Vinner jag något på att uppgradera CPU

Permalänk
Medlem

Vinner jag något på att uppgradera CPU

Är ute efter lite bättre prestanda i lite nyare spel utan att uppgradera grafikkort - har ett "GeForce 4 Ti 4600" men tänker vänta till NV40 innan jag köper nytt. Har en Athlon XP 1800+ och tänker ev. uppgradera till Athlon XP 3200+ (om det ger något).

Finns det någon som har gjort liknade uppgradering (behöver inte vara AMD specifikt) eller känner till om några tester har gjorts vad gäller just CPU'ens betydelse för spelprestanda? Eller med andra "medel" kan lyckas spå och ge ett råd?

Battlefield Vietnam (nytt idag) känns t.ex. lite segt.

Permalänk
Medlem

Vill du ha prestanda för pengar så kör en AMD Athlon XP 2500+ och klocka den sedan till 3000+ eller 3200+ eller varför inte 3400+ om du har "tur" ; )

Permalänk
Medlem

Re: Vinner jag något på att uppgradera CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreddeX
Är ute efter lite bättre prestanda i lite nyare spel utan att uppgradera grafikkort - har ett "GeForce 4 Ti 4600" men tänker vänta till NV40 innan jag köper nytt. Har en Athlon XP 1800+ och tänker ev. uppgradera till Athlon XP 3200+ (om det ger något).

Finns det någon som har gjort liknade uppgradering (behöver inte vara AMD specifikt) eller känner till om några tester har gjorts vad gäller just CPU'ens betydelse för spelprestanda? Eller med andra "medel" kan lyckas spå och ge ett råd?

Battlefield Vietnam (nytt idag) känns t.ex. lite segt.

Säger som föregående, en XP2500+ är en vettig investering till en vettig peng som bör ge dina spel en skjuts i rätt riktning.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Ska han köpa en 2500+ och klocka den till en 3200+ så måste han ju ha ett hyffsat moderkort också, vilket har du?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Annars kan minne också vara en bra investering. Om du bara har t.ex., 256 MB så kanske du borde köpa lite mer. 1GB RAM ska vara bäst till BF: Vietnam har jag hört.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Egentligen är inte pengar ett problem och om jag uppgraderar till 3200+ kommer jag även att uppgradera minne (512MB 400Mhz DDR). Har ett Soltek nForce2 moderkort.

Det är bara det att det skulle kännas lite slösaktigt att köpa ett FX5950-kort idag och om ett par månader köpa ett NV40-kort. Sen kan det ju vara så att jag behöver en snabbare processor till NV40 i vilket fall som helst, men då vete fasiken om jag kanske köper en helt ny dator (Intel Prescott 64-bitar? + PCI-Express) ... men då får jag kanske vänta lite längre och kanske vänta på NV45 (äkta PCI-Express).

Att uppgradera CPU kändes som en rimlig ide, men om det inte påverkar spelprestanda nämnvärt får jag helt enkelt vänta några månader (och se då vad jag gör).

Det enda jag egentligen var intresserad av nu var just hur mycket CPU'n påverkade spelprestande med t.ex. ett Geforce 4 Ti 4600. Någonstans borde det ju slå i taket (när CPU-hastighet inte längre påverkar framerate). Någon borde ha gjort en sådan test tycker man, men jag kan inte hitta någon som är aktuell.

Permalänk
Medlem

Hej. Självklart kommer du att märka en prestanda ökning om du köper en XP3200+. Innan jag bytte till 9800Pro & sedemera till 9800XT körde jag på ett 9000Pro. Under tiden tiden jag körde med 9000 kortet bytte jag cpu från XP2000+ till XP2200+ / XP2400+ / XP2600+ / XP3000+ / XP3200+ och för varje byte av cpu fick jag en märkbar förbättring. Du kommer att märka förbättringen i både 3DMark och spel. Så jag tror nog att du skulle märka skillnaden från XP1800+ till en XP3200+. Sen som du sa så byter du grafiken nästa gång & lägger till mera ram.
Lycka till............

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Jag bytte CPU från XP2200 till en AMD64 3000 och jag har märkt kan man säga en enorm skillnad i spel- och 3D mark prestanda. Kan köra mera spel med maxade inställningar och med bättre FPS.

Permalänk
Medlem

lönar det sig mer att köpa 2500+ och upgradera till 3000+ än att köpa 3000+ direkt

Hur uppgraderar(överklockar) man? vilka program osv.?

Behöver man värsting kylsystem för det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boomer
lönar det sig mer att köpa 2500+ och upgradera till 3000+ än att köpa 3000+ direkt

Hur uppgraderar(överklockar) man? vilka program osv.?

Behöver man värsting kylsystem för det?

2500+ klockas normal till 3200+, onödigt att klocka till bara 3000+ när det är så lätt att klocka hela vägen till 3200+ och mer. Överklockar gör du helt utan program för du gör det från BIOS.
Tänker INTE gå igenom hur man gör, läs istället kylnings och överklockningsforumet för tips och kolla även in nforce2 faqen på AMD forumet.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

ok tack

men kan du bara svara på denna fråga: behöver man ett värsting kyl system för det här: eller skulle det räcka med bara kylpasta och en cpu fläkt som klarar 3200+ processorer?

Permalänk
Medlem

en cpu fläkt som pallar 3200+ kommer naturligvis att räcka eftersom det står att den ska palla det.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.