Permalänk
Medlem

UVTC ADSL - Är det bra?

Funderar på att byta från Telia ADSL 0.5 till Universals 8/1 ADSL.
Är det någon här som har Universals ADSL och kan berätta hur det fungerar? Får man den fart som det står på hemsidan när man testar eller är det sämre? Är det många avbrått?

/Viktor

Permalänk

Jag undrar också över Universal. Alla bredbandsleveratörer suger väl den första tiden, är inte det en naturlag? Skulle gärna hoppas att Universal är undantaget...

Om du har Telia 0.5 Mbit ADSL kan du väl förövrigt uppgradera (billigt har jag hört?) till 8 Mbit ADSL?

Permalänk

Jag tycker det verkar lovande!dom verkar ju satsa på lite mindre ställen med! så go for it!

Permalänk
Medlem

Smartas är att uppgradera till telias 8 mbit, tar ju inte lång tid.

Permalänk
Medlem

Kostar 50kr mer/månad och anslutningsavgift också (tror jag). Måste man inte ha Telia som förval också? Har Universal nu och vill inte byta tillbaka till Telia.

Men är det ingen som har Universal ADSL och kan säga hur det är?

/Viktor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PappaBaloo
Jag tycker det verkar lovande!dom verkar ju satsa på lite mindre ställen med! så go for it!

Well.. Du menar att det inte bara är Telia (for once) som satsar på dom mindre ställena?

Summan av kardemumman är att du kommer kunna skaffa Telia ADSL 8/1 på varenda ställe där Universal kommer börja erbjuda sin 8/1 adsl tjänst. På deras (Universals) sida står lite om kommande utbyggnader för 8/1 tjänsten.... cut n paste från TeliaSonera Nät & Produktion's (AKA Skanova) utbyggnadsplan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vg132
Kostar 50kr mer/månad och anslutningsavgift också (tror jag). Måste man inte ha Telia som förval också? Har Universal nu och vill inte byta tillbaka till Telia.

Men är det ingen som har Universal ADSL och kan säga hur det är?

/Viktor

Tror inte du behöver ha telia som förval, sen är jag helt övertygad om att du får en väldigt mycket bättre uppkoppling med Telia än med Universal, det är ett helt nytt företag, vilket innebär barndomsproblem. Nä satsa på telia istället, mkt smidigare upgradering också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icystriker
Tror inte du behöver ha telia som förval, sen är jag helt övertygad om att du får en väldigt mycket bättre uppkoppling med Telia än med Universal, det är ett helt nytt företag, vilket innebär barndomsproblem. Nä satsa på telia istället, mkt smidigare upgradering också.

Universal Telecom är långt ifrån ett "helt nytt" företag. Jag har haft dem som operatör för fast telefoni (inklusive modemuppkoppling) i minst fem år och nu även som mobiloperatör i ett par år, helt problemfritt och till mycket förmånliga priser. Om detta innebär att även deras ADSL tjänst kommer funka fint är svårt att säga men det handlar inte om något "helt nytt" företag som bara "poppat upp".

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Telia är nog stabilare, helägt stamnät etc. Sen får du ju varken email adresser eller utrymme för hemsida på UVTC. Och någon dygnet runt support har de väl inte(rätta mig om jag har fel).

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

*Väcker tråden*

Jag har haft mitt UVTC 8/1 ADSL i snart en vecka nu och hittills är jag nöjd med tjänsten. Det har ännu inte uppkommit några stabilitets- eller kvalitetsproblem, dock så kan det ju tänkas att det är för tidigt att uttala sig om just nu. Även hastigheten är tillfredsställande. Den teoretiska maxhastigheten på anslutningen är för övrigt 8 Mbit/s mottagning och 1 Mbit/s sändning.
Jag bor i närheten av Stockholm och har cirka 1700 meter till telestationen vill jag minnas, vilket skall vara tillräckligt nära för att kunna utnyttja maximal hastighet. Dock beror ju uppkopplingens kvalitet även på ledningarnas skick och antal andra aktiva abonnenter på samma nät samtidigt och så vidare.

Testresultat med TPTEST 3.12 (Standardtest):

Högsta uppnådda hastighet med respektive protokoll
TCP
Sändning: 600,99 kbit/s
Mottagning: 6,44 Mbit/s

UDP
Sändning: 675,52 kbit/s
Mottagning: 4,03 Mbit/s

Jag har fått marginellt högre resultat vid andra tillfällen, men ovanstående siffror verkar vara ganska representativa.
Under mätningen med TPTEST gjorde jag även en simultan mätning med DU Meter, en bandbreddsmonitor, som mätte all aktivitet på mitt nätverkskort och fick följande siffror:

Högsta uppnådda hastighet med respektive protokoll
TCP
Sändning: 0,76 mbps
Mottagning: 7,63 mbps

UDP
Sändning: 1,11 mbps
Mottagning: 5,11 mbps

Jag är som sagt än så länge nöjd med tjänsten, som hittills har varit problemfri, men det kan ju alltid uppstå konstigheter längre fram.
Är det någon som har någonting negativt att säga om tjänsten?

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem

d-kopf hur pingar du? till din station och större svenska servrar?

Visa signatur

* Athlon XP 2400+ 2,0 GHz * NVIDIA GeForce4 Ti 4200 with AGP8X * Asus KT400 * Chieftec Silver 360w *

Permalänk
Medlem

Vad menar du med min station?

Övriga större svenska servrar (snitt på 10 pings):
sunet.se (basun.sunet.se) - 19 ms
tv4.se - 22 ms
dn.se - 8 ms
referens.sth.ip-performance.se - 9 ms

Är det några andra servrar som du undrar över pingen på?

Visa signatur

"Penol, the makeup of mobbade makeup artists" - Ritarn, MNK, P3

Permalänk
Medlem

d-kopf
Har haft mitt nu sedan den 20'e Januari och det har fungerat perfekt. Körde lite ping test innan jag bytte från Telia mot flera servrar över hela världen och när jag körde ping mot samma servrar med UVTC så var den lägre för alla. Bor 2700 meter från stationen.

/Viktor