Permalänk
Medlem

Hur mkt gör dualddr?

Mjo, jag har lite funderingar på att köpa ett nForce2 Ultra 400 mobo och jag undrar hur mkt dualddr egetligen gör i spel och så?

Det finns nämligen EPoX moderkort som inte stödjer DualDDR.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Avstängd

5-10% högre prestanda kanske.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Medlem

testade först med single channel (512Mb) och sen med dual channel 2x256 Mb) och fick drygt 10% högre värde i 3DMark 2001.

Permalänk
Medlem

Nice. Nä, jag skulle bara kolla om det var värt att köpa ett nForce2 utan dualddr men det verkar det inte vara - snart får jag mitt NF7-S 2.0

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

eeeh, är det någon som kollat förklaringen om dualchannel på corsairs hemsida? där fick jag det förklarat och det ska iaf bli dubbelt så fort, den kör 2 cycles på en timing eller vad det nu va.... jag e inte så het på minnen men det borde vara mycket bättre, eftersom dom kostar bra mycket mer!
Själv har man ju beställt Corsair Twinx1024-3200LL .....

Visa signatur

Min dator är bättre än din.

Permalänk
Medlem

det är minnesbandbredden som dubblas..
dom kan allså ta emot och skicka dubbelt så mycket på samma tid..

Visa signatur

[AMD64 Venice 3000+ @2433][Abit AV8][Aopen 6800GT][1024mb Twinmos/winbond PC3200]][Antec SLK3700AMB][Iiyama Prolite E430 17"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k!d-O
eeeh, är det någon som kollat förklaringen om dualchannel på corsairs hemsida? där fick jag det förklarat och det ska iaf bli dubbelt så fort, den kör 2 cycles på en timing eller vad det nu va.... jag e inte så het på minnen men det borde vara mycket bättre, eftersom dom kostar bra mycket mer!
Själv har man ju beställt Corsair Twinx1024-3200LL .....

Man behöver inte köpa speciella dual channel-minnen. Man kan köra dual channel DDR med vanliga standardminnen också. TwinX är bara ett marknadsföringsknep för att kunna ta mer betalt för minnet

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

men hur gör man för att ställa in dual på sitt standard minne??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tom Brännström
men hur gör man för att ställa in dual på sitt standard minne??

inget.. om man har dualddr-stöd på moderkortet..

Visa signatur

[AMD64 Venice 3000+ @2433][Abit AV8][Aopen 6800GT][1024mb Twinmos/winbond PC3200]][Antec SLK3700AMB][Iiyama Prolite E430 17"]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Awake
det är minnesbandbredden som dubblas..
dom kan allså ta emot och skicka dubbelt så mycket på samma tid..

Teoretiskt sett ja. Men nu är det så att dagens AMD-processorer inte har så hög buss (266/333/400) så de kan ändå inte använda hela bandbredden (som med dual channel går upp mot 800, lr vad de moderkorten nu klarar i dual).
Därav den låga prestandavinsten.

Det kan jämföras med att köra minnet asynkront med cpun (cpu: 266, minne: 400).

Permalänk
Medlem

Re: Hur mkt gör dualddr?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimbim
Mjo, jag har lite funderingar på att köpa ett nForce2 Ultra 400 mobo och jag undrar hur mkt dualddr egetligen gör i spel och så?

Det finns nämligen EPoX moderkort som inte stödjer DualDDR.

vilket epox nforce2-moderkort stöder inte DC?

Permalänk
Avstängd

Epox 8RDAE har inte DC.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Man behöver inte köpa speciella dual channel-minnen. Man kan köra dual channel DDR med vanliga standardminnen också. TwinX är bara ett marknadsföringsknep för att kunna ta mer betalt för minnet

Inte riktigt...

Många minnen kan ge problem i dual-läge, speciellt standardminnen och 3:e parts.

Kan ge ett exempel:

2x512MB Infineon PC3200 cl2 Twin: 15383 3DMark2001 (330)
2x512MB TwinMOS PC3200 cl2 Dual: 15265 3DMark2001 (330)
2x512MB Original PC3200 cl2: 14958 3DMark2001 (330)
512MB TwinMos + 512MB Original cl2: 9885 3DMark2001 (330)

Alla varianter körda med samma timings samt hårdvara.

Obs att TwinMOS+Original hängde datorn efter 15-20min, medan Original+Original el TwinMOS + TwinMOS inte visade såna symptom.

