Permalänk

Fejk-modempool/ISP via nollmodem?

Sitter och letar efter en lösning att koppla upp en dator som enbart klarar modemuppringning mot bredbandet på något sätt. Tänkte om man kunde fejka en modempool på en annan dator (PC) på något sätt så att datorn kan "ringa upp" över nollmodemkabeln och ansluta sig som om det vore ett internetabbonemang med modemanslutning.

Dvs. datorn tror att den ringer upp, och ansluter mot Internet, när den i själva verket bara är uppkopplad mot en annan dator som står bredvid, som sedan agerar gateway/router/whatever så att man kan ansluta till Internet.

Någon som har idéer på hur det här skulle kunna gå till?

Dvs.

1. Hur sätter man upp en dator som kan ta emot ett inkommande modemsamtal och skapar en Internetuppkoppling för den inringande datorn. (Så att det fungerar med "standard"-programvara för modemuppkoppling.)

2. Hur fejkar man en modemförbindelse över nollmodemkabel? Datorerna blir väl knappast glada av att få inkommande Hayes-kommandon (som är avsedda för modem) och sådär?

Alla förslag, idéer mm. mottages tacksammast.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Det finns väll RAS server i bl a win98se, fungerar det inte att avända den som inringnings server via nollmodem kabel?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Det finns väll RAS server i bl a win98se, fungerar det inte att avända den som inringnings server via nollmodem kabel?

Ska ta mig en titt på det. Det kanske kan vara något...

Vet du om den ger tillgång till TCP/IP och sådär för klienten? Eller är den till för nåt annat?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Ska ta mig en titt på det. Det kanske kan vara något...

Vet du om den ger tillgång till TCP/IP och sådär för klienten? Eller är den till för nåt annat?

Jag har för mig att RAS bara sköter inringningen, sedan för du ha ett annat program som routar ditt bredband till den bärbara.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Jag har för mig att RAS bara sköter inringningen, sedan för du ha ett annat program som routar ditt bredband till den bärbara.

Okej, ska ta en titt på det.

Ett annat förslag var från en kille i skolan idag, att Linux skulle ha stöd för PPP-server, och att det kanske skulle kunna vara något. Nån som vet nåt om detta?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Okej, ska ta en titt på det.

Ett annat förslag var från en kille i skolan idag, att Linux skulle ha stöd för PPP-server, och att det kanske skulle kunna vara något. Nån som vet nåt om detta?

Ja, freesco har stöd för inringning och routning av bredband till de som ringer in.
Det har tillochmed stöd för nollmodem och nollmodem script.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Ja, freesco har stöd för inringning och routning av bredband till de som ringer in.
Det har tillochmed stöd för nollmodem och nollmodem script.

FreeSCO? Det är nån Unix-dialekt, eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
FreeSCO? Det är nån Unix-dialekt, eller är jag helt ute och cyklar?

Freesco är en linux dist avsedd endast för routing.

Läs mer på sidan om det.
Väldigt liten och bra dist.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

Okej, verkar intressant... Ska ta mig en titt på det...

Förresten, du känner ingen som pluggar på LTH och kommer från dina trakter?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Freesco är en linux dist avsedd endast för routing.

Läs mer på sidan om det.
Väldigt liten och bra dist.

Tar och citerar dig en gång också, fall i fall du utnyttjar citat-funktionen...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Okej, verkar intressant... Ska ta mig en titt på det...

Förresten, du känner ingen som pluggar på LTH och kommer från dina trakter?

Gör det, det finns väldigt ingående och lättförstående installationsguider.

Hm, jag tror inte det.
Jag är bara 14 år, så jag kan inte säga att jag känner så många i åldrarna 19 och uppåt.
Det är ingen speciell du tänker på?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Gör det, det finns väldigt ingående och lättförstående installationsguider.

Hm, jag tror inte det.
Jag är bara 14 år, så jag kan inte säga att jag känner så många i åldrarna 19 och uppåt.
Det är ingen speciell du tänker på?

En kille som heter Axel. Aja, vi satt och snackade bort en halv matteövning ang. VGA-Scart-adapters och sånt... Han ahde rätt bra koll på det, och iom. att han är från samma trakter som du och du verkade ha koll på det också (plus att han hade lite koll på det som denna tråden handlade om) så tänkte jag om ni kanske kände varandra...

Förresten så verkar FreeSCO lovande, men det hittar inte nätverkskortet på min bärbara,s å då måste jag mecka lite innan jag kan fixa fram en stationär att köra det på... Tackar för tipset!

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
En kille som heter Axel. Aja, vi satt och snackade bort en halv matteövning ang. VGA-Scart-adapters och sånt... Han ahde rätt bra koll på det, och iom. att han är från samma trakter som du och du verkade ha koll på det också (plus att han hade lite koll på det som denna tråden handlade om) så tänkte jag om ni kanske kände varandra...

