Schysst Dell idag eller bättre senare?

Permalänk

Schysst Dell idag eller bättre senare?

Jag har spanat på den här Dell Dimension 8300 http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/desk... och är rätt sugen på att beställa.

Jag ska framför allt använda den till musikproduktion (och ska självklart köpa ett bättre ljudkort för inspelning) och vanlig "kontorsanvändning"

Nu är jag nyfiken på om det är någon idé att köpa den här idag eller om det väntar ny prescott-stepping och LGA runt hörnet eller om det tom. är värt att vänta in Tejas och pci-express.

Visst kan man ALLTID vänta och få bättre grejer men det känns som att ganska mycket saker händer just nu och att det kanske är oklokt att köpa ett 32bitars prescott-system idag.

Några tankar?

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk

det är visserligen helt sant, men jag byter system MYCKET sällan (använder fortfarande mitt 350mhz hyrköp som nu är minst fem år gammalt) därför vill jag gärna pricka in det lite strategiskt, t.ex. hänga på 64bits-vågen, även om det innebär lite väntan.

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Föreslår detta paket istället. Athlon64 3000+
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=&CatID=&Grp...

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Föreslår detta paket istället. Athlon64 3000+
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&AvdID=&CatID=&Grp...

Jo men Athlon64 blir aegda i musik och video ^^

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Avstängd

ehm.. nu vet jag inte hur inställd på pc du är, men ska du bara jobba och speciellt arbeta med musik, så låter mac som ett klart bättre val...
bli inte arg nu, men sålänge man inte spelar m.m så finns det ingen större anledning till att inte köra mac...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
ehm.. nu vet jag inte hur inställd på pc du är, men ska du bara jobba och speciellt arbeta med musik, så låter mac som ett klart bättre val...
bli inte arg nu, men sålänge man inte spelar m.m så finns det ingen större anledning till att inte köra mac...

Är väl lite om tycke o smak oxå, eller hur ? Har aldrig ägt en Mac själv utan har alltid kört med Pc. Så jag har inte så mycket att komma med i gämförelsen. Men som det är i dag så är det i grund o botten inte stor skillad mellan Mac o Pc längre.

Annat var det ju för en 10 årsen.

Men tekniken går framåt, och lika så med Mac´en.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Avstängd

ja, det är det.
priset på macen är högre, och man kan inte spela spel t.e.x .
men annars finns det faktiskt ingen större anledning till att inte ha en mac...
(att man inte är van är en bortförklaring, så lång tid tar det inte att bli van vid ett os) .

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Föreslår detta paket istället. Athlon64 3000+
http://www.komplett.se/k/ki.asp?act...=47166&s=fp

Det där systemet är väl ändå inte likvärdigt? Det saknar DVD-brännare, har crt-skärm istället för tft och har betydligt sämre hårddisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ran4
ehm.. nu vet jag inte hur inställd på pc du är, men ska du bara jobba och speciellt arbeta med musik, så låter mac som ett klart bättre val...
bli inte arg nu, men sålänge man inte spelar m.m så finns det ingen större anledning till att inte köra mac...

det är helt sant, det är egentligen min "dröm", jag har arbetat mycket med mac och studioinspelning i skolan, men faktum är att jag kommer inte ens undan med den dubbla kostnaden för delldatorn om jag ska ha ett system för Mac. Dessutom kan vi väl säga som så att det blir dyrare med programvara för mig på ett mac-system.

sen måste jag hålla med liv&helvete om att pc:n har lyft sin potens vad gäller musikproduktion enormt, nu går det ju faktiskt att göra sampletajta produktioner på en hygglig pc

jag undrar fortfarande om det är värt att vänta in Tejas och 64bitar

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"