Permalänk
Medlem

Installera winXp

Hur går man tillväga?

Mitt Win2k är fuckat.! Startar datorn och den klarar av att komma till början av inloggninsrutan och sen startas den om automatiskt.

Så jag hade tänkt installera XP. Men jag stoppar in skivan så att den ska boota men den säger att boot not found from cd-rom. Måste jag ha något eller?
Hur installerar man XP?

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på att cd:n är bootbar? Annars måste du aktivera boot från cd i BIOS.

Permalänk
Medlem

Aktiverade det men den hittar inte iaf. Och nu är jag inne i windows men den klarar inte av o installera från Windows. Menyn till "installera XP" kommer upp och jag klickar på det så startar datorn om. Fattar noll.!

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

smorris: Installera typ win98 först om du har tillgång till det, sen installera XP på det.. jag tippar på att din XP-skiva inte är bootbar. Varför inte bara installera om 2000? Det är ju så mycket bättre än XP ;P

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

KAn man inte reparera Windows 2000? det borde väl gå ifrån skivan om man bootar upp på den.
eller trycka F8 när du startar datorn och välja senaste fungerande konfiguration.
då kommer du in i windows tror jag.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Jag tvekar starkt på att det säljs icke-bootbara xp-skivor.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Nähä menar du s.c.s.i. ? Jag tror det säljs sådana, men inte från Microsoft

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag har kommit in i windows nu. Stoppade in startdisketten med skivan i så försöker den boota men den säger att NTLDR saknas. Sen händer det inget mer. Man tar bort disketten och startar om.

Varför går det inte? jag skapade diskett och försökte boota därifrån men det funkade inte.!

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nähä menar du s.c.s.i. ? Jag tror det säljs sådana, men inte från Microsoft

Det var lääänge sedan operativsystem crackades, så om han inte har försökt att göra en xp-skiva själv, med sin egent variant av xp, så är sannolikheten 99% att skivan är bootbar.

Så åter igen; jag tvekar starkt på att det säljs icke-bootbara xp-skivor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack iaf... men fixat dt med hjälp av twinlight.
Gav mig en sida till microsoft som man kunde fixa 6 st bootbara disketter. Fixade disketterna och kom in i installationsprogrammet. Håller på o formatera just nu.!

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Hedersmedlem

smoris, det är XPs startdisketter, den första du mäckla runt med är ingen "XP" startdiskett, utan en vanlig dos-startdiskett liknande man skapar i 98 osv. (fast man skapar en sådan i XP med formateringsverktyget t.ex.).

Jo s.c.s.i. det jag menar att om någon, minst en person i världen, säljer en hemmabränd icke bootbar CD-skiva, alltså fumligt gjord. Då säljs de ju!
Jag vet, det är petigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jo s.c.s.i. det jag menar att om någon, minst en person i världen, säljer en hemmabränd icke bootbar CD-skiva, alltså fumligt gjord. Då säljs de ju!
Jag vet, det är petigt.

Japp, därav 99% sannolikhet, och inte 100%, att den är bootbar.

Visa signatur