det är betydligt jämnare ställt mot motsvarande kort från Nvidia.

Det gör väl att testet inte riktigt kan peka på faktisk prestanda som man kommer att få i spel. Bara relativ prestanda mellan grafikkort inom samma tillverkare. Det har väl varit ett syntetiskt test utan koppling till spel iofs ...

Har svårt att se syftet med det förutom som ett valideringsverktyg när man vill testa sin överklockning / hw-optimering.

Det hör inte riktigt hemma i recensioner av kort skulle jag vilja säga.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Underbart.

Edit: Vad gör jag för fel? (firestrike funkar ju.)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får väl vara nöjd

Eller justdet... Överklockning är meningslöst.

<Uppladdad bildlänk>

Vad får du utan överklockning? Skulle vara väldigt intressant att veta då du klockar allt möjligt

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det gör väl att testet inte riktigt kan peka på faktisk prestanda som man kommer att få i spel. Bara relativ prestanda mellan grafikkort inom samma tillverkare. Det har väl varit ett syntetiskt test utan koppling till spel iofs ...

Har svårt att se syftet med det förutom som ett valideringsverktyg när man vill testa sin överklockning / hw-optimering.

Det hör inte riktigt hemma i recensioner av kort skulle jag vilja säga.

Det blir väl "kul att jaga siffror" grej av det hela.
Testet är alldeles för kort för att testa stabilitet. Mitt 7900XT klarar Steel Nomad med 950mV inställt. Spelar jag tex Avatar FOP behöver jag 1030mV för att det inte ska krascha
Steel Nomad går igenom med snäppet lägre mV än Time Spy gör från mina tester för tillfället. Så jag tror praktiska värdet av testet blir att jämföra så ens grafikkort presterar som det ska i jämförelse med andra av samma modell typ? Det går ju snabbt att köra och få jämförbara siffror.

Edit: Här var mitt so far högsta resultat

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

https://www.3dmark.com/3dm/111839906

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det gör väl att testet inte riktigt kan peka på faktisk prestanda som man kommer att få i spel. Bara relativ prestanda mellan grafikkort inom samma tillverkare. Det har väl varit ett syntetiskt test utan koppling till spel iofs ...

Har svårt att se syftet med det förutom som ett valideringsverktyg när man vill testa sin överklockning / hw-optimering.

Det hör inte riktigt hemma i recensioner av kort skulle jag vilja säga.

Enig. 3dmark är ett valideringsverktyg för mig för att snabbt se så att allt står rätt till vid mindre förändringar av datorn. Exempelvis överklockning, nytt BIOS, drivrutiner osv osv. Det är repeterbart och därmed användbart.

3Dmark och andra syntetiska tester hör absolut inte hemma i grafikkortsrecensioner som jämförelse mellan olika kort och arkitekturer om man frågar mig. Prestandaskillnaden mellan olika kort i dessa deltester är fullständigt irrelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad får du utan överklockning? Skulle vara väldigt intressant att veta då du klockar allt möjligt

Oj, det blir knepigt. Menar du vad jag får jämfört med "allt i stock"? Jag skulle behöva flasha om VBIOS då jag kör Asus XOC-vbios på kortet, så även om jag nollställer allt så är spänningsgränser, TDP-gränser och temperaturbegränsningar bortplockade, och de går inte att ställa in alls med detta VBIOS. Men nedan ser du hur det ser ut då.

Så även med ett "upplåst" kort går det klämma ut lite mer med minne och core optimerade, men kortet drog ändå 379W som max så det hade slagit i TDP-gränsen rätt hårt med ett "vanligt" vbios.

Vad gäller minne och processor får jag återkomma. Det är ju relativt enkelt att spara en profil och sedan fabriksåterställa, men tycker du det vore intressant alls med tanke på att kortet har helt upplåst VBIOS?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Än är det fart i gamla Bettan.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det roliga är att oavsett vilken poäng man får så erhåller man stämpeln "Legendary".

