Microsoft Recall under lupp hos integritetsmyndighet

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Recall under lupp hos integritetsmyndighet

Windows nya ”fotografiska minne” skapar oro kring den personliga integriteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Hualigen.
Något jag kommer att blockera om det dyker upp i framtida Windows.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sånt här kommer nog t.o.m antivirusprogrammen blockera som spionprogramvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

tar regelbundna skärmdumpar av allt som sker i Windows 11

1984 much?

Det är ju groteskt. Litar inte en sekund på att MS inte skulle använda detta för att komma åt användardata.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Lagras det lokalt och krypterat ser jag inga problem.

Permalänk
Medlem

Var lite kluven att byta till linux distro för var så trött på alla negativa nyheter om windows och vart de är påväg. Har testat ubuntu, pop_os! och en till jag inte kommer ihåg namnet på. Men idag la jag in linux mint och det kändes direkt som att jag hade hittat rätt. Allt bara lirade och har spelat elden ring och diablo 4 idag utan problem. Ska bli skönt att läsa allt skit om windows utan att vara påverkad längre

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket porr som kommer lagras

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Lagras det lokalt och krypterat ser jag inga problem.

Lagras Lokalt* (trademark microsoft)

*endast på datorn tills det finns i molnet

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kan det inte användas till något vettigare istället/också?

Som att låsa musen när användaren är på väg att klicka till sig lite trojanvirus.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Lagras det lokalt och krypterat ser jag inga problem.

Ja, de säger att det bildströmmen analyseras och lagras lokalt. Det är ju bra i sig, iaf.

Vad gäller att "det är krypterat" så verkar de mena att detta lagras lika supersäkert som alla dina andra filer som du har lokalt och eftersom Bitlocker (aka "Device Encryption") är aktivt som standard så är det (oftast?) krypterat.

MEN det innebär ju också, om man vänder på myntet, att hela kalaset är lika sårbart som allt annat du har lokalt, om du då skulle ha t.ex. någon form av intrång eller köra malware på ett Windows som redan är uppstartat (dvs där Bitlocker är upplåst).

Och sedan grundar sig väl mycket av kritiken i allmän misstro att målstolparna inte kommer röra sig över tid vad gäller just den här funktionen, till skillnad från allt annat de håller på med...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tror ni det tar tills Microsoft säljer annonsplats i Windows med USPen att annonserna matchas med användare baserat på vilka träffar Windows får när det söker i recall å annonsörernas vägnar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hur lång tid tror ni det tar tills Microsoft säljer annonsplats i Windows med USPen att annonserna matchas med användare baserat på vilka träffar Windows får när det söker i recall å annonsörernas vägnar?

Kanske AIn kan generera reklam offline också.

Ett första för Windows, nästan 0 downtime!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Hur lång tid tror ni det tar tills Microsoft säljer annonsplats i Windows med USPen att annonserna matchas med användare baserat på vilka träffar Windows får när det söker i recall å annonsörernas vägnar?

Några minuter. Men tror de kommer undvika annonser utan blir väll mer som "rekommendationer" eller förslag från Co-Pilot där det passar in i samtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Kanske AIn kan generera reklam offline också.

Ett första för Windows, nästan 0 downtime!

Bara annonsörerna är okej med att betala för "sannolik" reklam så varför inte?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, de säger att det bildströmmen analyseras och lagras lokalt. Det är ju bra i sig, iaf.

Vad gäller att "det är krypterat" så verkar de mena att detta lagras lika supersäkert som alla dina andra filer som du har lokalt och eftersom Bitlocker (aka "Device Encryption") är aktivt som standard så är det (oftast?) krypterat.

MEN det innebär ju också, om man vänder på myntet, att hela kalaset är lika sårbart som allt annat du har lokalt, om du då skulle ha t.ex. någon form av intrång eller köra malware på ett Windows som redan är uppstartat (dvs där Bitlocker är upplåst).

Och sedan grundar sig väl mycket av kritiken i allmän misstro att målstolparna inte kommer röra sig över tid vad gäller just den här funktionen, till skillnad från allt annat de håller på med...

Fjärrstyr någon din datorn på den nivån så är du rätt fucked ändå då kan de ta bilder själv på allt du gör. Sålänge recallen är säker och krypterad på datorn så är det lika säkert som allt annat. Gissar att det inte går att hämta dessa snapshots hursomhelst utan måste starta recall på de inlogget på datorn som det är sparat på.

Om man tänkar på sådana intrång så är inget i världen säkert. Ska du ta bort alla dina medicinska journaler, bankonto etc? För någon kan få tag i admins inlogg och bara ta allt från dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Fjärrstyr någon din datorn på den nivån så är du rätt fucked ändå då kan de ta bilder själv på allt du gör.

Det där känns rätt tveksamt som argument att det är okej att spara en komplett historik av allt du gjort och ha det serverat på silverfat.

Skrivet av Spawnbadboy:

Sålänge recallen är säker och krypterad på datorn så är det lika säkert som allt annat. Gissar att det inte går att hämta dessa snapshots hursomhelst utan måste starta recall på de inlogget på datorn som det är sparat på.

De säger att olika användare inte kan se varandras snapshots, men oklart hur det är uppstyrt rent konkret.
Rättigheter i filsystemet bara? Bitlocker är ju för hela enheten iaf, är den upplåst så är den upplåst.

Skrivet av Spawnbadboy:

Om man tänkar på sådana intrång så är inget i världen säkert. Ska du ta bort alla dina medicinska journaler, bankonto etc? För någon kan få tag i admins inlogg och bara ta allt från dig?