BTW: Alla nForce2 kort stöder DualDDR

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
BTW: Alla nForce2 kort stöder DualDDR

Stämmer ej.

nForce2 400 är endast singelchannel.
nForce2 Ultra 400 är dual channel.

Anandtech testade ett av de första nForce2 400 korten på marknaden, och blev positivt överraskade. http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1844

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Liten noob fråga, men dock..

Ska man sätta minnena på nåt speciellt sätt för att "aktivera" DC ? Eller är det bara att trycka i dem bredvid varandra, säg slot 1-2 / 3

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

mUpp: se FAQ

Permalänk
Medlem

Jag har inte fattat varför man kör dual channel på AMD... som Don_Tomaso säger så kör ju inte AMD så höga busshastigheter. Prestandamässigt så borde man ju inte tjäna på det... eventuellt prismässigt om man köper 266MHz minnen istället för 333 (barton)

Det borde ju funka så? eller?

Visa signatur

Stationär: P4 2,4GHz@3,0GHz, Zalman CNPS 7000, 512MB DDR@500MHz, Asus P4P800 Deluxe, LeadTek A310TD GeForce FX 5600
Laptop: HP NC6000 Pentium M 1.8GHz, 512MB RAM, 60 GB HD, SXGA+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malte
mUpp: se FAQ

Har läst FAQen, men där står det inte hur man ska sätta minnena!

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem

mUpp: läs i moderkortsmanualen! förmodligen så är det 1 och 3 samt 2 och 4.

Visa signatur

Stationär: P4 2,4GHz@3,0GHz, Zalman CNPS 7000, 512MB DDR@500MHz, Asus P4P800 Deluxe, LeadTek A310TD GeForce FX 5600
Laptop: HP NC6000 Pentium M 1.8GHz, 512MB RAM, 60 GB HD, SXGA+

Permalänk

Från NForce2 FAQ - "För att Dual Channel ska fungera så måste du placera dem i minnesslot 1 & 3, 2 & 3, 1, 2 & 3. Och låta minnen köra i 100% synch under bios, i annat fall, konsultera din manual."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack tack..

Visa signatur

På internet kommunicerar vi med text. Skriver du som en idiot får du helt enkelt finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Permalänk
Antielefant

Tom's förklaring för DualDDR på AMD:

"It cannot be said that the bus width is simply doubled, because, as a matter of fact, both of the memory controllers cooperate in an intelligent manner. The goal is to minimize the latency (waiting cycles that occur when accessing SDRAM) through alternating use of a second memory controller. Also, StreamThru access (realtime data transfer, see details below) gets the highest priority. For example, while the first controller prepares for memory access, the read process can occur through the second controller at the same time. Theoretically, this would lead to a reduction of the latency by one half.

Moreover, NVIDIA gives the memory controllers various algorithms in order to predict and optimize memory access. This feature is called DASP (Dynamic Adaptive Speculative Preprocessor), which, according to the datasheet, has been significantly improved compared to the first nForce chipset."

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

jag ska inte ta några elaka kommentarer men... LÄS FAQ-... men jag kan vara snäll och säga att det ger ca 10-15 % mer prestanda att köra dualDDR.. men allting är relativt med vilka minnen/moderkort man har..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Teoretiskt sett ja. Men nu är det så att dagens AMD-processorer inte har så hög buss (266/333/400) så de kan ändå inte använda hela bandbredden (som med dual channel går upp mot 800, lr vad de moderkorten nu klarar i dual).
Därav den låga prestandavinsten.

Det kan jämföras med att köra minnet asynkront med cpun (cpu: 266, minne: 400).

Skulle du kunna ge mig en snabb förklaring vad som menas med asynkront? har köpt å byggt ihop en dator som inte stämmer överens med mina förväntningar alls. Den presterar långt ifrån vad den borde. Så jag är rätt så desperat att få tips om vad som kan vara fel.

Permalänk
Avstängd

Daniel@vindeln, han skrev ju det.

asynkront = när minne går snabbare än fsb.

Visa signatur

Att kalla en moderator för nazist var en mindre intelligent sak jag gjort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spegel
Daniel@vindeln, han skrev ju det.

asynkront = när minne går snabbare än fsb.

ja, men var det inte ordet han undrade över? i detta fall var det ju korrekt, men det skulle lika gärna kunnat vara tvärtom... inte sant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostuga
ja, men var det inte ordet han undrade över? i detta fall var det ju korrekt, men det skulle lika gärna kunnat vara tvärtom... inte sant?

Precis det kan vara tvärtom också.

Asynkront=När minnet körs i en annan hastighet än fsb:n.