kan ett stömförande chassi göra så att datorn inte startar?

Permalänk
Medlem

kan ett stömförande chassi göra så att datorn inte startar?

Jag har nyss byggt ihopp min gamala dator, jag hadde ingen HDD eller PSU men när jag kopplat in en gammal PSU och HDD så händer inget när jag trycker på startknappen..
Om jag håller i chassit o sen på ett element så får jag stötar, inte bara små kittlingar utan lite större stötar.. Kan detta göra att datorn inte startar?

Visa signatur

| MSI Neo Platinum | AMD Athlon64 3000+ | 768MB DDR | MSI FX5900 128MB |

Permalänk
Medlem

du har troligen jordfel i datorn
det kan kortsluta datorn
försök se om du har någon skruv eller så på mobo trayen som sitter fel.

Permalänk
Medlem

Har du alla distanserna till mobot?

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddg33k
Har du alla distanserna till mobot?

Behöver inte vara nåt sånt. Sådär har jag också, och det är för att jag inte har jordade uttag på mitt rum.

Permalänk
Avstängd

Jordat element

Alla element är ju jordade.
Precis samma sak händer för mig när jag tar på elementet fast
Man kan sätta en sladd mellan datorbordet och elementet så slipper man det.
Det kortsluter INTE datorn på något sätt.
Har du satt i sladden till strömbrytarn åt rätt håll? Lr har du satt i den över huvudtaget??
Du kan testa om datorn funkar genom att ta sladden från pcu'n som ska gå till moderkortet och sätta en kort sladd från nån av dom svarta sladdarna till den gröna sladden.
Om datorn startar då så är de nåt fel på moderkortet:(
Har nyligen bytt moderkort när min dator inte starta.
Om du inte har satt distanser mellan moderkort och chassi så blir de också så
Lycka till;)

Visa signatur

640K is enough for anybody!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Jordat element

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twister
Man kan sätta en sladd mellan datorbordet och elementet så slipper man det.
Det kortsluter INTE datorn på något sätt.

Mellan bordet och elementet..? Vad skulle det uppnå?

Om det är mellan datorn och elemetet du menar så är det inte att rekommendera eftersom det är livsfarligt och olagligt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Jordat element

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Mellan bordet och elementet..? Vad skulle det uppnå?

Om det är mellan datorn och elemetet du menar så är det inte att rekommendera eftersom det är livsfarligt och olagligt.

På vilket sätt är det livsfarligt.. elementet är sannjord och jordblecket i uttaget är oxå det.
Dom är ihop bundna med varandra.. och om du inte har jordade uttag så är det ett TN-C-system (PEN-ledare fyledarsystem) nollan och jord är samma till centralen.

Permalänk

Re: Jordat element

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twister
Alla element är ju jordade.
Precis samma sak händer för mig när jag tar på elementet fast
Man kan sätta en sladd mellan datorbordet och elementet så slipper man det.
Det kortsluter INTE datorn på något sätt.
Har du satt i sladden till strömbrytarn åt rätt håll? Lr har du satt i den över huvudtaget??
Du kan testa om datorn funkar genom att ta sladden från pcu'n som ska gå till moderkortet och sätta en kort sladd från nån av dom svarta sladdarna till den gröna sladden.
Om datorn startar då så är de nåt fel på moderkortet:(
Har nyligen bytt moderkort när min dator inte starta.
Om du inte har satt distanser mellan moderkort och chassi så blir de också så
Lycka till;)

En sån lösning är verkligen inte att rekommendera! Felet ska åtgärdas och inget annat! Om du har tillgång till ett annat nätagg som passar så prova med det och se om jordfelet kvarstår. I annat fall får du väl öppna ditt och se så att allt ser rätt ut.
Och för att bara tänka på datorn, får du ett riktigt jordfel på "fel ställe" i datorn så kan du tjoffsa sönder alltsammans. Men fixa det istället för din och andra säkerhet.

Sen som en allmän notis, skaffa jordfelsbrytare

Permalänk
Avstängd

Bord

Jag antog att han hade ett metallbord.
Man brukar ju inte hålla i datorn när man sitter vid den:p

Visa signatur

640K is enough for anybody!

Permalänk

Re: Re: Re: Jordat element

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
På vilket sätt är det livsfarligt.. elementet är sannjord och jordblecket i uttaget är oxå det.
Dom är ihop bundna med varandra.. och om du inte har jordade uttag så är det ett TN-C-system (PEN-ledare fyledarsystem) nollan och jord är samma till centralen.

För om det blir riktigt jordfel så strömsätter han chassit med matningen... Det är om det vill sig riktigt illa just livsfarligt. Men du får gärna prova och känna hur skönt det kittlas
Men du verkar inte helt obildad så antar du också är elektriker? Isf borde du inte argumentera för en sådan lösning

Permalänk
Medlem

Om du har ett gammalt nätagg, så finns det säkert en jordkabel du ska sätta nånstans i chassit.

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]