Ja, hela poängen är just att ingenting är säkert.

Jag kan tycka att man bör skydda de känsliga dokumenten i sig och att det inte är en särskilt konstig tanke?

Bitlocker är ju mer ett grundskydd för hela rasket, just med tanke på hur det fungerar (det låses upp när Windows startar och är sedan upplåst och begränsar inte användaren/användarna alls), och rättigheter i filsystemet betyder ju inte mycket för en adminanvändare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

?? Skulle vara (O)roligt att vara en fluga hos Microsoft och höra deras resonemang? Har en två terra till spel en en terra till OSet och jag vill inte komma iihåg vad jag slösade bort min tid på igår, ännu mindre att det ska ta plats på mina svindyra diskar...

Permalänk
Medlem

Otroligt resursslöseri om man bortser från integritetsaspekten. Varför skulle man vilja dedikera CPU-cykler till att ha något program att sitta och ta skärmdumpar hela tiden.

Nä, Microsoft. Dum idé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där känns rätt tveksamt som argument att det är okej att spara en komplett historik av allt du gjort och ha det serverat på silverfat.

De säger att olika användare inte kan se varandras snapshots, men oklart hur det är uppstyrt rent konkret.
Rättigheter i filsystemet bara? Bitlocker är ju för hela enheten iaf, är den upplåst så är den upplåst.

Ja, hela poängen är just att ingenting är säkert.

Jag kan tycka att man bör skydda de känsliga dokumenten i sig och att det inte är en särskilt konstig tanke?

Bitlocker är ju mer ett grundskydd för hela rasket, just med tanke på hur det fungerar (det låses upp när Windows startar och är sedan upplåst och begränsar inte användaren/användarna alls), och rättigheter i filsystemet betyder ju inte mycket för en adminanvändare.

För att det ska vara upplåst måste du jo ha användarens inlogg. Har du användarens inlogg så är allt redan kompromissat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bara annonsörerna är okej med att betala för "sannolik" reklam så varför inte?

"Stilettos, the beeest a maaan can get!"

Skrivet av underd0g76:

Otroligt resursslöseri om man bortser från integritetsaspekten. Varför skulle man vilja dedikera CPU-cykler till att ha något program att sitta och ta skärmdumpar hela tiden.

Nä, Microsoft. Dum idé.

OS har iof ändå kontinuerligt svällt med baggrundsgrejer som äter cykler.

Detta är dock som jag fattat det för en dedikerad CPU som enbart kör de applikationerna ändå.

Möjligen kommer det även på vanliga burkar när de väl den gamla x86an har rätt tillägg.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

För att det ska vara upplåst måste du jo ha användarens inlogg. Har du användarens inlogg så är allt redan kompromissat.

Nej, om Windows har startat så är Bitlocker redan upplåst.

Om detta sker utan interaktion så är Bitlocker konfigurerat att endast använda TPM för att skydda nyckeln, dvs automatupplåsning så länge lagringsenheten sitter kvar i samma dator.
(Kan även konfigureras med t.ex. PIN eller annan faktor som komplement, vilket rekommenderas av Microsoft. Eller enbart något annat för den delen.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Den lär sig hur du jobbar för att på sikt ersätta dig.

Nej fy fan för detta. Helt oacceptabelt intrång.

Jag kommer väl fan ihåg var jag sparar mina grejer.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, om Windows har startat så är Bitlocker redan upplåst.

Om detta sker utan interaktion så är Bitlocker konfigurerat att endast använda TPM för att skydda nyckeln, dvs automatupplåsning så länge lagringsenheten sitter kvar i samma dator.
(Kan även konfigureras med t.ex. PIN eller annan faktor som komplement, vilket rekommenderas av Microsoft. Eller enbart något annat för den delen.)

Säg nu till mig hur du ska komma åt innehållet på datorn utan inlogg?

Permalänk
Medlem

Rena drömmen för malwareproducenter, de behöver bara ta fram en payload som kan exfiltrera denna lokala data(bas), och sedan kan de skumma igenom för att hitta något att använda i utpressningssyfte (eller värre).

Jag skulle aldrig lita på denna funktion även om den så var helt avstängd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

"Frivilligt" ? är ju inte speciellt frivilligt om det är opt-out

Permalänk
Medlem

Dags att köpa en riktigt fet processor, så jag kan virtualisera 64 instanser av Windows och streama porr på skärmarna dygnet runt. Det kan MS ta skärmdumpar på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Säg nu till mig hur du ska komma åt innehållet på datorn utan inlogg?

Det är ju ändå en helt annan sak än om Bitlocker är upplåst eller ej. Uppenbart menade du något annat men jag pratade fortfarande om Bitlocker.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är ju ändå en helt annan sak än om Bitlocker är upplåst eller ej. Uppenbart menade du något annat men jag pratade fortfarande om Bitlocker.

Den är jo där för skydda innehållet på hårddisken.
Så du inte kan bara ta ut den eller komma åt det utan windows som den är låst till. Och windows har ett inlogg. Utan det kommer du inte långt om man inte hittar en sårbarhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Lagras det lokalt och krypterat ser jag inga problem.

Det gör det säkert i några veckor, tills nästa "frivillga" uppdatering där dom slår på molnlagring "som backup" och därefter tar det väl några månader innan det sker någon analys av informationen i "molnet", allt givetvis för att bättre kunna rikta reklam till hjälpa användaren.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"