Permalänk
Medlem

75 mhz dator

jag har kommit över en gammal intel 75/100 mhz dator vet inte så mycket om den bara att om man trycker på "turbo" knapen så gården up i från 75 mhz till
100 mhz och jag undrar hur mycket vågar man överklcka den?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid lurat på den där "Turbo" knappen som sitter på äldre datorer, vad är det den gör igentligen? det kan väll inte vara en slags överklockning, jag menar man kan ju trycka AV eller PÅ den när som hällst.
Jag har en gammal 486:a där om turboknappen är ute visar 8Mhz på en liten display och med den intryckt 50Mhz (tror jag det var), och man märker "stor" prestanda skillnad mellan lägena.

OT: Om det är en P75 du har borde du kunna få upp den i 90-100Mhz och om det är en P100 så kanske du får upp den till 120-133Mhz...beror mycket på vilka valmöjligheter som ditt moderkort bjuder på.

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

torboknappen på äldre datorer var till för att klocka ner processorn i vissa spel som inte hade en egen spelklocka, dvs hastigheten på spelet bestämdes endast av processorn, då kunde man trycka in turbo och slöa ner den lite så att man hann med i svängarna på bilspelet:)

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Hittade ochså en gammel P75a... Och en annan dator med datorn inbyggd i skärmen. Har uppgraderat P75an med den andras minnen och hårddisk

Permalänk
Medlem

zoc: Ahaa! då vet jag vad man skall ha funktionen till. Det måste ha varit många spel/program på den tiden som krävde detta för att man skulle bygga datorer med en speciell knapp för funktionen. Kanske var det för att man ville göra de "nya" datorerna bakåtkompatibla med äldre mjukvara?

War: Gott mos! älskar att göra sånna "uppgraderinga" på gammla maskiner, problemet är sen bara vad man ska göra med delarna som blev över

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag hänger dom på väggen=D