Förresten så verkar FreeSCO lovande, men det hittar inte nätverkskortet på min bärbara,s å då måste jag mecka lite innan jag kan fixa fram en stationär att köra det på... Tackar för tipset!

Jo, kanske.
Vet du om han har gått på kung fu? Om du träffar honom igen så fråga honom, isåfall vet jag nog vem han är.

Vad är det för sorts nätverkskort i den dator du tänkt ha som router?
Om det är ett pcmia (sånt kort, kommer inte riktigt ihåg hur det förkortas) så kommer det antagligen inte att fungera direkt, det finns en sak som heter modules, med extra drivrutiner för nätverkskort bl a, se om det finns med där.

Varsågod, alltis kul att hjälpa.
Hoppas du får det att fungera.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Jo, kanske.
Vet du om han har gått på kung fu? Om du träffar honom igen så fråga honom, isåfall vet jag nog vem han är.

Vad är det för sorts nätverkskort i den dator du tänkt ha som router?
Om det är ett pcmia (sånt kort, kommer inte riktigt ihåg hur det förkortas) så kommer det antagligen inte att fungera direkt, det finns en sak som heter modules, med extra drivrutiner för nätverkskort bl a, se om det finns med där.

Varsågod, alltis kul att hjälpa.
Hoppas du får det att fungera.

Ska fråga...

Aja, det var ett PCMCIA... Men jag ska fixa en stationär dator istället... Så då blir det nog ett rtl8139... (Vanliga standard billiga 10/100-kort) Det borde väl fungera?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Ska fråga...

Aja, det var ett PCMCIA... Men jag ska fixa en stationär dator istället... Så då blir det nog ett rtl8139... (Vanliga standard billiga 10/100-kort) Det borde väl fungera?

Tack.

Okej, jo dom fungerar lysande i routrar.

HUr har du tänkt koppla det sen?

Internet->Freesco router (2 nätverkskort, ett till bredbandet och ett till din vanliga dator)->Vanlig dator genom nätverk och till bärbar genom nollmodem kabel, eller hur har du tänkt det?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Tack.

Okej, jo dom fungerar lysande i routrar.

HUr har du tänkt koppla det sen?

Internet->Freesco router (2 nätverkskort, ett till bredbandet och ett till din vanliga dator)->Vanlig dator genom nätverk och till bärbar genom nollmodem kabel, eller hur har du tänkt det?

Nej, tänkte koppla in routern ungefär som min vanliga dator, dvs. via ytterligare en dator som kör internetdelning. Routern skulle endast vara för att ansluta datorer utan nätverkskort.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Nej, tänkte koppla in routern ungefär som min vanliga dator, dvs. via ytterligare en dator som kör internetdelning. Routern skulle endast vara för att ansluta datorer utan nätverkskort.

Så att du ska ha en dator som delar ut internet till din vanliga dator och sedan freesco routern, som i sin tur skall dela ut internet till din bärbara?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Så att du ska ha en dator som delar ut internet till din vanliga dator och sedan freesco routern, som i sin tur skall dela ut internet till din bärbara?

Nej vad rörigt det blev nu...
Alltså, jag tänkte ha min bärbara som Freesco-router, men det funkade inte, så jag får ha en annan dator istället...

Jag har en dator som delar ut internet till hela lanet. Den vill jag inte byta mot freesco-routern, därför kopplar jag freesco-routern (när jag fixat en dator att köra den på) som en "klient" till den... (Precis som min vanliga dator är kopplad.)

Datorn som skulle anslutas till freesco-routern (via nollmodem) är för tillfället en gammal Atari (1040ST), men det kan bli aktuellt att koppla in andra datorer på samma vis vid andra tillfällen, t. ex. gamla macintosh...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Nej vad rörigt det blev nu...
Alltså, jag tänkte ha min bärbara som Freesco-router, men det funkade inte, så jag får ha en annan dator istället...

Jag har en dator som delar ut internet till hela lanet. Den vill jag inte byta mot freesco-routern, därför kopplar jag freesco-routern (när jag fixat en dator att köra den på) som en "klient" till den... (Precis som min vanliga dator är kopplad.)

Datorn som skulle anslutas till freesco-routern (via nollmodem) är för tillfället en gammal Atari (1040ST), men det kan bli aktuellt att koppla in andra datorer på samma vis vid andra tillfällen, t. ex. gamla macintosh...

Nu förstår jag fullt ut hur du har tänkt göra.

Du har altså tänkt använda freesco datorn som en slags mellanhand för att dela ut internet endast pga att din gamla Atari inte har nätverkskort?

Detta borde nog gå, ifall Atarin klarar av det mjukvarumässigt.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Nu förstår jag fullt ut hur du har tänkt göra.

Du har altså tänkt använda freesco datorn som en slags mellanhand för att dela ut internet endast pga att din gamla Atari inte har nätverkskort?

Detta borde nog gå, ifall Atarin klarar av det mjukvarumässigt.

