Permalänk
Medlem

Problem med Gentoo och Grub

Hej

Jag har precis installerar gentoo, det gick rätt bra fram tills den punkten där jag skulle starta det i grub. Jag får det här felet då:

Booting 'Gentoo Linux' root (hd0,0) Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83 kernel (hd0,0)/boot/bzImage rootdev/hda3 Error 15: File not found

Och infon jag får när jag skriver 'fdisk -l':

Disk /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc: 4335 MB, 4335206400 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 527 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/ide/[...]*/part1 * 1 5 40131 83 Linux /dev/ide/[...]*/part2 6 37 257040 82 Linux swap /dev/ide/[...]*/part3 38 527 3935935 83 Linux

(*host0/bus0/target0/lun0)

Så här ser /dev/fstab ut när jag har startat med Live CD:n:

proc /proc proc defaults 0 0 tmpfs /tmpfs tmpfs defaults 0 0 tmpfs /lib/dev-state tmpfs defaults 0 0

och min grub.conf:

default 0 timeout 30 splashimage=(hd0,0)/boot/grub/splash.xpm.gz title=Gentoo Linux root (hd0,0) kernel (hd0,0)/boot/bzImage-KV rootdev/hda3

Filsystem:
hda1 - ext2
hda2 - swap
hda3 - ReiserFS

Jag har aldrig rört liux tidigare så något måste det vara jag har missat, jag kan bara inte komma på vad :/.
Jag gick efter http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-install.xml och Steg 3 med LiveCD, inte GRP(Vad är det?). Datorn jag installerar det på är en PII 450Mhz, 64MB ram osv.
Hoppas att den infon som behövs är med.

Deryth

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk

kernel (hd0,0)/boot/bzImage rootdev/hda3

den raden ser inte riktigt frisk ut! ska det inte vara root= /dev/hda3?

filen errormeddelandet syftar på är din kernel. i din grub.conf står det att kerneln heter bzImage-KV men den försöker ladda bzImage. varför?

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Re: Problem med Gentoo och Grub

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeRYtH

Booting 'Gentoo Linux' root (hd0,0) Filesystem type is ext2fs, partition type 0x83 kernel (hd0,0)/boot/bzImage rootdev/hda3 Error 15: File not found

Vet ej om detta är vad som orsakar det, men det ska vara "root=/dev/hda3"

Sen så står det ju även i din grub.conf att din kernel heter bzImage-KV , då ska du ha

kernel (hd0,0)/boot/bzImage-KV root=/dev/hda3

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Oj, lite slarvfel när jag skrev. Givetvis ska det stå

kernel (hd0,0)/boot/bzImage-KV root=/dev/hda3

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeRYtH
Oj, lite slarvfel när jag skrev. Givetvis ska det stå

kernel (hd0,0)/boot/bzImage-KV root=/dev/hda3

Hmm, boota med liveCDn och kolla så att kerneln verkligen heter bzImage-KV och inte något annat är det enda jag kan komma på då =(

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

ok, hur kollar jag vad kerneln heter?

Visa signatur

"Människan kan uppenbarligen inte stava rätt."

Permalänk

om du har lagt den i /boot (som du ska ha gjort om du följt manualen) så är det bara att skriva "ls /boot/" så ser du ju vad som ligger där. den kommer säkert att heta något med bzImage (troligtvis bara bzImage om du som sagt följt manualen till punkt och prickar)

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

bzImage-KV skulle förmodligen varit bzImage-$KV, vilket hade bytt ut $KV mot din kernelversion.

glöm inte att du kanske behöver att mounta /boot för att kunna se dess innehåll, beroende på hur du lagt upp partitionerna.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk

Installerade du grub i MBR?

# grub grub> root (hd0,0) (Your boot partition) grub> setup (hd0) (Where the boot record is installed; here, it is the MBR) grub> quit

Tror dock inte att det har med det att göra, men jag själv fick ett liknande problem en gång.
Men det låter som sagt som din kernel.
Om du skrev denna rad som enligt manualen;

# cp /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage /boot

så heter kärnan bzImage

Permalänk
Medlem

jag har precis installerat Gentoo.. och jag har samma fel som deryth. Har också följt installationsanvisningarna...

Har dock inte tillgång till live-cds här och nu... finns det ngt jag kan göra? eller måste jag hämta hem skivorna igen? Tänkte om ngn annan kan kolla vad deras kärna heter...

danke

[edit] löste det med tab-completion i grub-konsolen[/edit]

Permalänk
Medlem

Förmodligen är alls problem samma för dom skrev exakt av installations manualen rakt av, har nämligen en vän som gjort så 3 gånger i rad nu
Inte alla som tänker på att det ska vara samma namn i grub.conf som filen man kopierade från arch/i386/boot/kernel, står kanske lite otydligt i guiden.
Filnamnet variear också har jag för mig beroende om man kör vanilla,gentoo eller dev(2.6.3), antar att ni inte kör genkernel eftersom det inte stog något om initrd i eran grub conf.