Beror nog på att ni varit först med en hel del av korten kombinerat med en 12900KS. Det där baseras på relativ prestanda övriga med samma hårdvara. Hade en obskyr burk med en R9 390X kombinerat med en Ryzen 5 1600AF (kan inte funnits många sådana) som fick "legendary" varje gång den slog sig själv jämfört med föregående test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Beror nog på att ni varit först med en hel del av korten kombinerat med en 12900KS. Det där baseras på relativ prestanda övriga med samma hårdvara. Hade en obskyr burk med en R9 390X kombinerat med en Ryzen 5 1600AF (kan inte funnits många sådana) som fick "legendary" varje gång den slog sig själv jämfört med föregående test!

Jag har också för mig att för att få "Legendary" ska man ligga bland de bästa 5-10% med liknande hårdvara, dvs. att ju mer udda kombination du kör desto enklare att få det. Lyckades med det i Time Spy, Time Spy Extreme och Port Royal för ett halvår sedan men har halkat ner till "Excellent" sedan dess.

Edit: Läste nog lite fel i ditt inlägg då du skrev exakt samma sak som jag gjorde.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Novdid:

Beror nog på att ni varit först med en hel del av korten kombinerat med en 12900KS. Det där baseras på relativ prestanda övriga med samma hårdvara. Hade en obskyr burk med en R9 390X kombinerat med en Ryzen 5 1600AF (kan inte funnits många sådana) som fick "legendary" varje gång den slog sig själv jämfört med föregående test!

Låter som en logisk förklaring!

Permalänk
Skrivet av Trinitypcw:

Än är det fart i gamla Bettan.

<Uppladdad bildlänk>

Ser segt ut det där! Min GTX 1050 Ti är inte mycket snabbare! Jag lider med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oj, det blir knepigt. Menar du vad jag får jämfört med "allt i stock"? Jag skulle behöva flasha om VBIOS då jag kör Asus XOC-vbios på kortet, så även om jag nollställer allt så är spänningsgränser, TDP-gränser och temperaturbegränsningar bortplockade, och de går inte att ställa in alls med detta VBIOS. Men nedan ser du hur det ser ut då.

<Uppladdad bildlänk>

Så även med ett "upplåst" kort går det klämma ut lite mer med minne och core optimerade, men kortet drog ändå 379W som max så det hade slagit i TDP-gränsen rätt hårt med ett "vanligt" vbios.

Vad gäller minne och processor får jag återkomma. Det är ju relativt enkelt att spara en profil och sedan fabriksåterställa, men tycker du det vore intressant alls med tanke på att kortet har helt upplåst VBIOS?

Trevligt, visar ju ändå att det ger en del. Även om det inte är helt stock det sista. Men man kan ju föreställa sig vad det skulle vara.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Fick t.om. bättre resultat med Undervolt

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Känner mig rätt nöjd med mitt resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

<Uppladdad bildlänk>
Underbart.

Edit: Vad gör jag för fel? (firestrike funkar ju.)

Precis det felmeddelandet fick jag hela tiden. Så det slutade med köp av hela programmet istället. Hade så klart inte behövts men passade på när det ändå är rätt billigt

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Precis det felmeddelandet fick jag hela tiden. Så det slutade med köp av hela programmet istället. Hade så klart inte behövts men passade på när det ändå är rätt billigt

Det är väl exakt så dom får in pengar.

Edit:
Verkar vara säljknep:
https://steamcommunity.com/app/223850/discussions/0/433423022...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är väl exakt så dom får in pengar.

Förmodligen. Har varit samma rea i säkert två år nu om minnet inte sviker. Men nu har man en massa roliga tester att göra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Finns även en light mode av den.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det är väl exakt så dom får in pengar.

Edit:
Verkar vara säljknep:
https://steamcommunity.com/app/223850/discussions/0/433423022...

Läser det snarare som överbelastning. Måste missat något

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Bra shit får 0 och error. antar att min dator är en alien och alldelses för bra för kapitalist mätaren för att fungera.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Förväntat resultat.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Förväntat resultat.

<Uppladdad bildlänk>

Nu får ni sluta posta 4090 resultat. Får ångest 😂 har inte råd med sånt. 😂

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q