Precis!
Och jag har hittat uppkopplingsprogramvara för modemuppringt Internet för Atari. (Och webläsare, telnet-klient, IRC-klient och lite annat smått och got...) Och eftersom man inte vill sitta på modem så funderade jag på ungefär denna lösning...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Precis!
Och jag har hittat uppkopplingsprogramvara för modemuppringt Internet för Atari. (Och webläsare, telnet-klient, IRC-klient och lite annat smått och got...) Och eftersom man inte vill sitta på modem så funderade jag på ungefär denna lösning...

Jaha, men det är ju bra.
Tänk bara på att det kommer inte gå snabbare än var parallell porten klarar av, så jag vet inte hur snabbt internet du kommer få.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Jaha, men det är ju bra.
Tänk bara på att det kommer inte gå snabbare än var parallell porten klarar av, så jag vet inte hur snabbt internet du kommer få.

Du menar serieporten?

Den klarar 19200 bps, så snabbt kommer det ju inte att gå... Men för telnet duger det.
(Så telnettar jag in till unix-datorerna i skolan...)

Det är mest för att se att det faktiskt funkar med en så gammal dator på nätet...

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
Du menar serieporten?

Den klarar 19200 bps, så snabbt kommer det ju inte att gå... Men för telnet duger det.
(Så telnettar jag in till unix-datorerna i skolan...)

Det är mest för att se att det faktiskt funkar med en så gammal dator på nätet...

Ja, självklart menar jag serieporten.

Hehe, alltid kul med internet på gamla burkar.
Såfort jag fått igång min c64 så ska jag testa att bygga nätverkskort till den och surfa.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Mocha W32 PPP är ett litet program som låter en Palm-dator ansluta till internet via en uppkopplad dators serieport. Det kanske går att använda här också förutsatt att datorn man skall koppla upp hantera IP-kommunikation via modem (vilket Palmen gör). Mycket behändligt program som fungerat felfritt för mig.

Fullt fungerande demoversion finns att hämta Mocha W32 PPP.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Mocha W32 PPP är ett litet program som låter en Palm-dator ansluta till internet via en uppkopplad dators serieport. Det kanske går att använda här också förutsatt att datorn man skall koppla upp hantera IP-kommunikation via modem (vilket Palmen gör). Mycket behändligt program som fungerat felfritt för mig.

Fullt fungerande demoversion finns att hämta Mocha W32 PPP.

/H

Kanske kan vara nåt att testa...

Är det skrivet speciellt för Palm, eller ska det vara för vilken sorts klient som helst?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Tidigare modeller av Palmen anslöts till serieporten på datorn för synkning. Dom kunde också anslutas seriellt till ett modem för uppringning till internet. Det är denna funktionalitet som utnyttjas, Palmen skickar modemtrafiken med hjälp av vad den kallar "direct serial" anslutning till datorns serieport som sedan slussar ut trafiken på internet via sin IP-anslutning. Jag tycker detta bör funka även för en serieansluten dator bara man får till rätt kabel mellan serieportarna.
Finns en hel del info på nätet om hur palmens anslutning är kopplad.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Tidigare modeller av Palmen anslöts till serieporten på datorn för synkning. Dom kunde också anslutas seriellt till ett modem för uppringning till internet. Det är denna funktionalitet som utnyttjas, Palmen skickar modemtrafiken med hjälp av vad den kallar "direct serial" anslutning till datorns serieport som sedan slussar ut trafiken på internet via sin IP-anslutning. Jag tycker detta bör funka även för en serieansluten dator bara man får till rätt kabel mellan serieportarna.
Finns en hel del info på nätet om hur palmens anslutning är kopplad.

/H

Jag tänkte mest på programmet du har på PC:n, om det var avsett speciellt för användning med Palm Pilot som klient...?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem

Palmen har en vanlig serieport så det bör att gå att använda andra grejor som också har serieport. Att man pratar om Palm (och Windows CE) beror nog på att det är där man ser en marknad. Att man kan välja mellan Palm och CE i inställningarna verka ha mer med hur andra program som accessar serieporten skall hanteras samt hur snabb överföring som kan väljas.
Demot är gratis och litet samt inehåller en förklarande readme-fil. Ladda ner det och "känn" på det.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?
Hittade denna minst sagt röriga sida i ett annat samanhang men mot slutet fins det en beskrivnnig hur man delar ut internet till en annan dator via nollmodemkabel.
Kanske något för dig.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Hur har det gått?
Hittade denna minst sagt röriga sida i ett annat samanhang men mot slutet fins det en beskrivnnig hur man delar ut internet till en annan dator via nollmodemkabel.
Kanske något för dig.

/H

Har inte hänt särskilt mycket. Tänkte testa Freesco först (som aik_hugo sa), men hade ingen dator att köra det på. Har precis fixat till det, men inte kommit så långt som att börja installera programmen och testköra...

Den där sidan kan säkert vara intressant... Du råkar möjligtvis inte ha adressen?

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]